REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy PESEL przedsiębiorcy jest informacją jawną?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy PESEL jest informacją jawną?
Czy PESEL jest informacją jawną?

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę ewidencję działalności gospodarczej. Strona w związku z postępowaniem sądowym wnioskuje o udzielenie danych firmy, m.in. o PESEL, powołując się na art. 7a.2 PDG. Czy można w zaświadczeniu wystawianym dla wnioskodawcy podać PESEL? Czy nie będzie to naruszać przepisów o ochronie danych osobowych?

W odpowiedzi na Pani pismo, które zostało przesłane do Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych pocztą elektroniczną w dniu 24 marca 2010 r. uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 7a ust. 2 ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 101, poz. 1178 ze zm.), ewidencja działalności gospodarczej jest jawna i dane osobowe w niej zawarte nie podlegają przepisom ustawy o ochronie danych osobowych.

REKLAMA

REKLAMA

Stosownie do art. 54 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97), w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1808),(Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1636) oraz (Dz. U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888) wprowadzona została zmiana dotycząca kolejnego przesunięcia terminu obowiązywania art. 7a ustawy – Prawo działalności gospodarczej. Przepis ten traci moc z dniem 1 lipca 2011 r.

Przepisy ustawy Prawo działalności gospodarczej nie określają, jakie dane podlegają wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej. Wskazują one jedynie informacje, jakie powinno zawierać zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, tj. oznaczenie przedsiębiorcy oraz jego numer ewidencyjny PESEL, o ile taki posiada, oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy, a jeśli stale wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania - również wskazanie tego miejsca i adresu zakładu głównego, oddziału lub innego miejsca, o którym mowa w art. 11 ust. 1, określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD) oraz wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej (art. 7b ust. 2 ustawy).

Polecamy: Czy przychód z zawieszonej działalności należy rozliczyć?

REKLAMA

Z uwagi na brak sprecyzowania „zawartości” ewidencji działalności gospodarczej istotne jest aby znalazły się w niej informacje dotyczące przedsiębiorcy, ściśle związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Ponadto, mimo że jawna jest ewidencja, to jawne nie są materiały, w oparciu o które wpis do ewidencji jest dokonywany, zawierające informacje nie związane ściśle z prowadzoną działalnością gospodarczą. Numer PESEL nie powinien być 2 uznawany, jako informacja dotycząca przedsiębiorcy, podobnie jak adres zamieszkania, o ile nie jest tożsamy z adresem siedziby przedsiębiorcy. Numer PESEL - zgodnie z art. 31a ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (tekst jednolity: Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993 z późn. zm.) - jest 11 -cyfrowym, stałym symbolem numerycznym, jednoznacznie identyfikującym osobę fizyczną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Takie rozumowanie przyświecało również racjonalnemu ustawodawcy, który wprowadził normy wynikające z art. 37 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (który wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2011 r.). Artykuł ten przewiduje udostępnienie danych i informacji o przedsiębiorcach będących osobami fizycznymi określone w art. 25 ust. 1 z wyjątkiem numeru PESEL oraz adresu zamieszkania, o ile nie jest on taki sam jak miejsce wykonywania działalności gospodarczej. Numer PESEL nie identyfikuje bowiem przedsiębiorcy, a wyłącznie osobę fizyczną.

Intencją ustawodawcy było zatem ujawnianie w ewidencji informacji dotyczących wyłącznie działalności gospodarczej prowadzonej przez przedsiębiorcę, nie zaś tych odnoszących się do jego sfery prywatności. Regulacjom ustawy o ochronie danych osobowych nie podlegają jedynie takie informacje o przedsiębiorcach, które identyfikują podmiot w obrocie gospodarczym i ściśle wiążą się z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, w pozostałym zakresie ustawa o ochronie danych osobowych znajduje zastosowanie.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 marca 2009 r. w sprawie wzoru wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej (Dz. U. z 2009 r. Nr 50, poz. 399) - w założeniu ustawodawcy – zmierzać ma do uproszczenia i przyspieszenia procedury, związanej z założeniem (i podjęciem) przez osoby fizyczne działalności gospodarczej.

Rozwiązania przyjęte w ww. rozporządzeniu nie wpłynęły natomiast na zmianę dotychczas prezentowanego stanowiska Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych w kwestii jawności i ogólnodostępności danych osobowych, zawartych w ewidencjach działalności gospodarczej, oraz zastosowania przepisów o ochronie danych osobowych w tej materii, tym bardziej, że jak wyżej wskazano, zgodnie z art. 7a ust. 2 ustawy Prawo działalności gospodarczej - ewidencja działalności gospodarczej jest jawna i dane osobowe w niej zawarte nie podlegają przepisom ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (...).

Polecamy: serwis Leasing

Z obowiązującymi w zakresie ochrony danych osobowych aktami prawnymi, jak i z praktycznymi wskazówkami co do ich stosowania, w tym dotyczącymi wypełnienia zgłoszenia zbioru do rejestracji oraz aktualizacji informacji wymienionych w art. 41 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych można zapoznać się na stronie internetowej Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (www.giodo.gov.pl), w tym na portalu informacyjno – edukacyjnym uruchomionym przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych osobowych na stronie eduGIODO.giodo.gov.pl.

Źródło: eugo.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Spokój przed burzą? Polskie firmy jeszcze trzymają kurs, ale niepewność rośnie

Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce wciąż utrzymują stabilne nastroje – wyniki najnowszego badania pokazują niewielkie zmiany w inwestycjach i sprzedaży. Jednak eksperci ostrzegają: wojna celna zapoczątkowana przez Donalda Trumpa może wkrótce zachwiać fundamentami tej kruchej równowagi. Czy nadchodzi czas turbulencji dla polskiego biznesu?

Blackout w Polsce realnym zagrożeniem. „Codziennie rano będziemy sprawdzać, kiedy mamy prąd”

Czy w Polsce, podobnie jak dziś w Hiszpanii i Portugalii, może nastąpić blackout? W obliczu niedoborów mocy w systemie elektroenergetycznym, Polska stoi przed realnym zagrożeniem wielogodzinnych przerw w dostawach prądu. Jakub Wiech, ekspert ds. energetyki i autor podcastu Elektryfikacja, ostrzega, że problemy mogą wystąpić przez nawet 2000 godzin w ciągu roku, co oznacza ryzyko ograniczeń dla firm i gospodarstw domowych.​

Ten głos zaboli polityków. "Do 2030 roku zabraknie nam prądu, firmy uciekną za granicę"
PIBP: Nakaz zatrudniania minimum czterech osób na podstawie umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy jako jeden z głównych warunków do otrzymania zezwolenia na prowadzenie działalności w usługach funeralnych

PIBP: Nakaz zatrudniania minimum czterech osób na podstawie umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy jako jeden z głównych warunków do otrzymania zezwolenia na prowadzenie działalności w usługach funeralnych. Jak powinno wyglądać zatrudnienie w firmach z branży pogrzebowej? Co z nowelizacją Prawa Pogrzebowego?

REKLAMA

Ponad 80 proc. specjalistów pozytywnie ocenia szkolenia z cyberbezpieczeństwa przeprowadzane w firmie

Szybki rozwój technologii oraz zwiększone ryzyko cyberataków przyczyniają się do rosnącego zainteresowania bezpieczeństwem IT. Zdaniem szkolonych menadżerów, szkolenia z cyberbezpieczeństwa przeprowadzane w firmie: są nie tylko potrzebne, ale i skuteczne.

Dłużnicy wykorzystują brak znajomości prawa u wierzycieli i specjalnie zwlekają z zapłatą za faktury, traktując zwłokę jako formę bezpłatnego kredytu. Powinni i mogą jednak słono za to zapłacić

Słaba znajomość podstawowych przepisów prawa finansowego u przedsiębiorców sprawia, że dłużnicy celowo przeciągają płatności, zyskując w ten sposób darmowy, nieoprocentowany kredyt. Dzieje się to w czasie, gdy zatory płatnicze w polskich przedsiębiorstwach cały czas rosną, a utrata płynności finansowej jest realnym zagrożeniem dla małych i średnich firm.

Czy wspólnik mniejszościowy zawsze jest na straconej pozycji?

Wspólnik posiadający mniejszościowy pakiet udziałów w spółce z o.o. nie musi już na starcie znajdować się na przegranej pozycji w potencjalnym sporze ze wspólnikiem większościowym. Kluczowe jest, aby taki udziałowiec znał swoje prawa w spółce oraz aktywnie i umiejętnie z nich korzystał, co w ostatecznym rozrachunku może przyczynić się do skutecznej obrony interesu wspólnika mniejszościowego i zachowania przez niego wpływu na spółkę.

Polski Akt o Dostępności – jakie zmiany czekają przedsiębiorców?

Od 28 czerwca 2025 r. produkty i usługi wprowadzane na rynek będą musiały spełniać określone wymogi i być dostosowane również do osób z niepełnosprawnościami. To oznacza wiele zmian również dla małych i średnich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Polski Akt o Dostępności – jak się przygotować?

Już pod koniec czerwca wchodzi w życie Polski Akt o Dostępności. Nowe przepisy oznaczają dla przedsiębiorców nie tylko obowiązki, ale i nowe możliwości. Kogo dotyczą te zmiany? Co czeka konsumentów, a co przedsiębiorców? Skąd można wziąć pieniądze na ich wprowadzenie?

Zaprojektuj z nami swoją pierwszą innowację – poznaj bezpłatną usługę Innovation Coach i weź udział w wydarzeniu w Łodzi

W dobie dynamicznych zmian technologicznych i rosnącej konkurencji, przedsiębiorcy coraz częściej poszukują sposobów na wdrażanie innowacji w swoich firmach. Nie każdy jednak wie, od czego zacząć, jak zdobyć fundusze na rozwój, czy jak skutecznie przejść przez proces planowania i realizacji innowacyjnego projektu.

REKLAMA