REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy PESEL przedsiębiorcy jest informacją jawną?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy PESEL jest informacją jawną?
Czy PESEL jest informacją jawną?

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę ewidencję działalności gospodarczej. Strona w związku z postępowaniem sądowym wnioskuje o udzielenie danych firmy, m.in. o PESEL, powołując się na art. 7a.2 PDG. Czy można w zaświadczeniu wystawianym dla wnioskodawcy podać PESEL? Czy nie będzie to naruszać przepisów o ochronie danych osobowych?

REKLAMA

W odpowiedzi na Pani pismo, które zostało przesłane do Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych pocztą elektroniczną w dniu 24 marca 2010 r. uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 7a ust. 2 ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 101, poz. 1178 ze zm.), ewidencja działalności gospodarczej jest jawna i dane osobowe w niej zawarte nie podlegają przepisom ustawy o ochronie danych osobowych.

REKLAMA

Stosownie do art. 54 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97), w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1808),(Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1636) oraz (Dz. U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888) wprowadzona została zmiana dotycząca kolejnego przesunięcia terminu obowiązywania art. 7a ustawy – Prawo działalności gospodarczej. Przepis ten traci moc z dniem 1 lipca 2011 r.

Przepisy ustawy Prawo działalności gospodarczej nie określają, jakie dane podlegają wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej. Wskazują one jedynie informacje, jakie powinno zawierać zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, tj. oznaczenie przedsiębiorcy oraz jego numer ewidencyjny PESEL, o ile taki posiada, oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy, a jeśli stale wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania - również wskazanie tego miejsca i adresu zakładu głównego, oddziału lub innego miejsca, o którym mowa w art. 11 ust. 1, określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD) oraz wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej (art. 7b ust. 2 ustawy).

Polecamy: Czy przychód z zawieszonej działalności należy rozliczyć?

REKLAMA

Z uwagi na brak sprecyzowania „zawartości” ewidencji działalności gospodarczej istotne jest aby znalazły się w niej informacje dotyczące przedsiębiorcy, ściśle związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Ponadto, mimo że jawna jest ewidencja, to jawne nie są materiały, w oparciu o które wpis do ewidencji jest dokonywany, zawierające informacje nie związane ściśle z prowadzoną działalnością gospodarczą. Numer PESEL nie powinien być 2 uznawany, jako informacja dotycząca przedsiębiorcy, podobnie jak adres zamieszkania, o ile nie jest tożsamy z adresem siedziby przedsiębiorcy. Numer PESEL - zgodnie z art. 31a ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (tekst jednolity: Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993 z późn. zm.) - jest 11 -cyfrowym, stałym symbolem numerycznym, jednoznacznie identyfikującym osobę fizyczną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Takie rozumowanie przyświecało również racjonalnemu ustawodawcy, który wprowadził normy wynikające z art. 37 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (który wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2011 r.). Artykuł ten przewiduje udostępnienie danych i informacji o przedsiębiorcach będących osobami fizycznymi określone w art. 25 ust. 1 z wyjątkiem numeru PESEL oraz adresu zamieszkania, o ile nie jest on taki sam jak miejsce wykonywania działalności gospodarczej. Numer PESEL nie identyfikuje bowiem przedsiębiorcy, a wyłącznie osobę fizyczną.

Intencją ustawodawcy było zatem ujawnianie w ewidencji informacji dotyczących wyłącznie działalności gospodarczej prowadzonej przez przedsiębiorcę, nie zaś tych odnoszących się do jego sfery prywatności. Regulacjom ustawy o ochronie danych osobowych nie podlegają jedynie takie informacje o przedsiębiorcach, które identyfikują podmiot w obrocie gospodarczym i ściśle wiążą się z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, w pozostałym zakresie ustawa o ochronie danych osobowych znajduje zastosowanie.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 marca 2009 r. w sprawie wzoru wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej (Dz. U. z 2009 r. Nr 50, poz. 399) - w założeniu ustawodawcy – zmierzać ma do uproszczenia i przyspieszenia procedury, związanej z założeniem (i podjęciem) przez osoby fizyczne działalności gospodarczej.

Rozwiązania przyjęte w ww. rozporządzeniu nie wpłynęły natomiast na zmianę dotychczas prezentowanego stanowiska Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych w kwestii jawności i ogólnodostępności danych osobowych, zawartych w ewidencjach działalności gospodarczej, oraz zastosowania przepisów o ochronie danych osobowych w tej materii, tym bardziej, że jak wyżej wskazano, zgodnie z art. 7a ust. 2 ustawy Prawo działalności gospodarczej - ewidencja działalności gospodarczej jest jawna i dane osobowe w niej zawarte nie podlegają przepisom ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (...).

Polecamy: serwis Leasing

Z obowiązującymi w zakresie ochrony danych osobowych aktami prawnymi, jak i z praktycznymi wskazówkami co do ich stosowania, w tym dotyczącymi wypełnienia zgłoszenia zbioru do rejestracji oraz aktualizacji informacji wymienionych w art. 41 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych można zapoznać się na stronie internetowej Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (www.giodo.gov.pl), w tym na portalu informacyjno – edukacyjnym uruchomionym przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych osobowych na stronie eduGIODO.giodo.gov.pl.

Źródło: eugo.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

REKLAMA