REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy PESEL przedsiębiorcy jest informacją jawną?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy PESEL jest informacją jawną?
Czy PESEL jest informacją jawną?

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę ewidencję działalności gospodarczej. Strona w związku z postępowaniem sądowym wnioskuje o udzielenie danych firmy, m.in. o PESEL, powołując się na art. 7a.2 PDG. Czy można w zaświadczeniu wystawianym dla wnioskodawcy podać PESEL? Czy nie będzie to naruszać przepisów o ochronie danych osobowych?

W odpowiedzi na Pani pismo, które zostało przesłane do Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych pocztą elektroniczną w dniu 24 marca 2010 r. uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 7a ust. 2 ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 101, poz. 1178 ze zm.), ewidencja działalności gospodarczej jest jawna i dane osobowe w niej zawarte nie podlegają przepisom ustawy o ochronie danych osobowych.

REKLAMA

REKLAMA

Stosownie do art. 54 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97), w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1808),(Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1636) oraz (Dz. U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888) wprowadzona została zmiana dotycząca kolejnego przesunięcia terminu obowiązywania art. 7a ustawy – Prawo działalności gospodarczej. Przepis ten traci moc z dniem 1 lipca 2011 r.

Przepisy ustawy Prawo działalności gospodarczej nie określają, jakie dane podlegają wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej. Wskazują one jedynie informacje, jakie powinno zawierać zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, tj. oznaczenie przedsiębiorcy oraz jego numer ewidencyjny PESEL, o ile taki posiada, oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy, a jeśli stale wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania - również wskazanie tego miejsca i adresu zakładu głównego, oddziału lub innego miejsca, o którym mowa w art. 11 ust. 1, określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD) oraz wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej (art. 7b ust. 2 ustawy).

Polecamy: Czy przychód z zawieszonej działalności należy rozliczyć?

REKLAMA

Z uwagi na brak sprecyzowania „zawartości” ewidencji działalności gospodarczej istotne jest aby znalazły się w niej informacje dotyczące przedsiębiorcy, ściśle związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Ponadto, mimo że jawna jest ewidencja, to jawne nie są materiały, w oparciu o które wpis do ewidencji jest dokonywany, zawierające informacje nie związane ściśle z prowadzoną działalnością gospodarczą. Numer PESEL nie powinien być 2 uznawany, jako informacja dotycząca przedsiębiorcy, podobnie jak adres zamieszkania, o ile nie jest tożsamy z adresem siedziby przedsiębiorcy. Numer PESEL - zgodnie z art. 31a ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (tekst jednolity: Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993 z późn. zm.) - jest 11 -cyfrowym, stałym symbolem numerycznym, jednoznacznie identyfikującym osobę fizyczną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Takie rozumowanie przyświecało również racjonalnemu ustawodawcy, który wprowadził normy wynikające z art. 37 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (który wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2011 r.). Artykuł ten przewiduje udostępnienie danych i informacji o przedsiębiorcach będących osobami fizycznymi określone w art. 25 ust. 1 z wyjątkiem numeru PESEL oraz adresu zamieszkania, o ile nie jest on taki sam jak miejsce wykonywania działalności gospodarczej. Numer PESEL nie identyfikuje bowiem przedsiębiorcy, a wyłącznie osobę fizyczną.

Intencją ustawodawcy było zatem ujawnianie w ewidencji informacji dotyczących wyłącznie działalności gospodarczej prowadzonej przez przedsiębiorcę, nie zaś tych odnoszących się do jego sfery prywatności. Regulacjom ustawy o ochronie danych osobowych nie podlegają jedynie takie informacje o przedsiębiorcach, które identyfikują podmiot w obrocie gospodarczym i ściśle wiążą się z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, w pozostałym zakresie ustawa o ochronie danych osobowych znajduje zastosowanie.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 marca 2009 r. w sprawie wzoru wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej (Dz. U. z 2009 r. Nr 50, poz. 399) - w założeniu ustawodawcy – zmierzać ma do uproszczenia i przyspieszenia procedury, związanej z założeniem (i podjęciem) przez osoby fizyczne działalności gospodarczej.

Rozwiązania przyjęte w ww. rozporządzeniu nie wpłynęły natomiast na zmianę dotychczas prezentowanego stanowiska Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych w kwestii jawności i ogólnodostępności danych osobowych, zawartych w ewidencjach działalności gospodarczej, oraz zastosowania przepisów o ochronie danych osobowych w tej materii, tym bardziej, że jak wyżej wskazano, zgodnie z art. 7a ust. 2 ustawy Prawo działalności gospodarczej - ewidencja działalności gospodarczej jest jawna i dane osobowe w niej zawarte nie podlegają przepisom ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (...).

Polecamy: serwis Leasing

Z obowiązującymi w zakresie ochrony danych osobowych aktami prawnymi, jak i z praktycznymi wskazówkami co do ich stosowania, w tym dotyczącymi wypełnienia zgłoszenia zbioru do rejestracji oraz aktualizacji informacji wymienionych w art. 41 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych można zapoznać się na stronie internetowej Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (www.giodo.gov.pl), w tym na portalu informacyjno – edukacyjnym uruchomionym przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych osobowych na stronie eduGIODO.giodo.gov.pl.

Źródło: eugo.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA