REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy PESEL przedsiębiorcy jest informacją jawną?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy PESEL jest informacją jawną?
Czy PESEL jest informacją jawną?

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę ewidencję działalności gospodarczej. Strona w związku z postępowaniem sądowym wnioskuje o udzielenie danych firmy, m.in. o PESEL, powołując się na art. 7a.2 PDG. Czy można w zaświadczeniu wystawianym dla wnioskodawcy podać PESEL? Czy nie będzie to naruszać przepisów o ochronie danych osobowych?

REKLAMA

W odpowiedzi na Pani pismo, które zostało przesłane do Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych pocztą elektroniczną w dniu 24 marca 2010 r. uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 7a ust. 2 ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 101, poz. 1178 ze zm.), ewidencja działalności gospodarczej jest jawna i dane osobowe w niej zawarte nie podlegają przepisom ustawy o ochronie danych osobowych.

REKLAMA

Stosownie do art. 54 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97), w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1808),(Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1636) oraz (Dz. U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888) wprowadzona została zmiana dotycząca kolejnego przesunięcia terminu obowiązywania art. 7a ustawy – Prawo działalności gospodarczej. Przepis ten traci moc z dniem 1 lipca 2011 r.

Przepisy ustawy Prawo działalności gospodarczej nie określają, jakie dane podlegają wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej. Wskazują one jedynie informacje, jakie powinno zawierać zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, tj. oznaczenie przedsiębiorcy oraz jego numer ewidencyjny PESEL, o ile taki posiada, oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy, a jeśli stale wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania - również wskazanie tego miejsca i adresu zakładu głównego, oddziału lub innego miejsca, o którym mowa w art. 11 ust. 1, określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD) oraz wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej (art. 7b ust. 2 ustawy).

Polecamy: Czy przychód z zawieszonej działalności należy rozliczyć?

REKLAMA

Z uwagi na brak sprecyzowania „zawartości” ewidencji działalności gospodarczej istotne jest aby znalazły się w niej informacje dotyczące przedsiębiorcy, ściśle związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Ponadto, mimo że jawna jest ewidencja, to jawne nie są materiały, w oparciu o które wpis do ewidencji jest dokonywany, zawierające informacje nie związane ściśle z prowadzoną działalnością gospodarczą. Numer PESEL nie powinien być 2 uznawany, jako informacja dotycząca przedsiębiorcy, podobnie jak adres zamieszkania, o ile nie jest tożsamy z adresem siedziby przedsiębiorcy. Numer PESEL - zgodnie z art. 31a ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (tekst jednolity: Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993 z późn. zm.) - jest 11 -cyfrowym, stałym symbolem numerycznym, jednoznacznie identyfikującym osobę fizyczną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Takie rozumowanie przyświecało również racjonalnemu ustawodawcy, który wprowadził normy wynikające z art. 37 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (który wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2011 r.). Artykuł ten przewiduje udostępnienie danych i informacji o przedsiębiorcach będących osobami fizycznymi określone w art. 25 ust. 1 z wyjątkiem numeru PESEL oraz adresu zamieszkania, o ile nie jest on taki sam jak miejsce wykonywania działalności gospodarczej. Numer PESEL nie identyfikuje bowiem przedsiębiorcy, a wyłącznie osobę fizyczną.

Intencją ustawodawcy było zatem ujawnianie w ewidencji informacji dotyczących wyłącznie działalności gospodarczej prowadzonej przez przedsiębiorcę, nie zaś tych odnoszących się do jego sfery prywatności. Regulacjom ustawy o ochronie danych osobowych nie podlegają jedynie takie informacje o przedsiębiorcach, które identyfikują podmiot w obrocie gospodarczym i ściśle wiążą się z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, w pozostałym zakresie ustawa o ochronie danych osobowych znajduje zastosowanie.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 marca 2009 r. w sprawie wzoru wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej (Dz. U. z 2009 r. Nr 50, poz. 399) - w założeniu ustawodawcy – zmierzać ma do uproszczenia i przyspieszenia procedury, związanej z założeniem (i podjęciem) przez osoby fizyczne działalności gospodarczej.

Rozwiązania przyjęte w ww. rozporządzeniu nie wpłynęły natomiast na zmianę dotychczas prezentowanego stanowiska Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych w kwestii jawności i ogólnodostępności danych osobowych, zawartych w ewidencjach działalności gospodarczej, oraz zastosowania przepisów o ochronie danych osobowych w tej materii, tym bardziej, że jak wyżej wskazano, zgodnie z art. 7a ust. 2 ustawy Prawo działalności gospodarczej - ewidencja działalności gospodarczej jest jawna i dane osobowe w niej zawarte nie podlegają przepisom ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (...).

Polecamy: serwis Leasing

Z obowiązującymi w zakresie ochrony danych osobowych aktami prawnymi, jak i z praktycznymi wskazówkami co do ich stosowania, w tym dotyczącymi wypełnienia zgłoszenia zbioru do rejestracji oraz aktualizacji informacji wymienionych w art. 41 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych można zapoznać się na stronie internetowej Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (www.giodo.gov.pl), w tym na portalu informacyjno – edukacyjnym uruchomionym przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych osobowych na stronie eduGIODO.giodo.gov.pl.

Źródło: eugo.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA