REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy PESEL przedsiębiorcy jest informacją jawną?

Czy PESEL jest informacją jawną?
Czy PESEL jest informacją jawną?

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę ewidencję działalności gospodarczej. Strona w związku z postępowaniem sądowym wnioskuje o udzielenie danych firmy, m.in. o PESEL, powołując się na art. 7a.2 PDG. Czy można w zaświadczeniu wystawianym dla wnioskodawcy podać PESEL? Czy nie będzie to naruszać przepisów o ochronie danych osobowych?

REKLAMA

W odpowiedzi na Pani pismo, które zostało przesłane do Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych pocztą elektroniczną w dniu 24 marca 2010 r. uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 7a ust. 2 ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 101, poz. 1178 ze zm.), ewidencja działalności gospodarczej jest jawna i dane osobowe w niej zawarte nie podlegają przepisom ustawy o ochronie danych osobowych.

REKLAMA

Stosownie do art. 54 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97), w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1808),(Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1636) oraz (Dz. U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888) wprowadzona została zmiana dotycząca kolejnego przesunięcia terminu obowiązywania art. 7a ustawy – Prawo działalności gospodarczej. Przepis ten traci moc z dniem 1 lipca 2011 r.

Przepisy ustawy Prawo działalności gospodarczej nie określają, jakie dane podlegają wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej. Wskazują one jedynie informacje, jakie powinno zawierać zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, tj. oznaczenie przedsiębiorcy oraz jego numer ewidencyjny PESEL, o ile taki posiada, oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy, a jeśli stale wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania - również wskazanie tego miejsca i adresu zakładu głównego, oddziału lub innego miejsca, o którym mowa w art. 11 ust. 1, określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD) oraz wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej (art. 7b ust. 2 ustawy).

Polecamy: Czy przychód z zawieszonej działalności należy rozliczyć?

REKLAMA

Z uwagi na brak sprecyzowania „zawartości” ewidencji działalności gospodarczej istotne jest aby znalazły się w niej informacje dotyczące przedsiębiorcy, ściśle związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Ponadto, mimo że jawna jest ewidencja, to jawne nie są materiały, w oparciu o które wpis do ewidencji jest dokonywany, zawierające informacje nie związane ściśle z prowadzoną działalnością gospodarczą. Numer PESEL nie powinien być 2 uznawany, jako informacja dotycząca przedsiębiorcy, podobnie jak adres zamieszkania, o ile nie jest tożsamy z adresem siedziby przedsiębiorcy. Numer PESEL - zgodnie z art. 31a ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (tekst jednolity: Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993 z późn. zm.) - jest 11 -cyfrowym, stałym symbolem numerycznym, jednoznacznie identyfikującym osobę fizyczną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Takie rozumowanie przyświecało również racjonalnemu ustawodawcy, który wprowadził normy wynikające z art. 37 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (który wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2011 r.). Artykuł ten przewiduje udostępnienie danych i informacji o przedsiębiorcach będących osobami fizycznymi określone w art. 25 ust. 1 z wyjątkiem numeru PESEL oraz adresu zamieszkania, o ile nie jest on taki sam jak miejsce wykonywania działalności gospodarczej. Numer PESEL nie identyfikuje bowiem przedsiębiorcy, a wyłącznie osobę fizyczną.

Intencją ustawodawcy było zatem ujawnianie w ewidencji informacji dotyczących wyłącznie działalności gospodarczej prowadzonej przez przedsiębiorcę, nie zaś tych odnoszących się do jego sfery prywatności. Regulacjom ustawy o ochronie danych osobowych nie podlegają jedynie takie informacje o przedsiębiorcach, które identyfikują podmiot w obrocie gospodarczym i ściśle wiążą się z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, w pozostałym zakresie ustawa o ochronie danych osobowych znajduje zastosowanie.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 marca 2009 r. w sprawie wzoru wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej (Dz. U. z 2009 r. Nr 50, poz. 399) - w założeniu ustawodawcy – zmierzać ma do uproszczenia i przyspieszenia procedury, związanej z założeniem (i podjęciem) przez osoby fizyczne działalności gospodarczej.

Rozwiązania przyjęte w ww. rozporządzeniu nie wpłynęły natomiast na zmianę dotychczas prezentowanego stanowiska Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych w kwestii jawności i ogólnodostępności danych osobowych, zawartych w ewidencjach działalności gospodarczej, oraz zastosowania przepisów o ochronie danych osobowych w tej materii, tym bardziej, że jak wyżej wskazano, zgodnie z art. 7a ust. 2 ustawy Prawo działalności gospodarczej - ewidencja działalności gospodarczej jest jawna i dane osobowe w niej zawarte nie podlegają przepisom ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (...).

Polecamy: serwis Leasing

Z obowiązującymi w zakresie ochrony danych osobowych aktami prawnymi, jak i z praktycznymi wskazówkami co do ich stosowania, w tym dotyczącymi wypełnienia zgłoszenia zbioru do rejestracji oraz aktualizacji informacji wymienionych w art. 41 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych można zapoznać się na stronie internetowej Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (www.giodo.gov.pl), w tym na portalu informacyjno – edukacyjnym uruchomionym przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych osobowych na stronie eduGIODO.giodo.gov.pl.

Źródło: eugo.gov.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

REKLAMA

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

Ustawa wiatrakowa 2025 przyjęta: 500 metrów odległości wiatraków od zabudowań

Ustawa wiatrakowa 2025 została przyjęta przez rząd. Przedsiębiorcy, szczególnie województwa zachodniopomorskiego, nie kryją zadowolenia. Wymaganą odległość wiatraków od zabudowań zmniejsza się do 500 metrów.

REKLAMA