REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zarządzać zamówieniem i monitorować zgodność?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak zarządzać zamówieniem i monitorować zgodność?
Jak zarządzać zamówieniem i monitorować zgodność?

REKLAMA

REKLAMA

Zamawiający powinien w odpowiedni sposób zarządzać zamówieniem oraz monitorować zgodność jego wykonania z zamierzeniami projektowymi. W jaki sposób? Przeczytaj.

Uzgodnienia co do monitorowania powinny zapewnić gromadzenie odpowiednich danych na temat skuteczności oraz ich efektywną analizę. Warunki płatności (które powinny zostać określone w zamówieniu) stanowią podstawę do zapewnienia, że wykonawca będzie działać zgodnie z wymaganym standardem. Mogą one określać finansowe środki odstraszające w przypadku zbyt niskiej skuteczności oraz zachęty finansowe do przekraczania celów podstawowych. Takie warunki finansowe muszą zostać opublikowane w ogłoszeniu o zamówieniu.

REKLAMA

REKLAMA

Impuls do udoskonalenia usług może być wynikiem uzyskania zbyt niskich kluczowych wskaźników skuteczności lub obserwacji, że choć osiąga się założone cele, wciąż jeszcze można osiągnąć lepsze rezultaty. Niezależnie od sytuacji wykonawca i klient powinni rozumieć, co wpływa na bieżące poziomy skuteczności, i uzgodnić sposób poprawy osiąganych wyników. Trwałe zaniedbywanie tych obowiązków przez wykonawcę powinno prowadzić do stwierdzenia naruszenia warunków zamówienia, tak więc wszelkie działania należy podejmować z rozwagą. Również analiza mogłaby doprowadzić do zmiany warunków  zamówienia, przeprojektowania usługi lub wprowadzenia innowacji.

U podstaw zarządzania zamówieniem powinna leżeć „kultura współpracy partnerskiej”. Klienci i wykonawcy mogą zarządzać ryzykiem i osiągać lepsze wyniki tylko za pomocą pomysłowej i zaangażowanej pracy zespołowej.

Wielka Brytania: Aby ulepszyć usługi gastronomiczne w szpitalach świadczone na rzecz Wydziału Zdrowia
Irlandii Północnej (Northern Ireland Health Authority), wykonująca to zamówienie firma gastronomiczna przeprowadza co roku badanie zadowolenia pacjentów oraz analizuje dane według wieku, pochodzenia etnicznego i płci. W następstwie doniesień prasowych o złym wyżywieniu na oddziałach geriatrycznych Wydział Zdrowia zainicjował również ocenę serwowanych posiłków. Po połączeniu zebranych danych wprowadzono zmiany w warunkach zamówień, aby poprawić obsługę na oddziałach geriatrycznych poprzez udzielanie pomocy w karmieniu pacjentów.

REKLAMA

Polecamy: Jak stosować warianty w zamówieniach publicznych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na ogół najlepsi wykonawcy reagują dobrze w ramach takiej współpracy, dobrowolnie podejmując dodatkowe zobowiązania, takie jak: programy zdobywania podstawowych kwalifikacji, wprowadzanie nowatorskich rozwiązań w zakresie ochrony środowiska lub wspieranie małych firm w ramach swojego łańcucha dostaw.

Francja: Instytucje publiczne odpowiedzialne za włączenie społeczne przyczyniają się do wdrażania klauzul społecznych w zamówieniach publicznych, np. poprzez wprowadzanie rozwiązań ułatwiających zwycięskim oferentom zarządzanie pracownikami zaangażowanymi w procedury wdrażania. Mogą także pełnić funkcję organów certyfikujących zgodność ze standardami społecznymi. Na przykład, Aglomeracja Rouen (Agglomération de Rouen) wykorzystała pieniądze z Europejskiego Funduszu Społecznego na współfinansowanie zatrudnienia kierownika projektu odpowiedzialnego za wdrożenie klauzul o włączeniu społecznym do różnych udzielonych zamówień publicznych. Rada Miasta Arles zdecydowała się zatrudnić wyspecjalizowanego radcę prawnego do opracowania projektu dokumentacji przetargowej zawierającej klauzule społeczne oraz do zarządzania tą dokumentacją.

Polecamy: Jak zamawiający mogą zarządzać łańcuchem dostaw?

Warunki zamówienia, zarządzanie zamówieniem i monitorowanie zamówienia

Formułowanie klauzul dotyczących wykonania zamówienia to na ogół ten etap postępowania, w którym najlepiej jest uwzględnić kwestie społeczne dotyczące zatrudnienia i warunków pracy pracowników zaangażowanych w wykonanie zamówienia.

  • Należy zadbać o to, aby klauzule dotyczące wykonania zamówienia były:
  1. powiązane z wykonaniem zamówienia;
  2. zgodne z celem, jakim jest uzyskanie jak najlepszego wskaźnika wartości do ceny;
  3. zamieszczone w dokumentacji przetargowej;
  4. zgodne z prawem UE (w tym z podstawowymi zasadami Traktatu UE).
  • Należy zadbać o możliwość efektywnego monitorowania zgodności z warunkami zamówienia.
  • Należy wspólnie z dostawcą zarządzać skutecznością działań i zapewnić maksymalny poziom realizacji celów i zgodności z warunkami zamówienia.
  • Należy w odpowiedni sposób dokumentować skuteczność działań dostawców, wykonawców i usługodawców.
  • Należy stosować klauzule wariantowe, przewidując konieczność wprowadzania w zamówieniu niezbędnych zmian w przyszłości, przy założeniu, że klauzule te są zgodne z postanowieniami dyrektyw dotyczących zamówień publicznych i z zasadą przejrzystości.
  • Należy we współpracy z dostawcami dążyć do ciągłego udoskonalania — na zasadzie dobrowolności — i ogólnie dotrzymywać kroku nowym osiągnięciom wprowadzanym na rynku. W szczególności należy we współpracy z dostawcami ułatwiać przestrzeganie zasad godnej pracy oraz społecznej odpowiedzialności biznesu w ramach całego łańcucha dostaw.

Polecamy: Jak wybrać wykonawcę w zamówieniu publicznym?

Źródło: Komisja Europejska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA