Pracownicy częściej kombinują
REKLAMA
REKLAMA
- Do obowiązków pracownika należy przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku. Nie jest zatem dopuszczalne wykonywanie w godzinach pracy czynności niezwiązanych ze świadczeniem pracy, takich jak prowadzenie innej, w szczególności konkurencyjnej działalności – przypomina ekspert Pracodawców RP, Wioletta Żukowska.
REKLAMA
REKLAMA
Pracownik, który bez zgody pracodawcy w godzinach przeznaczonych na pracę wykonuje inne czynności, musi liczyć się z rozwiązaniem umowy, nawet w trybie art. 52 § 1 k.p. (czyli zwolnienie dyscyplinarne) z powodu ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych. Tak orzekł Sąd Najwyższy w przypadku radcy prawnego, który wykonywał prywatne usługi prawne na rzecz osób trzecich w godzinach pracy (wyrok SN, I PK 5/07).
- Stosunek pracy wymaga zaufania obu stron, a takie zachowanie pracownika to uniemożliwia. Pracownik, który wykorzystuje czas pracy na wykonywanie innych zleceń lub nawet prowadzenie działalności konkurencyjnej, działa na szkodę firmy. Nieuczciwość pracowników zazwyczaj skutkuje brakiem woli kontynuacji dalszej współpracy – podkreśla Wioletta Żukowska.
Kodeks pracy nie określa wprost zasad kontrolowania pracowników w miejscu pracy. Praktycy są zgodni, że przed zastosowaniem jakiejkolwiek formy nadzoru należy uprzedzić zatrudnionych. Kontrola nie może naruszać godności i innych dóbr osobistych, musi być też adekwatna do celu. Pracodawca nie powinien przeglądać prywatnych e-maili, gdyż narusza to prywatność pracownika (wyrok ETPC, 62617/00).
Polecamy: Czy pracownik może prowadzić własną firmę?
Źródło: Pracodawcy RP
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA