REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Komunikacja w firmie, Korespondencja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ostateczna wersja protokołu – rodzaje

Każdy protokół powinien być klarowny, przejrzysty i w miarę krótki, a nadto zawierać jak najbardziej szczegółowe streszczenie przebiegu obrad. Zasadniczo możemy wyróżnić cztery rodzaje ostatecznej wersji protokołu.

Ostateczna wersja protokołu – jak ją przygotować?

Głównym celem protokołowania jest jak najdokładniejsze i najwierniejsze oddanie faktycznego przebiegu obrad. Zredagowanie ostatecznej wersji sprawozdania wymaga opracowania sporządzonych podczas zebrania notatek.

Jak nie dopuścić do zakłócenia obrad?

Zorganizowanie zebrania nie jest łatwe. Nawet gdy zatroszczyliśmy się o wszystkie szczegóły organizacyjne oraz o wygodę uczestników, nie oznacza to, że spotkanie będzie przebiegać bez zakłóceń. Trzeba jeszcze właściwie poprowadzić obrady.

Techniczne przygotowanie zebrania

Każdemu z nas zapewne zdarzyło się brać udział w zebraniu, po wyjściu z którego czuliśmy się przybici, sfrustrowani. Powodem niezadowolenia nie zawsze był poziom merytoryczny, czy temat spotkania. Często winę za to ponosiły zaniedbania od strony technicznej.

REKLAMA

Jak zorganizować udane zebranie?

Prócz wyboru formy, w jakiej ma być prowadzone zebranie, trzeba też zadbać o pewne szczegóły organizacyjne, które sprawią, że uczestnicy zebrania nie będą kręcić się na swoich miejscach marząc o ucieczce z sali. Sprawna organizacja jest najprostszą drogą do zapewnienia komfortu osobom uczestniczącym w spotkaniu, a tym samym do szybkiego i sprawnego jego przeprowadzenia. Wystarczy tylko pamiętać o pewnych kwestiach.

Komunikacja międzyludzka – warsztaty w praktyce

W XXI wieku komunikacja międzyludzka wychodzi poza wszelkie ograniczenia, nie zatrzymuje się jedynie na poziomie werbalnym. Jednak czy postęp techniczny, dzięki któremu mamy coraz większe możliwości do podtrzymywania kontaktów uczy nas także umiejętności słuchania i empatii?

Kiedy kontaktować się przez e-mail?

Poczta elektroniczna tym różni się od EMS, że nie ma charakteru mediacyjnego (wiadomość jest przekazywana bezpośrednio na komputer innego uczestnika) i jest asynchroniczna (ludzie odpowiadają, kiedy jest im wygodnie).

Rola sekretarki podczas wizyty gości w firmie

Spotkania biznesowe są na porządku dziennym w każdej firmie. Warto jest zatem wiedzieć jak odpowiednio przygotować biuro do wizyty gości.

REKLAMA

Asystentka też ma szansę na awans

Jeśli jesteś asystentką prezesa, to drogę do awansu masz otwartą. Asystentce jest łatwiej niż sekretarce objąć wyższe stanowisko w strukturze firmy.

Niezgodność formatów dokumentów

Jeśli nie wiesz jeszcze na czym polega niezgodność formatów dokumentów, koniecznie prześledź poniższą instrukcję obsługi. Szybko się dowiesz na czym może ona polegać.

Zapisywanie dokumentu w formacie innym niż domyślny

Jeśli planujesz przesłać dokument osobie, która korzysta z innego oprogramowania niż ty, koniecznie zapisz go formacie innym niż domyślny.

Formaty dokumentów

Aby sprawnie współpracować z osobami korzystającymi z różnego oprogramowania komputerowego, należy wiedzieć czym się różnią formaty dokumentów oraz jak je zmieniać.

Gdy awaria zakłóci pracę nad dokumentem

Pracując na komputerze należy pamiętać o niebezpieczeństwie utraty sporządzonego dokumentu. Często powodem takiej straty jest awaria zasilania czy zawieszenie pracy edytora.

Zmiana koloru wypełnienia tekstowego

Ogólnie jest przyjęte, że do redagowania i przygotowywania dokumentów używa się czarnej czcionki. Często jednak bardziej efektywne jest użycie koloru – zwłaszcza, jeśli chcemy zwrócić czyjąś uwagę na konkretny fragment tekstu.

Ukryta ramka w dokumencie Word

Planując układ dokumentu, często korzystamy z ramek. Czasami jednak wolelibyśmy, aby ich kontury nie były widoczne, a tekst nadal pozostawał uporządkowany. Jest na to prosty sposób – wystarczy skorzystać z opcji – ukryj ramkę.

Zarządzanie dokumentacją

Ileż papierów ląduje codziennie na Twoim biurku! Poza zwykłą korespondencją są to czasopisma fachowe, różne protokoły będące w obiegu, kopie mało ważnych dokumentów z adnotacją „do wiadomości”. Aby na bieżąco porządkować dokumentację, trzeba na początku ustalić, które dokumenty powinny być przeczytane jako pierwsze, a które mogą być odłożone na później.

Porządkowanie poczty elektronicznej

Nie tylko konwencjonalna poczta papierowa (dzisiaj określa się ją mianem „hardcopy”) zaśmieca, również elektroniczny śmietnik informacyjny może stać się dużym obciążeniem. Dlatego też należy umiejętnie zarządzać korespondencją, aby nie tracić na tym całego dnia.

Organizacja delegacji

Do zadań sekretarki należy organizacja wyjazdów służbowych, zarówno krajowych jak i zagranicznych szefa, czyli delegacji.

Kiedy dzwoniący telefon zakłóca pracę?

Do najczęstszych zakłóceń w codziennej pracy biurowej należą rozmowy telefoniczne. Również globalna sieć telekomunikacyjna, osiągalna o każdej porze, ma swoją drugą stronę medalu.

Jak zaadresować list do odbiorców zagranicznych?

Pismo wysyłane poza granice kraju, oprócz miejscowości powinno mieć napisaną nazwę kraju.

Przygotowanie pism zaadresowanych

Pisma zaadresowane to dokumenty, w których charakterystycznym elementem jest adres odbiorcy. Pisze się na blankietach korespondencyjnych określonych polską normą PN-76/P-55315 lub na papierze maszynowym.

Uprzejmość w pismach

Przygotowując pismo należy pamiętać, że ma ono przynieść pewien efekt stąd w każdym dokumencie powinny być używane zwroty grzecznościowe, np. Szanowni Państwo czy Z poważaniem.

Segregacja pism

Do sekretariatu wpływa korespondencja o różnym charakterze. Segregacja pism jest jednym z obowiązków asystenta zarządu. Dokumenty, które trafiają do biura można podzielić na kilka rodzajów.

Jak poradzić sobie z nadgorliwym szefem?

Nie można zaprzeczyć, że w niektórych przedsiębiorstwach nadgorliwy szef stał się drugim co do ważności (pierwsze to telefon) źródłem zakłóceń toku pracy. Poza tym zakłócenia powodowane przez szefa mają jedną poważną wadę: telefon można przełączyć na automatyczną sekretarkę, tego samego nie da się zrobić z szefem.

Jak koledzy mogą odebrać Twoją nadgorliwość?

Przychodzić jako pierwszy i wychodzić jako ostatni - ten sposób działania przyczynia się do pogorszenia stosunków między wszystkimi kolegami w pracy.

Naucz się odmawiać w pracy

Czy należysz do ludzi, którzy nie potrafią powiedzieć „nie”, gdy miły kolega stoi przed Tobą z bezradnym wzrokiem i nie wie, gdzie może znaleźć akta „Alei Zamkowej”? Jeśli tak, to czas najwyższy by to zmienić. Osoba, która jest asertywna w pracy ma adekwatne podejście do wykonywanych obowiązków.

Pierwszy dzień w pracy

Współpracownicy mogą spowodować, że Twoja praca stanie się wielką frajdą. Mogą też sprawić, że zamieni się ona w prawdziwy koszmar. Ten, kto jest nowy w firmie albo w zespole, podlega silnej presji dopasowania się.

Wysłanie - ostatnia faza obiegu pism

Obieg korespondencji w przedsiębiorstwie to droga pisma od momentu wpływu do danej komórki organizacyjnej do momentu wysłania odpowiedzi.

Fazy obiegu pism

W procesie obiegu pism w biurze można wyróżnić kilka etapów, jest to m.in. segregacja korespondencji i przekazanie do właściwej komórki organizacyjnej.

Zgrany zespół

Obecnie firmy odchodzą od modelu hierarchicznego i kładą coraz większy nacisk na współpracę. W związku z tym relacje między pracownikami firmy w większym stopniu opierają się na oddziaływaniu i perswazji niż na zwierzchności.

Umiejętność słuchania w pracy sekretarki

Słuchanie jest tak samo ważne w pracy sekretarki, jak mówienie. Uważne słuchanie pozwala na szybką ocenę emocji interesanta i prawidłową reakcję, która ułatwi poprowadzenie rozmowy w pożądanym kierunku.

Obieg pisma w firmie

Sekretariat ogólny lub kancelaria odpowiada za wykonywanie prac o charakterze pomocniczym i usługowym. Odpowiedzialne są one za odbiór korespondencji, umieszczenie pieczątki z datą wpływu i wypływu pism, otwieranie przesyłek, ich znakowanie i segregowanie na odpowiednie działy, jeśli zachodzi taka potrzeba.

Cechy potrzebne do wykonywania zawodu sekretarki

Możemy podzielić cechy potrzebne do wykonywania pracy sekretarki na dwie grupy: pierwsza to kwalifikacje zawodowe a druga kwalifikacje osobiste.

Obowiązki sekretarki

Właściwa organizacja pracy sekretariatu i firmy jest możliwa wtedy, gdy prezes firmy ma dobrą sekretarkę. Sprawnie funkcjonujący sekretariat przyczynia się do budowania mocnej pozycji firmy.

Składanie życzeń w firmie

Życzenia możemy podzielić na te składane służbowo i te składane bliskim. W przypadku składania życzeń oficjalnych należy dobrze przemyśleć formułę, którą ewentualnie można powielać.

Wystąpienia publiczne

Często musząc zabrać głos podczas spotkań, narad, czy prezentacji odczuwamy tremę. Co zrobić aby wypaść przekonująco, na osobę kompetentną? Trema paraliżuje, masz ściśnięte gardło, drżą ręce i serce.

Przyjmowanie zagranicznych delegacji

Od kilkunastu lat coraz częściej w naszych firmach gościmy zagraniczne delegacje, ich wizyty mają charakter roboczy lub oficjalny, czasami prywatny. Wizyty robocze charakteryzują się ściśle określonym celem i trwają zazwyczaj krótko.

Organizacja zebrań, konferencji i narad

W celu wypowiadania poglądów lub przy podejmowaniu decyzji w sprawach zawodowych w firmie zwołuje się spotkanie kilku lub większej grupy osób. Są to spotkania które w zależności od celu i charakteru spotkania dzieli się na odprawy, narady, posiedzenia, szkolenia, zebrania i konferencje.

Rozmowy telefoniczne

Rozmowa telefoniczna różni się od rozmowy bezpośredniej przede wszystkim brakiem kontaktu wizualnego, osoba rozmawiająca nie widzi reakcji mimicznych, zwłaszcza oczu i ust swojego rozmówcy. W związku z tym coraz większą wagę przywiązuje się do tego aby pracownik był uprzejmy w rozmowie przez telefon. Ma to istotne znaczenie przy tworzeniu wizerunku firmy.

Kultura pracy

Nie od dziś wiadomo, że zasady dobrego wychowania świadczą o kulturze człowieka. Obowiązują one zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym.

Ortografia w mailach

Wiadomości elektroniczne, podobnie jak te pisane ręcznie, podlegają tym samym regułom ortografii. Nie należy o tym zapominać, jeżeli chcemy być poważnie potraktowani przez odbiorcę wiadomości.

Potwierdzenie przyjęcia zamówienia do realizacji

Każde zamówienie przyjęte do realizacji należy potwierdzić. O wysłaniu potwierdzenia trzeba pamiętać szczególnie w przypadku, gdy mamy do czynienia z nowym klientem, który chce aby realizacja została dokonana w późniejszym terminie.

Sposoby tłumaczenia korepondencji obcojęzycznej

Tłumaczenie umów wymagających dokładnej analizy językowej jest kłopotliwe. W takich przypadkach pojawia się konieczność skorzystania z profesjonalnej pomocy językowej.

Sporządzanie pism anglojęzycznych

Korespondencja sporządzana w języku obcym wymaga szczególnych kompetencji. Znajomość języka obcego może okazać się do tego niewystarczająca.

Listy i notatki służbowe wysyłane mailem

Pisanie e-maila jest podobne do tworzenia tradycyjnego listu, który ma za zadanie przykuć uwagę odbiorcy i ułatwić mu zrozumienie przekazywanych treści. Aby komunikat spełnił ten cel należy pamiętać o zasadzie tworzenia prostych zdań.

Zasady redagowania pism

Umiejętność redagowania pism przydaje się nie tylko w relacjach z potencjalnym klientem czy partnerem biznesowym, ale także w korespondencji firmowej.

Jak zdobyć zaufanie klienta wysyłając ofertę e-mailem?

Korzystając z sieci możemy dotrzeć do nieograniczonej liczby potencjalnych partnerów firmy. Jest to jednak dopiero pierwszy krok w budowaniu sieci odbiorców. Aby zwiększyć grono swoich klientów warto jest poświęcić uwagę na dokładne przygotowanie oferty biznesowej.

Wstęp jako główna część e-maila

Dobrze przemyślany wstęp wiadomości zwiększy prawdopodobieństwo, że wysłany mail zainteresuje odbiorcę i zostanie on przeczytany do końca. Dlatego warto jest poświęcić szczególną uwagę pierwszym zdaniom, które mają za zadanie przyciągnąć uwagę adresata.

Zasady redagowania maili

Aby treść wiadomości była czytelna należy pamiętać o jednej prostej zasadzie - nikt nie lubi czytać długich maili. Istnieją zatem proste sposoby, które pomogą nam tak zredagować nawet bardzo długą wiadomość, żeby przy jej czytaniu odbiorca się nie zmęczył.

Zasady skutecznej korespondencji

Kształtowanie wizerunku firmy to proces, który nie zawsze kończy się sukcesem. Z reguły stosowane są różnego rodzaju działania promocyjne, które mają sprawić, że to właśnie my a nie konkurencja zostaniemy zauważeni i umocnimy swoją pozycję na rynku. Jednak mało kto zdaje sobie sprawę, że jednym ze skuteczniejszych sposobów kreowania wizerunku jest umiejętne prowadzenie korespondencji handlowej.

REKLAMA