REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Te typy cyberataków na pocztę elektroniczną najtrudniej wykryć

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Trzy typy cyberzagrożeń związanych z pocztą e-mail, które najtrudniej wykryć
Trzy typy cyberzagrożeń związanych z pocztą e-mail, które najtrudniej wykryć
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Poczta elektroniczna, jako jedno z podstawowych narzędzi firmy, często staje się celem cyberataków. Jakie są najczęstsze typy zagrożeń? Jak się chronić? 

Czy potrafimy rozpoznać fałszywy e-mail? 

75% ankietowanych przez Barracuda Networks przedsiębiorstw przyznało, że padło ofiarą co najmniej jednego udanego przejęcia elektronicznej skrzynki pocztowej. - Wszystkie przedsiębiorstwa, które poważnie myślą o zabezpieczeniu swojej poczty elektronicznej, powinny sobie zadać podstawowe pytanie: Czy moi pracownicy wiedzą, jak odróżnić legalną wiadomość e-mail od tej wysłanej przez cyberprzestępcę? – mówi Mateusz Ossowski, CEE Channel Manager w firmie Barracuda Networks, która jest producentem rozwiązań z obszaru cyberbezpieczeństwa.

REKLAMA

REKLAMA

Czasem naprawdę trudno jest odróżnić prawdziwe wiadomości od tych spreparowanych przez przestępców. Jak np. Business Email Compromise, czyli przejęcie konwersacji oraz podszywanie się pod znaną markę. Na czym polegają te ataki i co utrudnia ich rozpoznanie?

Najpopularniejsze typy ataków 

Atak typu Business Email Compromise (BEC)

Ten atak wystepuje wówczas, gdy ktoś podszywa się pod przedstawiciela jakiejś organizacji, pracownika atakowanej firmy, jej klienta czy partnera po to, by uzyskać pożądane informacje lub namówić atakowaną osobę do wykonania jakiegoś działania. Najczęściej cyberprzestępcy mają na celu nakłonienie ofiary do przekazania pieniędzy, danych logowania lub innych poufnych informacji.

Dlaczego ten atak jest tak trudny do wykrycia? Wiadomości od cyberprzestępców wyglądają zazwyczaj tak, jakby pochodziły z czyjegoś osobistego konta e-mail i zawierały pilną prośbę. Atakujący chcą, aby odbiorca pomyślał, że "ta osoba się spieszy i potrzebuje mojej pomocy". Dodatkowo, jeśli wiadomość zawiera adnotację, że została wysłana z urządzenia mobilnego, jest większe prawdopodobieństwo, że odbiorca przeoczy literówki lub błędy gramatyczne.

REKLAMA

Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że pracownicy często nie znają pełnych adresów e-mail innych członków zespołu lub menedżerów, dlatego jeśli nazwa użytkownika przesłanej wiadomości wygląda poprawnie w nagłówku i podpisie, nie kwestionują jej prawdziwości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przejęcie konwersacji

To atak, który może pojawić się, gdy haker ma już dostęp do firmowego konta e-mail. Włącza się on w istniejącą rozmowę między użytkownikiem skrzynki e-mailowej a innym pracownikiem lub organizacją. Nie wykorzystuje przy tym przejętego konta. Zamiast tego podszywa się pod firmową domenę i tworzy adres e-mail łudząco podobny do tego przejętego. Dzięki temu skutecznie usuwa z konwersacji właściciela skrzynki e-mail, pozostawiając w wątku tylko siebie i swoją nową ofiarę.

Dlaczego tak trudno wykryć ten atak? Ofiara nawiązała już relację z pierwotnym nadawcą wiadomości – może to być ktoś, do kogo regularnie wysyła e-maile, a nawet ktoś, z kim rozmawiała przez telefon lub spotkała się osobiście. Czasami jedyną wskazówką ataku może być niewielka różnica w adresie e-mail. Jeśli odbiorca wiadomości korzysta z urządzenia mobilnego, jest rozproszony lub nie ma zwyczaju sprawdzania pola „nadawca” w wiadomości e-mail, może łatwo paść ofiarą tego typu ataku.

Podszywanie się pod markę

Ten atak występuje pod dwiema wersjami. Jedna polega na podszywaniu się pod powszechnie znaną aplikację biznesową, a druga na podszywaniu się pod markę. W pierwszym przypadku haker nakłania użytkowników aplikacji do ponownego wprowadzenia danych logowania lub innych danych osobowych. W drugim – używa sfałszowanej domeny, aby podszyć się pod znaną firmę i wysyłać w jej imieniu sfałszowane wiadomości.

Ten atak bardzo trudno wyryć, bo użytkownicy przyzwyczaili się do otrzymywania wiadomości z aplikacji z prośbą o ponowne wprowadzenie danych uwierzytelniających. E-maile od Microsoft 365, Amazon i Apple z informacją o konieczności potwierdzenia tożsamości, zresetowania hasła lub wyrażenia zgody na nowe warunki świadczenia usługi są powszechne i nie budzą zdziwienia. Większość użytkowników nie zastanawia się więc dwa razy przed kliknięciem w linki, które ostatecznie przenoszą ich do witryn phishingowych.

Czy da się uchronić przed atakami?

Tak, ale jak to zrobić? Firma, która chce wzmocnić ochronę swojej poczty elektronicznej, powinna zdecydować się na rozwiązania klasy Email Gateway. Blokują one większość złośliwych wiadomości, w tym spam, ataki phishingowe na dużą skalę, złośliwe oprogramowanie, wirusy i ataki zero-day. Dodatkowo wdrożenie ochrony skrzynki pocztowej opartej na API odblokowuje dostęp do historycznej i wewnętrznej komunikacji e-mail, co jest niezbędne do ochrony użytkowników przed ukierunkowanymi atakami, które omijają Email Gateway.

- Doświadczenie pokazuje, że użytkownicy, którzy przechodzą regularne szkolenia z zagrożeń związanych z pocztą e-mail, są znacznie mniej narażeni na to, że padną ich ofiarą. Podczas szkoleń uczestnicy powinni dowiedzieć się, jak działają cyberprzestępcy, jak identyfikować ataki i jak je zgłaszać. Dobrze jest przy tym skorzystać z narzędzia, które pozwala przeprowadzić symulacje ataków i sprawdzać przygotowanie pracowników. To niezwykle ważne, bo przecież w przypadku, gdy zabezpieczenia techniczne wdrożone przez firmę okażą się niewystarczające, to od użytkownika poczty elektronicznej zależeć będzie, czy cyberatak się powiedzie – podsumowuje Mateusz Ossowski z Barracuda Networks.

Zobacz także: Dlaczego używanie systemu antywirusowego jest obecnie tak istotne?
TikTok, a nawet inteligentne odkurzacze. Tak szpiegują Chiny

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Materiały prasowe

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA