REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Firma, Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak kontroluje NIK?

NIK przeprowadza kilka tysięcy kontroli jednostkowych rocznie. Kontrolerzy pojawiają się w instytucjach, urzędach, które Izba ma prawo kontrolować z mocy prawa. Jeżeli kontroler zapuka do drzwi instytucji, w której Państwo pracują – można się do tego spotkania przygotować. Z poniższego tekstu dowiedzą się Państwo, czego kontroler NIK może zażądać, jak przebiega przykładowa kontrola oraz jakie dokumenty powstają podczas postępowania kontrolnego.

Kiedy nie stosuje się ustawy prawo zamówień publicznych?

Prawo zamówień publicznych przewiduje szereg sytuacji, w których stosowanie rozbudowanych procedur przetargowych nie jest obowiązkowe. Znajomość tych regulacji gwarantuje pewność co do własnych praw i obowiązków w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia. Zapewnia ona także przedsiębiorcom wiedzę na temat okoliczności, w których mogą oferować swoje usługi instytucjom publicznym w sposób o wiele prostszy niż ten przewidziany w Prawie zamówień publicznych.

Jakie dokumenty czeska firma powinna doręczyć, aby wziąć udział w przetargu?

Jestem przedstawicielem na terenie Polski czeskiej firmy która zajmuje się systemami ochrony i kontroli radiacyjnej. Posiada wszystkie niezbędne dokumenty do prowadzenia swojej działalności na terenie Czech. Prowadzi również swoja działalność na terenie całej Unii Europejskiej. Zgodnie z norma EU 2006123/EC chciałaby wziąć udział w przetargu na demontaż komory radiacyjnej.

Jakie powinny być kryteria udzielania zamówień publicznych?

Kryteria wykorzystywane w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego nie tylko podlegają obowiązkowi publikacji, ale także powinny być zgodne z regułami krajowymi i unijnymi. Jakie jeszcze założenia powinny spełniać? Przeczytaj.

REKLAMA

Jak zarządzać zamówieniem i monitorować zgodność?

Zamawiający powinien w odpowiedni sposób zarządzać zamówieniem oraz monitorować zgodność jego wykonania z zamierzeniami projektowymi. W jaki sposób? Przeczytaj.

Czy instytucje zamawiające mogą chronić pracownika w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego?

Obniżanie poziomu ochrony pracownika w celu zaproponowania korzystniejszej oferty to problem z jakim często spotykają się instytucje zamawiające. Jak można sobie z nim poradzić? Przeczytaj.

Jakie kwestie uwzględnić w klauzulach dotyczących wykonania zamówienia?

Formułowanie klauzul dotyczących wykonania zamówienia to element postępowania, który umożliwia uwzględnienie zróżnicowanych kwestii dotyczących zatrudnienia pracowników biorących udział w wykonaniu zamówienia. Odnosi się to również do zagadnień społecznych. Jakie postanowienia zawierać w klauzulach? Przeczytaj.

Jakie są warunki dotyczące kryteriów udzielania zamówień podczas oceny ofert?

Dyrektywy dotyczące zamówień publicznych wyraźnie dopuszczają umieszczanie kwestii społecznych w kryteriach udzielania zamówień. Przepisy te są oparte na orzecznictwie TSUE. Podstawowa zasada dotycząca społecznych kryteriów udzielania zamówień wynika z orzeczeń w sprawach C-513/99 (Concordia Bus) i C-448/01 (Wienstrom) oraz z dyrektyw dotyczących zamówień publicznych, które odwołują się konkretnie do tych orzeczeń w ich pierwszym motywie.

REKLAMA

Jak zamawiający mogą zarządzać łańcuchem dostaw?

Przez odpowiednie formułowanie klauzul dotyczących wykonania zamówienia publicznego zamawiający mają możliwość wpływania na łańcuch dostaw. Na co w szczególności zwracają uwagę?

Na czym polega wykonanie zamówienia publicznego?

Zamówienia publiczne powinny być realizowane zgodnie z bezwzględnie obowiązującymi zasadami. Dotyczy to także przepisów odnoszących się do spraw społecznych i ochrony zdrowia. Jeżeli instytucja zamawiająca chce, aby wykonawca osiągnął dodatkowe cele może wykorzystać klauzule dotyczące wykonania zamówienia. Jakie? Przeczytaj.

Jakie są kryteria udzielania zamówień publicznych?

Oceniając jakość złożonych ofert, instytucja zamawiająca korzysta z określonych i opublikowanych wcześniej kryteriów udzielania zamówień, aby zadecydować, która oferta jest najlepsza. Jakie reguły powinna stosować? Przeczytaj.

Jak postępować z „rażąco niskimi ofertami”?

Na mocy dyrektyw dotyczących zamówień publicznych, jeśli instytucje zamawiające uważają ofertę za rażąco niską, przed jej odrzuceniem muszą poprosić o wyjaśnienia. Jak w takiej sytuacji powinny zachować się strony zamówienia? Przeczytaj.

Jak uwzględniać w zamówieniach dostepność dla osób niepełnosprawnych?

W myśl dyrektyw dotyczących zamówień publicznych w specyfikacjach technicznych zamieszczonych w dokumentacji zamówienia należy poruszyć kwestię dostępności robót, produktów lub usług, które są przedmiotem zamówienia. Dotyczy to również kryteriów dostępności dla niepełnosprawnych. W jaki sposób zawrzeć je w zamówieniu?

Jak przeprowadzić spotkanie podsumowujące z odrzuconymi oferentami?

Instytucja zamawiająca po udzieleniu zamówienia publicznego musi powiadomić o tym fakcie oferentów. Może to stanowić dobrą okazję do kontaktu z odrzuconymi oferentami w ogóle i do wspólnego rozważenia polityk instytucji zamawiającej, w szczególności w kwestiach społecznych.

Jak ocenić zdolności techniczne kandydata w zamówieniu publicznym?

Zdolności techniczne kandydata to jeden z elementów odgrywających kluczową rolę przy podejmowaniu decyzji dotyczącej wyboru wykonawcy. Na co zwracać uwagę podczas stosowania tego kryterium? Przeczytaj.

Jak wybrać wykonawcę w zamówieniu publicznym?

Decydując się na ogłoszenie zamówienia publicznego musimy być świadomi, że dążymy do wyboru najlepszej oferty. Jak zrobić to najskuteczniej? Podpowiadają nie tylko normy krajowe, lecz również unijne. Jakie kryteria wyboru zastosować? Przeczytaj poniższą poradę.

Czy można ogłosić zamówienie na towary etyczne?

Instytucja zamawiająca może chcieć zakupić towary, które przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju (zwane dalej „etycznymi towarami handlowymi”). W takim przypadku może uwzględnić w specyfikacjach przetargowych odpowiednie aspekty, ale nie może wymagać, aby produkty miały specyficzną etykietę/certyfikat potwierdzające etyczność handlu. Dlaczego?

Jak stosować warianty przy zamówieniach publicznych?

Zamawiający może przed ogłoszeniem zamówienia prowadzić dyskusje z oferentami. Mogą one ułatwić przeprowadzenie postępowania. Podobnie rzecz ma się w przypadku wariantów ofert. Jak je wykorzystać, aby uprościć procedurę?

Jak stosować specyfikacje funkcjonalne lub dotyczące osiągów?

Dyrektywy odnoszące się do zamówień publicznych umożliwiają instytucjom zamawiającym dokonanie wyboru pomiędzy specyfikacjami opartymi na standardach technicznych lub na wymaganiach dotyczących osiągów, bądź funkcjonalnych. Na które się zdecydować? Jak je stosować?

Jak formułować specyfikacje techniczne?

Po zdefiniowaniu przedmiotu zamówienia instytucja zamawiająca musi przełożyć go na szczegółowe, wymierne specyfikacje techniczne, które można zastosować bezpośrednio w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Jak radzić z ich formułowaniem?

Na czym polega przetarg nieograniczony?

Przetarg nieograniczony to jeden z trybów udzielenia zamówienia publicznego określony w ustawie Prawo zamówień publicznych. Na czym on dokładnie polega?

Jak dokumentowane jest postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego?

Regulacja dotycząca dokumentowania postępowań znajduje się w rozdziale 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych. Dwa podstawowe dokumenty, które zamawiający powinien sporządzić to protokół postępowania o udzielenie zamówienia oraz sprawozdanie roczne o udzielonych zamówieniach. Poniżej przedstawiona zostanie charakterystyka obu tych dokumentów.

Na czym polega aukcja elektroniczna?

Na wstępie należy zwrócić uwagę na pewne zawiłości związane z samym terminem „aukcja elektroniczna”. Otóż przed nowelizacją prawa zamówień publicznych, która nastąpiła z dniem 25 maja 2006 r., pojęciem aukcji elektronicznej określony był odrębny tryb udzielania zamówień publicznych, w którym wykonawcy zgłaszający swoje oferty składali je za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej. Obecnie tryb ten, zgodnie z prawem zamówień publicznych nosi nazwę licytacji elektronicznej.

Na czym polega przetarg ograniczony?

Ustawa Prawo zamówień publicznych określa tryby udzielania zamówień publicznych. Jednym z nich jest przetarg ograniczony. Na czym on polega?

Jak funkcjonuje Urząd Zamówień Publicznych?

Ustawa Prawo zamówień publicznych wskazuje organy, które są właściwe w sprawach dotyczących zamówień publicznych. Jednym z nich jest Urząd Zamówień Publicznych (UZP). Jak on funkcjonuje? Jakie są jego uprawnienia, a jakie obowiązki?

Czym są zamówienia publiczne?

Podmioty publiczne, czyli m. in. jednostki samorządu terytorialnego, występują w obrocie gospodarczym również jako nabywcy towarów i usług. W tym celu zawierają z innymi przedsiębiorcami umowy, które dotyczą wykonania zamówienia publicznego. Czym ono jest i jaki jest tryb udzielania takiego zamówienia? Przeczytaj.

Co zrobić gdy zamawiający zatrzyma wadium? - opinia UZP

Jak uzyskać informację o wynikach postępowania w kontekście trybu zapytania o cenę?

Zapytanie o cenę jest jednym z nieprzetargowych trybów udzielania zamówień publicznych. W jaki sposób można w jego ramach uzyskać informację dotyczącą wyników postępowania? Przeczytaj poradę eksperta.

Czym jest zamówienie dodatkowe i uzupełniające w robotach budowlanych?

Udzielenie zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki uzależnione jest od zaistnienia okoliczności ściśle określonych w ustawie Prawo zamówień publicznych. Jakie wymogi stawia ustawodawca?

Jakie są zalety i wady chmury antywirusowej?

Chmura antywirusowa to jedna z alternatywnych metod wykrywania i blokowania dzisiejszych zagrożeń. Czy jest skuteczna? Jakie są jej wady? Przeczytaj poradę eksperta.

Czy można uzupełnić dokumenty ofertowe? – informacja z banku

Zamawiający żądał złożenia informacji z banku o posiadanych środkach finansowych lub zdolności kredytowej na kwotę min. 900.000 PLN. Natomiast wykonawca przedłożył informację z banku, że stan środków zamyka się w kwocie sześciocyfrowej. Czy zamawiający ma wezwać o uzupełnienie powyższego dokumentu, czy o jego wyjaśnienie?

Czy umowa pożyczki musi być zawarta na piśmie?

W podręcznikach ekonomicznych i prawniczych opisanych jest bardzo wiele, często nowatorskich sposobów pozyskiwania kapitału. Osoby fizyczne mogą w tym celu na przykład korzystać z hipoteki odwróconej czy sponsoringu. Źródłem finansowania firm mogą być fundusze venture capital, dotacje z UE itd. W praktyce jednak, wskazane wyżej źródła kapitału mają marginalne znaczenie w porównaniu z umową pożyczki.

Według jakich zasad prowadzić firmę w 2011 roku?

Na przełomie 2010 i 2011 roku stawiane jest pytanie o inwestycje, kredyty, oczekiwania wobec sprzedaży. Jakie kroki biznesowe warto podejmować, aby rok 2011 zakończył się dla firmy sukcesem? Zobacz, co radzi ekspert.

Jakie zmiany czekają przedsiębiorców w 2011 roku?

Zmiany w legislacji, usunięcie barier administracyjnych, a może zmiany w zakresie podejścia ustawodawcy do sposobu w jaki stanowione jest prawo? Przeczytaj czego może spodziewać się mały przedsiębiorca w 2011 roku?

Kiedy poręczyciel musi spłacić dług?

Poręczenie jest najczęstszym sposobem zabezpieczenia pożyczek i kredytów udzielanych przez banki. Często jesteśmy proszeni o udzielenie poręczenia lub sami musimy znaleźć osoby, które zgodzą się w ten sposób zabezpieczyć, np. zaciąganą przez nas pożyczkę. Życie daje jednak wiele przykładów, które mogą stanowić przestrogę przed tego rodzaju uprzejmościami. Czym jest poręczenie? Przeczytaj, co radzi ekspert.

Jak można się bronić podczas kontroli w firmie?

Przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej ograniczają czas trwania kontroli u przedsiębiorcy (w zależności od ilości zatrudnionych pracowników) do 12, 18, 24 lub 48 dni roboczych. Jakie są wyjątki od tych reguł? Przeczytaj co radzi ekspert.

Jakie zmiany czekają zamówenia publiczne?

W dniu 1 grudnia 2010 roku do Marszałka Sejmu został wniesiony projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych. Modyfikacja miałaby polegać na dodaniu punktu 1a do art. 24 obecnego brzmienia aktu prawnego. Objętościowo ta zmiana nie jest duża, lecz merytorycznie stanowi kolejną przesłankę do wykluczenia niesolidnej firmy z obrotu. Na czym ona polega i kiedy będzie miała zastosowanie?

Zatrzymanie wadium przez zamawiającego

Problem zatrzymania wadium przez zamawiającego pojawia się, gdy wykonawca w odpowiedzi na wezwanie uzupełnia dokumenty, które zdaniem zamawiającego są niewłaściwe. W takiej sytuacji niektórzy zamawiający zatrzymują wadium wraz z odsetkami (na podstawie art. 46 ust. 4a Pzp). Jak poradzić sobie z taką sytuacją? Przeczytaj poradę eksperta.

Jak funkcjonuje system zamówień publicznych?

Przekazanie na rzecz organów administracji publicznej środków pieniężnych, które nie są ich własnością, wymaga funkcjonowania zabezpieczenia przed niewłaściwym ich wydatkowaniem. Rolę taką ma pełnić system zamówień publicznych. Jak funkcjonuje?

Czy zamówienie publiczne można podzielić na części?

Podział zamówienia publicznego na części jest dopuszczalny tylko w przewidzianych przez prawo sytuacjach. Powody gospodarcze, technologiczne czy związane ze zdolnością finansową zamawiającego stanowią jedynie niektóre z nich.

Kto uczestniczy w zamówieniu publicznym?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami w systemie zamówień publicznych uczestniczyć mogą różne podmioty. Będzie to więc każda osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Praktyka wprowadza jednak pewne ograniczenia. Kto więc faktycznie może być zamawiającym, a kto wykonawcą?

Czy wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o zamówienie publiczne?

Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o zamówienie publiczne w formie konsorcjum. Czym ono jest? Przeczytaj.

Czy zamówienia publiczne są dostępne dla innowacyjnych firm?

Współpraca zamawiającego z instytucjami odpowiedzialnymi za rozpoznawanie ofert oraz kierowanie się odpowiednim stosunkiem ceny do jakości – stosowanie tych zasad w zamówieniach publicznych pozwoli na korzystanie z nich firmom innowacyjnym. Co powinien zrobić zamawiający, aby wśród wykonawców mogli znaleźć się przedsiębiorcy drażający nowe rozwiązania?

Czy zamówienia publiczne są przyjazne dla małych przedsiębiorców?


Ustawa Prawo zamówień publicznych statuuje zasadę równego traktowania wszystkich podmiotów na rynku. Czy oznacza to, że w praktyce zamówienia są przyjazne również dla małych firm?

Jakie bariery napotyka sektor MŚP przy zamówieniach publicznych?

Sektor małych i średnich przedsiębiorców nie posiada żadnych preferencji w przystępowaniu do zamówień publicznych. Dodatkowo, obowiązujące przepisy stawiają przed nim szereg barier dostępowych. W jaki sposób firmy mogą sobie z nimi poradzić?

Do kiedy przedsiębiorca musi przeprowadzić inwentaryzację?

Przedsiębiorca musi zakończyć inwentaryzację do 15 stycznia. W przypadku rozliczenia ujawnionych różnic termin upływa 25 marca.

Kiedy zarząd spółki z ograniczoną odpowiedzialnością odpowiada za naruszenie umowy spółki?

W niektórych sytuacjach członkowie zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością odpowiadają za naruszenie umowy spółki. Kiedy ma to miejsce i jak kształtuje się taka odpowiedzialność?

Jakie są tryby udzielania zamówień – negocjacje z ogłoszeniem?

Ustawa Prawo zamówień publicznych nakłada na zamawiającego liczne obowiązki oraz nadaje mu nie mniej uprawnień. Zasadniczym przywilejem zamawiającego jest możliwość wyboru trybu postępowania.

Jakie są zasady doboru kryteriów oceny w zamówieniach publicznych?

Cena, a może koszty eksploatacji, długość gwarancji lub termin wykonania? Jakie kryteria oceny stosowane są w przypadku zamówień publicznych? Przeczytaj.

Jakie są kompetencje komisji przetargowej?


Komisja przetargowa jest jedynie zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego, powołanym do oceny spełnienia przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz do badania i oceny ofert. Po ostatniej nowelizacji Pzp nie zawiera zapisu, iż komisja przetargowa jest powołana do przygotowania i przeprowadzenia postępowania.

REKLAMA