REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy nie stosuje się ustawy prawo zamówień publicznych?

Tomasz Piotrowski
Prawnik, aplikant radcowski.
Kiedy nie stosuje się ustawy Prawo zamówień publicznych?
Kiedy nie stosuje się ustawy Prawo zamówień publicznych?

REKLAMA

REKLAMA

Prawo zamówień publicznych przewiduje szereg sytuacji, w których stosowanie rozbudowanych procedur przetargowych nie jest obowiązkowe. Znajomość tych regulacji gwarantuje pewność co do własnych praw i obowiązków w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia. Zapewnia ona także przedsiębiorcom wiedzę na temat okoliczności, w których mogą oferować swoje usługi instytucjom publicznym w sposób o wiele prostszy niż ten przewidziany w Prawie zamówień publicznych.

Wszystko o zamówieniach publicznych

Długą listę okoliczności, które wyłączają konieczność stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych zawiera art. 4. Jednak na tym wyjątki się nie kończą. Można wyróżnić cztery kategorie określonych ustawowo wyłączeń obowiązku stosowania przepisów ustawy przez zamawiających. Są to:

REKLAMA

REKLAMA

1) wyłączenia przedmiotowe z art. 4. Pzp,
2) wyłączenia dotyczące tzw. usług niepriorytetowych z art. 5 Pzp,
3) wyłączenia związane z kategorią zamawiających sektorowych,
4) oraz wyłączenia rozsiane w innych niż Pzp ustawach.

Ad. 1. Zgodnie z art. 4. ustawy przepisów prawa zamówień publicznych nie stosuje się do:

1) Zamówień wynikających z postanowień umów międzynarodowych lub związanych z działaniem międzynarodowych organizacji, gdy te umowy lub organizacje wprowadzają konieczność posłużenia się specjalną procedurą (inną niż ta określona w polskiej ustawie).

REKLAMA

2) Pewnych rodzajów zamówień udzielanych przez Narodowy Bank Polski, które wiążą się z funkcjami NBP jako centralnego banku państwa. Przykładem mogą być zamówienia dotyczące emisji znaków pieniężnych i gospodarki tymi znakami czy gromadzenia państwowych rezerw dewizowych. Narodowy Bank Polski nie jest generalnie wyłączony z grona potencjalnych zamawiających, jednak nie wszystkie zamówienia, które składa podlegają ustawie PZP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) Niektórych kategorii zamówień udzielanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego związanych z funkcjami tego banku jako instytucji państwowej jak np. zamówień związanych z operacjami na rynku międzybankowym dotyczących zarządzania długiem Skarbu Państwa oraz płynnością budżetu państwa.

4) Zamówień, których przedmiotem są:

 Usługi arbitrażowe lub pojednawcze

Jeżeli więc zamawiający zechce rozstrzygać spory w drodze mediacji lub arbitrażu, to ani sądu arbitrażowego ani mediatora nie będzie musiał poszukiwać posługując się regulacją zawartą w ustawie PZP.

 Usługi Narodowego Banku Polskiego

Zakres tych usług określa ustawa o NBP i są to wszelkie usługi świadczone przez ten bank, nawet te, które mogą świadczyć komercyjne banki. Dopuszczenie NBP do udostępniania swoich usług z pominięciem przepisów Pzp stawia ten bank na uprzywilejowanej pozycji względem bankowej konkurencji.

 Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych, które nie są w całości opłacane przez zamawiającego lub których rezultaty nie stanowią wyłącznie jego własności.

Chodzi tu o usługi, które sprowadzają się do wykonywania badań lub prac i nie należy mylić ich z zamówieniami na dostawę sprzętu do prowadzenia badań itp., które to zamówienia objęte będą regulacją postępowania w Pzp. Warto także zauważyć, że wyżej wymienione badania i prace muszą być przedmiotem zamówienia złożonego w trybie określonym w Pzp, gdy ich koszt w całości obciąża zamawiającego oraz gdy ewentualne osiągnięcia zawdzięczane tym badaniom i pracom stają się własnością zamawiającego.

Oznacza to, że badania naukowe i prace rozwojowe muszą dotyczyć działalności prowadzonej przez zamawiającego i nie może on jedynie posiadać udziału w finansowaniu, ale musi je opłacić samodzielnie, aby były one objęte obowiązkiem stosowania Pzp.

 Dostawy i usługi, do których stosuje się art 296 TWE;

Będą to zamówienia związane z zapewnieniem bezpieczeństwa państwa i obejmujące przykładowo zakup broni lub amunicji. Gdyby bezpieczeństwo państwa miało być zagrożone przez zastosowanie w tego typu transakcjach przepisów Pzp, unormowania tej ustawy zostaną pominięte.

  • Nabycie, przygotowanie, produkcja lub koprodukcja materiałów programowych przeznaczonych do emisji w radiu, telewizji lub Internecie;

Mowa tu o działalności technicznej lub artystycznej, której celem jest wyprodukowanie programu, audycji, reklamy itp. w formie nagrań wideo lub zapisów dźwiękowych przeznaczonych do emisji w radiu lub telewizji.

Przeznaczenie do emisji w radiu lub telewizji jako kryterium jest ważne ponieważ wyłączenie to nie obejmuje zamówień na wszelkie materiały mogące znaleźć się w Internecie, a jedynie te, które można umieścić w sieci i które są jednocześnie przeznaczone do emisji w radiu i telewizji - to dużo węższa kategoria produktów.

Wyłączenia tego nie stosuje się do zamówień obejmujących dostawy urządzeń technicznych niezbędnych do produkcji, koprodukcji oraz nadawania programów, dlatego, przykładowo: zakup zestawu kamer będzie musiał przebiegać w sposób uregulowany w Pzp.

  • Zakup czasu antenowego;

Będzie to kupno czasu w trakcie trwania programu, który pochodzi od określonego nadawcy. Dla przykładu: zakup czasu na emisję reklamy przez instytucję publiczną będzie mógł odbyć się z pominięciem przepisów Pzp.

  • Generalnie rzecz biorąc chodzi tu o nabycie wszelkich praw do nieruchomości, zarówno praw rzeczowych jak i obligacyjnych;
  • Usługi finansowe związane z emisją, sprzedażą, kupnem lub transferem papierów wartościowych lub innych instrumentów finansowych, w szczególności związane z transakcjami mającymi na celu uzyskanie dla zamawiającego środków pieniężnych lub kapitału;
  • Papierami wartościowymi będą np. akcje, listy zastawne lub kwity obligacyjne;
  • Dostawy uprawnień do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji, jednostek poświadczonej redukcji emisji, w rozumieniu przepisów o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji;
  • Usługi Banku Gospodarstwa Krajowego w zakresie bankowej obsługi jednostek sektora finansów publicznych i innych państwowych jednostek organizacyjnych bez osobowości prawnej oprócz jednostek samorządu terytorialnego.

Ponadto obowiązek stosowania przepisów prawa zamówień publicznych jest wyłączono w stosunku do:

5) Umów z zakresu prawa pracy.

Zamawiający nie będzie musiał przeprowadzać postępowania zgodnego z normami Pzp w celu nawiązania stosunku pracy, jednak pamiętać należy, że obowiązkowe jest stosowanie Pzp przy zawieraniu przez zamawiającego umów grupowego ubezpieczenia pracowniczego. Zakres wyłączenia nie obejmuje także umowy zlecenie albo umowy o dzieło, gdyż są to umowy z zakresu prawa cywilnego, a nie prawa pracy.

6) Zamówień zawierających informacje niejawne (ściśle tajne, tajne, poufne i zastrzeżone - do niedawna podzielone na tajemnice państwowe i służbowe), jeśli wymaga tego istotny interes publiczny lub istotny interes państwa.

7) Zamówień w ramach realizacji polskiej pomocy zagranicznej udzielanych przez niektóre jednostki wojskowe, jeśli ich wartość jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8.

8) Zamówień udzielanych innemu zamawiającemu dotyczących usług, w sytuacji, w której zamawiającemu przyjmującemu zamówienie (będącemu więc wykonawcą) przyznano, w drodze ustawy lub decyzji administracyjnej, wyłączne prawo do świadczenia tych usług.

Przykładem przyjmującego zamówienie, któremu przysługuje określone w ustawie wyłączne prawo do świadczenia pewnego typu usług jest Poczta Polska S.A.

9) Przyznawania dotacji ze środków publicznych, jeżeli dotacje te są przyznawane
na podstawie ustaw.

Przykładowo będą to dotacje udzielane przedsiębiorcom na podstawie ustawy o finansach publicznych.

9) zamówień i konkursów, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14 000 euro.

W tym miejscu należy posłużyć się średnim kursem euro, który jest wskazywany w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów. Obecnie, zgodnie z rozporządzeniem z 23 grudnia 2009 r. średni kurs złotego w stosunku do euro stanowiący podstawę przeliczenia wartości zamówień publicznych wynosi 3,839. Jest to bardzo ważne uregulowanie, gdyż wyznacza ono granicę obowiązku stosowania PZP, posługując się wymiernym i przejrzystym kryterium, jakim jest kwota wartości zamówienia (pamiętajmy, że jest to kwota netto).

10) Zamówień, których głównym celem jest:

-pozwolenie zamawiającym na oddanie do dyspozycji publicznej sieci telekomunikacyjnej;
-eksploatacja publicznej sieci telekomunikacyjnej;
-świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych za pomocą publicznej sieci telekomunikacyjnej.

11) Nabywania dostaw, usług lub robót budowlanych od centralnego zamawiającego lub od wykonawców wybranych przez centralnego zamawiającego.

W pewnym uproszczeniu, centralnym zamawiającym jest jednostka organizacyjna, udzielająca zamówienia, którego celem jest spełnienie potrzeb większej liczby zamawiających. Centralny zamawiający pełni funkcję pośredniczenia.

12) Koncesji na roboty budowlane oraz koncesji na usługi w rozumieniu ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi.

13) Spełniających określone w ustawie warunki zamówień udzielanych instytucjom gospodarki budżetowej przez organy władzy publicznej wykonujące funkcje organów założycielskich tych instytucji.

Ad. 2. Wyłączenia dotyczące usług niepriorytetowych.

Wyjątki związane z pojęciem usług niepriorytetowych zostały umieszczone w znowelizowanym niedawno przepisie art. 5 ust. 1 Pzp, zgodnie z którym do postępowań o udzielenie zamówień, których przedmiotem są usługi o charakterze niepriorytetowym nie stosuje się przepisów ustawy Pzp dotyczących:

  • terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz terminów składania ofert,
  • obowiązku żądania wadium,
  • obowiązku żądania dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu
  • zakazu ustalania kryteriów oceny ofert na podstawie właściwości wykonawcy
  • przesłanek wyboru trybu negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego oraz licytacji elektronicznej.

Do zamawiania usług o charakterze niepriorytetowym zamawiający może zastosować także tryb negocjacji bez ogłoszenia lub zamówienia z wolnej ręki, jeżeli spełnione będą dodatkowe - określone w ustawie przesłanki jak np. unikanie w ten sposób strat oraz celowe, oszczędne i efektywne wydawanie publicznych środków.

Wykaz usług priorytetowych i niepriorytetowych zawiera rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2010 r. Przykładem usług niepriorytetowych będą usługi hotelarskie i restauracyjne, usługi prawnicze lub pewne usługi edukacyjne i szkoleniowe.

Ad. 3. Wyłączenia związane z kategorią zamawiających sektorowych.

Rozdział 5 ustawy Pzp szczegółowo reguluje problematykę zamówień sektorowych. W tym rozdziale znaleźć można także rozbudowany system warunków, których spełnienie sprawia, że zamawiający sektorowi nie mają obowiązku stosować się do przepisów Pzp.

Ad. 4. Wyłączenia zawarte w innych ustawach.

Przedmiotowe wyłączenia stosowania przepisów Pzp przewidują również inne akty prawne. Są to m.in.:

  • ustawa o zakładach opieki zdrowotne wyłączająca stosowanie unormowań Pzp do świadczeń zdrowotnych lub usług transportu sanitarnego,
  • ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, która wyłącza udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej spod regulacji Pzp.

Jak można zauważyć lista wyłączeń nie jest krótka. Sposób ogłoszenia postępowania o udzieleniu zamówienia z zakresu wyłączonego spod działania przepisów PZP wcale nie musi się znacząco różnić od ogłoszenia standardowego. Wykonawcy powinni pamiętać o tym, że przystępując do składania ofert w postępowaniu dotyczącym zamówienia wyłączonego spod regulacji ustawy, nie są objęci ochroną, którą PZP im zwykle przyznaje. Krajowa Izba Odwoławcza odrzuci odwołanie, gdy stwierdzi, że w sprawie nie mają zastosowania przepisy prawa zamówień publicznych.

W takich sytuacjach, zasady postępowania mogą wynikać np. z wewnętrznego regulaminu zamawiającego i ma on dużą swobodę w ich kształtowaniu. Z drugiej strony wyłączenie skomplikowanych unormowań Pzp może być dla przedsiębiorcy szansą na szybkie zawarcie korzystnej umowy na zasadach prawa cywilnego bez konieczności oczekiwania na zakończenie wieloetapowego postępowania oraz zapoznawania się z gąszczem niełatwych w interpretacji przepisów Pzp.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA