REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są zasady udzielania zamówień publicznych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz  Piotrowski
Prawnik, aplikant radcowski.
Jakie są zasad udzielania zamówień publicznych?
Jakie są zasad udzielania zamówień publicznych?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zamówienia publiczne powinny przebiegać zgodnie ze szczegółowo określoną w ustawie procedurą. Jednocześnie istnieje kilka fundamentalnych zasad, które służą ochronie wykonawców. Dzięki nim może zostać zapewniony prawidłowy tok postępowań. Jakie to zasady? Przeczytaj

Określone w rozdziale 2 ustawy prawo zamówień publicznych zasady to:

REKLAMA

REKLAMA

1) zasada równego traktowania wykonawców,
2) zasada zapewniania uczciwej konkurencji,
3) zasada bezstronności i obiektywizmu,
4) zasada legalizmu,
5) zasada jawności,
6) zasada pisemności postępowania,
7) zasada pierwszeństwa trybów przetargowych.

Równość wykonawców

Zasada ta została wyrażona w paragrafie 1. artykułu 7. ustawy Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z treścią tego przepisu, zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców.

REKLAMA

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce oznacza to, że zamawiający ma obowiązek ustalania jednakowych warunków i wymogów wobec wszystkich wykonawców. Wymagania, które zamawiający stawia przed ubiegającymi się o udzielenie zamówienia mogą być uzasadnione jedynie dążeniem do osiągnięcia efektu w postaci dobrze wykonanego zamówienia. Stawianie ubiegających się przed koniecznością posiadania określonej formy prawnej lub prowadzenia działalności w określonym miejscu nie będzie wymogiem uzasadnionym. O atrakcyjności potencjalnego wykonawcy decyduje treść złożonej przez niego oferty, na którą składa się wiele czynników. Miejsce prowadzenia działalności nie może decydować o tym, czy wykonawca się nadaje czy też nie.

Należy jednak pamiętać, że prawo zamówień publicznych może uprawniać zamawiającego do określenia pewnych nietypowych kryteriów dopuszczenia do udziału w postępowaniu. Przykładem jest możliwość zastrzeżenia przez zamawiającego w ogłoszeniu, że o oferty mogą składać jedynie ci wykonawcy, u których ponad 50 % zatrudnionych pracowników stanowią niepełnosprawni.

Złamaniem zasady równości będzie umieszczenie wśród wymagań stawianych wykonawcom takich, które będą świadczyć o preferowaniu przez zamawiającego konkretnych kandydatów. Taka sytuacja wystąpi, gdy zamawiający zażąda doświadczenia w obsługiwaniu konkretnego zamawiającego. Sam wymóg doświadczenia jest dopuszczalny, jednak nie może on być tak sformułowany, aby mógł być wsparciem dla jakiegokolwiek wykonawcy.

Ponadto ocena spełnienia warunków przez wykonawców musi przebiegać jednakowo dla wszystkich. Zasady oceniania ofert powinny być jasne i dostępne wszystkim ubiegającym się o udzielenie zamówienia na równych zasadach. Preferencje zamawiającego mają być znane na równi wszystkim wykonawcom. Każdy z ubiegających się powinien mieć równy dostęp do tych samych informacji dotyczących zamówienia w tym samym dla wszystkich czasie.

Uczciwa konkurencja

Postępowanie o udzielenie zamówienia musi być przeprowadzone tak, aby konkurencja między przedsiębiorcami przebiegała uczciwie.

Zgodnie z prawem zamówień publicznych zamawiający odrzuca ofertę m.in. w przypadku, gdy jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów prawa oraz w sytuacji, w której oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, a wykonawca nie jest w stanie złożyć przekonujących wyjaśnień. Czynem nieuczciwej konkurencji jest niezgodne z prawem lub dobrymi obyczajami działanie zagrażające lub naruszające interes innego przedsiębiorcy albo klienta.

Z zawartością ofert nie można zapoznać się przed terminem ich otwarcia.

Bezstronność i obiektywizm.

Zasada bezstronności i obiektywizmu w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wymaga, aby postępowanie było przygotowywane oraz przeprowadzane przez osoby zapewniające obiektywne i bezstronne podejście do wykonawców oraz ich ofert.

W art. 17. ustawy Prawo zamówień publicznych bardzo szczegółowo określono wymogi stawiane osobom wykonującym czynności w postępowaniu.

Osoby te podlegają wyłączeniu, gdy:

1) same ubiegają się o udzielenie zamówienia;
2) pozostają w bliskiej relacji z jednym z wykonawców, np. w relacji pokrewieństwa lub małżeńskiej albo w jakiejkolwiek relacji, która stawia ich bezstronność pod znakiem zapytania;
3) w ciągu ostatnich 3 lat poprzedzających wszczęcie postępowania pracowały dla wykonawcy;
4) były prawomocnie skazane za pewne rodzaje przestępstw.

Regulacja ta jest bardzo istotna dla wykonawców, ponieważ czynności dokonane przez osoby, których bezstronność została skutecznie zakwestionowana, mające wpływ na wynik postępowania, podlegają z mocy ustawy powtórzeniu.

Podobne wymagania dotyczące bezstronności i obiektywizmu stawia ustawa osobom, których zadaniem jest kontrola postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Również kształt postępowania odwoławczego w zamówieniach publicznych odpowiada zasadzie bezstronności i obiektywizmu.

Zasada legalizmu

Prawo zamówień publicznych wymaga, by zamówienia udzielane były wyłącznie wykonawcom wybranym zgodnie z przepisami ustawy.

W ujęciu praktycznym przepis ten zakazuje przenoszenia przez wykonawcę praw i obowiązków wynikających z umowy w sprawie zamówienia publicznego na inną osobę.

Jawność

Jawność postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w praktyce oznacza, iż każdy zainteresowany ma zapewniony wgląd do informacji objętych zasadą jawności.

Zgodnie art. 8. Pzp, postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne. Wyjątki od tej zasady są określone w ustawie Prawo zamówień publicznych. Jednym z takich wyjątków jest obowiązek zamawiającego nieudostępniania informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, jeżeli wykonawca odpowiednio wcześnie zastrzegł, iż informacje te nie mogą być ujawniane. Nie może on jednak zastrzec wszystkich informacji. Te podstawowe jak nazwa i adres wykonawcy oraz najważniejsze elementy oferty nie mogą być objęte tajemnicą, przez co z chwilą otwarcia ofert staja się jawne.

Z zasadą jawności wiążą się obowiązki zamawiającego dotyczące publikacji ogłoszeń o zamówieniach planowanych i udzielonych. Rygorystyczne wymogi w zakresie dokumentowania postępowania przez zamawiającego także stanowią realizację zasady jawności postępowania o udzielenie zamówienia. Pisemny protokół postępowania o udzielenie zamówienia jest jawny wraz z załącznikami.

Otwarcie ofert jest jawne. Podczas otwarcia podaje się nazwy oraz adresy wykonawców oraz informacje dotyczące ceny, terminu wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunków płatności zawartych w ofertach.

Co więcej, umowy zawarte wskutek udzielenia zamówienia publicznego są jawne i podlegają udostępnieniu na zasadach określonych w przepisach o dostępie do informacji publicznej.

Odwołania wykonawców są rozpatrywane na jawnej rozprawie.

Warto wiedzieć, iż w przypadku trybu negocjacji z ogłoszeniem, prowadzone negocjacje mają charakter poufny, co stanowi uzasadniony wyjątek od zasady jawności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.

Polecamy: Na czym polega wykonanie zamówienia publicznego?

Pisemność postępowania

Zgodnie z art. 9 ustawy Prawo zamówień publicznych, postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzi się z zachowaniem formy pisemnej. Wyjątki od tej zasady określa ustawa.

Ofertę składa się, pod rygorem nieważności, w formie pisemnej albo w postaci elektronicznej, opatrzoną bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu, jeśli tylko zamawiający wyrazi na to zgodę.

Natomiast inne oświadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz informacje zamawiający oraz wykonawcy mogą przekazywać sobie pisemnie, faksem lub drogą elektroniczną, zależnie od wyboru zamawiającego. Przebieg postępowania o udzielenie zamówienia jest utrwalany w formie pisemnego protokołu. Warto także zauważyć, iż zgodnie z ustawą postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzi się w języku polskim.

Pierwszeństwo trybów przetargowych.

Sens tej zasady sprowadza się do tego, iż zgodnie z prawem zamówień publicznych dwoma podstawowymi trybami udzielania zamówienia są przetarg nieograniczony oraz przetarg ograniczony. Tylko w drodze wyjątku, w przypadkach określonych w ustawie, zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki, zapytania o cenę albo licytacji elektronicznej.

Znajomość zasad postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest wiedzą niezmiernie pożyteczną, z uwagi na fakt, że niedopełnienie wymogów stawianych zamawiającemu przez ustawę stanowić może dla wykonawców podstawę do odwołania. Wiedza na temat podstaw funkcjonowania systemu zamówień publicznych ułatwia ponadto zrozumienie tej rozległej materii przez co poruszanie się w niej staje się dużo łatwiejsze.

Polecamy: Serwis Leasing

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA