REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na czym polega wykonanie zamówienia publicznego?

Subskrybuj nas na Youtube
Na czym polega wykonanie zamówienia publicznego?
Na czym polega wykonanie zamówienia publicznego?

REKLAMA

REKLAMA

Zamówienia publiczne powinny być realizowane zgodnie z bezwzględnie obowiązującymi zasadami. Dotyczy to także przepisów odnoszących się do spraw społecznych i ochrony zdrowia. Jeżeli instytucja zamawiająca chce, aby wykonawca osiągnął dodatkowe cele może wykorzystać klauzule dotyczące wykonania zamówienia. Jakie? Przeczytaj.

Klauzule dotyczące wykonania zamówienia określają, jak należy je wykonać. W klauzulach tych można uwzględnić kwestie społeczne, o ile (i) są one powiązane z wykonaniem zamówienia, (ii) zostały opublikowane w ogłoszeniu o zamówieniu i (iii) są zgodne z prawem UE (w tym z zasadami ogólnymi sformułowanymi przez TSUE).

REKLAMA

REKLAMA

Zasady formułowania klauzul dotyczących wykonania zamówienia

Klauzule dotyczące wykonania zamówienia to zobowiązania, które muszą zostać zaakceptowane przez wybranego oferenta i które odnoszą się do realizacji zamówienia. Dlatego z reguły wystarczy, aby oferenci zobowiązali się w momencie składania ofert to spełnienia tych warunków, jeśli zamówienie zostanie udzielone właśnie im. Oferty od oferentów, którzy nie zaakceptowali któregokolwiek z tych warunków, nie będą zgodne z dokumentacją przetargową i z tego powodu nie będą mogły zostać przyjęte78. Jednak warunki zamówienia nie muszą być spełnione w chwili składania oferty.

Wpisanie do zamówienia wymaganych standardów społecznych pozwoli lepiej wyjaśnić oczekiwania organu administracji publicznej. Rygorystyczne podejście na etapie planowania i ogłaszania przetargu ułatwi formułowanie tych intencji w specyficznych kategoriach, które mogą wpłynąć na zarządzanie wykonaniem.

Choć klauzule dotyczące wykonania zamówienia nie powinny nigdy mieć wpływu na określenie, który z oferentów otrzyma zamówienie, ani nie powinny stanowić ukrytych specyfikacji technicznych, kryteriów udzielania ani kryteriów wyboru, dopuszczalne jest sformułowanie dodatkowych warunków zamówienia, które nie wchodzą w skład specyfikacji, kryteriów wyboru ani kryteriów udzielenia zamówienia79. Klauzule te mogą zawierać warunki społeczne i środowiskowe. Tak więc, jeśli instytucja zamawiająca chce, aby wykonawca osiągnął dodatkowe cele społeczne, które nie są związane ze specyfikacjami, może sformułować dodatkowe warunki zamówienia. Odnoszą się one tylko do wykonania zamówienia.

REKLAMA

Oferenci muszą udowodnić, że ich oferty są zgodne ze specyfikacjami technicznymi, ale podczas postępowania o udzielenie zamówienia publicznego nie można zażądać okazania dowodu zgodności z klauzulami dotyczącymi wykonania zamówienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Na czym polega przetarg nieograniczony?

Ponadto, klauzule dotyczące wykonania zamówienia muszą:

Oznacza to, że klauzule dotyczące wykonania zamówienia muszą być powiązane z zadaniami niezbędnymi do wyprodukowania towarów/świadczenia usług/wykonania robót określonych w zamówieniu. Warunek nie będzie powiązany z „wykonaniem” zamówienia, jeśli np.:

  1. wymaga od wykonawcy zatrudnienia ustalonego odsetka pracowników niepełnosprawnych w celu realizacji innego zamówienia80 lub ograniczałby dozwolone działania, które wykonawca mógłby wykonać w ramach innego zamówienia;
  2. wymaga od wykonawcy finansowego wkładu np. w budowę centrum dla osób niepełnosprawnych;
  3. wymaga od wykonawcy zamówienia na roboty budowlane świadczenia usług opieki nad dziećmi pracowników (żłobek). Takie usługi nie są powiązane z zadaniami niezbędnymi do wykonania robót. Jeśli instytucja zamawiająca chce zakupić takie usługi, powinna je także wystawić na przetarg.
  •  zostać opublikowane w ogłoszeniu o zamówieniu

Nawet jeśli uważa się, że klauzule dotyczące wykonania zamówienia nie wchodzą w zakres postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, wciąż należy je jasno sformułować w zaproszeniu do składania ofert. Oferenci powinni być świadomi wszystkich zobowiązań określonych w zamówieniu i być w stanie odwzorować je w zaproponowanych cenach. Zwycięski oferent musi dotrzymać zobowiązań złożonych w swojej ofercie, dotyczących spełnienia warunków zamówienia.

  • być zgodne z prawem UE (w tym z podstawowymi zasadami Traktatu UE)

Na przykład, warunki zamówienia nie mogą stawiać w nieuczciwie niekorzystnej sytuacji potencjalnych wykonawców z innego państwa lub, bardziej ogólnie prowadzić do nierównego traktowania potencjalnych oferentów. Równie ważne jest jednak, aby warunki zamówienia były także zgodne z prawem UE w ogóle, a w szczególności z unijnymi przepisami społecznymi.

Ponadto zamówienia publiczne należy zawsze realizować zgodnie ze wszystkimi bezwzględnie obowiązującymi zasadami, w tym z przepisami dotyczącymi spraw społecznych, zatrudnienia i ochrony zdrowia.

Polecamy: serwis Leasing

Źródło: Komisja Europejska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA