REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są kryteria udzielania zamówień publicznych?

Subskrybuj nas na Youtube
Jakie są kryteria udzielania zamówień publicznych?
Jakie są kryteria udzielania zamówień publicznych?

REKLAMA

REKLAMA

Oceniając jakość złożonych ofert, instytucja zamawiająca korzysta z określonych i opublikowanych wcześniej kryteriów udzielania zamówień, aby zadecydować, która oferta jest najlepsza. Jakie reguły powinna stosować? Przeczytaj.

REKLAMA

Na mocy dyrektyw dotyczących zamówień publicznych instytucja zamawiająca ma dwie możliwości może porównywać oferty tylko na podstawie ceny lub zdecydować się na udzielenie zamówienia firmie, która złożyła ofertę „najkorzystniejszą ekonomicznie” lub zapewniającą najlepszy wskaźnik wartości do ceny, co oznacza, że oprócz ceny zostaną wzięte pod uwagę również inne kryteria udzielania zamówień.

REKLAMA

W przypadku zamówień publicznych udzielanych na podstawie najniższej ceny rezygnację z wzięcia pod uwagę innych kryteriów udzielania (takich jak kwestie jakościowe lub społeczne) można w pewnym zakresie zrekompensować poprzez umieszczenie standardów wysokiej jakości w specyfikacjach technicznych zamówienia (tak, by na etapie udzielania zamówienia zostały wzięte pod uwagę tylko oferty spełniające wszystkie standardy jakościowe wymienione w specyfikacjach technicznych). Można też uwzględnić kwestie społeczne (zależnie od ich natury) w specyfikacjach technicznych (o ile te kwestie są powiązane z przedmiotem zamówienia) lub w klauzulach dotyczących wykonania zamówienia (o ile są one powiązane z wykonaniem zamówienia).

REKLAMA

Z uwagi na to, że „oferta najkorzystniejsza ekonomicznie” lub zapewniająca najlepszy wskaźnik wartości do ceny zawsze spełnia co najmniej dwa kryteria cząstkowe, mogą więc one zawierać kryteria społeczne. Niewyłączna lista przykładów zamieszczonych w dyrektywach dotyczących zamówień publicznych, która pozwala instytucjom zamawiającym określić ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie, zawiera kryteria takie jak: jakość, cena, zalety techniczne, cechy estetyczne i funkcjonalne, cechy społeczne, koszty bieżące, opłacalność, obsługa posprzedażna, pomoc techniczna, data dostawy, okres dostaw i czas realizacji.

Najlepsza oferta jest wybierana na podstawie kilku różnych kryteriów cząstkowych, instytucja zamawiająca może więc skorzystać z kilku technik porównywania różnych kryteriów cząstkowych i nadawania im wag. Należą do nich porównania tabelaryczne, nadawanie wag względnych i systemy „bonus/malus”. Obowiązkiem instytucji zamawiającej jest określenie i opublikowanie w stosownym czasie kryteriów udzielania zamówienia publicznego oraz wag względnych nadanych poszczególnym kryteriom, aby oferenci znali je podczas przygotowywania ofert.

Poszczególne kryteria określające ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie lub zapewniającą najlepszy wskaźnik wartości do ceny należy sformułować z uwzględnieniem następujących zasad:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Kryteria muszą być powiązane z przedmiotem zamówienia (opisanym w specyfikacjach technicznych).

Specyfikacje techniczne definiują wymagany poziom osiągów (np. standardy dostępności w specyfikacjach technicznych). Instytucja zamawiająca może jednak zadecydować, że każdemu produktowi/usłudze zapewniającej osiągi wyższe od minimalnych można przyznać dodatkowe punkty
na etapie udzielania zamówienia. Przykładowo, w przypadku odniesienia do standardu dostępności, np. do internetu, jak w przypadku standardu UNE 139803 „Requisitos de accesibilidad para contenidos Web” (Hiszpania), możliwe są trzy poziomy zgodności — A, AA lub AAA. Ofercie, która osiągnie najwyższy poziom, można przyznać dodatkowe punkty.

• Powinny umożliwić całościową ocenę ofert na podstawie kryteriów ekonomicznych i jakościowych, aby określić, która z nich zapewnia najlepszy wskaźnik wartości do ceny. W praktyce oznacza to, że nie jest konieczne, aby każde kryterium udzielania zamówienia zapewniało instytucji zamawiającej korzyść ekonomiczną, ale wszystkie te kryteria wzięte razem (tzn. ekonomiczne i społeczne) muszą umożliwić instytucji określenie oferty zapewniającej najlepszy wskaźnik wartości do ceny.

Polecamy: serwis Leasing

Co jest dozwolone — przykłady

• W zamówieniu publicznym na opiekę nad osobami niepełnosprawnymi w kryteriach udzielania zamówienia można uwzględnić wymagania związane z zaspokajaniem specyficznych potrzeb każdej kategorii użytkowników (np. personalizacja usługi zależnie od wieku, płci lub trudności społecznych użytkowników itd.).

• W zamówieniu publicznym na testy i usługi rekrutacyjne dla sektora publicznego instytucja zamawiająca może poprosić oferentów, aby zadbali o zaprojektowanie i wykonanie testów i usług rekrutacyjnych w sposób zapewniający równe szanse wszystkim uczestnikom, niezależnie od ich wieku, płci, pochodzenia etnicznego i przekonań religijnych.

• W zamówieniu publicznym na oprogramowanie lub sprzęt można zamieścić kryteria udzielania łączące liczbę przyznanych punktów z poziomem dostępności lub specyficznymi cechami dostępności zaproponowanymi dla różnych grup osób niepełnosprawnych. Może to dotyczyć na przykład tego, czy produkt lub usługa są dostępne dla osób niedowidzących lub niewidomych, niedosłyszących lub głuchych, niepełnosprawnych umysłowo lub ruchowo itd.

Co nie jest dozwolone — przykłady

• Stosowanie kryteriów udzielania związanych z lokalnymi zakupami sprzętu przez wykonawcę (np. w przypadku zamówienia na budowę szpitala) w celu stymulowania tworzenia nowych miejsc pracy na rynku lokalnym. Po pierwsze, żadne takie kryterium nie jest powiązane z przedmiotem zamówienia (z budową szpitala). Po drugie, kryterium to jest także dyskryminujące, gdyż zapewnia niesprawiedliwą przewagę oferentom, którzy kupują sprzęt na lokalnym rynku, względem pozostałych oferentów, którzy kupują sprzęt gdzie indziej.

• Stosowanie kryteriów udzielania wprowadzonych w ostatniej chwili i niezamieszczonych w dokumentacji przetargowej.

• Stosowanie kryteriów udzielania, które mogą zapewniać instytucji zamawiającej nadmierną swobodę decyzji. Na przykład, w zamówieniu na sprzęt informatyczny kryterium, zgodnie z którym oferenci mogą otrzymać od 1 do 20 punktów za cechy techniczne związane z dostępnością oferowanych produktów, bez przedstawienia parametrów lub cech charakterystycznych, jakie instytucja zamawiająca weźmie pod uwagę podczas określania dokładnej liczby punktów przyznawanych w każdym przypadku, może zapewnić instytucji zamawiającej nadmierną swobodę oceny cech technicznych ofert.

Polecamy: Jak wybrać wykonawcę w zamówieniu publicznym?

Źródło: Komisja Europejska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA