REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Branża rolno-spożywcza chce środków unijnych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa rozpatruje przyjęte wnioski o wsparcie z działania PROW 2007-13 "Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej". Uzyskaniem wsparcia zainteresowana jest w szczególności branża przetwórstwa rolno-spożywczego. W latach 2008-2010 złożono 2614 wniosków. Ubiegano się o kwotę prawie 7 miliardów złotych.

Spośród 1625 wniosków złożonych w latach 2008-2009 zakończono ocenę 1584 wniosków. Zakontraktowano kwotę blisko 1,5 miliarda złotych z czego na konta beneficjentów, którzy już zakończyli i rozliczyli inwestycje, wpłynęło już ponad 611 mln zł.

REKLAMA

REKLAMA

Ocena wniosków złożonych w ARiMR w latach 2008-2009 praktycznie dobiegła końca i obecnie Agencja prowadzi przede wszystkim weryfikację wniosków złożonych w ostatnim naborze w 2010 r. Łączna kwota pomocy, na którą złożono wnioski wynosiła 3,4 miliarda złotych i znacznie przekroczyła przeznaczony na 2010 limit pomocy wynoszący 1,6 miliarda złotych. To oznacza, że teoretycznie na wsparcie może liczyć tylko ok. połowa spośród 989 złożonych wniosków.

Jednak na podstawie doświadczeń z rozpatrywania wniosków z lat 2008 i 2009 można przyjąć, że ok. 40-45% wnioskodawcom Agencja odmówi przyznania pomocy ze względu na niespełnienie przez nich kryteriów możliwości jej udzielenia lub też sami wnioskodawcy zrezygnują z realizacji inwestycji. To doprowadzi do przyznania pomocy dla większości wniosków, które uzyskają pozytywną ocenę i będą się kwalifikowały do przyznania pomocy. Do końca minionego roku oceniono wszystkie złożone w nim wnioski, lecz tylko 2 wnioski kwalifikowały się do zawarcia umowy bez konieczności uzupełniania dokumentacji stąd obecnie trudno jest powiedzieć jaki będzie ostateczny efekt tego naboru.

Nie można też precyzyjnie określić, kiedy zakończy się rozpatrywanie pozostałych 983 wniosków, które wymagają uzupełnienia dokumentacji. Na domiar złego aż ponad 520 wnioskodawców wystąpiło z prośbą o przedłużenie terminu na dokonanie uzupełnień. Obecnie trwają prace związane z rozpatrywaniem 883 wniosków. Niestety w przypadku aż 500 wniosków na łączna kwotę pomocy prawie 2.2 miliarda złotych (co stanowi aż 70% kwoty wniosków będących w ocenie) nie można zakończyć procesu weryfikacji ze względu na to, że składający wnioski poprosili o przedłużenie do 6 m-cy terminu na złożenie uzupełnień.

REKLAMA

Polecamy: Dotacje również dla firm budowlanych!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W działaniu 123 "Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej" wystąpienia o wydłużenie terminów złożenia uzupełnień są główną przyczyną wydłużenia czasu oceny wniosków o przyznanie pomocy, ale nie jedyną. Bardzo wiele wniosków zostało złożonych bez wymaganych dokumentów.

Wnioski zawierające inwestycje budowlane nie posiadają np. jeszcze decyzji o pozwoleniu na budowę lub wnioskujący wręcz nie wystąpili nawet o wydanie takich decyzji. Z oczywistych względów takie wnioski nie mają szans na uzupełnienie w terminie 21 dni przewidzianym w rozporządzeniu MRiRW z dnia 17-10-2007 i wymagają przedłużenia terminu na złożenie uzupełnień, co skutecznie hamuje proces weryfikacji wniosków i przyznawania pomocy.

Jedynie staranne przygotowanie dokumentacji wniosków i dotrzymanie terminów przewidzianych na uzupełnienie wniosków, przy współpracy pomiędzy Wnioskodawcami i Agencją pozwoli na sprawne przeprowadzenie oceny wniosków i doprowadzenie do zawarcia umów w możliwie krótkim terminie.

Źródło: ARiMR DKS

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA