REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Firma, Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak można się bronić podczas kontroli w firmie?

Przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej ograniczają czas trwania kontroli u przedsiębiorcy (w zależności od ilości zatrudnionych pracowników) do 12, 18, 24 lub 48 dni roboczych. Jakie są wyjątki od tych reguł? Przeczytaj co radzi ekspert.

Jakie zmiany czekają zamówenia publiczne?

W dniu 1 grudnia 2010 roku do Marszałka Sejmu został wniesiony projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych. Modyfikacja miałaby polegać na dodaniu punktu 1a do art. 24 obecnego brzmienia aktu prawnego. Objętościowo ta zmiana nie jest duża, lecz merytorycznie stanowi kolejną przesłankę do wykluczenia niesolidnej firmy z obrotu. Na czym ona polega i kiedy będzie miała zastosowanie?

Zatrzymanie wadium przez zamawiającego

Problem zatrzymania wadium przez zamawiającego pojawia się, gdy wykonawca w odpowiedzi na wezwanie uzupełnia dokumenty, które zdaniem zamawiającego są niewłaściwe. W takiej sytuacji niektórzy zamawiający zatrzymują wadium wraz z odsetkami (na podstawie art. 46 ust. 4a Pzp). Jak poradzić sobie z taką sytuacją? Przeczytaj poradę eksperta.

Jakie bariery napotyka sektor MŚP przy zamówieniach publicznych?

Sektor małych i średnich przedsiębiorców nie posiada żadnych preferencji w przystępowaniu do zamówień publicznych. Dodatkowo, obowiązujące przepisy stawiają przed nim szereg barier dostępowych. W jaki sposób firmy mogą sobie z nimi poradzić?

REKLAMA

Kto uczestniczy w zamówieniu publicznym?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami w systemie zamówień publicznych uczestniczyć mogą różne podmioty. Będzie to więc każda osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Praktyka wprowadza jednak pewne ograniczenia. Kto więc faktycznie może być zamawiającym, a kto wykonawcą?

Czy zamówienia publiczne są przyjazne dla małych przedsiębiorców?


Ustawa Prawo zamówień publicznych statuuje zasadę równego traktowania wszystkich podmiotów na rynku. Czy oznacza to, że w praktyce zamówienia są przyjazne również dla małych firm?

Czy zamówienie publiczne można podzielić na części?

Podział zamówienia publicznego na części jest dopuszczalny tylko w przewidzianych przez prawo sytuacjach. Powody gospodarcze, technologiczne czy związane ze zdolnością finansową zamawiającego stanowią jedynie niektóre z nich.

Czy wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o zamówienie publiczne?

Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o zamówienie publiczne w formie konsorcjum. Czym ono jest? Przeczytaj.

REKLAMA

Jak funkcjonuje system zamówień publicznych?

Przekazanie na rzecz organów administracji publicznej środków pieniężnych, które nie są ich własnością, wymaga funkcjonowania zabezpieczenia przed niewłaściwym ich wydatkowaniem. Rolę taką ma pełnić system zamówień publicznych. Jak funkcjonuje?

Czy zamówienia publiczne są dostępne dla innowacyjnych firm?

Współpraca zamawiającego z instytucjami odpowiedzialnymi za rozpoznawanie ofert oraz kierowanie się odpowiednim stosunkiem ceny do jakości – stosowanie tych zasad w zamówieniach publicznych pozwoli na korzystanie z nich firmom innowacyjnym. Co powinien zrobić zamawiający, aby wśród wykonawców mogli znaleźć się przedsiębiorcy drażający nowe rozwiązania?

Do kiedy przedsiębiorca musi przeprowadzić inwentaryzację?

Przedsiębiorca musi zakończyć inwentaryzację do 15 stycznia. W przypadku rozliczenia ujawnionych różnic termin upływa 25 marca.

Kiedy zarząd spółki z ograniczoną odpowiedzialnością odpowiada za naruszenie umowy spółki?

W niektórych sytuacjach członkowie zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością odpowiadają za naruszenie umowy spółki. Kiedy ma to miejsce i jak kształtuje się taka odpowiedzialność?

Jakie są tryby udzielania zamówień – negocjacje z ogłoszeniem?

Ustawa Prawo zamówień publicznych nakłada na zamawiającego liczne obowiązki oraz nadaje mu nie mniej uprawnień. Zasadniczym przywilejem zamawiającego jest możliwość wyboru trybu postępowania.

Jakie są zasady doboru kryteriów oceny w zamówieniach publicznych?

Cena, a może koszty eksploatacji, długość gwarancji lub termin wykonania? Jakie kryteria oceny stosowane są w przypadku zamówień publicznych? Przeczytaj.

Jakie są kompetencje komisji przetargowej?


Komisja przetargowa jest jedynie zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego, powołanym do oceny spełnienia przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz do badania i oceny ofert. Po ostatniej nowelizacji Pzp nie zawiera zapisu, iż komisja przetargowa jest powołana do przygotowania i przeprowadzenia postępowania.

Jak określić wymagania techniczne sprzętu komputerowego - przedmiot zamówienia

Decydując się na kupno komputera lub podobnych urządzeń zwracamy szczególną uwagę na parametry techniczne. Z podobną sytuacją mamy do czynienia na gruncie zamówień publicznych, których przedmiotem, oprócz usług czy robót budowlanych, może być również sprzęt komputerowy. W jaki sposób zamawiający powinien oznaczyć dotyczące go wymagania techniczne?

Jakie są prognozy dla rynku zamówień publicznych?

Biuletyn Zamówień Publicznych co miesiąc publikuje kilkanaście tysięcy ogłoszeń. Sezon zimowy, jak co roku, przynosi ze sobą okresowy spadek. Jak wyglądał rok 2010 i co czeka firmy w kolejnym, 2011?

Czym jest cena i szacunkowa wartość zamówienia

W systemie zamówień publicznych funkcjonują dwa bardzo często niewłaściwie stosowane przez zamawiających jak i wykonawców pojęcia - cena i szacunkowa wartość. Oba pojawiają się w formularzu ogłoszenia o udzieleniu zamówienia.

Jaki jest termin związania ofertą

Ustawodawca w art. 85 Pzp przyznaje wykonawcy uprawnienia do samodzielnego przedłużenia terminu związania ofertą jak i zamawiającemu, który może wystąpić z takim wnioskiem do wykonawcy. Upływ terminu związania ofertą jest w praktyce bardzo częstą przyczyną unieważnienia postępowań.

Czy można zmienić kosztorys inwestorski

W przypadku pojawienia się dodatkowych okoliczności po czasie kiedy został przygotowany kosztorys a nie wszczęto jeszcze postępowania kosztorys inwestorski powinien zostać powtórnie przeszacowany. Konieczne jest uzupełnienie go o poszczególne ilości, które omyłkowo nie zostały zapisane w obmiarze. Jego treść powinna być zgodna z projektem budowlanym.

Jak ustalić właściwego naczelnika urzędu skarbowego?

Jeżeli masz zamiar prowadzić działalność gospodarczą nieunikniona okaże się wizyta w Urzędzie Skarbowym. Warto już teraz dowiedzieć się jaki urząd będzie właściwy w sprawie ewidencji podatników, płatników podatków i płatników składek ubezpieczeniowych także postępowania w sprawie nadania NIP.

Jak uzyskać informację o postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego – cz. II

Poza obowiązkami wskazanymi w części pierwszej artykułu, zamawiajacy wszczynając postępowanie powinien zamieścić ogłoszenie o zamówieniu w miejscu publicznie dostępnym w swojej siedzibie (np. na tablicy ogłoszeń) oraz na stronie internetowej. Przy czym należy zaznaczyć, że treść ogłoszeń zamieszczanych w siedzibie zamawiającego oraz na stronie internetowej nie może zawierać innych informacji (dodatkowych, rozszerzających) niż zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych lub przekazane UOPWE.

Jak uzyskać informację o postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego – cz. I

Opublikowanie ogłoszenia o zamówieniu w sposób i w terminach określonych w przepisach ustawy Pzp ma na celu umożliwienie pozyskania niezbędnych informacji przez wszystkie zainteresowane podmioty.

Jakie należności może pokryć zabezpieczenie należytego wykonania umowy?

Zabezpieczenie należytego wykonania umowy spotyka się w obrocie stosunkowo często. Czy można je wykorzystać do pokrycia roszczeń wynikających z niewykonania lub nienależytego wykonania zamówienia? Można. Przeczytaj jak to zrobić.

Kto może uzyskać status wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia

Status Wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego może uzyskać podmiot, który zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. 2010 r., Nr 114, poz. 759) – ubiega się o udzielenie zamówienia publicznego, złożył ofertę lub zawarł umowę w sprawie zamówienia publicznego.

Kto nie może być wykonawcą w postępowaniu o udzielenie zamówienia

Status wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego może uzyskać podmiot, który zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. 2010 r., Nr 114, poz. 759) – ubiega się o udzielenie zamówienia publicznego, złożył ofertę lub zawarł umowę w sprawie zamówienia publicznego. Kto nie kwalifikuje się do uzyskania tego statusu?

Jak prawidłowo opisać przedmiot zamówienia

Przez zamówienia publiczne należy rozumieć umowy odpłatne zawierane między zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane. Na udzielenie zamówienia składa się szereg warunków do spełnienia nie tylko po stronie wykonawcy, ale również zamawiającego, zwłaszcza odpowiedni opis przedmiotu zamówienia.

Co to jest pomoc de minimis i kto może z niej skorzystać

Ogólne zasady przyznawania pomocy publicznej w zakresie podatków zawarte są w Ordynacji podatkowej (rozdział 7a). Przepisy te przewidują możliwość przyznawania pomocy publicznej dla przedsiębiorców w zakresie wszystkich podatków.

Jakie dokumenty są składane w postępowaniu przez spółki cywilne


Oferty składane przez dwa lub więcej podmioty występujących wspólnie w tym spółki cywilne winny spełniać wymagania odnoszące się do dokumentów składanych na potwierdzenie wymagań zawartych w art.24 Pzp: wykonawcy występujący wspólnie jak również wspólnicy spółki cywilnej ustanawiają Pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo do reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy.

Na czym polega uzupełnianie dokumentacji w postępowaniu

Zgodnie z dyspozycją art.26 ust.3 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz.) zamawiający zobowiązany jest do wezwania wykonawcy do uzupełnienia dokumentacji przetargowej. Przepis ten jednak nie może byś stosowany w pojęciu ogólnym i nie dotyczy wszystkich przypadków uzupełnienia dokumentacji w postępowaniu.

Tajemnica przedsiębiorstwa oraz dokumenty zastrzeżone w ofercie przetargowej - porada

Wykonawca może w swojej ofercie zastrzec informacje, które stanowią tajemnicę jego przedsiębiorstwa. Informacji tej, zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy Pzp, zamawiający nie może ujawnić.

Optyk – pozwolenia

Salon optyczny uruchomić może praktycznie każdy. Niepotrzebne są żadne specjalne uprawnienia ani fachowa wiedza. Nie trzeba kończyć studiów medycznych. Wystarczy dobry lokal i odpowiednio dużo pieniędzy.

Jakie oferty można złożyć w zamówieniach publicznych?

Zamówienia publiczne to odpłatne umowy, które są zawierane między zamawiającym a wykonawcą, w przypadku, gdy ich przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane.

Czy wiesz jakie są strony umowy o zamówienia publiczne?

Zamówienia publiczne to odpłatne umowy, które są zawierane między zamawiającym a wykonawcą, w przypadku, gdy ich przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane.

Kto udziela zamówień publicznych?

Udzielaniem zamówień publicznych zajmują się wskazane w ustawie podmioty. Przyznają one środki na realizacje projektu.

Na czym polega postępowanie dotyczące zamówień publicznych?

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego podlega zarówno regulacjom ustawowym jak i pozaustawowym na zasadzie odesłania zawartego w prawie zamówień publicznych.

Zamówienia publiczne 2010

W ostatnim czasie pojawiło się sporo zmian w przepisach dotyczących zamówień publicznych. Zmiany są efektem kliku nowelizacji ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, które weszły w życie w grudniu 2009 r. i styczniu 2010 r. Część zmian niewątpliwie usprawniło ubieganie się o udzielenie zamówień publicznych. Niektóre nowości mogą jednak stwarzać problemy przedsiębiorcom zainteresowanym udziałem w postępowaniu w przedmiocie udzielenia zamówienia publicznego.

Jak zlikwidować spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością?

Proces likwidacji spółki jest etapem końcowym jej funkcjonowania. Obowiązek przeprowadzenia wskazanego postępowania został nałożony przez ustawodawcę na przedsiębiorców ze względu na konieczność zapewnienia należytej ochrony wierzycielom spółki. W tej fazie istnienia spółki dochodzi do uporządkowania oraz doprowadzenia do końca wszelkich spraw spółki.

Pożyczki udziałowców jako istotne źródło finansowania spółki

W okresie zwiększonego zapotrzebowania na kapitał obrotowy znaczenia nabiera finansowanie działalności spółek przez ich udziałowców w formie pożyczek. Jak powinna być udzielona taka pożyczka?

Tytułowanie w protokole dyplomatycznym

W kontaktach dyplomatycznych podczas przedstawiania osób, nawiązywania i prowadzenia rozmowy ważna jest wiedza, jak zwracać się do poznanych osób. Na tym polu, niestety, często zdarzają się błędy. W obrębie własnego państwa błędy zostaną prawdopodobnie łatwiej wybaczone, niż w kontaktach międzynarodowych, gdzie istnieje większe niebezpieczeństwo, że niewłaściwa forma nie zostanie odczytana jako pomyłka wynikająca z braku wiedzy, ale zamierzone działanie, mające na celu zdeprecjonować osobę.

Zasiedzenie służebności przesyłu - aktualne stanowisko Sądu Najwyższego

Przez ostatnie lata pojawiło się szereg orzeczeń sądowych, które pozwalały przedsiębiorstwom energetycznym (na zasiedzenie służebności przesyłu . Instytucja ta pozwala (pozwalała) przedsiębiorstwu energetycznemu (innemu przedsiębiorstwu przesyłowemu) na uzyskanie trwałego tytułu prawnego do korzystania z części nieruchomości, na której to przedsiębiorstwo wybudowało urządzenie w taki sposób i w takim zakresie, w jaki czyniłaby to osoba, której przysługuje służebność.

BSA radzi: Osiem krokow do wdrożenia systemu zarzadzania oprogramowaniem

BSA - organizacja powołana aby chronić prawa producentów oprogramowania stworzyła system ośmiu kroków, które ułatwią każdemu przedsiębiorcy kontrolę nad legalnością oprogramowania w jego firmie.

Ryzyko związane z piractwem w firmie

Jak wynika z badań zleconych przez BSA, 1/5 małych i średnich firm europejskich uważa, że „nie istnieje ryzyko” związane z instalowaniem, ściąganiem lub używaniem oprogramowania bez licencji . Jednak takie podejście nieodłącznie niesie ze sobą wiele niebezpieczeństw biznesowych. Nie licząc aspektów prawnych i finansowych istnieją również inne istotne zagrożenia.

Jak zmiejszyć ryzyko piractwa

Kontrola policji w firmie - co należy zrobić aby taka wizyta nie zakończyła się bolesnym zaskoczeniem dla pracodawcy? Istnieje wiele sposobów zredukowania do minimum zagrożenia związanego z używaniem oprogramowania bez licencji.

Salon fryzjerski - biznes plan

Prezentujemy przykładowy biznes plan dla nowego salonu fryzjerskiego.

Wkrótce istotne zmiany w prawie zamówień publicznych

Nowe zasady udzielania odpowiedzi na pytania wykonawców dotyczące specyfikacji, zmiany dotyczące zwrotu wadium, likwidacja postępowania protestacyjnego. Te i inne nowości niesie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. Projekt jest już w Sejmie i możemy się spodziewać, że w najbliższych tygodniach zmiany wejdą w życie.

Jak wygrać przetarg na zamówienie publiczne

Mówi się, że w przetargu na zamówienie publiczne wygrywa ten, kto ma odpowiednie znajomości i układy z władzami. Jednak nie wszyscy przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z tego, że kluczem do wygranej może być złożenie prawidłowej oferty i fachowe monitorowanie procesu przetargowego.

Co to jest finansowanie wewnętrzne firmy?

Zanim przedsiębiorstwo sięgnie po zewnętrze metody finansowania działalności warto rozważyć metody, które są bardziej dostępne. Można tutaj wyróżnić finansowanie wewnętrzne, do którego zalicza się między innymi zysk netto, amortyzację, przekształcenie majątku, przekształcenie kapitału oraz rezerwy.

Kto sporządza sprawozdanie z działalności i jakie informacje należy w nim zamieścić

Kierownik jednostki oraz członkowie jej rady nadzorczej lub innego organu nadzorującego są zobowiązani do zapewnienia, aby sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie z działalności spełniły wymagania przewidziane w ustawie o rachunkowości. Jakie jednostki gospodarcze powinny to sprawozdanie sporządzić i jakie informacje należy w nim zamieścić?

Gabinet kosmetyczny - biznes plan

W planowaniu każdej działalności gospodarczej niezbędne będzie przygotowanie dobrego biznes planu. Bezwzględnie pomoże Ci to w dalszych działaniach, a jeśli masz zamiar ubiegać się o kredyt, biznes plan będzie od Ciebie wymagany, jako jeden z niezbędnych do przedstawienia bankowi dokumentów.

REKLAMA