REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ogłoszenie o zamówienia publiczne i terminy składania ofert

Subskrybuj nas na Youtube
Ogłoszenie o zamówienia publiczne i terminy składania ofert /Fot. Fotolia
Ogłoszenie o zamówienia publiczne i terminy składania ofert /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ogłoszenie o zamówieniu publicznym jest niczym innym jak zaproszeniem do ubiegania się o zamówienie wedle wszystkich procedur. Ogłoszenie przesyła zamawiający w terminie nie później niż w terminie 30 dni od zawarcia umowy. Nowa dyrektywa unijna skraca minimalne terminy składania ofert i wniosków o udzielenie zamówienia.

Ogłoszenie o zamówieniu stanowi sposób zaproszenia do ubiegania się o zamówienie w przypadku wszystkich procedur, z wyjątkiem procedury negocjacyjnej bez uprzedniej publikacji oraz przypadku kiedy wstępne ogłoszenie informacyjne jest wykorzystywane jako zaproszenie do ubiegania się o zamówienie (procedura ograniczona oraz konkurencyjna z negocjacjami).

REKLAMA

Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia

Po zawarciu umowy w sprawie zamówienia lub umowy ramowej zamawiający przesyła ogłoszenie o udzieleniu zamówienia dotyczące wyników postępowania nie później niż w terminie 30 dni od zawarcia umowy w sprawie zamówienia bądź umowy ramowej. W przypadku zamówień udzielanych w ramach umowy ramowej zamawiający nie są zobowiązani do przesyłania ogłoszenia po każdym zamówieniu udzielonym na podstawie umowy ramowej. Są oni jednak zobowiązani do przesyłania ogłoszeń o udzieleniu każdego zamówienia w ramach dynamicznego systemu zakupów. Nowa dyrektywa pozostawia państwom członkowskim możliwość zobowiązania instytucji zamawiających do grupowania takich ogłoszeń w okresach kwartalnych i przesyłania ich w terminie 30 dni od daty zakończenia danego kwartału.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zobacz również: Wybór oferty po uchyleniu się wykonawcy

Terminy składania ofert

REKLAMA

Główną zmianą jaką wprowadziła dyrektywa 2014/24/UE w tym zakresie jest skrócenie minimalnych terminów składania ofert i wniosków o dopuszczanie do udziału w postępowaniu. Ponadto, instytucje zamawiające poniżej szczebla centralnego zyskały możliwość ustalania terminu składania ofert w uzgodnieniu z wykonawcami. Możliwość ta została przewidziana w procedurze konkurencyjnej z negocjacjami oraz dialogu konkurencyjnym. Zgodnie z artykułem 28 ust. 4 „państwa członkowskie mogą postanowić, że wszystkie instytucje zamawiające poniżej szczebla centralnego – lub określone ich rodzaje – mogą wyznaczyć termin składania ofert w drodze wzajemnego porozumienia między instytucją zamawiającą a zakwalifikowanymi kandydatami, pod warunkiem że wszyscy zakwalifikowani kandydaci będą mieli tyle samo czasu na przygotowanie i złożenie ofert. W przypadku nieosiągnięcia porozumienia w sprawie terminu składania ofert termin ten wynosi co najmniej 10 dni od daty wysłania zaproszenia do składania ofert”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co do zasady, termin na składanie ofert bądź wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zamawiający wyznaczają uwzględniając, w szczególności, złożoność zamówienia oraz czas wymagany do sporządzenia ofert lub wniosków, z zastrzeżeniem terminów minimalnych określonych dla poszczególnych procedur. Terminy minimalne należy odpowiednio wydłużyć w sytuacji gdy oferty mogą zostać złożone jedynie po odbyciu wizyty na miejscu albo po dokonaniu na miejscu sprawdzenia dokumentów potwierdzających dokumenty zamówienia tak, aby wszyscy zainteresowani wykonawcy mogli uzyskać wszystkie informacje niezbędne do sporządzenia ofert. Ponadto, instytucje zamawiające przedłużają terminy składania ofert w przypadku gdy - niezależnie od przyczyny – dodatkowe informacje, o które wystąpił wykonawca w odpowiednim terminie, nie zostały dostarczone najpóźniej sześć dni przed upływem terminu przewidzianego na składanie ofert. W przypadku procedury przyspieszonej związanej ze stanem pilnej konieczności (art. 27 ust. 3 i art. 28 ust. 6), termin składania ofert przedłużany jest o 4 dni. Przedłużenie terminów tak aby wszyscy zainteresowani wykonawcy mogli zapoznać się ze wszystkimi informacjami niezbędnymi do sporządzenia ofert, następuje również w sytuacji gdy w dokumentach zamówienia wprowadzono istotne zmiany. Instytucja zamawiająca nie jest zobligowana do przedłużenia terminów jeśli nie wprowadzono istotnych zmian lub nie dotrzymano terminu na wystąpienie o dodatkowe informacje (art. 47 ust. 3).

Minimalne terminy określone dla poszczególnych procedur ulegają wydłużeniu także w sytuacji gdy instytucja zamawiająca nie jest w stanie zapewnić, zgodnie z art. 53 dyrektywy, nieograniczonego, pełnego, bezpośredniego i bezpłatnego dostępu do dokumentów zamówienia za pomocą środków elektronicznych. Może mieć to miejsce w przypadku poufnego charakteru informacji udzielanych przez instytucje zamawiające w toku postępowania bądź też w przypadku przewidzianych dyrektywą okoliczności, które zwalniają instytucję zamawiającą z obowiązku korzystania ze elektronicznych środków komunikacji. W takiej sytuacji minimalne terminy składania ofert przedłużane są o 5 dni. Nie dotyczy to przypadku, w którym zamawiający powołuje się na przesłankę należycie uzasadnionej pilnej potrzeby.

Zobacz: Forma prawna umowy o zamówienie publiczne

Autor: Marta Wosiecka, Urząd Zamówień Publicznych

Źródło: Zamówienia publiczne w Unii Europejskiej po modernizacji - nowe unijne dyrektywy koordynujące procedury udzielania zamówień publicznych

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Urząd Zamówień Publicznych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA