REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tryb zapytania o cenę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
GLC
Doradztwo podatkowe i prawne. Outsourcing usług księgowych i HR. Audyty finansowe.
Marek Mikuła
Tryb zapytania o cenę/ fot.Fotolia
Tryb zapytania o cenę/ fot.Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Tryb zapytania o cenę, w świetle przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, jest powszechnie uznawany za najkorzystniejszy sposób wyboru wykonawców, którzy będą brali potencjalny udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Prostota jego stosowania, umożliwiająca współpracę z wybranym gronem wykonawców, jest jednak obwarowana szczegółowymi wymogami, które należy spełnić, aby stosować wskazany sposób udzielania zamówień publicznych.

Szczególny charakter trybu zapytania o cenę został wyrażony w art. 10 ust. 2 ustawy PZP. Jest to drugi tryb, obok „zamówienia z wolnej ręki”, który daje Zamawiającemu znaczną swobodę przy wyborze Wykonawcy – jednak, żeby nie naruszyć zasad uczciwej konkurencji w relacjach podmiotów publicznych z prywatnymi – taka  swoboda może istnieć tylko w ściśle określonych przypadkach.

REKLAMA

Istotę omawianego trybu reguluje art. 69 ustawy PZP, który określa, że jest to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający kieruje zapytanie o cenę i zaproszenie do składania ofert do wybranych przez siebie wykonawców.

Stanowisko Urzędu Zamówień Publicznych wskazuje jednak, że aby ograniczyć samowolę Zamawiającego, przesłanki stosowania pozaprzetargowego charakteru zapytania o cenę powinny być interpretowane w sposób ścisły, zaś w przypadku wątpliwości co do jego stosowania, należy stosować procedurę przetargu (nieograniczonego bądź ograniczonego).

Zobacz: Zmowa przetargowa. Kiedy przedsiębiorca będzie o nią posądzony?

Przesłanki

Zgodnie z art. 70 ustawy PZP, tryb zapytania o cenę jest możliwy w przypadku spełnienia następujących warunki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. przedmiotem zamówienia są dostawy lub usługi powszechnie dostępne;
  2. przedmiotowe dostawy lub usługi mają ustalone standardy jakościowe;
  3. wartość zamówienia jest mniejsza niż kwota określona na podstawie przepisów wydanych zgodnie z art. 11 ust. 8 ustawy PZP - zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2013 r. przedmiotem zamówienia w omawianym trybie mogą być towary bądź usługi których wartość zamówienia nie przekracza równowartości w złotych kwoty 207.000,00 euro.

Wskazane powyżej przesłanki, oprócz limitów kwotowych z art. 11 ust. 8 ustawy PZP, nie zostały szczegółowo zdefiniowane w ustawie. Ustawa PZP milczy na temat doprecyzowania pojęć użytych w art. 70 ustawy PZP. Ustalając zakres pojęcia „dostawy lub usługi powszechnie dostępne” należy odwołać się przede wszystkim do zasad wykładni językowej a także wybranego orzecznictwa sądów powszechnych oraz Krajowej Izby Odwoławczej.

Zobacz również: Rażąco tanie oferty w zamówieniach publicznych

Pojęcie "powszechnie dostępny"

Wyjaśnienie pojęcia „powszechnie dostępny” pozwala uznać, że chodzi w tym przypadku o towary bądź usługi, które są dostępne ze względu na charakter świadczenia, a świadczenie to nie jest zindywidualizowane dla podmiotów je otrzymujących.

Zobacz: W przetargach nie może decydować tylko cena

Biorąc pod uwagę, iż termin „powszechny” oznacza częsty, znajdujący się w wielkiej ilości, zaś „dostępny” oznacza nietrudny do zdobycia, przyjąć należy, iż usługi „powszechnie dostępne” to takie, które są przez rynek często oferowane, a więc duża jest ich podaż (tak KIO/KD 49/11 - uchwała KIO z dnia 15-06-2011). Trybu zapytanie o cenę nie można więc stosować do zamówień obejmujących wszelkie nietypowe dostawy czy usługi wymagające szczególnych kwalifikacji, bądź do zamawiania usług lub dostaw wyjątkowego zastosowania.

"Ustalone standardy jakościowe"

Natomiast, przez „ustalone standardy jakościowe" należy rozumieć z góry ustalone przeciętne rodzaje bądź wzory odpowiadające przeciętnym wymaganiom, które wynikają z norm określonych przepisami praw, bądź norm stosowanych w obrocie konsumenckim. Tym samym, „przedmiotem zamówienia w trybie zapytania o cenę winny być wyroby gotowe, a standardy przedmiotu zamówienia powszechnie znane, określone już w czasie rozpoczęcia postępowania o udzielenie zamówienia (…)" (Główna Komisja Orzekająca w orzeczeniu z dnia 26 lutego 2001 r. znak sprawy: DF/GKO/Odw.-279/471-472/2000).

Zobacz: Płatności bezpośrednie na rzecz podwykonawców

Należy uznać, że tryb zapytania o cenę może być stosowany tylko w odniesieniu do takich dostaw lub usług, których standardy jakościowe nie są ustalane indywidualnie przez zamawiającego.

Jedynym kryterium wyboru przez zamawiającego jest cena oraz ilość, zaś głównym celem jest zaspokojenie konkretnych potrzeb zamawiającego.

REKLAMA

Przykładem takich potrzeb mogą być usługi w zakresie utrzymania czystości (sprzątania pomieszczeń), usługi transportowe, usługi odśnieżania ulic, usługi introligatorskie, usługi pralnicze, usługi kserograficzne, proste usługi poligraficzne (druk) (DB-0965/24/10 - orzeczenie RKO z dnia 11-03-2010).

Natomiast takie usługi jak m. in. usługi projektowe na wykonanie robót budowlanych w zakresie danej specjalności, usługi pełnienia funkcji inżyniera kontraktu, dostawy sprzętu komputerowego i jego oprogramowania, usługi specjalistycznych (np. usuwanie produktów niebezpiecznych) czy też specjalistyczne usługi medyczne, należy uznać za potrzeby które nie spełniają warunków trybu zapytania o cenę. Można wskazać, iż zakresem art. 70 ustawy PZP nie są objęte towary i usługi gdzie Zamawiający sam określa istotne cechy bądź właściwości zamawianego towaru bądź usług, a także potrzebuje usług specjalistycznych świadczonych w związku z konkretną potrzebą zamawiającego.

Tryb zapytania o cenę

Określone powyżej wymagania oraz ścisłe regulacje odnoszą się także do samej procedury udzielenia zamówienia w trybie zapytania o cenę. Zgodnie z art. 71 ust. 1 ustawy PZP zamawiający wszczyna postępowanie w trybie zapytania o cenę, zapraszając do składania ofert taką liczbę wykonawców świadczących w ramach prowadzonej przez nich działalności dostawy lub usługi będące przedmiotem zamówienia, która zapewnia konkurencję oraz wybór najkorzystniejszej oferty, nie mniej niż 5.

Zobacz: Aukcje elektroniczne w zamówieniach publicznych

Zasady przewidziane w art. 71 ustawy PZP określają, że wybór wykonawców musi odbywać się na zasadzie zapewnienia konkurencji, którą kształtuje zamawiający poprzez zaproszenie do składania ofert co najmniej 5 wykonawców, którzy są w stanie świadczyć usługi bądź dokonać dostawy towarów spełniających wyżej wspomniane cechy. A zatem z jednej strony Zamawiający jest ograniczony narzuconymi zasadami co do przedmiotu i procedury, zaś z drugiej nie jest ograniczony podstawową zasadą określoną w zamówieniach publicznych – tj. zasadą otwartości zamówienia dla wszystkich wykonawców. Zamawiający sam wybiera 5 podmiotów które zaprosi do składania ofert. Dodatkowo, Zamawiający określa standardy i szczegóły techniczne, jakościowe w SIWZ

Wybór wykonawców w trybie zapytania o cenę został oparty na zasadzie wyboru ceny najniższej.

Metoda wyboru wykonawcy w trybie zapytania o cenę jest w istotny sposób uproszczona i różni się od wyboru wykonawcy w trybie tzw. z wolnej ręki, kiedy zostaje wybrany jeden wykonawca i prowadzi się z nim negocjacje. Ponadto, art. 72 ust. 1 wyraźnie i wprost zakazuje dokonywania zmiany zaproponowanej ceny. Skoro ustawodawca zdecydował się na taki odrębny (szczegółowy) tryb udzielenia zamówienia, jakim jest zapytanie o cenę, to należy przyjąć, że każdy z wykonawców może zaproponować tylko jedną cenę i nie może jej zmienić. (Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 7 marca 2013 r. II GSK 2168/11).

Polecamy serwis: Jak założyć firmę

Należy również pamiętać, ze to zamawiający jest obowiązany do dokonania wstępnej analizy rynku, tak aby ustalić krąg wykonawców, którzy mogą brać udział w tym trybie postępowania. Wydaje się ponadto, że warunek skierowania zaproszenia do co najmniej 5 wykonawców, pozwala zachować podstawowe zasady konkurencji w ramach udzielanego zamówienia.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 29.01.2004 r. Prawo zamówień publicznych (Tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 907) dalej jako: ustawa PZP

Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej z dnia 23 grudnia 2013 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 1735)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA