Kategorie

Zamawiający

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zgodnie z opinią Urzędu Zamówień Publicznych zmiana wykonawcy może nastąpić tylko w ściśle określonych sytuacjach, m.in. gdy obowiązuje przepis prawa przewidujący możliwość pojawienia się nowego podmiotu, który staje się dłużnikiem z tytułu wykonania zamówienia publicznego.
Tryb zapytania o cenę, w świetle przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, jest powszechnie uznawany za najkorzystniejszy sposób wyboru wykonawców, którzy będą brali potencjalny udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Prostota jego stosowania, umożliwiająca współpracę z wybranym gronem wykonawców, jest jednak obwarowana szczegółowymi wymogami, które należy spełnić, aby stosować wskazany sposób udzielania zamówień publicznych.
Nowelizacja przepisów prawa zamówień publicznych wprowadziła nowe kryteria oceny ofert, z których mogą korzystać zamawiający. Należą do nich oczywiście cena, ale również termin realizacji zamówienia czy też warunki gwarancji. Z których kryteriów najczęściej korzystają zamawiający?
Zgodnie art. 7 ust. 2 Pzp czynności związane z przygotowaniem oraz przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia wykonują osoby zapewniające bezstronność i obiektywizm (zasada obiektywizmu i bezstronności). Wykonaniem zasady bezstronności i obiektywizm osób wykonujących czynności w postępowaniu jest m. in. art. 17 ust. 1 Pzp, zgodnie z którym wyłączeniu z postępowania podlegają osoby wykonujące czynności w postępowaniu, w stosunku do których zachodzą przesłanki określone w tym przepisie.
Konfederacja Lewiatan proponuje wprowadzenie zmian w zamówieniach publicznych, a dokładniej o wprowadzenie tzw. dobrych praktyk. Nowelizacja ustawy o PZP nie określa już ceny jako wyłącznego kryterium rozstrzygania przetargów. Konieczne jest również odpowiednie podejście i wprowadzenie właściwych procedur.
Dialog konkurencyjny jest stosowany w prawie zamówień publicznych w sytuacji, gdy zamawiający jest w stanie określić swoje potrzeby i wymagania, jednakże nie zna sposobu na ich spełnienie. Dodatkowo ciężko jest im ustalić jakich metod i rozwiązań powinni użyć. Dla rozwiązania tych niejasności przydatny jest właśnie dialog konkurencyjny.
Nowe regulacje unijne wprowadzające zmiany w zamówieniach publicznych odnoszą się również do wspólnych zamówień transgranicznych. Oznacza to, że różne podmioty mogą korzystać z działań realizowanych przez CJZ w innych państwach członkowskich.
W procedurze konkurencyjnej z negocjacjami zamawiający ma obowiązek określić w dokumentach zamówienia kryteria oraz minimalne wymogi udzielenia zamówienia. Ma to na celu zagwarantowanie równego traktowania wszystkich wykonawców.
W ramach procedury otwartej, ograniczonej bądź konkurencyjnej w zamówieniach publicznych, zamawiający mogą postanowić o przeprowadzeniu aukcji elektronicznej przed udzieleniem zamówienia. Aukcję można przeprowadzić, jeżeli będzie możliwe precyzyjne określenie specyfikacji technicznych zamówienia.
Nowa dyrektywa unijna wprowadzająca zmiany w zamówieniach publicznych w zamierzeniu ma zapewnić, aby zamówienia były powierzane wykonawcom przestrzegającym określonych standardów. Jakie obowiązki ciążą na podwykonawcach wynikające z prawa pracy, prawa socjalnego i prawa środowiskowego?
Od 19 października 2014 r. obowiązują zmienione przepisy prawa zamówień publicznych, które wprowadzają zmiany w zakresie udzielania zamówień na tzw. usługi niepriorytetowe o wartościach poniżej progów unijnych.
Pojęcie zamówienia in – house obejmuje procedurę udzielania zamówień publicznych przez instytucje zamawiające podległym sobie podmiotom. Z regulacji unijnych nie wynika wprost, na czym polega ta procedura. Konstrukcja in-house powstała na podstawie europejskiego orzecznictwa.
Nowa unijna dyrektywa dotycząca zamówień publicznych doprecyzowuje kwestie okresu obowiązywania poszczególnych umów zawartych w umowach ramowych. Dodatkowo znosi dotychczasowy wymóg ilości wykonawców przy jednej umowie ramowej. Wskazuje na trzy sposoby zawierania umów z kilkoma wykonawcami.
28 marca 2014 r. została opublikowana nowa Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady, która ma na celu uproszczenie i lepsze wykorzystanie zamówień publicznych, a także zapewnienie możliwie jak najlepszych warunków dla usług publicznych. Jak według nowych regulacji będą udzielane zamówienia podmiotom kontrolowanym?
Jeżeli oferta zawiera rażąco niską cenę w odniesieniu do przedmiotu zamówienia, wówczas zamawiający zwraca się do wykonawcy o udzielenie wyjaśnień. Wezwanie do złożenia wyjaśnień wiąże się każdorazowo z decyzją o odrzuceniu oferty.
Zgodnie z art. 2 pkt 9a prawa zamówień publicznych umową ramową jest umowę zawartą pomiędzy zamawiającym a jednym lub większą liczbą wykonawców, której celem jest ustalenie warunków dotyczących zamówień publicznych, jakie mogą zostać udzielone w danym okresie. Zamawiający może zawrzeć umowę ramową po przeprowadzeniu postępowania, stosując odpowiednio przepisy dotyczące udzielania zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem.
25 lipca 2014 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy – prawo zamówień publicznych. Jakie zmiany zaczęły obowiązywać?
Wedle regulacji prawa cywilnego oświadczenie woli zawarcia umowy stanowi ofertę , jeżeli zawiera istotne postanowienia umowy. Termin związania ofertą powinien zostać określony w jej treści. W prawie zamówień publicznych określenie terminu leży po stronie zamawiającego. W jaki sposób liczyć termin związania ofertą?
Zamawiający w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego może żądać od wykonawcy spełnienia warunku dostarczenia dokumentów potwierdzających fakt, że jest on ubezpieczony. Może to być zarówno sam dokument polisy ubezpieczeniowej, jak też cały zestaw. W jakiej formie należy przedstawić polisę?
Inwestor może odstąpić od umowy o roboty budowlane w przypadku opóźnienia w rozpoczęciu lub zakończeniu prac przez wykonawcę. Powodem może być również wadliwe wykonanie przez niego inwestycji. W jaki sposób odstąpić od umowy?
Od 16 kwietnia 2014 r. zmieniła się wysokość progu, od którego należy stosować ustawę prawo zamówień publicznych. Zamiast 14 000 euro będzie on wynosić 30 000 euro. Oznacza to, że nie będzie można stosować tej ustawy do zamówień o wartości nie przekraczającej 126 747 zł.
Najkorzystniejsza oferta jest rozumiana przez ustawę Prawo zamówień publicznych jako oferta, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego, albo oferta z najniższą ceną. Jakie są kryteria oceny ofert?
Wykonawca zobowiązany jest należycie wykonać zobowiązania wynikające z umowy z zamawiającym. Zamawiający może zażądać kaucji od wykonawcy stanowiącej zabezpieczenie należytego wykonania umowy. Jaka jest podstawa ustalenia jej wysokości?
Na gruncie prawa międzynarodowego i krajowego - oferta w zamówieniach publicznych nie może zawierać rażąco niskiej ceny. W innym przypadku zamawiający ma prawo zbadać ofertę. Jaka jest procedura badania? Jakie są wówczas skutki dla wykonawcy?
Prawo zamówień publicznych ogranicza krąg podmiotów, które mogą ubiegać się o udzielenie zamówienia publicznego. Jedynie wykonawcy spełniający warunki określone przez zamawiającego na podstawie przepisów ustawy mogą wziąć udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Oferta wariantowa zawiera inny sposób wykonywania zamówienia publicznego niż określony przez zamawiającego, natomiast oferta częściowa związana jest z wykonaniem tylko części zamówienia publicznego. Wybór oferty pozwala wykonawcy wybrać inny wariant wykonania zamówienia. Zamawiający musi jednak zastrzec, czy dopuszcza złożenie tego rodzaju ofert.
Podwykonawcy robót budowlanych nie będą już czekać w nieskończoność na płatności od generalnych wykonawców. Rząd przygotował projekt regulacji zabezpieczającej interesy małych i średnich firm.
Zamówienie z wolnej ręki. Kiedy przedsiębiorca może przeprowadzić zamówienie w trybie z wolnej ręki? Ekspert wyjaśnia jakie przesłanki muszą zostać spełnione, aby udzielić zamówienia z wolnej ręki.
Sprawozdanie o udzielonych zamówieniach 2012. 1 marca 2012 r. upływa termin przekazywania rocznych sprawozdań o udzielonych zamówieniach publicznych. Dowiedz się w jaki sposób złożyć sprawozdanie o udzielonych zamówieniach.
Od 1 stycznia 2012 roku obowiązuje nowy przelicznik z euro na złote do zamówień publicznych. Ile wynosi nowy średni kurs złotego w zamówieniach publicznych?
Ustawa Prawo zamówień publicznych przewiduje możliwość zmiany ogłoszenia o zamówieniu. Na jakich zasadach? Przeczytaj.
Obowiązek zamieszczania ogłoszenia w swojej siedzibie i na stronie internetowej realizuje się w myśl art. 40 ust. 1 ustawy Pzp łącznie. Oznacza to, iż zamawiający nie może zamieścić ogłoszenia w swojej siedzibie natomiast nie umieścić ogłoszenia na stronie internetowej. Nie może też nastąpić sytuacja przeciwna.
Zamawiający dokonując obowiązków publikacyjnych powinien spełnić określone wymogi dotyczące formy i treści ogłoszeń. Kiedy przepisy o ogłoszeniu o zamówieniu i o udzieleniu zamówienia zostaną naruszone?
Już niedługo prezydent otrzyma do podpisania krzywdzącą dla wykonawców nowelizację ustawy o zamówieniach publicznych. W myśl nowego projektu zamawiający będzie mógł stosować pewne formy nacisku na firmę, podczas kiedy wykonawca zostanie pozbawiony możliwości obrony. Ponadto rynek zamówień publicznych zepsuje uwarunkowanie wyboru oferty przez cenę, stosowaną jako jedyne kryterium wyboru.
Zamówienia publiczne to odpłatne umowy, które są zawierane między zamawiającym a wykonawcą, w przypadku, gdy ich przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane.