REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odstąpienie inwestora od umowy o roboty budowlane

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
Odstąpienie inwestora od umowy o roboty budowlane. / Fot. Fotolia
Odstąpienie inwestora od umowy o roboty budowlane. / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Inwestor może odstąpić od umowy o roboty budowlane w przypadku opóźnienia w rozpoczęciu lub zakończeniu prac przez wykonawcę. Powodem może być również wadliwe wykonanie przez niego inwestycji. W jaki sposób odstąpić od umowy?

Umowa o roboty budowlane została uregulowana została w przepisach kodeksu cywilnego. Strony umowy, czyli inwestor oraz wykonawca na zasadzie swobody umów mogą dowolnie ustanowić stosunek umowny. Szczególne znaczenie będzie miał zapis dotyczący odstąpienia od umowy. Często zdarza się bowiem, że podczas procesu budowlanego dochodzi do konfliktów między inwestorem a wykonawcą. Najczęściej dotyczą braku płatności ze strony inwestora bądź niewykonania czy opóźnienia prac ze strony wykonawcy. Takie działania zagrażają zakończeniu całej inwestycji.

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Opóźnienie w rozpoczęciu lub zakończeniu inwestycji

Inwestor ma prawo odstąpić od umowy o roboty budowlane na podstawie przepisów ogólnych kodeksu cywilnego oraz postanowień umownych. Na podstawie art. 635 k.c., jeżeli wykonawca opóźnia się w rozpoczęciu bądź zakończeniu wykonania inwestycji i nie jest prawdopodobne ukończenie inwestycji przed planowanym terminem – inwestor ma prawo odstąpić od umowy. W takiej sytuacji inwestor może od zawartej umowy odstąpić bez wyznaczania dodatkowego terminu pod warunkiem, że dokona odpowiedniej oceny czy opóźnienie jest na tyle duże, że będzie miało wpływ na ukończenie inwestycji (wyr. SA w Białymstoku, I ACa 569/13). Forma odstąpienia od umowy uzależniona jest o tego, w jakiej formie została sporządzona sama umowa. Jeżeli zatem umowa została zawarta w formie pisemnej – odstąpienie od niej również musi być w formie pisemnej. Odstąpienia nie należy jednak mylić z wypowiedzeniem umowy, bowiem wypowiedzenie odnosi się do długoterminowych stosunków umownych, a nie dotyczących wykonania określonej w umowie inwestycji.

Odstąpienie od umowy o roboty budowlane - brak klauzuli odstąpienia

REKLAMA

Wadliwe wykonanie inwestycji

Inwestor ma również prawo odstąpić od umowy w przypadku, gdy wykonawca wykonuje prace budowlane w sposób wadliwy albo sprzeczny z umową. Na mocy art. 636 § 1 k.c. inwestor może wezwać wykonawcę do zmiany sposobu wykonania umowy bądź wyznaczyć mu dodatkowy termin do zakończenia inwestycji. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu, inwestor może odstąpić od umowy bądź powierzyć dalsze wykonanie umowy osobie trzeciej na koszt i niebezpieczeństwo wykonawcy. Ważne jest jednak, aby inwestor zaznaczył wyraźnie w umowie z wykonawcą robót budowlanych powierzenie ich wykonania osobie trzeciej (podwykonawcy). W przeciwnym razie wykonanie robót będzie sprzeczne z umową (wyr. SA w Katowicach, I ACa 553/13). Gdyby wady w wykonaniu inwestycji nie były aż tak istotne, inwestor może zażądać obniżenia wynagrodzenia w odpowiednim stosunku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Postanowienia umowne

Oprócz wskazanych ogólnych podstaw do odstąpienia od umowy, strony mogą zastrzec w samej treści kontraktu inne powody, które będą skutkować nieprzedłużeniem umowy z wykonawcą. Mogą to być przykładowo wielokrotne naruszenia przepisów bhp, czy środowiska podczas wykonywania prac. Ważne jest jednak, aby strony zastrzegły w kontrakcie termin do odstąpienia od umowy. Dopiero wówczas odstąpienie od umowy będzie skuteczne. Zgodnie z art. 395 § 2 k.c., w przypadku braku zastrzeżenia terminu, odstąpienie od umowy uważa się za nieważne.

Prawo odstąpienia inwestora od umowy o roboty budowlane

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA