REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak napisać aneks do umowy?

Konrad Marszałek
Jak napisać aneks do umowy / fot. Fotolia
Jak napisać aneks do umowy / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zawierając umowy często po jakimś czasie, czy to po stronie nas samych czy po drugiej stronie, zachodzą potrzeby zmiany dotychczasowej umowy. Umowę taką można zmieniać zawierając do niej aneks. Jak napisać aneks do umowy?

Forma aneksu

REKLAMA

REKLAMA

Przy sporządzaniu aneksu do umowy należy wziąć pod uwagę art. 77 § 1 kodeksu cywilnego. Według tego artykułu  „uzupełnienie lub zmiana umowy wymaga zachowania takiej formy, jaką ustawa lub strony przewidziały w celu jej zawarcia”. I tak jeżeli zawarliśmy umowę w formie aktu notarialnego to aneks do takiej umowy będzie też w formie aktu notarialnego.

Drugim przykładem jest umowa zawarta w zwykłej formie pisemnej, której nie można aneksować w formie ustnej. Sporządzenie aneksu w  formie innej niż zastrzeżona wiąże się z brakiem możliwości powoływania się na taki dokument. Zgodnie z art. 76 kodeksy cywilnego „Jeżeli strony zastrzegły w umowie, że określona czynność prawna między nimi powinna być dokonana w szczególnej formie, czynność ta dochodzi do skutku tylko przy zachowaniu zastrzeżonej formy. Jednakże gdy strony zastrzegły dokonanie czynności w formie pisemnej, nie określając skutków niezachowania tej formy, poczytuje się w razie wątpliwości, że była ona zastrzeżona wyłącznie dla celów dowodowych”. Aneks jest wtedy niezawarty a zapisane w nim postanowienia za niepoczynione.

Nieważność aneksu do umowy wynika również z mocy ustawy, gdy zawieramy umowę sprzedaży nieruchomości w formie notarialnej to obligatoryjnie jest to forma notarialna dla aneksu. Jest to o tyle ważne, że w przyszłości nie da się udowodnić swoich praw w sądzie gdy sporządzimy taki aneks w zwykłej pisemnej formie.

Porozmawiaj na Forum

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Treść aneksu

Gdy już wiemy w jakiej formie sporządzić aneks pozostaje kwestia co powinno się w nim zawierać. Aneksem możemy zmieniać, dodawać i uchylać postanowienia czyli dowolnie kształtować treść umowy w zależności od potrzeb stron. W aneksie powinniśmy zawrzeć dane umowy do której sporządzamy aneks jak i określić strony umowy pierwotnej będące stronami analogicznie  do aneksu. Istotą tak naprawdę jest cześć w której wprowadzamy zmiany. Tak aby się nie pogubić i wprowadzić zmiany w sposób przejrzysty najlepiej zacytować pierwotne brzmienie odpowiedniego punktu i następnie napisać jego nowe brzmienie. W ten sposób jasno określamy co i jak. Gdy skończymy dokonywanie zmian warto  napisać, że pozostałe postanowienia umowy nie ulegają zmianie. Na końcu aneks podpisujemy razem z druga stroną tak jak  podpisaliśmy pierwotna umowę i załączamy aneks do umowy aby stanowiły całość.

Gwarancje de minimis dla przedsiębiorców

Ile aneksów       

Do umowy możemy sporządzać dowolna liczbę aneksów. Prawo nie narzuca tutaj konkretnej ilości. Sporządzając aneks powinniśmy pamiętać tylko, aby postanowienia były zgodne z prawem i zasadami współżycia społecznego.   

Miejsce wypłaty wynagrodzenia – jak określić?                                      

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zadbaj o siebie i swoje przywództwo, czyli wyzwania współczesnego menedżera

Dzisiejszy świat zarządzania wymaga od menedżerów nieustannej ewolucji. Hasło „menedżer od nowa” może oznaczać zarówno rozpoczęcie czegoś od początku, jak i wprowadzenie zmian poprawiających istniejący stan rzeczy. W obliczu dzisiejszych wyzwań, pełnych zawirowań i rozlicznych ścieżek, nowoczesne zarządzanie staje się sztuką balansowania między tradycją a innowacją.

Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

REKLAMA

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

REKLAMA

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

REKLAMA