REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Miejsce wypłaty wynagrodzenia – jak określić?

Leszek Jaworski
Leszek Jaworski
Miejsce wypłaty wynagrodzenia – jak określić?
Miejsce wypłaty wynagrodzenia – jak określić?

REKLAMA

REKLAMA

Miejscem wypłaty wynagrodzenia będzie wskazany przez pracodawcę adres, pod którym musi stawić się pracownik w celu odebrania wypłaty. Co w przypadku, gdy miejsce nie jest określone w regulaminie pracy? Jak prawidłowo powinno się je określić?

Inspektor pracy podczas kontroli zarzucił nam, że w regulaminie pracy nie wskazaliśmy miejsca wypłaty wynagrodzenia. W jaki sposób powinniśmy je określić – pyta Czytelnik z Gdańska.

REKLAMA

Powinni Państwo określić w regulaminie pracy, że pensja będzie wypłacana pracownikom w siedzibie firmy lub w miejscu wykonywania pracy przez pracownika.

Najczęściej będzie to pomieszczenie, w którym pracodawca umożliwia pracownikowi odbiór pensji, tj. w którym wypłata następuje do rąk pracownika, np. kasa.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Adres pracodawcy

REKLAMA

Miejscem wypłaty wynagrodzenia jest adres pracodawcy, do którego pracownik ma się zgłosić w celu osobistego odbioru wynagrodzenia za pracę. Jeśli takie określenie miejsca nie jest wystarczające ze względu na dużą liczbę budynków czy pomieszczeń administracyjnych firmy, należy wskazać dokładną lokalizację umożliwiającą dotarcie pracowników do osób dokonujących wypłaty wynagrodzenia. Kwestia dotycząca miejsca wypłaty wynagrodzenia jest elementem, który musi być uregulowany w treści regulaminu pracy (uchwała SN z 15 marca 2001 r., III ZP 1/2001, OSNP 2001/24/706 w zw. z art. 1041 § 1 pkt 5 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, dalej: k.p.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli miejsce wypłaty wynagrodzeń nie zostało określone w regulaminie pracy lub w innych aktach wewnętrznych firmy (np. w układzie zbiorowym pracy), przyjmuje się, że wypłata powinna być dokonana w siedzibie pracodawcy, gdy dotyczy to osób tam zatrudnionych, albo w miejscu świadczenia pracy przez pracowników (art. 454 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilnego w zw. z art. 300 k.p.).

Składki ZUS pracodawcy i pracownika 2014

Wysokość wynagrodzenia pracownika zatrudnionego ponownie

REKLAMA

Agencja państwowa posiada oddziały terenowe w 16 miastach wojewódzkich. Pracodawcą wszystkich pracowników jest prezes agencji z siedzibą w Warszawie. Zgodnie z regulaminem pracy urzędu, miejscem wypłaty wynagrodzenia są kasy znajdujące się w jego oddziałach terenowych. Takie ustalenie miejsca wypłaty wynagrodzenia jest prawidłowe.

Wynagrodzenie powinno być wypłacane w formie gotówkowej. W regulaminie pracy nie można ustalić, że wynagrodzenia pracowników będą wypłacane na wskazany przez nich rachunek bankowy. Inne (niż gotówkowe) formy wypłaty wynagrodzenia są dopuszczalne wyłącznie za uprzednią zgodą pracownika wyrażoną na piśmie lub jeżeli tak stanowi układ zbiorowy pracy (art. 86 § 3 k.p.). Są to zatem wyjątki od zasady, że wynagrodzenie musi być wypłacane do rąk zatrudnionego. W przypadku wypłaty wynagrodzenia w formie przelewu w regulaminie pracy nie można wskazać, że miejscem wypłaty wynagrodzenia jest rachunek bankowy pracownika. Byłoby to niezgodne z definicją miejsca wypłaty i formą, w jakiej powinna nastąpić wypłata wynagrodzenia. Należy zatem, po wskazaniu konkretnego pomieszczenia, w którym pracownik będzie mógł odebrać wynagrodzenie, zawrzeć w regulaminie pracy klauzulę o dopuszczalności przelewu pensji na rachunek bankowy pracownika.

Regulamin pracy, określając prawa i obowiązki pracodawcy oraz pracowników związane z porządkiem w zakładzie pracy, powinien ustalać w szczególności miejsce, termin, czas i częstotliwość wypłaty wynagrodzenia (art. 1041 § 1 pkt 5 k.p.). Jeżeli pracodawca nie jest zobowiązany do ustalenia regulaminu pracy, to dane dotyczące miejsca i terminu wypłaty wynagrodzenia zamieszcza w informacji o warunkach zatrudnienia (art. 29 § 3 k.p.). Nie ma jednak przeszkód, aby takie zapisy zawierał regulamin wynagradzania.

Jakie deklaracje powinien złożyć pracodawca zatrudniający niepełnosprawnych?

Ustalenia regulaminu pracy (informacji o warunkach zatrudnienia) dotyczące wypłaty wynagrodzenia

PODSTAWA PRAWNA:

● art. 29 § 3, art. 85, art. 86, art. 1041 § 1 pkt 5, art. 300 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94; ost. zm. DzU z 2013 r. poz. 1028),

● art. 454 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (j.t. DzU z 2014 r. poz. 121).

Więcej przeczytasz w Serwisie Prawno - Pracowniczym. Sprawdź!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA