REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Miejsce wypłaty wynagrodzenia – jak określić?

Leszek Jaworski
Leszek Jaworski
Miejsce wypłaty wynagrodzenia – jak określić?
Miejsce wypłaty wynagrodzenia – jak określić?

REKLAMA

REKLAMA

Miejscem wypłaty wynagrodzenia będzie wskazany przez pracodawcę adres, pod którym musi stawić się pracownik w celu odebrania wypłaty. Co w przypadku, gdy miejsce nie jest określone w regulaminie pracy? Jak prawidłowo powinno się je określić?

Inspektor pracy podczas kontroli zarzucił nam, że w regulaminie pracy nie wskazaliśmy miejsca wypłaty wynagrodzenia. W jaki sposób powinniśmy je określić – pyta Czytelnik z Gdańska.

REKLAMA

REKLAMA

Powinni Państwo określić w regulaminie pracy, że pensja będzie wypłacana pracownikom w siedzibie firmy lub w miejscu wykonywania pracy przez pracownika.

Najczęściej będzie to pomieszczenie, w którym pracodawca umożliwia pracownikowi odbiór pensji, tj. w którym wypłata następuje do rąk pracownika, np. kasa.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Adres pracodawcy

Miejscem wypłaty wynagrodzenia jest adres pracodawcy, do którego pracownik ma się zgłosić w celu osobistego odbioru wynagrodzenia za pracę. Jeśli takie określenie miejsca nie jest wystarczające ze względu na dużą liczbę budynków czy pomieszczeń administracyjnych firmy, należy wskazać dokładną lokalizację umożliwiającą dotarcie pracowników do osób dokonujących wypłaty wynagrodzenia. Kwestia dotycząca miejsca wypłaty wynagrodzenia jest elementem, który musi być uregulowany w treści regulaminu pracy (uchwała SN z 15 marca 2001 r., III ZP 1/2001, OSNP 2001/24/706 w zw. z art. 1041 § 1 pkt 5 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, dalej: k.p.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli miejsce wypłaty wynagrodzeń nie zostało określone w regulaminie pracy lub w innych aktach wewnętrznych firmy (np. w układzie zbiorowym pracy), przyjmuje się, że wypłata powinna być dokonana w siedzibie pracodawcy, gdy dotyczy to osób tam zatrudnionych, albo w miejscu świadczenia pracy przez pracowników (art. 454 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilnego w zw. z art. 300 k.p.).

Składki ZUS pracodawcy i pracownika 2014

Wysokość wynagrodzenia pracownika zatrudnionego ponownie

Agencja państwowa posiada oddziały terenowe w 16 miastach wojewódzkich. Pracodawcą wszystkich pracowników jest prezes agencji z siedzibą w Warszawie. Zgodnie z regulaminem pracy urzędu, miejscem wypłaty wynagrodzenia są kasy znajdujące się w jego oddziałach terenowych. Takie ustalenie miejsca wypłaty wynagrodzenia jest prawidłowe.

Wynagrodzenie powinno być wypłacane w formie gotówkowej. W regulaminie pracy nie można ustalić, że wynagrodzenia pracowników będą wypłacane na wskazany przez nich rachunek bankowy. Inne (niż gotówkowe) formy wypłaty wynagrodzenia są dopuszczalne wyłącznie za uprzednią zgodą pracownika wyrażoną na piśmie lub jeżeli tak stanowi układ zbiorowy pracy (art. 86 § 3 k.p.). Są to zatem wyjątki od zasady, że wynagrodzenie musi być wypłacane do rąk zatrudnionego. W przypadku wypłaty wynagrodzenia w formie przelewu w regulaminie pracy nie można wskazać, że miejscem wypłaty wynagrodzenia jest rachunek bankowy pracownika. Byłoby to niezgodne z definicją miejsca wypłaty i formą, w jakiej powinna nastąpić wypłata wynagrodzenia. Należy zatem, po wskazaniu konkretnego pomieszczenia, w którym pracownik będzie mógł odebrać wynagrodzenie, zawrzeć w regulaminie pracy klauzulę o dopuszczalności przelewu pensji na rachunek bankowy pracownika.

Regulamin pracy, określając prawa i obowiązki pracodawcy oraz pracowników związane z porządkiem w zakładzie pracy, powinien ustalać w szczególności miejsce, termin, czas i częstotliwość wypłaty wynagrodzenia (art. 1041 § 1 pkt 5 k.p.). Jeżeli pracodawca nie jest zobowiązany do ustalenia regulaminu pracy, to dane dotyczące miejsca i terminu wypłaty wynagrodzenia zamieszcza w informacji o warunkach zatrudnienia (art. 29 § 3 k.p.). Nie ma jednak przeszkód, aby takie zapisy zawierał regulamin wynagradzania.

Jakie deklaracje powinien złożyć pracodawca zatrudniający niepełnosprawnych?

Ustalenia regulaminu pracy (informacji o warunkach zatrudnienia) dotyczące wypłaty wynagrodzenia

PODSTAWA PRAWNA:

● art. 29 § 3, art. 85, art. 86, art. 1041 § 1 pkt 5, art. 300 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94; ost. zm. DzU z 2013 r. poz. 1028),

● art. 454 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (j.t. DzU z 2014 r. poz. 121).

Więcej przeczytasz w Serwisie Prawno - Pracowniczym. Sprawdź!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA