REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naruszenia przepisów o ogłoszeniu o zamówieniu i o udzieleniu zamówienia – porada

Naruszenia przepisów o ogłoszeniu o zamówieniu i o udzieleniu zamówienia – porada
Naruszenia przepisów o ogłoszeniu o zamówieniu i o udzieleniu zamówienia – porada

REKLAMA

REKLAMA

Zamawiający dokonując obowiązków publikacyjnych powinien spełnić określone wymogi dotyczące formy i treści ogłoszeń. Kiedy przepisy o ogłoszeniu o zamówieniu i o udzieleniu zamówienia zostaną naruszone?

Ustawa Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.) przewiduje kilka rodzajów ogłoszeń, do których zaliczyć można:
1) ogłoszenia informacyjne – w postaci wstępnego ogłoszenia informacyjnego o planowanych zamówieniach publicznych (art. 13) oraz okresowego ogłoszenia informacyjnego o planowanych zamówieniach sektorowych (art. 135),
2) ogłoszenie o zamówieniu dla poszczególnych trybów udzielania zamówień publicznych wszczynanych za pomocą stosowanego ogłoszenia, tj. dla przetargu nieograniczonego (art. 40), przetargu ograniczonego (art. 48), negocjacji z ogłoszeniem (art. 56), dialogu konkurencyjnego (art. 60 c); licytacji elektronicznej (art. 75),
3) ogłoszenie o konkursie (art. 115),
4) ogłoszenie o udzieleniu zamówienia (art. 95).

REKLAMA

REKLAMA

Przekazanie do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich lub zamieszczenie w profilu nabywcy ogłoszeń informacyjnych nie jest obowiązkowe. Niewątpliwie jednak zamawiający pragnący skrócić procedurę np. przetargu nieograniczonego lub ograniczonego powinni korzystać z możliwości zamieszczania omawianych ogłoszeń we wskazanych przepisami Pzp publikatorach (art. 43 ust. 3 i art. 52 ust. 3 Pzp).

Ogłoszenia o zamówieniu, które rozpoczynają postępowania prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem, licytacji elektronicznej oraz dialogu konkurencyjnego, a także postępowania zmierzające do zawarcia umowy ramowej bądź ustanowienia dynamicznego systemu zakupów mają na celu poinformowanie wszystkich zainteresowanych o zamówieniu.

Potencjalni wykonawcy uzyskują w ten sposób możliwość zapoznania się przede wszystkim z przedmiotem zamówienia, warunkami udziału w postępowaniu oraz zyskują czas niezbędny do przygotowania oferty. Z kolei zamawiający poprzez ogłoszenie uzyskuje dostęp do szerszego kręgu wykonawców, dla których publikacja ogłoszenia o zamówieniu jest zazwyczaj podstawowym źródłem wiedzy o zamówieniach.

REKLAMA

Stosownie do art. 40 ust. 1 ustawy Pzp (który to przepis ma zastosowanie także do innych trybów udzielania zamówień publicznych, gdzie mamy do czynienia z publicznym ogłoszeniem), zamawiający rozpoczynając procedurę udzielania zamówienia zamieszcza ogłoszenie o zamówieniu w miejscu publicznie dostępnym w swojej siedzibie oraz na stronie internetowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Publikacja ogłoszenia w miejscu publicznie dostępnym ma przede wszystkim na celu odzwierciedlenie głównych zasad udzielania zamówień publicznych, tj. zasadę jawności postępowania, równego traktowania wykonawców oraz zasadę uczciwej konkurencji. Miejscem publicznie dostępnym jest zazwyczaj ogólnodostępna tablica ogłoszeń znajdująca się w siedzibie zamawiającego, tj. w lokalizacji, w której znajduje się działalność organizującego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego.

Należy uznać, iż dyspozycja ww. przepisu nie będzie spełniona wówczas, gdy ogłoszenie nie będzie znajdowało się w miejscu, do którego potencjalni wykonawcy nie będą mieli dostępu.

We wskazanym wyżej przepisie posłużono się również pojęciem siedziby. Siedzibę osoby prawnej ustala się na podstawie ustawy lub opartego na niej statutu. Jeżeli ustawa lub oparty na niej statut nie stanowią inaczej, siedzibą osoby prawnej jest miejscowość, w której ma siedzibę jej organ zarządzający (art. 41 kodeksu cywilnego).

Polecamy: Jaka jest minimalna treść ogłoszenia o zamówieniu?

Odnośnie do strony internetowej, to ustawa nie przewiduje definicji legalnej tego pojęcia. Jednakże w oparciu o potoczne rozumienie tego sformułowania oraz rolę przewidzianą w ustawie do spełnienia przez „własną stronę internetową” zamawiającego można ustalić znaczenie przypisywane mu przez ustawodawcę.

Zatem przez stronę internetową zamawiającego należy rozumieć stronę www podmiotowo powiązaną z danym zamawiającym, tj. wskazującą, iż dane na niej zamieszczone dotyczą właśnie jego. Zamawiający przedmiotowe dane zamieszcza (lub zleca ich zamieszczenie), zmienia je i ponosi za nie odpowiedzialność.

Polecamy: Kiedy zasada uczciwej konkurencji w zamówieniach publicznych będzie naruszona?

Podkreślić należy, iż nie ma znaczenia, z czyjego serwera udostępniana jest strona, jaki ma wygląd graficzny, w jakim języku została napisana itd. Istotne jest, aby potencjalni wykonawcy bez trudu byli w stanie zorientować się, iż określona strona należy do konkretnego zamawiającego. Wykonawcy przystępujący do postępowania powinni mieć możliwość – posługując się standardowymi narzędziami informatycznymi i sprzętem komputerowym – jej
przejrzenia i łatwego dotarcia do interesujących ich informacji o udzielanych zamówieniach.

Artykuł jest fragmentem publikacji: „Kontrola zamówień publicznych”. Publikacja została wydana przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA