REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Procedura konkurencyjna z negocjacjami – udzielanie zamówień

Subskrybuj nas na Youtube
Procedura konkurencyjna z negocjacjami – udzielanie zamówień
Procedura konkurencyjna z negocjacjami – udzielanie zamówień

REKLAMA

REKLAMA

W procedurze konkurencyjnej z negocjacjami zamawiający ma obowiązek określić w dokumentach zamówienia kryteria oraz minimalne wymogi udzielenia zamówienia. Ma to na celu zagwarantowanie równego traktowania wszystkich wykonawców.

REKLAMA

W dyrektywie 2004/18/WE procedura ta określana była mianem procedury negocjacyjnej z uprzednią publikacją ogłoszenia. W procedurze konkurencyjnej z negocjacjami zamawiający w celu zagwarantowania równego traktowania wszystkich wykonawców, ma obowiązek określenia w dokumentach zamówienia minimalnych wymogów oraz kryteriów udzielenia zamówienia, które nie podlegają negocjacjom. Należy podkreślić, iż minimalnymi wymaganiami, ustanawianymi przez instytucję zamawiającą, są te warunki, które powinna spełniać lub posiadać każda oferta by umożliwić instytucji zamawiającej udzielenie zamówienia zgodnie z wybranymi kryteriami udzielenia zamówienia.

REKLAMA

Negocjacje mogą zatem dotyczyć wszystkich cech zamawianych robot budowlanych, dostaw i usług, w tym na przykład jakości, ilości, klauzul handlowych oraz aspektów społecznych, środowiskowych i innowacyjnych, o ile nie stanowią one wymagań minimalnych. Powinny one służyć poprawie ofert, tak aby umożliwić instytucjom zamawiającym zakup robot budowlanych, dostaw i usług idealnie dostosowanych do ich konkretnych potrzeb.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Udzielenie zamówienia bez negocjacji

Zamawiający mogą udzielić zamówienia już na podstawie ofert wstępnych bez prowadzenia negocjacji. Warunkiem jest jednak przewidzenie takiej możliwości w ogłoszeniu o zamówieniu lub zaproszeniu do potwierdzenia zainteresowania. W nowej dyrektywie procedura konkurencyjna z negocjacjami oraz dialog konkurencyjny mają wspólne przesłanki umożliwiające ich zastosowanie. Dotyczą one sytuacji, w których:

• w odniesieniu do dostaw, usług i robot budowlanych, spełnione jest co najmniej jedno z poniższych kryteriów:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

» potrzeby instytucji zamawiającej nie mogą zostać zaspokojone bez dostosowania łatwo dostępnych rozwiązań;

» obejmują rozwiązania projektowe lub innowacyjne;

REKLAMA

» ze względu na szczególne okoliczności związane z charakterem, stopniem złożoności, skomplikowania czy struktury prawnej i finansowej, ze względu na ryzyko związane z przedmiotem zamówienia udzielenie zamówienia musi być poprzedzone negocjacjami;

» specyfikacje techniczne nie mogą być ustalone w sposób wystarczająco precyzyjny poprzez odniesienie do norm, europejskiej oceny technicznej, wspólnej specyfikacji technicznej lub referencji technicznej.

• w odniesieniu do robot budowlanych, dostaw lub usług, w przypadku których w procedurze otwartej lub ograniczonej złożono tylko oferty nieprawidłowe lub niedopuszczalne.

Zobacz również: Procedury udzielania zamówień publicznych – otwarta i ograniczona

Nieprawidłowe oferty – to w szczególności oferty niezgodne z dokumentami zamówienia, otrzymane po upływie terminu na składanie ofert, związane ze zmową lub korupcją lub uznane za rażąco tanie (art. 26 ust. 4).

Niedopuszczalne oferty – to oferty których cena przekracza budżet ustalony na początku postępowania przez instytucję zamawiającą bądź złożone przez oferentów, którzy nie posiadają wymaganych kwalifikacji (art. 26 ust. 4).

W takiej sytuacji instytucja zamawiająca może nie publikować ogłoszenia o zamówieniu, jeśli zaprosi do postępowania wszystkich, a zarazem tylko takich wykonawców, którzy we wcześniej prowadzonej procedurze złożyli oferty zgodnie z wymogami formalnymi oraz spełniają kryteria kwalifikacji.

Udzielenie zamówienia w drodze negocjacji

Procedura konkurencyjna z negocjacjami obejmuje co do zasady następujące etapy:

  1. publikacja ogłoszenia o zamówieniu;
  2. składanie wniosków o dopuszczenie do udziału wraz z informacjami na potrzeby kwalifikacji podmiotowej;
  3. kwalifikacja wykonawców i zaproszenie do składania ofert wstępnych stanowiących podstawę negocjacji (wszystkich wykonawców spełniających kryteria kwalifikacji lub ich ograniczonej liczby – minimum trzech kandydatów);
  4. negocjacje ofert wstępnych i wszystkich późniejszych ofert (z wyjątkiem ofert ostatecznych);
  5. ewentualne zakończenie negocjacji i poinformowanie o tym fakcie wykonawców;
  6. zaproszenie do składania ofert ostatecznych;
  7. wybór oferty najkorzystniejszej na podstawie określonych kryteriów udzielenia zamówienia oraz udzielenie zamówienia.

Minimalny termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu to 30 dni od daty wysłania ogłoszenia o zamówieniu lub w przypadku zastosowania wstępnego ogłoszenia informacyjnego jako sposobu zaproszenia do ubiegania się o zamówienie – od daty wysłania zaproszenia do potwierdzenia zainteresowania udziałem. Minimalny termin składania ofert wynosi 30 dni od daty wysłania zaproszenia.

W zakresie terminów skróconych dyrektywa odsyła do przepisów mających zastosowanie do procedury ograniczonej. W związku z tym minimalne terminy mogą być skrócone:

» do 10 dni na składanie ofert jeśli opublikowano wstępne ogłoszenie informacyjne niestanowiące zaproszenia do ubiegania się o zamówienie, które zawierało wszystkie wymagane informacje dostępne w momencie publikacji, a także zostało ono wysłane do publikacji na co najmniej 35 dni i nie więcej niż 12 miesięcy przed datą wysłania ogłoszenia o zamówieniu;

» do 25 dni w przypadku składania ofert za pomocą środków elektronicznych;

» do 15 dni na składanie wniosków o dopuszczenie do udziału oraz do 10 dni na składanie ofert w przypadku uzasadnionej przez zamawiającego stanu pilnej konieczności uniemożliwiających dotrzymanie minimalnych terminów;

» skrócenie terminu składania ofert w wyniku porozumienia zamawiającego poniżej szczebla centralnego i zakwalifikowanych wykonawców, w przypadku nieosiągnięcia porozumienia w sprawie terminu nie może być on krótszy niż 10 dni od daty wysłania zaproszenia.

Zobacz też: Ograniczenia w udzielaniu zamówień publicznych

W przypadku braku zapewnienia nieograniczonego, pełnego, bezpośredniego i bezpłatnego dostępu do dokumentów zamówienia za pomocą środków elektronicznych stosowne terminy składania ofert muszą być przedłużone o 5 dni.

W ramach negocjacji zamawiający zapewniają równe traktowanie wszystkich zakwalifikowanych wykonawców, udzielając im informacji m.in. na temat zmian w specyfikacjach technicznych lub innych dokumentach, a następnie umożliwiając im dostosowanie i złożenie ofert. Zamawiający nie udzielają innym kandydatom informacji wskazanych przez danego oferenta jako poufne.

W dyrektywie przewidziano również możliwość podziału negocjacji na etapy w celu ograniczenia liczby ofert. Ograniczenie ofert w negocjacjach odbywa się przez zastosowanie określonych kryteriów udzielenia zamówienia wskazanych w dokumentach zamówienia. Zgodnie z art. 66 dyrektywy liczba ofert uzyskana na ostatnim etapie musi zapewniać prawdziwą konkurencję, o ile istnieje wystarczająca liczba oferentów, rozwiązań lub kwalifikujących się kandydatów. Warunkiem skorzystania z takiego rozwiązania jest przewidzenie go przez instytucję zamawiającą w dokumentach zamówienia. Unijny ustawodawca podkreśla, że wszystkie etapy powinny być należycie udokumentowane, a wszystkie oferty przez cały czas trwania postępowania powinny być składane na piśmie w celu zapewnienia przejrzystości i możliwości śledzenia procesu negocjacji.

Zobacz: Kiedy tryb negocjacji bez ogłoszenia i zamówienia z wolej ręki?

Autor: Marta Wosiecka, Urząd Zamówień Publicznych

Źródło: Zamówienia publiczne w Unii Europejskiej po modernizacji - nowe unijne dyrektywy koordynujące procedury udzielania zamówień publicznych

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Urząd Zamówień Publicznych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

REKLAMA

Poczta Polska nawiązuje partnerstwo z Temu. Wszyscy dołożymy się do chińskiego giganta?

Poczta Polska poinformowała o nawiązaniu współpracy logistycznej z platformą Temu. Państwowe przedsiębiorstwo rozwija obsługę przesyłek e-commerce. Przesyłki zakupione na chińskiej platformie zakupowej będą dostarczane do klientów w ciągu kilku dni.

6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

REKLAMA

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA