REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Procedura konkurencyjna z negocjacjami – udzielanie zamówień

Subskrybuj nas na Youtube
Procedura konkurencyjna z negocjacjami – udzielanie zamówień
Procedura konkurencyjna z negocjacjami – udzielanie zamówień

REKLAMA

REKLAMA

W procedurze konkurencyjnej z negocjacjami zamawiający ma obowiązek określić w dokumentach zamówienia kryteria oraz minimalne wymogi udzielenia zamówienia. Ma to na celu zagwarantowanie równego traktowania wszystkich wykonawców.

REKLAMA

W dyrektywie 2004/18/WE procedura ta określana była mianem procedury negocjacyjnej z uprzednią publikacją ogłoszenia. W procedurze konkurencyjnej z negocjacjami zamawiający w celu zagwarantowania równego traktowania wszystkich wykonawców, ma obowiązek określenia w dokumentach zamówienia minimalnych wymogów oraz kryteriów udzielenia zamówienia, które nie podlegają negocjacjom. Należy podkreślić, iż minimalnymi wymaganiami, ustanawianymi przez instytucję zamawiającą, są te warunki, które powinna spełniać lub posiadać każda oferta by umożliwić instytucji zamawiającej udzielenie zamówienia zgodnie z wybranymi kryteriami udzielenia zamówienia.

REKLAMA

Negocjacje mogą zatem dotyczyć wszystkich cech zamawianych robot budowlanych, dostaw i usług, w tym na przykład jakości, ilości, klauzul handlowych oraz aspektów społecznych, środowiskowych i innowacyjnych, o ile nie stanowią one wymagań minimalnych. Powinny one służyć poprawie ofert, tak aby umożliwić instytucjom zamawiającym zakup robot budowlanych, dostaw i usług idealnie dostosowanych do ich konkretnych potrzeb.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Udzielenie zamówienia bez negocjacji

Zamawiający mogą udzielić zamówienia już na podstawie ofert wstępnych bez prowadzenia negocjacji. Warunkiem jest jednak przewidzenie takiej możliwości w ogłoszeniu o zamówieniu lub zaproszeniu do potwierdzenia zainteresowania. W nowej dyrektywie procedura konkurencyjna z negocjacjami oraz dialog konkurencyjny mają wspólne przesłanki umożliwiające ich zastosowanie. Dotyczą one sytuacji, w których:

• w odniesieniu do dostaw, usług i robot budowlanych, spełnione jest co najmniej jedno z poniższych kryteriów:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

» potrzeby instytucji zamawiającej nie mogą zostać zaspokojone bez dostosowania łatwo dostępnych rozwiązań;

» obejmują rozwiązania projektowe lub innowacyjne;

REKLAMA

» ze względu na szczególne okoliczności związane z charakterem, stopniem złożoności, skomplikowania czy struktury prawnej i finansowej, ze względu na ryzyko związane z przedmiotem zamówienia udzielenie zamówienia musi być poprzedzone negocjacjami;

» specyfikacje techniczne nie mogą być ustalone w sposób wystarczająco precyzyjny poprzez odniesienie do norm, europejskiej oceny technicznej, wspólnej specyfikacji technicznej lub referencji technicznej.

• w odniesieniu do robot budowlanych, dostaw lub usług, w przypadku których w procedurze otwartej lub ograniczonej złożono tylko oferty nieprawidłowe lub niedopuszczalne.

Zobacz również: Procedury udzielania zamówień publicznych – otwarta i ograniczona

Nieprawidłowe oferty – to w szczególności oferty niezgodne z dokumentami zamówienia, otrzymane po upływie terminu na składanie ofert, związane ze zmową lub korupcją lub uznane za rażąco tanie (art. 26 ust. 4).

Niedopuszczalne oferty – to oferty których cena przekracza budżet ustalony na początku postępowania przez instytucję zamawiającą bądź złożone przez oferentów, którzy nie posiadają wymaganych kwalifikacji (art. 26 ust. 4).

W takiej sytuacji instytucja zamawiająca może nie publikować ogłoszenia o zamówieniu, jeśli zaprosi do postępowania wszystkich, a zarazem tylko takich wykonawców, którzy we wcześniej prowadzonej procedurze złożyli oferty zgodnie z wymogami formalnymi oraz spełniają kryteria kwalifikacji.

Udzielenie zamówienia w drodze negocjacji

Procedura konkurencyjna z negocjacjami obejmuje co do zasady następujące etapy:

  1. publikacja ogłoszenia o zamówieniu;
  2. składanie wniosków o dopuszczenie do udziału wraz z informacjami na potrzeby kwalifikacji podmiotowej;
  3. kwalifikacja wykonawców i zaproszenie do składania ofert wstępnych stanowiących podstawę negocjacji (wszystkich wykonawców spełniających kryteria kwalifikacji lub ich ograniczonej liczby – minimum trzech kandydatów);
  4. negocjacje ofert wstępnych i wszystkich późniejszych ofert (z wyjątkiem ofert ostatecznych);
  5. ewentualne zakończenie negocjacji i poinformowanie o tym fakcie wykonawców;
  6. zaproszenie do składania ofert ostatecznych;
  7. wybór oferty najkorzystniejszej na podstawie określonych kryteriów udzielenia zamówienia oraz udzielenie zamówienia.

Minimalny termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu to 30 dni od daty wysłania ogłoszenia o zamówieniu lub w przypadku zastosowania wstępnego ogłoszenia informacyjnego jako sposobu zaproszenia do ubiegania się o zamówienie – od daty wysłania zaproszenia do potwierdzenia zainteresowania udziałem. Minimalny termin składania ofert wynosi 30 dni od daty wysłania zaproszenia.

W zakresie terminów skróconych dyrektywa odsyła do przepisów mających zastosowanie do procedury ograniczonej. W związku z tym minimalne terminy mogą być skrócone:

» do 10 dni na składanie ofert jeśli opublikowano wstępne ogłoszenie informacyjne niestanowiące zaproszenia do ubiegania się o zamówienie, które zawierało wszystkie wymagane informacje dostępne w momencie publikacji, a także zostało ono wysłane do publikacji na co najmniej 35 dni i nie więcej niż 12 miesięcy przed datą wysłania ogłoszenia o zamówieniu;

» do 25 dni w przypadku składania ofert za pomocą środków elektronicznych;

» do 15 dni na składanie wniosków o dopuszczenie do udziału oraz do 10 dni na składanie ofert w przypadku uzasadnionej przez zamawiającego stanu pilnej konieczności uniemożliwiających dotrzymanie minimalnych terminów;

» skrócenie terminu składania ofert w wyniku porozumienia zamawiającego poniżej szczebla centralnego i zakwalifikowanych wykonawców, w przypadku nieosiągnięcia porozumienia w sprawie terminu nie może być on krótszy niż 10 dni od daty wysłania zaproszenia.

Zobacz też: Ograniczenia w udzielaniu zamówień publicznych

W przypadku braku zapewnienia nieograniczonego, pełnego, bezpośredniego i bezpłatnego dostępu do dokumentów zamówienia za pomocą środków elektronicznych stosowne terminy składania ofert muszą być przedłużone o 5 dni.

W ramach negocjacji zamawiający zapewniają równe traktowanie wszystkich zakwalifikowanych wykonawców, udzielając im informacji m.in. na temat zmian w specyfikacjach technicznych lub innych dokumentach, a następnie umożliwiając im dostosowanie i złożenie ofert. Zamawiający nie udzielają innym kandydatom informacji wskazanych przez danego oferenta jako poufne.

W dyrektywie przewidziano również możliwość podziału negocjacji na etapy w celu ograniczenia liczby ofert. Ograniczenie ofert w negocjacjach odbywa się przez zastosowanie określonych kryteriów udzielenia zamówienia wskazanych w dokumentach zamówienia. Zgodnie z art. 66 dyrektywy liczba ofert uzyskana na ostatnim etapie musi zapewniać prawdziwą konkurencję, o ile istnieje wystarczająca liczba oferentów, rozwiązań lub kwalifikujących się kandydatów. Warunkiem skorzystania z takiego rozwiązania jest przewidzenie go przez instytucję zamawiającą w dokumentach zamówienia. Unijny ustawodawca podkreśla, że wszystkie etapy powinny być należycie udokumentowane, a wszystkie oferty przez cały czas trwania postępowania powinny być składane na piśmie w celu zapewnienia przejrzystości i możliwości śledzenia procesu negocjacji.

Zobacz: Kiedy tryb negocjacji bez ogłoszenia i zamówienia z wolej ręki?

Autor: Marta Wosiecka, Urząd Zamówień Publicznych

Źródło: Zamówienia publiczne w Unii Europejskiej po modernizacji - nowe unijne dyrektywy koordynujące procedury udzielania zamówień publicznych

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Urząd Zamówień Publicznych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA