REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Controlling w firmie - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Celej
Ekspert Equity Investments S.A., kontroler finansowy
Controlling od A do Z
Controlling od A do Z

REKLAMA

REKLAMA

Controlling odgrywa coraz większą rolę we wspieraniu działalności zarządczej polskich przedsiębiorstw. Dotyczy to zwłaszcza spółek, których nieodłącznym elementem są wewnętrzne problemy w komunikacji i koordynacji międzywydziałowej. W uproszczeniu można powiedzieć, że controlling jest po to, by ułatwiać podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie.

Controlling dynamicznie rozprzestrzenia się w firmach dopiero od kilkunastu lat, ale mimo to jego korzenie sięgają aż XV wieku. W zakresie controllingu leży przede wszystkim:
- weryfikacja stopnia osiągania celów firmy, co umożliwia Zarządowi sformułowanie oczekiwań wobec pracowników;
- analiza wyników ekonomicznych przedsiębiorstwa i ocena jego kondycji finansowej;
- odpowiednio wczesne ostrzeganie przed zagrożeniami dla finansów spółki;
- zapewnienie rzetelnej informacji o działalności przedsiębiorstwa;
- wyszukiwanie „wąskich gardeł” organizacji;
- prognozowanie skutków przyszłych posunięć;
- pomoc w realizacji funkcji kierowniczych na różnych szczeblach zarządzania.

REKLAMA

Miejsce controllingu w firmie

REKLAMA

Controlling często jest błędnie kojarzony z elementem struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa. Mimo, iż współdziała on z jednostkami firmy, nie jest jej elementem, lecz ponadfunkcyjnym instrumentem zarządzania, którego misją jest integracja poszczególnych obszarów działalności firmy.

Informacje, które dostarcza controlling, bazują na danych księgowych przedsiębiorstwa. Ze względu jednak na odmienny sposób myślenia w sferze rachunkowości oraz controllingu, obu tych obszarów nie należy ze sobą łączyć. Rachunkowość zorientowana jest na dostarczanie danych o przeszłości, opiera się na odgórnych wytycznych, a procesy analityczne ograniczają się do kalkulacji kosztów. Controlling jest więc czymś nadrzędnym, łączącym elementy rachunkowości zarządczej z wiedzą o zarządzaniu finansami przedsiębiorstw. Dane rachunkowe wykorzystywane są przez controlling do dostarczania szczeblom decyzyjnym wielopłaszczyznowej informacji zarządczej ukierunkowanej na przyszłość.

Wybór optymalnego zakresu controllingu

Każda firma posiada indywidualne cele oraz charakterystyczne dla siebie procesy i struktury. Różne są więc wymagania właścicieli względem controllingu. Przed przystąpieniem do wdrażania controllingu w swoim przedsiębiorstwie warto zastanowić się nad oczekiwaniami dotyczącymi zarówno jego zakresu jak i perspektywy czasowej. Controlling może dotyczyć zarówno wsparcia w realizacji założeń strategicznych jak i osiąganiu krótkoterminowych celów operacyjnych. 

Polecamy: Czym jest sprawozdanie finansowe?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wdrażanie controllingu

Po podjęciu decyzji o potrzebie funkcjonowania controllingu w firmie i wyborze jego rodzaju kluczowe jest właściwe jego wdrożenie. Pozwoli to uniknąć konsekwencji wynikających z błędnych początkowych założeń i wniosków.

REKLAMA

Podstawową kwestią jest posiadanie jasno sprecyzowanych celów. Dla controllingu strategicznego istotna jest znajomość misji firmy, natomiast prawidłowe funkcjonowanie controllingu operacyjnego wymaga określenia celów średnio- i krótkoterminowych, by móc się do nich odnosić w kontekście analizy sytuacji firmy.

Kolejnym ważnym elementem jest dobór i odpowiednia organizacja instrumentów controllingu. Powinny one być stopniowo wdrażane w wybranych obszarach działalności firmy. Bardzo istotne jest również rzetelne opracowanie budżetów, gdyż są one nośnikiem celów przedsiębiorstwa. Proces wdrożenia, by mógł być przeprowadzony prawidłowo, musi być rozłożony w czasie. Należy podejść do niego kompleksowo, uwzględniając zależności pomiędzy wszystkimi istotnymi elementami organizacji oraz organizacją a jej otoczeniem.

Controlling jest dziedziną obejmującą bardzo szeroki zakres, co umożliwia jego dostosowanie do indywidualnych potrzeb i specyfiki danego przedsiębiorstwa.  Ze względu na tę złożoność bardzo często do procesu wdrożenia i rozwoju controllingu powoływani są specjaliści spoza firmy, którzy dodatkowo szkolą osoby odpowiedzialne za poszczególne szczeble zarządzania, by mogły one samodzielnie realizować zadania i funkcje controllingu. Wykorzystanie zewnętrznych ekspertów pozwala uniknąć błędów i konfliktów, które mogłyby pojawić się przy próbie samodzielnego wdrożenia, a dodatkowo zapewnia dostęp do profesjonalnych narzędzi i rozwiązań. Zazwyczaj wiąże się to również z ponoszeniem niższych kosztów. Wdrażając bowiem controlling we własnym zakresie należy liczyć się nie tylko z kosztami wynagrodzeń pracowników nowoutworzonej jednostki controllingu, lecz również z kosztami oprogramowania, baz danych oraz szkoleń tematycznych. Dodatkowym kosztem, który może się wówczas pojawić, są negatywne konsekwencje błędnych decyzji pracowników działu controllingu. W przypadku wykorzystania specjalistów z zewnątrz, ze względu na profesjonalny charakter działalności są oni zobowiązani do zachowania należytej staranności i ponoszenia wszelkich konsekwencji z tym związanych.

Korzyści z wdrożenia controllingu

Wdrożenie controllingu wiąże się z wieloma korzyściami, związanymi zarówno z optymalizacją zachodzących w firmie procesów jak i jej pozycji na rynku. Dostęp do wielopoziomowej informacji zarządczej umożliwia szybkie reagowanie na zmiany zachodzące w otoczeniu, co może przyczynić się do wzmocnienia pozycji rynkowej. Kontrola bieżącej działalności firmy przyczyni się do utrzymania płynności finansowej na optymalnym poziomie. Dane o rentowności poszczególnych ośrodków odpowiedzialności są cenną dla Zarządu wskazówką odnośnie przyszłych kierunków działań. Controlling zwiększa świadomość efektów działań wszystkich uczestników organizacji, co pozwoli na zapewnienie racjonalności zarządzania zarówno na szczeblu strategicznym jak i operacyjnym.

Korzyści z wdrożenia controllingu jest wiele i są one różne w zależności od założonych celów i specyfiki przedsiębiorstwa. Najważniejszą jednak korzyścią jest poprawa efektywności zarządzania i możliwość uzyskania wyników zgodnych z założonymi planami, co świadczyć będzie o realizacji strategii firmy zakładającej przetrwanie i rozwój w długim okresie.

Zobacz także: Jak optymalizować koszty w małej firmie?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA