REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Controlling w firmie - porada

Marta Celej
Ekspert Equity Investments S.A., kontroler finansowy
Controlling od A do Z
Controlling od A do Z

REKLAMA

REKLAMA

Controlling odgrywa coraz większą rolę we wspieraniu działalności zarządczej polskich przedsiębiorstw. Dotyczy to zwłaszcza spółek, których nieodłącznym elementem są wewnętrzne problemy w komunikacji i koordynacji międzywydziałowej. W uproszczeniu można powiedzieć, że controlling jest po to, by ułatwiać podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie.

Controlling dynamicznie rozprzestrzenia się w firmach dopiero od kilkunastu lat, ale mimo to jego korzenie sięgają aż XV wieku. W zakresie controllingu leży przede wszystkim:
- weryfikacja stopnia osiągania celów firmy, co umożliwia Zarządowi sformułowanie oczekiwań wobec pracowników;
- analiza wyników ekonomicznych przedsiębiorstwa i ocena jego kondycji finansowej;
- odpowiednio wczesne ostrzeganie przed zagrożeniami dla finansów spółki;
- zapewnienie rzetelnej informacji o działalności przedsiębiorstwa;
- wyszukiwanie „wąskich gardeł” organizacji;
- prognozowanie skutków przyszłych posunięć;
- pomoc w realizacji funkcji kierowniczych na różnych szczeblach zarządzania.

REKLAMA

Miejsce controllingu w firmie

REKLAMA

Controlling często jest błędnie kojarzony z elementem struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa. Mimo, iż współdziała on z jednostkami firmy, nie jest jej elementem, lecz ponadfunkcyjnym instrumentem zarządzania, którego misją jest integracja poszczególnych obszarów działalności firmy.

Informacje, które dostarcza controlling, bazują na danych księgowych przedsiębiorstwa. Ze względu jednak na odmienny sposób myślenia w sferze rachunkowości oraz controllingu, obu tych obszarów nie należy ze sobą łączyć. Rachunkowość zorientowana jest na dostarczanie danych o przeszłości, opiera się na odgórnych wytycznych, a procesy analityczne ograniczają się do kalkulacji kosztów. Controlling jest więc czymś nadrzędnym, łączącym elementy rachunkowości zarządczej z wiedzą o zarządzaniu finansami przedsiębiorstw. Dane rachunkowe wykorzystywane są przez controlling do dostarczania szczeblom decyzyjnym wielopłaszczyznowej informacji zarządczej ukierunkowanej na przyszłość.

Wybór optymalnego zakresu controllingu

Każda firma posiada indywidualne cele oraz charakterystyczne dla siebie procesy i struktury. Różne są więc wymagania właścicieli względem controllingu. Przed przystąpieniem do wdrażania controllingu w swoim przedsiębiorstwie warto zastanowić się nad oczekiwaniami dotyczącymi zarówno jego zakresu jak i perspektywy czasowej. Controlling może dotyczyć zarówno wsparcia w realizacji założeń strategicznych jak i osiąganiu krótkoterminowych celów operacyjnych. 

Polecamy: Czym jest sprawozdanie finansowe?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wdrażanie controllingu

Po podjęciu decyzji o potrzebie funkcjonowania controllingu w firmie i wyborze jego rodzaju kluczowe jest właściwe jego wdrożenie. Pozwoli to uniknąć konsekwencji wynikających z błędnych początkowych założeń i wniosków.

REKLAMA

Podstawową kwestią jest posiadanie jasno sprecyzowanych celów. Dla controllingu strategicznego istotna jest znajomość misji firmy, natomiast prawidłowe funkcjonowanie controllingu operacyjnego wymaga określenia celów średnio- i krótkoterminowych, by móc się do nich odnosić w kontekście analizy sytuacji firmy.

Kolejnym ważnym elementem jest dobór i odpowiednia organizacja instrumentów controllingu. Powinny one być stopniowo wdrażane w wybranych obszarach działalności firmy. Bardzo istotne jest również rzetelne opracowanie budżetów, gdyż są one nośnikiem celów przedsiębiorstwa. Proces wdrożenia, by mógł być przeprowadzony prawidłowo, musi być rozłożony w czasie. Należy podejść do niego kompleksowo, uwzględniając zależności pomiędzy wszystkimi istotnymi elementami organizacji oraz organizacją a jej otoczeniem.

Controlling jest dziedziną obejmującą bardzo szeroki zakres, co umożliwia jego dostosowanie do indywidualnych potrzeb i specyfiki danego przedsiębiorstwa.  Ze względu na tę złożoność bardzo często do procesu wdrożenia i rozwoju controllingu powoływani są specjaliści spoza firmy, którzy dodatkowo szkolą osoby odpowiedzialne za poszczególne szczeble zarządzania, by mogły one samodzielnie realizować zadania i funkcje controllingu. Wykorzystanie zewnętrznych ekspertów pozwala uniknąć błędów i konfliktów, które mogłyby pojawić się przy próbie samodzielnego wdrożenia, a dodatkowo zapewnia dostęp do profesjonalnych narzędzi i rozwiązań. Zazwyczaj wiąże się to również z ponoszeniem niższych kosztów. Wdrażając bowiem controlling we własnym zakresie należy liczyć się nie tylko z kosztami wynagrodzeń pracowników nowoutworzonej jednostki controllingu, lecz również z kosztami oprogramowania, baz danych oraz szkoleń tematycznych. Dodatkowym kosztem, który może się wówczas pojawić, są negatywne konsekwencje błędnych decyzji pracowników działu controllingu. W przypadku wykorzystania specjalistów z zewnątrz, ze względu na profesjonalny charakter działalności są oni zobowiązani do zachowania należytej staranności i ponoszenia wszelkich konsekwencji z tym związanych.

Korzyści z wdrożenia controllingu

Wdrożenie controllingu wiąże się z wieloma korzyściami, związanymi zarówno z optymalizacją zachodzących w firmie procesów jak i jej pozycji na rynku. Dostęp do wielopoziomowej informacji zarządczej umożliwia szybkie reagowanie na zmiany zachodzące w otoczeniu, co może przyczynić się do wzmocnienia pozycji rynkowej. Kontrola bieżącej działalności firmy przyczyni się do utrzymania płynności finansowej na optymalnym poziomie. Dane o rentowności poszczególnych ośrodków odpowiedzialności są cenną dla Zarządu wskazówką odnośnie przyszłych kierunków działań. Controlling zwiększa świadomość efektów działań wszystkich uczestników organizacji, co pozwoli na zapewnienie racjonalności zarządzania zarówno na szczeblu strategicznym jak i operacyjnym.

Korzyści z wdrożenia controllingu jest wiele i są one różne w zależności od założonych celów i specyfiki przedsiębiorstwa. Najważniejszą jednak korzyścią jest poprawa efektywności zarządzania i możliwość uzyskania wyników zgodnych z założonymi planami, co świadczyć będzie o realizacji strategii firmy zakładającej przetrwanie i rozwój w długim okresie.

Zobacz także: Jak optymalizować koszty w małej firmie?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA