REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płatności bezpośrednie na rzecz podwykonawców

Płatności bezpośrednie na rzecz podwykonawców / Fot. Fotolia
Płatności bezpośrednie na rzecz podwykonawców / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowa dyrektywa unijna dotycząca zmian w zamówieniach publicznych reguluje kwestie płatności bezpośrednich na rzecz podwykonawców, pozostawiając jednak ostateczną decyzję co do wprowadzenia tych regulacji do prawa krajowego państwom członkowskim. Dyrektywa wprowadza również zmiany w zakresie modyfikacji umów o zamówienia publiczne.

Zgodnie z art. 71 ust. 3 państwa członkowskie mogą przewidzieć w regulacjach krajowych, że w przypadku kiedy podwykonawca wystąpi ze stosownym wnioskiem i jednocześnie pozwala na to charakter zamówienia, płatności należne za usługi, roboty budowlane lub dostawy zrealizowane przez niego dla wykonawcy, któremu udzielono zamówienia, przekazywane są bezpośrednio podwykonawcy.

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiednie środki, które państwa członkowskie przyjmą w tym zakresie mogą obejmować  odpowiednie mechanizmy umożliwiające głównemu wykonawcy zgłaszanie zastrzeżeń co do nienależnych płatności. Ponadto, stosowna informacja o takiej formie rozliczenia powinna zostać zawarta w dokumentacji zamówienia.

Dyrektywa zezwala państwom członkowskim na przyjęcie dalej idących środków w zakresie płatności bezpośrednich na rzecz podwykonawców. Przykładowo, mogą one wprowadzić przepisy dotyczące płatności bezpośrednich, które nie wymagają występowania przez podwykonawcę z wnioskiem o płatność.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Modyfikacja umów o zamówienie publiczne

Problematyka modyfikacji umów o zamówienie publiczne do tej pory była przedmiotem jedynie rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości UE, dlatego też zapisy dyrektywy 2014/24/UE w tym zakresie stanowią kolejne novum w unijnych regulacjach dotyczących zamówień publicznych. Orzekając w sprawach dotyczących modyfikacji umów o zamówienie publiczne Trybunał uznał, że zmiany w postanowieniach zamówienia publicznego w czasie jego trwania stanową udzielenie nowego zamówienia, jeżeli charakteryzują się cechami w sposób istotny odbiegającymi od postanowień pierwotnego zamówienia i w związku z tym mogą wskazywać na wolę ponownego negocjowania przez strony podstawowych ustaleń tego zamówienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast, zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego może być uznana za istotną, jeżeli:

  • wprowadza warunki, które gdyby zostały ujęte w ramach pierwotnej procedury umożliwiłyby dopuszczenie innych oferentów niż ci, którzy zostali pierwotnie dopuszczeni lub umożliwiłyby dopuszczenie innej oferty niż ta, która została pierwotnie dopuszczona;
  • w sposób znaczący poszerza zamówienie o usługi, które pierwotnie nie były w nim przewidziane;
  • modyfikuje równowagę ekonomiczną umowy na korzyść wykonawcy w sposób, który nie był przewidziany w postanowieniach pierwotnego zamówienia.

Powyższe wytyczne Trybunału zostały uwzględnione w dyrektywie 2014/24/UE, która jednakże określając w art. 72 zasady dotyczące modyfikacji umów o zamówienie publiczne idzie nieco dalej, precyzując, ale też nieco rozszerzając zakres dopuszczalnych zmian w umowie o zamówienie publiczne, niewymagających przeprowadzenia nowego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Dyrektywa przede wszystkim określa wyraźnie, jakiego rodzaju modyfikacje umowy o zamówienie publiczne lub umowy ramowej będą uznawane za istotne i co za tym idzie będą wymagały wszczęcia nowego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Zgodnie z art. 72 ust. 4 za takie uznane zostaną modyfikacje umowy dokonane w okresie jej obowiązywania, które powodują, że charakter umowy zmienia się w sposób istotny w stosunku do charakteru pierwotnie zawartej umowy.

Zobacz również: Usługi niepriorytetowe w zamówieniach publicznych

Modyfikacja zostanie uznana za istotną, jeżeli spełniony będzie co najmniej jeden z poniższych warunków:

» modyfikacja wprowadza warunki, które, gdyby były częścią pierwotnego postępowania o udzielenie zamówienia, umożliwiłyby dopuszczenie innych kandydatów niż ci, którzy zostali pierwotnie zakwalifikowani, lub przyjęcie oferty innej niż pierwotnie przyjęta, albo zainteresowałyby dodatkowych uczestników postępowania o udzielenie zamówienia;

» modyfikacja zmienia równowagę ekonomiczną umowy w sprawie zamówienia lub umowy ramowej na korzyść wykonawcy w sposób nieprzewidziany w pierwotnej umowie lub umowie ramowej;

» modyfikacja znacznie rozszerza zakres umowy w sprawie zamówienia lub umowy ramowej;

» gdy nowy wykonawca zastępuje wykonawcę, któremu instytucja zamawiająca pierwotnie udzieliła zamówienia, w przypadkach innych niż przewidziane w art. 72 ust. 1 lit. d).

Tym samym modyfikacja zawsze zostanie uznana za istotną, jeśli wystąpi jedna z okoliczności wskazanych w ww. punktach. Ponadto, będzie uznana za istotną także w innych, nie wymienionych powyżej sytuacjach, jeśli w wyniku tej modyfikacji charakter umowy zmieni się w sposób istotny w stosunku do charakteru pierwotnej umowy.

Jak wspomniano powyżej, istotne modyfikacje umowy o zamówienie publiczne lub umowy ramowej wymagają co do zasady wszczęcia nowego postępowania o zamówienie publiczne. Dyrektywa w tym względzie dopuszcza jednak pewne wyjątki. Instytucja zamawiająca dokonująca istotnej modyfikacji umowy nie będzie musiała wszczynać nowego postępowania o udzielenie zamówienia w określonych przypadkach, wymienionych w sposób wyczerpujący w art. 72 ust. 1.

Zobacz też: Forma prawna umowy o zamówienie publiczne

Autor: Magdalena Olejarz, Urząd Zamówień Publicznych

Źródło: Zamówienia publiczne w Unii Europejskiej po modernizacji - nowe unijne dyrektywy koordynujące procedury udzielania zamówień publicznych

Źródło: Urząd Zamówień Publicznych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

REKLAMA

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA