REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płatności bezpośrednie na rzecz podwykonawców

Płatności bezpośrednie na rzecz podwykonawców / Fot. Fotolia
Płatności bezpośrednie na rzecz podwykonawców / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowa dyrektywa unijna dotycząca zmian w zamówieniach publicznych reguluje kwestie płatności bezpośrednich na rzecz podwykonawców, pozostawiając jednak ostateczną decyzję co do wprowadzenia tych regulacji do prawa krajowego państwom członkowskim. Dyrektywa wprowadza również zmiany w zakresie modyfikacji umów o zamówienia publiczne.

Zgodnie z art. 71 ust. 3 państwa członkowskie mogą przewidzieć w regulacjach krajowych, że w przypadku kiedy podwykonawca wystąpi ze stosownym wnioskiem i jednocześnie pozwala na to charakter zamówienia, płatności należne za usługi, roboty budowlane lub dostawy zrealizowane przez niego dla wykonawcy, któremu udzielono zamówienia, przekazywane są bezpośrednio podwykonawcy.

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiednie środki, które państwa członkowskie przyjmą w tym zakresie mogą obejmować  odpowiednie mechanizmy umożliwiające głównemu wykonawcy zgłaszanie zastrzeżeń co do nienależnych płatności. Ponadto, stosowna informacja o takiej formie rozliczenia powinna zostać zawarta w dokumentacji zamówienia.

Dyrektywa zezwala państwom członkowskim na przyjęcie dalej idących środków w zakresie płatności bezpośrednich na rzecz podwykonawców. Przykładowo, mogą one wprowadzić przepisy dotyczące płatności bezpośrednich, które nie wymagają występowania przez podwykonawcę z wnioskiem o płatność.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Modyfikacja umów o zamówienie publiczne

Problematyka modyfikacji umów o zamówienie publiczne do tej pory była przedmiotem jedynie rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości UE, dlatego też zapisy dyrektywy 2014/24/UE w tym zakresie stanowią kolejne novum w unijnych regulacjach dotyczących zamówień publicznych. Orzekając w sprawach dotyczących modyfikacji umów o zamówienie publiczne Trybunał uznał, że zmiany w postanowieniach zamówienia publicznego w czasie jego trwania stanową udzielenie nowego zamówienia, jeżeli charakteryzują się cechami w sposób istotny odbiegającymi od postanowień pierwotnego zamówienia i w związku z tym mogą wskazywać na wolę ponownego negocjowania przez strony podstawowych ustaleń tego zamówienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast, zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego może być uznana za istotną, jeżeli:

  • wprowadza warunki, które gdyby zostały ujęte w ramach pierwotnej procedury umożliwiłyby dopuszczenie innych oferentów niż ci, którzy zostali pierwotnie dopuszczeni lub umożliwiłyby dopuszczenie innej oferty niż ta, która została pierwotnie dopuszczona;
  • w sposób znaczący poszerza zamówienie o usługi, które pierwotnie nie były w nim przewidziane;
  • modyfikuje równowagę ekonomiczną umowy na korzyść wykonawcy w sposób, który nie był przewidziany w postanowieniach pierwotnego zamówienia.

Powyższe wytyczne Trybunału zostały uwzględnione w dyrektywie 2014/24/UE, która jednakże określając w art. 72 zasady dotyczące modyfikacji umów o zamówienie publiczne idzie nieco dalej, precyzując, ale też nieco rozszerzając zakres dopuszczalnych zmian w umowie o zamówienie publiczne, niewymagających przeprowadzenia nowego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Dyrektywa przede wszystkim określa wyraźnie, jakiego rodzaju modyfikacje umowy o zamówienie publiczne lub umowy ramowej będą uznawane za istotne i co za tym idzie będą wymagały wszczęcia nowego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Zgodnie z art. 72 ust. 4 za takie uznane zostaną modyfikacje umowy dokonane w okresie jej obowiązywania, które powodują, że charakter umowy zmienia się w sposób istotny w stosunku do charakteru pierwotnie zawartej umowy.

Zobacz również: Usługi niepriorytetowe w zamówieniach publicznych

Modyfikacja zostanie uznana za istotną, jeżeli spełniony będzie co najmniej jeden z poniższych warunków:

» modyfikacja wprowadza warunki, które, gdyby były częścią pierwotnego postępowania o udzielenie zamówienia, umożliwiłyby dopuszczenie innych kandydatów niż ci, którzy zostali pierwotnie zakwalifikowani, lub przyjęcie oferty innej niż pierwotnie przyjęta, albo zainteresowałyby dodatkowych uczestników postępowania o udzielenie zamówienia;

» modyfikacja zmienia równowagę ekonomiczną umowy w sprawie zamówienia lub umowy ramowej na korzyść wykonawcy w sposób nieprzewidziany w pierwotnej umowie lub umowie ramowej;

» modyfikacja znacznie rozszerza zakres umowy w sprawie zamówienia lub umowy ramowej;

» gdy nowy wykonawca zastępuje wykonawcę, któremu instytucja zamawiająca pierwotnie udzieliła zamówienia, w przypadkach innych niż przewidziane w art. 72 ust. 1 lit. d).

REKLAMA

Tym samym modyfikacja zawsze zostanie uznana za istotną, jeśli wystąpi jedna z okoliczności wskazanych w ww. punktach. Ponadto, będzie uznana za istotną także w innych, nie wymienionych powyżej sytuacjach, jeśli w wyniku tej modyfikacji charakter umowy zmieni się w sposób istotny w stosunku do charakteru pierwotnej umowy.

Jak wspomniano powyżej, istotne modyfikacje umowy o zamówienie publiczne lub umowy ramowej wymagają co do zasady wszczęcia nowego postępowania o zamówienie publiczne. Dyrektywa w tym względzie dopuszcza jednak pewne wyjątki. Instytucja zamawiająca dokonująca istotnej modyfikacji umowy nie będzie musiała wszczynać nowego postępowania o udzielenie zamówienia w określonych przypadkach, wymienionych w sposób wyczerpujący w art. 72 ust. 1.

Zobacz też: Forma prawna umowy o zamówienie publiczne

Autor: Magdalena Olejarz, Urząd Zamówień Publicznych

Źródło: Zamówienia publiczne w Unii Europejskiej po modernizacji - nowe unijne dyrektywy koordynujące procedury udzielania zamówień publicznych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Urząd Zamówień Publicznych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć?

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć przed zagrożeniami? Przedświąteczny sezon zakupowy może stwarzać zagrożenia nie tylko dla klientów ale także dla sklepów.

Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

REKLAMA

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

REKLAMA

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

REKLAMA