REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zorganizować świąteczne przyjęcie w firmie?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak zorganizować świąteczne przyjęcie w firmie? /fot. Fotolia
Jak zorganizować świąteczne przyjęcie w firmie? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Okres świąteczny to nie tylko czas zakupów, ale również czas organizowania spotkań i przyjęć firmowych dla pracowników. Jest to czas spędzany w miłej atmosferze, w gronie współpracowników. Dlatego też pracodawca aranżując świąteczne przyjęcie powinien zadbać o kilka szczegółów. Na co należy zwrócić szczególną uwagę przy urządzaniu świątecznych spotkań?

Świętowanie motywuje?

Niezależnie od przeznaczonego budżetu, przyjęciu powinien przyświecać jeden nadrzędny cel – wszyscy pracownicy powinni miło spędzić czas i ciepło je wspominać. Oprawa i program imprezy muszą być dostosowane do oczekiwań różnych grup zatrudnionych – uwzględniać elementy, które znajdą uznanie jak największej ilości pracowników (np. wręczenie drobnych upominków, konkursy z nagrodami), a unikać wprowadzania elementów o charakterze religijnym czy kulturowym (np. nie nazywać spotkania „firmową wigilią” czy proponować śpiewania kolęd lub dzielenia się opłatkiem). To ważne, gdyż obowiązek zapewnienia równego traktowania pracowników oraz poszanowania ich różnorodności powinien być realizowany przez pracodawcę również na takich nieformalnych spotkaniach.

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Trzeba też pamiętać o zaproszeniu wszystkich pracowników, nawet tych nieobecnych na co dzień w biurze np. pracowników terenowych, osób nieobecnych dłużej w pracy czy też niebędących etatowymi pracownikami firmy.

W firmie czy poza nią?

Decyzja w tej kwestii miejsca przyjęcia zależy głównie od tego, jaki charakter ma mieć spotkanie.

REKLAMA

- Przyjęcia organizowane na terenie firmy są zwykle krótsze, skromniejsze i bardziej formalne. Najczęściej odbywają się w odświętnie udekorowanej sali konferencyjnej, gdzie kierownictwo składa pracownikom podziękowania za pracę i życzenia na Nowy Rok. Potem wszyscy delektują się świątecznymi przysmakami, ewentualnie otrzymują firmowe upominki. Co bardzo ważne, wszelkie spotkania pracowników na terenie siedziby organizacji powinny odbywać się bez udziału alkoholu – niezależnie od tego, czy miejscem spotkania jest biuro czy też stołówka lub bar na terenie firmy. Zatem jeśli pracodawca chciałby zorganizować jakiekolwiek spotkanie z alkoholem, powinno się ono odbywać poza siedzibą firmy. – tłumaczy Dorota Strzelec, psycholog pracy z firmy doradczej StaffPoland Sp. z o.o. Spotkania świąteczne organizowane poza siedzibą, zwykle w pubach czy restauracjach, mają znacznie mniej formalny charakter i trwają często wiele godzin – nierzadko do momentu, kiedy pracownicy mają ochotę na zabawę. Choć nikogo nie zmusimy do przyjścia, warto pokreślić, że jeśli jest to krótkie spotkanie na terenie firmy i w czasie godzin pracy, wszyscy pracownicy powinni się na nim znaleźć (usprawiedliwieniem są w takiej sytuacji jedynie niecierpiące zwłoki obowiązki służbowe lub delegacja). Natomiast wszelkie nieformalne spotkania po godzinach pracy mają charakter dobrowolny. Nie można zobowiązać podwładnych do uczestnictwa we wszelkich nieformalnych spotkaniach poza godzinami pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Alkohol na przyjęciach firmowych

Christmas Party – impreza podwyższonego ryzyka?

Zarówno pracodawca, jak i pracownicy muszą pamiętać, że uczestnictwo w jakiejkolwiek imprezie organizowanej przez firmę nawet poza godzinami pracy nie jest sytuacją w pełni prywatną. Choć granice dopuszczalnego zachowania na takich spotkaniach nie są jasno określone, pracownicy powinni zachowywać się poprawnie i odpowiedzialnie – obowiązuje tu tzw. „luz kontrolowany”. Najlepiej być przyjaznym w stosunku do wszystkich, uczestniczyć w ogólnej zabawie i rozmawiać nie tylko o pracy. Warto wstrzymać się od niepotrzebnej krytyki elementów, które nam się nie podobają (np. niesmaczne dania). Powinniśmy zachować pewną poprawność - nawet jeśli nie bawimy się dobrze, nie demonstrujmy tego ostentacyjnie – w dobrym tonie nie jest siedzenie w kącie, patrzenie na zegarek czy wysyłanie SMS-ów itp.

- Może jednak zdarzyć się, że jakiś pracownik pod wpływem atmosfery zabawy i nadużycia alkoholu naruszy zasady współżycia społecznego lub dbałości o dobro pracodawcy (np. dopuści się obrażania przełożonych, rękoczynów wobec innych pracowników czy molestowania seksualnego). Takie zachowania nawet w trakcie imprez firmowych poza siedzibą firmy mogą być podstawą odpowiedzialności dyscyplinarnej czy nawet rozwiązania stosunku pracymówi Dorota Strzelec. Jeden z wyroków Sądu Najwyższego stwierdza wprost, że „obowiązek przestrzegania zasad współżycia społecznego w zakładzie pracy obejmuje powstrzymywanie się również poza miejscem i czasem pracy od takich zachowań, które wywołują lub potęgują wzajemnie negatywny stosunek współpracowników i konflikty w środowisku pracy” (Wyrok SN z 9 lipca 2008 r., I PK 2/08). Dlatego pracownicy powinni pamiętać, że krytyka działań kierownictwa firmy, obrażanie współpracowników czy natrętne narzucanie się koleżankom na imprezie firmowej lub pod wpływem alkoholu może mieć przykre konsekwencje dyscyplinarne. – podkreśla ekspertka. Pamiętajmy, że teraz prawie wszyscy dysponują wielofunkcyjnymi telefonami komórkowymi, więc nasze wybryki mogą zostać jeszcze udokumentowane aparatem lub kamerą. Nie jest jednak wskazane, aby pracownicy rozpowszechniali poza organizacją zdjęcia z imprez firmowych lub umieszczali je na swoich profilach w portalach internetowych (gdzie mogą je także obejrzeć np. klienci firmy).

Zobacz: 7 zasad efektywnych spotkań biznesowych

Wspomnień czar

W dobie internetu, nasze wspomnienia, szczególnie po udanym przyjęciu przynajmniej część pracowników będzie chciała umieścić na portalach społecznościowych.  Trzeba pamiętać jednak, że umieszczając w Internecie fotografie z firmowej imprezy z wizerunkiem kolegów i koleżanek z pracy, narażamy się jednak na naruszenie ich dóbr osobistych. - Wizerunek człowieka podlega ochronie, a jego rozpowszechnianie wymaga zgody. Zdjęcia przedstawiające współpracowników z alkoholem czy w szalonym tańcu mogą dodatkowo wywołać niewybredne komentarze użytkowników portali. Fotografie z papierosem mogą ujawniać informacje o nałogu, który jako wrażliwe dane osobowe podlega szczególnej ochronie. Do naruszenia prawa do prywatności dochodzi również w związku z tzw. tagowaniem zdjęć i ujawnianiem imienia i nazwiska danej osoby. Nie wszyscy są  użytkownikami portali społecznościowych i publikacja danych na ich temat bez uzyskania zgody stwarza ryzyko naruszenia prawa – tłumaczy Justyna Metelska, Adwokat w TGC Corporate Lawyers.

Nim jakiekolwiek zdjęcie trafi do sieci, należy się zastanowić nad potencjalnymi konsekwencjami, bowiem praktyka wskazuje, że usunięcie niechcianych materiałów z sieci może być bardzo trudnym zadaniem. Udane przyjęcie świąteczne powinno zarówno pracowników jak i pracodawcę motywować do tworzenia silnego zgranego zespołu. Warto uważać, by drobny szczegół czy nawet nie intencjonalnie popełniony błąd tego nie popsuł.

Zobacz: Spotkania biznesowe, czyli jak podajemy dłoń

Źródło: InplusPR

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

REKLAMA

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

REKLAMA

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA