REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie dojazdów do pracy służbowym autem

Subskrybuj nas na Youtube
Opodatkowanie dojazdów do pracy służbowym autem
Opodatkowanie dojazdów do pracy służbowym autem
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie dość kontrowersyjna kwestia związana z opodatkowaniem dojazdów do pracy pracownika służbowym autem, została poruszona w Sejmie podczas drugiego czytania. Zgodnie z projektem, prywatny użytek służbowego auta miałby być opodatkowany ryczałtem. Ciężko jednak jednoznacznie stwierdzić czy prywatnym użytkiem są dojazdy pracownika do pracy. Interpretacje podatkowe w tej kwestii są rozbieżne.

Nowe przepisy, dotyczące zryczałtowanego podatku od aut służbowych, znalazły się w ustawie o ułatwieniach w wykonywaniu działalności gospodarczej, której drugie czytanie odbyło się wczoraj w Sejmie. Określają one wartość świadczenia niepieniężnego, jakie otrzymuje pracownik, który użytkuje służbowe auto. W zależności od pojemności silnika auta służbowego kwota świadczenia ustalana jest na 250 zł miesięcznie (dla aut o pojemności poniżej 1600 cm sześciennych) oraz na 400 zł (dla aut o pojemności ponad 1600 cm sześciennych). Przy zastosowaniu stawki 18% zryczałtowany podatek od aut wyniesie więc 45 albo 72 zł miesięcznie.

REKLAMA

REKLAMA

Jedna metoda ułatwi życie

Bez wątpienia wprowadzenie tych stawek jest korzystne dla przedsiębiorców. Do tej pory nie było jednolitej metody liczenia wartości świadczenia, jaką otrzymuje pracownik użytkujący auto prywatnie. Przedsiębiorcy stosowali kilka metod, np. licząc wartość świadczenia na podstawie wysokości raty leasingowej albo według kosztów wynajmu podobnego samochodu. To oczywiście dawało różne wartości świadczenia, a więc i różne kwoty podatku. Teraz, dzięki rozwiązaniu zapisanemu w ustawie, księgowi nie będę musieli się głowić, jakie stawki stosować.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zobacz również: Podatek od prywatnego wykorzystania aut służbowych od 2015 r.

REKLAMA

Dojazd do pracy bywa użytkiem służbowym

Jednak problem opodatkowania prywatnego użytku aut służbowych nadal istnieje. Mianowicie nie ma jasnej definicji tego, co stanowi ów użytek. Oczywiście, są przypadki jasne, jak choćby używanie aut służbowych przez pracowników w dni wolne od pracy, na przykład w święta, czy w trakcie urlopów. Ale brakuje jasnej wykładni w sprawie tak podstawowej, jak ta, czy dojazd autem służbowym z miejsca zamieszkania pracownika do miejsca pracy jest użytkiem służbowym. Tutaj różne ograny skarbowe prezentują odmienne interpretacje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiele interpretacji wskazuje, że dojazdy z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia obowiązków podatkowych nie generują przychodu po stronie pracownika. Takie podejście na przykład widać w interpretacji z 2 września tego roku (sygnatura IPTPB1/415-326/14-2/AP), w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznaje, że dojazdy samochodem należącym do nadleśnictwa nie generują przychodu po stronie używającego go nadleśniczego.

Podobnie sytuacja została oceniona w interpretacji z 7 sierpnia 2014 r. (sygnatura IBPBII/1/415-399/14/MK), gdzie również dojazdy z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia obowiązków służbowych zostały uznane za niegenerujące przychody. Pytający zwrócił uwagę, że w regulaminie dotyczącym użytkowania aut służbowych na pracowników został nałożony obowiązek dbania o mienie firmy, co ma swoje źródła w Kodeksie pracy, a więc faktycznie parkowanie przy miejscu zamieszkania stanowi dla pracowników zobowiązanie. Poza tym umożliwia im dotarcie do klientów firmy w godzinach innych niż wyznaczone godziny pracy. Z tym stanowiskiem zgodził się Dyrektor Izby Skarbowej w Kielcach.

Samochód służbowy dla prywatnej wygody pracowników

Przykładów interpretacji, wg których dojazd autem służbowym z miejsca zamieszkania (i garażowania auta) do miejsca pracy lub miejsca pełnienia obowiązków nie generuje przychodu dla pracownika, jest więcej. Jednak są i takie, które fakt wykorzystywania auta służbowego do dojazdu do miejsca pracy uznają za użytek prywatny. Tak na przykład jest w przypadku interpretacji z 24 lipca 2014 r. (sygnatura IPPP1/443-550/14-2/ISZ). Tutaj Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza wprost, że „gdy pracodawca udostępnia pracownikom samochody służbowe, z przeznaczeniem na dojazdy do pracy i z pracy, to świadczy on na ich rzecz usługę. Usługa ta służy celom prywatnym pracownika, gdyż to pracownik bez względu na odległość od miejsca pracy, ma zadbać o to w jaki sposób „dostanie się” na ustaloną z pracodawcą godzinę”. I uznał, że dojazdy do pracy wykonywane autem służbowym generują przychód dla pracowników.

Podobnie potraktowane zostały dojazdy z miejsca zamieszkania do miejsca wykonywania działalności gospodarczej w interpretacji z 24 lipca tego roku (sygnatura IPTPP4/443-304/14-4/UNR). Pytanie podatnika dotyczyło możliwości odliczania pełnego VAT z faktur za paliwo, leasing i innych wydatków na użytkowanie pojazdu. Dyrektor Izby Skarbowej uznał, że nie ma mowy o pełnym odliczeniu VAT, jako że deklarowany przez podatnika użytek auta w postaci dojazdu z miejsca zamieszkania do miejsca wykonywania usług już kwalifikuje się jako użytek prywatny. „Już sam fakt dojazdów wnioskodawcy samochodem służbowym z miejsca zamieszkania do miejsca pracy, tj. do siedziby firmy bądź do klienta oznacza wykorzystywanie przez wnioskodawcę przedmiotowego pojazdu do celów prywatnych” – czytamy w interpretacji. Urzędu nie przekonał fakt, że wnioskodawca posiada drugie auto, które wykorzystuje do celów prywatnych, bo „w sytuacji, gdy zaistnieją okoliczności, że pojazd ten będzie niedostępny dla wnioskodawcy, z różnych przyczyn, również losowych, istnieje wysokie prawdopodobieństwo wykorzystania przez zainteresowanego również do realizacji celów prywatnych samochodu będącego przedmiotem wniosku”.

Konieczna interpretacja ogólna

Fakt, że różne urzędy dojazd do pracy autem służbowym traktują czasem jako użytek służbowy, a czasem jako użytek prywatny, pokazuje, że konieczne jest jednoznaczne określenie konsekwencji podatkowych. Dzięki temu przedsiębiorcy będą mieli mniej problemów z rozliczeniami podatkowymi w sprawie pojazdów służbowych. A wprowadzenie zryczałtowanego podatku od użytku prywatnego auta służbowego miało właśnie ułatwieniu rozliczeń służyć.

Zobacz: Korzystanie z samochodów służbowych po zmianach w VAT

Marek Siudaj, Tax Care

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA