REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsze kroki w biznesie? Sprawdź na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę!

Pierwsze kroki w biznesie? Sprawdź na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę!
Pierwsze kroki w biznesie? Sprawdź na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę!
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polacy, pod względem liczby funkcjonujących przedsiębiorstw – 3,8 mln w sektorze MSP – należą do najbardziej przedsiębiorczych narodów w Europie. Biorąc pod uwagę te statystyki, można by dojść do wniosku, że założenie firmy, która z powodzeniem rozwinie swoją działalność to nic trudnego. Ale czy faktycznie tak jest? Z jakimi wyzwaniami muszą poradzić sobie „młodzi przedsiębiorcy”, aby firma faktycznie okazała się sukcesem?

Trudne początki

REKLAMA

Prowadzenie działalności gospodarczej to,  jak pokazują statystyki, spore wyzwanie i nie każdemu udaje się mu sprostać. W sierpniu  2014 roku, zgodnie z szacunkami Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, sądy gospodarcze ogłosiły upadłość 63 przedsiębiorstw. Natomiast z informacji dostępnych na stronie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) wynika, że w dwóch pierwszych kwartałach 2014 roku liczba przetworzonych wniosków dotyczących zamknięcia działalności gospodarczej przekroczyła 114 tys.

REKLAMA

Problem upadłości dotyczy zwłaszcza młodych firm, w pierwszych dwunastu miesiącach od momentu rozpoczęcia działalności. W tym czasie zamykanych jest około 30% nowopowstałych podmiotów. Te, które przetrwają, mają duże szanse na dalszy sukces. Jednak, aby tak się stało, decyzja o rozpoczęciu działalności powinna zostać podjęta w oparciu o dokładną analizę możliwych scenariuszy i z pełną świadomością prawdopodobnych konsekwencji.

Na początek wiedza

REKLAMA

Działalność na „własną rękę” to zawsze spore ryzyko. Można je jednak zminimalizować poprzez podjęcie odpowiednich kroków już na etapie planowania i zakładania firmy. Pierwszy z nich  powinien dotyczyć obszaru działalności i zakresu usług, jakie firma ma świadczyć. Oczywiście dobrze jest kierować się w tej kwestii zainteresowaniami i tym co sprawia nam satysfakcję -  w końcu ten, kto kocha swoją pracę nie przepracuje ani jednego dnia. Nie można jednak zapominać, że firma ma być przede wszystkim źródłem dochodu, a w tym celu potrzebni będą klienci i popyt na jej ofertę.  Żeby chociaż częściowo zorientować się czy branża, w której zamierzamy działać pozwoli nam na zrealizowanie zakładanych zysków, warto dobrze się jej przyjrzeć. Poznać zakres usług świadczonych przez konkurencję i zastanowić się czy będziemy w stanie zaoferować coś więcej, taniej, na bardziej dogodnych warunkach, a tym samym zwiększyć szanse na powodzenie firmy.

Dobrym posunięciem będzie także zdobycie wiedzy o liczbie zakładanych i likwidowanych firm w interesującej nas branży, przychodów jakie generują podmioty specjalizujące się w danej działalności oraz o liczebności przedsiębiorstw o danym profilu na terenie, na którym prowadzona ma być działalność. Im więcej informacji na tematy dotyczące otoczenia biznesowego firmy, tym większa szansa na odpowiednie przygotowanie się do potencjalnych wyzwań oraz mniejsze zaskoczenie w trakcie działalności.

Skąd czerpać wiedzę? Najlepiej z wiarygodnych źródeł i serwisów branżowych. Przykładowo, na stronach Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych publikowane są raporty na temat upadłości firm, także w ujęciu branżowym. Wiedzę na temat poziomu wynagrodzeń w poszczególnych sektorach czerpać można ze stron firm zajmujących się tego rodzaju badaniami oraz serwisów poświęconych HR.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla niedoświadczonych firma na próbę

Jednym z istotniejszych problemów na początkowym etapie funkcjonowania firmy może być brak doświadczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem i znajomości realiów biznesowych jej właścicieli. Problem ten dotyczy przede wszystkim osób, które dotychczas pracując na etacie, zdecydowały się na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Jako właściciele firmy oprócz obowiązków związanych bezpośrednio z  ofertą firmy, muszą dodatkowo zająć się księgowością czy pozyskiwaniem nowych klientów - zadaniami, które jeszcze do niedawna były po stronie ich pracodawcy.

Osoby, które nie maja pewności co do stabilności przychodów z biznesu, lub których nie stać na ponoszenie kosztów związanych z ubezpieczeniem, albo po prostu nie chcą z niego skorzystać, mogą zarejestrować „firmę na próbę”. Aby tego dokonać należy zawiesić jej działalność już na etapie rejestracji w CEIDG, dzięki czemu zniesiony zostanie obowiązek zgłaszania wniosku do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego lub tylko zdrowotnego. Jednocześnie w czasie zawieszenia działalności właściciel firmy ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Opcja ta cieszy się sporą popularnością wśród przedsiębiorców.  Świadczy o tym chociażby liczba wniosków przetwarzanych przez CEIDG - tylko w dniu 18 września 2014r.  - 586

Młodzi profesjonalni

Tym, na co osoby rozpoczynające działalność gospodarczą powinny zwrócić szczególną  uwagę jest także wizerunek firmy oraz to, jak ma być ona postrzegana przez otoczenie. -„Budowanie opinii profesjonalnej i wiarygodnej firmy jest szczególnie istotne na początku działalności, kiedy przedsiębiorcy starają się dotrzeć ze swoja ofertą do maksymalnie licznej grupy odbiorców, z którymi, w większości przypadków mają do czynienia po raz pierwszy.  Od tego jak zaprezentują się w trakcie pierwszego spotkania zależeć będzie, czy dostaną szansę na kolejne, a w konsekwencji także na zlecenie” – uważa Sylwia Rapczewska, project manager serwisu internetowego PigPrint, za pośrednictwem którego przedsiębiorcy mogą samodzielnie projektować oraz zamawiać materiały reklamowe, takie jak wizytówki, foldery, ulotki czy kalendarze.

– „Mając na uwadze znaczenie pozytywnego i profesjonalnego wizerunku już na etapie budowania pozycji firmy, postanowiliśmy stworzyć serwis, dzięki któremu przedsiębiorcy będą mogli w prosty i niedrogi sposób zatroszczyć się o materiały potrzebne do tego by zwrócić na siebie uwagę potencjalnych klientów i wywrzeć na nich odpowiednie wrażenie. Z naszej oferty skorzystać mogą zarówno osoby posiadające własny projekt graficzny jak i te, które są na etapie tworzenia identyfikacji wizualnej firmy i potrzebują wsparcia zarówno w zakresie koncepcji, jak i wykonania samych materiałów. Dzięki gotowym szablonom i intuicyjnej obsłudze zaprojektowanie i zamówienie materiałów takich jak ulotki, wizytówki czy kalendarze możliwe będzie  także dla osób, które mają średnie doświadczenie w tym zakresie” – dodaje Sylwia Rapczewska.  

Niedostateczna promocja i przykładanie zbyt małej wagi do kwestii wizerunku to jedne z poważniejszych przeszkód i podstawowych błędów popełnianych w trakcie budowania silnej pozycji w początkowym okresie działalności „młodych” firm. –„Mimo ograniczonych możliwości finansowych większości nowopowstałych podmiotów gospodarczych nie można zapominać, że od tego, jaką opinię wyrobią sobie o nich klienci na początku działalności zależeć będzie, czy zdecydują się na współpracę także w późniejszym czasie. Z tego względu zamiast rezygnować z podstawowych elementów promocji w imię ograniczania kosztów, rozsądniej jest przeanalizować dostępne opcje i wybrać tę, która sprosta oczekiwaniom i możliwościom nawet małej firmy” – podsumowuje project manager PigPrint.

Grunt to być przygotowanym

Prowadzenie własnej firmy to bardzo często realizacja marzeń i dążenie do niezależności. W wielu przypadkach jest to konieczność wynikająca z warunków stawianych przez zatrudniających i sytuacji na rynku pracy. Niezależnie od powodu, własna firma to duże wyzwanie oraz konieczność radzenia sobie z konkurencją, nie zawsze uczciwymi kontrahentami czy wymagającymi klientami. Nie wszystkim problemom da się zapobiec, ale zdobywając dokładną wiedzę o branży i stawiając na profesjonalizm już w początkowym etapie działalności, niewiele jest sytuacji, z którymi przedsiębiorczy Polak nie będzie w stanie sobie poradzić.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA