REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsze kroki w biznesie? Sprawdź na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę!

Pierwsze kroki w biznesie? Sprawdź na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę!
Pierwsze kroki w biznesie? Sprawdź na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę!
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polacy, pod względem liczby funkcjonujących przedsiębiorstw – 3,8 mln w sektorze MSP – należą do najbardziej przedsiębiorczych narodów w Europie. Biorąc pod uwagę te statystyki, można by dojść do wniosku, że założenie firmy, która z powodzeniem rozwinie swoją działalność to nic trudnego. Ale czy faktycznie tak jest? Z jakimi wyzwaniami muszą poradzić sobie „młodzi przedsiębiorcy”, aby firma faktycznie okazała się sukcesem?

Trudne początki

REKLAMA

Prowadzenie działalności gospodarczej to,  jak pokazują statystyki, spore wyzwanie i nie każdemu udaje się mu sprostać. W sierpniu  2014 roku, zgodnie z szacunkami Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, sądy gospodarcze ogłosiły upadłość 63 przedsiębiorstw. Natomiast z informacji dostępnych na stronie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) wynika, że w dwóch pierwszych kwartałach 2014 roku liczba przetworzonych wniosków dotyczących zamknięcia działalności gospodarczej przekroczyła 114 tys.

REKLAMA

Problem upadłości dotyczy zwłaszcza młodych firm, w pierwszych dwunastu miesiącach od momentu rozpoczęcia działalności. W tym czasie zamykanych jest około 30% nowopowstałych podmiotów. Te, które przetrwają, mają duże szanse na dalszy sukces. Jednak, aby tak się stało, decyzja o rozpoczęciu działalności powinna zostać podjęta w oparciu o dokładną analizę możliwych scenariuszy i z pełną świadomością prawdopodobnych konsekwencji.

Na początek wiedza

REKLAMA

Działalność na „własną rękę” to zawsze spore ryzyko. Można je jednak zminimalizować poprzez podjęcie odpowiednich kroków już na etapie planowania i zakładania firmy. Pierwszy z nich  powinien dotyczyć obszaru działalności i zakresu usług, jakie firma ma świadczyć. Oczywiście dobrze jest kierować się w tej kwestii zainteresowaniami i tym co sprawia nam satysfakcję -  w końcu ten, kto kocha swoją pracę nie przepracuje ani jednego dnia. Nie można jednak zapominać, że firma ma być przede wszystkim źródłem dochodu, a w tym celu potrzebni będą klienci i popyt na jej ofertę.  Żeby chociaż częściowo zorientować się czy branża, w której zamierzamy działać pozwoli nam na zrealizowanie zakładanych zysków, warto dobrze się jej przyjrzeć. Poznać zakres usług świadczonych przez konkurencję i zastanowić się czy będziemy w stanie zaoferować coś więcej, taniej, na bardziej dogodnych warunkach, a tym samym zwiększyć szanse na powodzenie firmy.

Dobrym posunięciem będzie także zdobycie wiedzy o liczbie zakładanych i likwidowanych firm w interesującej nas branży, przychodów jakie generują podmioty specjalizujące się w danej działalności oraz o liczebności przedsiębiorstw o danym profilu na terenie, na którym prowadzona ma być działalność. Im więcej informacji na tematy dotyczące otoczenia biznesowego firmy, tym większa szansa na odpowiednie przygotowanie się do potencjalnych wyzwań oraz mniejsze zaskoczenie w trakcie działalności.

Skąd czerpać wiedzę? Najlepiej z wiarygodnych źródeł i serwisów branżowych. Przykładowo, na stronach Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych publikowane są raporty na temat upadłości firm, także w ujęciu branżowym. Wiedzę na temat poziomu wynagrodzeń w poszczególnych sektorach czerpać można ze stron firm zajmujących się tego rodzaju badaniami oraz serwisów poświęconych HR.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla niedoświadczonych firma na próbę

Jednym z istotniejszych problemów na początkowym etapie funkcjonowania firmy może być brak doświadczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem i znajomości realiów biznesowych jej właścicieli. Problem ten dotyczy przede wszystkim osób, które dotychczas pracując na etacie, zdecydowały się na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Jako właściciele firmy oprócz obowiązków związanych bezpośrednio z  ofertą firmy, muszą dodatkowo zająć się księgowością czy pozyskiwaniem nowych klientów - zadaniami, które jeszcze do niedawna były po stronie ich pracodawcy.

Osoby, które nie maja pewności co do stabilności przychodów z biznesu, lub których nie stać na ponoszenie kosztów związanych z ubezpieczeniem, albo po prostu nie chcą z niego skorzystać, mogą zarejestrować „firmę na próbę”. Aby tego dokonać należy zawiesić jej działalność już na etapie rejestracji w CEIDG, dzięki czemu zniesiony zostanie obowiązek zgłaszania wniosku do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego lub tylko zdrowotnego. Jednocześnie w czasie zawieszenia działalności właściciel firmy ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Opcja ta cieszy się sporą popularnością wśród przedsiębiorców.  Świadczy o tym chociażby liczba wniosków przetwarzanych przez CEIDG - tylko w dniu 18 września 2014r.  - 586

Młodzi profesjonalni

Tym, na co osoby rozpoczynające działalność gospodarczą powinny zwrócić szczególną  uwagę jest także wizerunek firmy oraz to, jak ma być ona postrzegana przez otoczenie. -„Budowanie opinii profesjonalnej i wiarygodnej firmy jest szczególnie istotne na początku działalności, kiedy przedsiębiorcy starają się dotrzeć ze swoja ofertą do maksymalnie licznej grupy odbiorców, z którymi, w większości przypadków mają do czynienia po raz pierwszy.  Od tego jak zaprezentują się w trakcie pierwszego spotkania zależeć będzie, czy dostaną szansę na kolejne, a w konsekwencji także na zlecenie” – uważa Sylwia Rapczewska, project manager serwisu internetowego PigPrint, za pośrednictwem którego przedsiębiorcy mogą samodzielnie projektować oraz zamawiać materiały reklamowe, takie jak wizytówki, foldery, ulotki czy kalendarze.

– „Mając na uwadze znaczenie pozytywnego i profesjonalnego wizerunku już na etapie budowania pozycji firmy, postanowiliśmy stworzyć serwis, dzięki któremu przedsiębiorcy będą mogli w prosty i niedrogi sposób zatroszczyć się o materiały potrzebne do tego by zwrócić na siebie uwagę potencjalnych klientów i wywrzeć na nich odpowiednie wrażenie. Z naszej oferty skorzystać mogą zarówno osoby posiadające własny projekt graficzny jak i te, które są na etapie tworzenia identyfikacji wizualnej firmy i potrzebują wsparcia zarówno w zakresie koncepcji, jak i wykonania samych materiałów. Dzięki gotowym szablonom i intuicyjnej obsłudze zaprojektowanie i zamówienie materiałów takich jak ulotki, wizytówki czy kalendarze możliwe będzie  także dla osób, które mają średnie doświadczenie w tym zakresie” – dodaje Sylwia Rapczewska.  

Niedostateczna promocja i przykładanie zbyt małej wagi do kwestii wizerunku to jedne z poważniejszych przeszkód i podstawowych błędów popełnianych w trakcie budowania silnej pozycji w początkowym okresie działalności „młodych” firm. –„Mimo ograniczonych możliwości finansowych większości nowopowstałych podmiotów gospodarczych nie można zapominać, że od tego, jaką opinię wyrobią sobie o nich klienci na początku działalności zależeć będzie, czy zdecydują się na współpracę także w późniejszym czasie. Z tego względu zamiast rezygnować z podstawowych elementów promocji w imię ograniczania kosztów, rozsądniej jest przeanalizować dostępne opcje i wybrać tę, która sprosta oczekiwaniom i możliwościom nawet małej firmy” – podsumowuje project manager PigPrint.

Grunt to być przygotowanym

Prowadzenie własnej firmy to bardzo często realizacja marzeń i dążenie do niezależności. W wielu przypadkach jest to konieczność wynikająca z warunków stawianych przez zatrudniających i sytuacji na rynku pracy. Niezależnie od powodu, własna firma to duże wyzwanie oraz konieczność radzenia sobie z konkurencją, nie zawsze uczciwymi kontrahentami czy wymagającymi klientami. Nie wszystkim problemom da się zapobiec, ale zdobywając dokładną wiedzę o branży i stawiając na profesjonalizm już w początkowym etapie działalności, niewiele jest sytuacji, z którymi przedsiębiorczy Polak nie będzie w stanie sobie poradzić.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA

Ustawa wiatrakowa 2025 przyjęta: 500 metrów odległości wiatraków od zabudowań

Ustawa wiatrakowa 2025 została przyjęta przez rząd. Przedsiębiorcy, szczególnie województwa zachodniopomorskiego, nie kryją zadowolenia. Wymaganą odległość wiatraków od zabudowań zmniejsza się do 500 metrów.

Piękny umysł. Jakie możliwości poznania preferencji zachowań człowieka daje PRISM Brain Mapping?

Od wielu lat neuronauka znajduje zastosowanie nie tylko w medycynie, lecz także w pracy rozwojowej – indywidualnej i zespołowej. Doskonałym przykładem narzędzia diagnostycznego, którego metodologia jest zbudowana na wiedzy o mózgu, jest PRISM Brain Mapping. Uniwersalność i dokładność tego narzędzia pozwala na jego szerokie wykorzystanie w obszarze HR.

REKLAMA