REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsze kroki w biznesie? Sprawdź na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę!

Subskrybuj nas na Youtube
Pierwsze kroki w biznesie? Sprawdź na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę!
Pierwsze kroki w biznesie? Sprawdź na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę!
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polacy, pod względem liczby funkcjonujących przedsiębiorstw – 3,8 mln w sektorze MSP – należą do najbardziej przedsiębiorczych narodów w Europie. Biorąc pod uwagę te statystyki, można by dojść do wniosku, że założenie firmy, która z powodzeniem rozwinie swoją działalność to nic trudnego. Ale czy faktycznie tak jest? Z jakimi wyzwaniami muszą poradzić sobie „młodzi przedsiębiorcy”, aby firma faktycznie okazała się sukcesem?

Trudne początki

Prowadzenie działalności gospodarczej to,  jak pokazują statystyki, spore wyzwanie i nie każdemu udaje się mu sprostać. W sierpniu  2014 roku, zgodnie z szacunkami Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, sądy gospodarcze ogłosiły upadłość 63 przedsiębiorstw. Natomiast z informacji dostępnych na stronie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) wynika, że w dwóch pierwszych kwartałach 2014 roku liczba przetworzonych wniosków dotyczących zamknięcia działalności gospodarczej przekroczyła 114 tys.

REKLAMA

REKLAMA

Problem upadłości dotyczy zwłaszcza młodych firm, w pierwszych dwunastu miesiącach od momentu rozpoczęcia działalności. W tym czasie zamykanych jest około 30% nowopowstałych podmiotów. Te, które przetrwają, mają duże szanse na dalszy sukces. Jednak, aby tak się stało, decyzja o rozpoczęciu działalności powinna zostać podjęta w oparciu o dokładną analizę możliwych scenariuszy i z pełną świadomością prawdopodobnych konsekwencji.

Na początek wiedza

Działalność na „własną rękę” to zawsze spore ryzyko. Można je jednak zminimalizować poprzez podjęcie odpowiednich kroków już na etapie planowania i zakładania firmy. Pierwszy z nich  powinien dotyczyć obszaru działalności i zakresu usług, jakie firma ma świadczyć. Oczywiście dobrze jest kierować się w tej kwestii zainteresowaniami i tym co sprawia nam satysfakcję -  w końcu ten, kto kocha swoją pracę nie przepracuje ani jednego dnia. Nie można jednak zapominać, że firma ma być przede wszystkim źródłem dochodu, a w tym celu potrzebni będą klienci i popyt na jej ofertę.  Żeby chociaż częściowo zorientować się czy branża, w której zamierzamy działać pozwoli nam na zrealizowanie zakładanych zysków, warto dobrze się jej przyjrzeć. Poznać zakres usług świadczonych przez konkurencję i zastanowić się czy będziemy w stanie zaoferować coś więcej, taniej, na bardziej dogodnych warunkach, a tym samym zwiększyć szanse na powodzenie firmy.

Dobrym posunięciem będzie także zdobycie wiedzy o liczbie zakładanych i likwidowanych firm w interesującej nas branży, przychodów jakie generują podmioty specjalizujące się w danej działalności oraz o liczebności przedsiębiorstw o danym profilu na terenie, na którym prowadzona ma być działalność. Im więcej informacji na tematy dotyczące otoczenia biznesowego firmy, tym większa szansa na odpowiednie przygotowanie się do potencjalnych wyzwań oraz mniejsze zaskoczenie w trakcie działalności.

REKLAMA

Skąd czerpać wiedzę? Najlepiej z wiarygodnych źródeł i serwisów branżowych. Przykładowo, na stronach Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych publikowane są raporty na temat upadłości firm, także w ujęciu branżowym. Wiedzę na temat poziomu wynagrodzeń w poszczególnych sektorach czerpać można ze stron firm zajmujących się tego rodzaju badaniami oraz serwisów poświęconych HR.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla niedoświadczonych firma na próbę

Jednym z istotniejszych problemów na początkowym etapie funkcjonowania firmy może być brak doświadczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem i znajomości realiów biznesowych jej właścicieli. Problem ten dotyczy przede wszystkim osób, które dotychczas pracując na etacie, zdecydowały się na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Jako właściciele firmy oprócz obowiązków związanych bezpośrednio z  ofertą firmy, muszą dodatkowo zająć się księgowością czy pozyskiwaniem nowych klientów - zadaniami, które jeszcze do niedawna były po stronie ich pracodawcy.

Osoby, które nie maja pewności co do stabilności przychodów z biznesu, lub których nie stać na ponoszenie kosztów związanych z ubezpieczeniem, albo po prostu nie chcą z niego skorzystać, mogą zarejestrować „firmę na próbę”. Aby tego dokonać należy zawiesić jej działalność już na etapie rejestracji w CEIDG, dzięki czemu zniesiony zostanie obowiązek zgłaszania wniosku do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego lub tylko zdrowotnego. Jednocześnie w czasie zawieszenia działalności właściciel firmy ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Opcja ta cieszy się sporą popularnością wśród przedsiębiorców.  Świadczy o tym chociażby liczba wniosków przetwarzanych przez CEIDG - tylko w dniu 18 września 2014r.  - 586

Młodzi profesjonalni

Tym, na co osoby rozpoczynające działalność gospodarczą powinny zwrócić szczególną  uwagę jest także wizerunek firmy oraz to, jak ma być ona postrzegana przez otoczenie. -„Budowanie opinii profesjonalnej i wiarygodnej firmy jest szczególnie istotne na początku działalności, kiedy przedsiębiorcy starają się dotrzeć ze swoja ofertą do maksymalnie licznej grupy odbiorców, z którymi, w większości przypadków mają do czynienia po raz pierwszy.  Od tego jak zaprezentują się w trakcie pierwszego spotkania zależeć będzie, czy dostaną szansę na kolejne, a w konsekwencji także na zlecenie” – uważa Sylwia Rapczewska, project manager serwisu internetowego PigPrint, za pośrednictwem którego przedsiębiorcy mogą samodzielnie projektować oraz zamawiać materiały reklamowe, takie jak wizytówki, foldery, ulotki czy kalendarze.

– „Mając na uwadze znaczenie pozytywnego i profesjonalnego wizerunku już na etapie budowania pozycji firmy, postanowiliśmy stworzyć serwis, dzięki któremu przedsiębiorcy będą mogli w prosty i niedrogi sposób zatroszczyć się o materiały potrzebne do tego by zwrócić na siebie uwagę potencjalnych klientów i wywrzeć na nich odpowiednie wrażenie. Z naszej oferty skorzystać mogą zarówno osoby posiadające własny projekt graficzny jak i te, które są na etapie tworzenia identyfikacji wizualnej firmy i potrzebują wsparcia zarówno w zakresie koncepcji, jak i wykonania samych materiałów. Dzięki gotowym szablonom i intuicyjnej obsłudze zaprojektowanie i zamówienie materiałów takich jak ulotki, wizytówki czy kalendarze możliwe będzie  także dla osób, które mają średnie doświadczenie w tym zakresie” – dodaje Sylwia Rapczewska.  

Niedostateczna promocja i przykładanie zbyt małej wagi do kwestii wizerunku to jedne z poważniejszych przeszkód i podstawowych błędów popełnianych w trakcie budowania silnej pozycji w początkowym okresie działalności „młodych” firm. –„Mimo ograniczonych możliwości finansowych większości nowopowstałych podmiotów gospodarczych nie można zapominać, że od tego, jaką opinię wyrobią sobie o nich klienci na początku działalności zależeć będzie, czy zdecydują się na współpracę także w późniejszym czasie. Z tego względu zamiast rezygnować z podstawowych elementów promocji w imię ograniczania kosztów, rozsądniej jest przeanalizować dostępne opcje i wybrać tę, która sprosta oczekiwaniom i możliwościom nawet małej firmy” – podsumowuje project manager PigPrint.

Grunt to być przygotowanym

Prowadzenie własnej firmy to bardzo często realizacja marzeń i dążenie do niezależności. W wielu przypadkach jest to konieczność wynikająca z warunków stawianych przez zatrudniających i sytuacji na rynku pracy. Niezależnie od powodu, własna firma to duże wyzwanie oraz konieczność radzenia sobie z konkurencją, nie zawsze uczciwymi kontrahentami czy wymagającymi klientami. Nie wszystkim problemom da się zapobiec, ale zdobywając dokładną wiedzę o branży i stawiając na profesjonalizm już w początkowym etapie działalności, niewiele jest sytuacji, z którymi przedsiębiorczy Polak nie będzie w stanie sobie poradzić.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA