REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsze kroki w biznesie? Sprawdź na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę!

Pierwsze kroki w biznesie? Sprawdź na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę!
Pierwsze kroki w biznesie? Sprawdź na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę!
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polacy, pod względem liczby funkcjonujących przedsiębiorstw – 3,8 mln w sektorze MSP – należą do najbardziej przedsiębiorczych narodów w Europie. Biorąc pod uwagę te statystyki, można by dojść do wniosku, że założenie firmy, która z powodzeniem rozwinie swoją działalność to nic trudnego. Ale czy faktycznie tak jest? Z jakimi wyzwaniami muszą poradzić sobie „młodzi przedsiębiorcy”, aby firma faktycznie okazała się sukcesem?

Trudne początki

Prowadzenie działalności gospodarczej to,  jak pokazują statystyki, spore wyzwanie i nie każdemu udaje się mu sprostać. W sierpniu  2014 roku, zgodnie z szacunkami Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, sądy gospodarcze ogłosiły upadłość 63 przedsiębiorstw. Natomiast z informacji dostępnych na stronie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) wynika, że w dwóch pierwszych kwartałach 2014 roku liczba przetworzonych wniosków dotyczących zamknięcia działalności gospodarczej przekroczyła 114 tys.

REKLAMA

REKLAMA

Problem upadłości dotyczy zwłaszcza młodych firm, w pierwszych dwunastu miesiącach od momentu rozpoczęcia działalności. W tym czasie zamykanych jest około 30% nowopowstałych podmiotów. Te, które przetrwają, mają duże szanse na dalszy sukces. Jednak, aby tak się stało, decyzja o rozpoczęciu działalności powinna zostać podjęta w oparciu o dokładną analizę możliwych scenariuszy i z pełną świadomością prawdopodobnych konsekwencji.

Na początek wiedza

Działalność na „własną rękę” to zawsze spore ryzyko. Można je jednak zminimalizować poprzez podjęcie odpowiednich kroków już na etapie planowania i zakładania firmy. Pierwszy z nich  powinien dotyczyć obszaru działalności i zakresu usług, jakie firma ma świadczyć. Oczywiście dobrze jest kierować się w tej kwestii zainteresowaniami i tym co sprawia nam satysfakcję -  w końcu ten, kto kocha swoją pracę nie przepracuje ani jednego dnia. Nie można jednak zapominać, że firma ma być przede wszystkim źródłem dochodu, a w tym celu potrzebni będą klienci i popyt na jej ofertę.  Żeby chociaż częściowo zorientować się czy branża, w której zamierzamy działać pozwoli nam na zrealizowanie zakładanych zysków, warto dobrze się jej przyjrzeć. Poznać zakres usług świadczonych przez konkurencję i zastanowić się czy będziemy w stanie zaoferować coś więcej, taniej, na bardziej dogodnych warunkach, a tym samym zwiększyć szanse na powodzenie firmy.

Dobrym posunięciem będzie także zdobycie wiedzy o liczbie zakładanych i likwidowanych firm w interesującej nas branży, przychodów jakie generują podmioty specjalizujące się w danej działalności oraz o liczebności przedsiębiorstw o danym profilu na terenie, na którym prowadzona ma być działalność. Im więcej informacji na tematy dotyczące otoczenia biznesowego firmy, tym większa szansa na odpowiednie przygotowanie się do potencjalnych wyzwań oraz mniejsze zaskoczenie w trakcie działalności.

REKLAMA

Skąd czerpać wiedzę? Najlepiej z wiarygodnych źródeł i serwisów branżowych. Przykładowo, na stronach Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych publikowane są raporty na temat upadłości firm, także w ujęciu branżowym. Wiedzę na temat poziomu wynagrodzeń w poszczególnych sektorach czerpać można ze stron firm zajmujących się tego rodzaju badaniami oraz serwisów poświęconych HR.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla niedoświadczonych firma na próbę

Jednym z istotniejszych problemów na początkowym etapie funkcjonowania firmy może być brak doświadczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem i znajomości realiów biznesowych jej właścicieli. Problem ten dotyczy przede wszystkim osób, które dotychczas pracując na etacie, zdecydowały się na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Jako właściciele firmy oprócz obowiązków związanych bezpośrednio z  ofertą firmy, muszą dodatkowo zająć się księgowością czy pozyskiwaniem nowych klientów - zadaniami, które jeszcze do niedawna były po stronie ich pracodawcy.

Osoby, które nie maja pewności co do stabilności przychodów z biznesu, lub których nie stać na ponoszenie kosztów związanych z ubezpieczeniem, albo po prostu nie chcą z niego skorzystać, mogą zarejestrować „firmę na próbę”. Aby tego dokonać należy zawiesić jej działalność już na etapie rejestracji w CEIDG, dzięki czemu zniesiony zostanie obowiązek zgłaszania wniosku do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego lub tylko zdrowotnego. Jednocześnie w czasie zawieszenia działalności właściciel firmy ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Opcja ta cieszy się sporą popularnością wśród przedsiębiorców.  Świadczy o tym chociażby liczba wniosków przetwarzanych przez CEIDG - tylko w dniu 18 września 2014r.  - 586

Młodzi profesjonalni

Tym, na co osoby rozpoczynające działalność gospodarczą powinny zwrócić szczególną  uwagę jest także wizerunek firmy oraz to, jak ma być ona postrzegana przez otoczenie. -„Budowanie opinii profesjonalnej i wiarygodnej firmy jest szczególnie istotne na początku działalności, kiedy przedsiębiorcy starają się dotrzeć ze swoja ofertą do maksymalnie licznej grupy odbiorców, z którymi, w większości przypadków mają do czynienia po raz pierwszy.  Od tego jak zaprezentują się w trakcie pierwszego spotkania zależeć będzie, czy dostaną szansę na kolejne, a w konsekwencji także na zlecenie” – uważa Sylwia Rapczewska, project manager serwisu internetowego PigPrint, za pośrednictwem którego przedsiębiorcy mogą samodzielnie projektować oraz zamawiać materiały reklamowe, takie jak wizytówki, foldery, ulotki czy kalendarze.

– „Mając na uwadze znaczenie pozytywnego i profesjonalnego wizerunku już na etapie budowania pozycji firmy, postanowiliśmy stworzyć serwis, dzięki któremu przedsiębiorcy będą mogli w prosty i niedrogi sposób zatroszczyć się o materiały potrzebne do tego by zwrócić na siebie uwagę potencjalnych klientów i wywrzeć na nich odpowiednie wrażenie. Z naszej oferty skorzystać mogą zarówno osoby posiadające własny projekt graficzny jak i te, które są na etapie tworzenia identyfikacji wizualnej firmy i potrzebują wsparcia zarówno w zakresie koncepcji, jak i wykonania samych materiałów. Dzięki gotowym szablonom i intuicyjnej obsłudze zaprojektowanie i zamówienie materiałów takich jak ulotki, wizytówki czy kalendarze możliwe będzie  także dla osób, które mają średnie doświadczenie w tym zakresie” – dodaje Sylwia Rapczewska.  

Niedostateczna promocja i przykładanie zbyt małej wagi do kwestii wizerunku to jedne z poważniejszych przeszkód i podstawowych błędów popełnianych w trakcie budowania silnej pozycji w początkowym okresie działalności „młodych” firm. –„Mimo ograniczonych możliwości finansowych większości nowopowstałych podmiotów gospodarczych nie można zapominać, że od tego, jaką opinię wyrobią sobie o nich klienci na początku działalności zależeć będzie, czy zdecydują się na współpracę także w późniejszym czasie. Z tego względu zamiast rezygnować z podstawowych elementów promocji w imię ograniczania kosztów, rozsądniej jest przeanalizować dostępne opcje i wybrać tę, która sprosta oczekiwaniom i możliwościom nawet małej firmy” – podsumowuje project manager PigPrint.

Grunt to być przygotowanym

Prowadzenie własnej firmy to bardzo często realizacja marzeń i dążenie do niezależności. W wielu przypadkach jest to konieczność wynikająca z warunków stawianych przez zatrudniających i sytuacji na rynku pracy. Niezależnie od powodu, własna firma to duże wyzwanie oraz konieczność radzenia sobie z konkurencją, nie zawsze uczciwymi kontrahentami czy wymagającymi klientami. Nie wszystkim problemom da się zapobiec, ale zdobywając dokładną wiedzę o branży i stawiając na profesjonalizm już w początkowym etapie działalności, niewiele jest sytuacji, z którymi przedsiębiorczy Polak nie będzie w stanie sobie poradzić.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA