Pierwsze kroki w biznesie? Sprawdź na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę!
REKLAMA
REKLAMA
Trudne początki
REKLAMA
Prowadzenie działalności gospodarczej to, jak pokazują statystyki, spore wyzwanie i nie każdemu udaje się mu sprostać. W sierpniu 2014 roku, zgodnie z szacunkami Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, sądy gospodarcze ogłosiły upadłość 63 przedsiębiorstw. Natomiast z informacji dostępnych na stronie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) wynika, że w dwóch pierwszych kwartałach 2014 roku liczba przetworzonych wniosków dotyczących zamknięcia działalności gospodarczej przekroczyła 114 tys.
REKLAMA
Problem upadłości dotyczy zwłaszcza młodych firm, w pierwszych dwunastu miesiącach od momentu rozpoczęcia działalności. W tym czasie zamykanych jest około 30% nowopowstałych podmiotów. Te, które przetrwają, mają duże szanse na dalszy sukces. Jednak, aby tak się stało, decyzja o rozpoczęciu działalności powinna zostać podjęta w oparciu o dokładną analizę możliwych scenariuszy i z pełną świadomością prawdopodobnych konsekwencji.
Na początek wiedza
REKLAMA
Działalność na „własną rękę” to zawsze spore ryzyko. Można je jednak zminimalizować poprzez podjęcie odpowiednich kroków już na etapie planowania i zakładania firmy. Pierwszy z nich powinien dotyczyć obszaru działalności i zakresu usług, jakie firma ma świadczyć. Oczywiście dobrze jest kierować się w tej kwestii zainteresowaniami i tym co sprawia nam satysfakcję - w końcu ten, kto kocha swoją pracę nie przepracuje ani jednego dnia. Nie można jednak zapominać, że firma ma być przede wszystkim źródłem dochodu, a w tym celu potrzebni będą klienci i popyt na jej ofertę. Żeby chociaż częściowo zorientować się czy branża, w której zamierzamy działać pozwoli nam na zrealizowanie zakładanych zysków, warto dobrze się jej przyjrzeć. Poznać zakres usług świadczonych przez konkurencję i zastanowić się czy będziemy w stanie zaoferować coś więcej, taniej, na bardziej dogodnych warunkach, a tym samym zwiększyć szanse na powodzenie firmy.
Dobrym posunięciem będzie także zdobycie wiedzy o liczbie zakładanych i likwidowanych firm w interesującej nas branży, przychodów jakie generują podmioty specjalizujące się w danej działalności oraz o liczebności przedsiębiorstw o danym profilu na terenie, na którym prowadzona ma być działalność. Im więcej informacji na tematy dotyczące otoczenia biznesowego firmy, tym większa szansa na odpowiednie przygotowanie się do potencjalnych wyzwań oraz mniejsze zaskoczenie w trakcie działalności.
Skąd czerpać wiedzę? Najlepiej z wiarygodnych źródeł i serwisów branżowych. Przykładowo, na stronach Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych publikowane są raporty na temat upadłości firm, także w ujęciu branżowym. Wiedzę na temat poziomu wynagrodzeń w poszczególnych sektorach czerpać można ze stron firm zajmujących się tego rodzaju badaniami oraz serwisów poświęconych HR.
Dla niedoświadczonych firma na próbę
Jednym z istotniejszych problemów na początkowym etapie funkcjonowania firmy może być brak doświadczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem i znajomości realiów biznesowych jej właścicieli. Problem ten dotyczy przede wszystkim osób, które dotychczas pracując na etacie, zdecydowały się na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Jako właściciele firmy oprócz obowiązków związanych bezpośrednio z ofertą firmy, muszą dodatkowo zająć się księgowością czy pozyskiwaniem nowych klientów - zadaniami, które jeszcze do niedawna były po stronie ich pracodawcy.
Osoby, które nie maja pewności co do stabilności przychodów z biznesu, lub których nie stać na ponoszenie kosztów związanych z ubezpieczeniem, albo po prostu nie chcą z niego skorzystać, mogą zarejestrować „firmę na próbę”. Aby tego dokonać należy zawiesić jej działalność już na etapie rejestracji w CEIDG, dzięki czemu zniesiony zostanie obowiązek zgłaszania wniosku do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego lub tylko zdrowotnego. Jednocześnie w czasie zawieszenia działalności właściciel firmy ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Opcja ta cieszy się sporą popularnością wśród przedsiębiorców. Świadczy o tym chociażby liczba wniosków przetwarzanych przez CEIDG - tylko w dniu 18 września 2014r. - 586
Młodzi profesjonalni
Tym, na co osoby rozpoczynające działalność gospodarczą powinny zwrócić szczególną uwagę jest także wizerunek firmy oraz to, jak ma być ona postrzegana przez otoczenie. -„Budowanie opinii profesjonalnej i wiarygodnej firmy jest szczególnie istotne na początku działalności, kiedy przedsiębiorcy starają się dotrzeć ze swoja ofertą do maksymalnie licznej grupy odbiorców, z którymi, w większości przypadków mają do czynienia po raz pierwszy. Od tego jak zaprezentują się w trakcie pierwszego spotkania zależeć będzie, czy dostaną szansę na kolejne, a w konsekwencji także na zlecenie” – uważa Sylwia Rapczewska, project manager serwisu internetowego PigPrint, za pośrednictwem którego przedsiębiorcy mogą samodzielnie projektować oraz zamawiać materiały reklamowe, takie jak wizytówki, foldery, ulotki czy kalendarze.
– „Mając na uwadze znaczenie pozytywnego i profesjonalnego wizerunku już na etapie budowania pozycji firmy, postanowiliśmy stworzyć serwis, dzięki któremu przedsiębiorcy będą mogli w prosty i niedrogi sposób zatroszczyć się o materiały potrzebne do tego by zwrócić na siebie uwagę potencjalnych klientów i wywrzeć na nich odpowiednie wrażenie. Z naszej oferty skorzystać mogą zarówno osoby posiadające własny projekt graficzny jak i te, które są na etapie tworzenia identyfikacji wizualnej firmy i potrzebują wsparcia zarówno w zakresie koncepcji, jak i wykonania samych materiałów. Dzięki gotowym szablonom i intuicyjnej obsłudze zaprojektowanie i zamówienie materiałów takich jak ulotki, wizytówki czy kalendarze możliwe będzie także dla osób, które mają średnie doświadczenie w tym zakresie” – dodaje Sylwia Rapczewska.
Niedostateczna promocja i przykładanie zbyt małej wagi do kwestii wizerunku to jedne z poważniejszych przeszkód i podstawowych błędów popełnianych w trakcie budowania silnej pozycji w początkowym okresie działalności „młodych” firm. –„Mimo ograniczonych możliwości finansowych większości nowopowstałych podmiotów gospodarczych nie można zapominać, że od tego, jaką opinię wyrobią sobie o nich klienci na początku działalności zależeć będzie, czy zdecydują się na współpracę także w późniejszym czasie. Z tego względu zamiast rezygnować z podstawowych elementów promocji w imię ograniczania kosztów, rozsądniej jest przeanalizować dostępne opcje i wybrać tę, która sprosta oczekiwaniom i możliwościom nawet małej firmy” – podsumowuje project manager PigPrint.
Grunt to być przygotowanym
Prowadzenie własnej firmy to bardzo często realizacja marzeń i dążenie do niezależności. W wielu przypadkach jest to konieczność wynikająca z warunków stawianych przez zatrudniających i sytuacji na rynku pracy. Niezależnie od powodu, własna firma to duże wyzwanie oraz konieczność radzenia sobie z konkurencją, nie zawsze uczciwymi kontrahentami czy wymagającymi klientami. Nie wszystkim problemom da się zapobiec, ale zdobywając dokładną wiedzę o branży i stawiając na profesjonalizm już w początkowym etapie działalności, niewiele jest sytuacji, z którymi przedsiębiorczy Polak nie będzie w stanie sobie poradzić.
REKLAMA
REKLAMA