REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Do czego służy słownik CPV?

Tomasz  Piotrowski
Prawnik, aplikant radcowski.
Do czego służy słownik CPV?
Do czego służy słownik CPV?

REKLAMA

REKLAMA

Można w nim znaleźć cztery rodzaje piasku i wyrzutnie statków kosmicznych, a wszystko to z przyporządkowanym ciągiem cyfr. Mowa o Wspólnym Słowniku Zamówień (CPV), narzędziu, które powinna znać każda osoba mająca do czynienia z zamówieniami publicznymi. Chcesz dowiedzieć się więcej? Przeczytaj.

CPV (ang. Common Procurement Vocobulary) umożliwia jednolitą w skali całej Unii Europejskiej klasyfikację zamówień publicznych. Wspólny Słownik Zamówień został stworzony po to, by zamawiający mieli możliwość jednoznacznego określenia przedmiotu zamówienia. Ma on na celu wykluczenie wszelkich wątpliwości i sporów związanych z charakterystyką przedmiotu zamówienia. Ponadto CPV ułatwia kontrolę zamówień publicznych.

REKLAMA

Pierwszy zbiór kodów CPV został wprowadzony w krajach Unii Europejskiej rozporządzeniem z 2002 r. Zostało ono zmienione przez rozporządzenie z dnia 28 listopada 2007 r. opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej dnia 15 marca 2008 r. Doszło tym samym do wprowadzenia nowego słownika zamówień.

Na gruncie prawa unijnego zamówienia publiczne regulowane są także przepisami dwóch dyrektyw (2004/17/WE oraz 2004/18/WE).

REKLAMA

Nowy słownik zamówień obowiązuje od dnia 15 września 2008 r. CPV składa się ze słownika głównego i słownika uzupełniającego. Słownik główny ma strukturę drzewa, która obejmuje kody przypisane sformułowaniom. Sformułowania te stanowią opis dostaw, robót budowlanych lub usług, które mogą być przedmiotem zamówienia. Słownik CPV ma strukturę drzewa, a to oznacza, że przedmioty zamówień są w nim ułożone w pewnym porządku opartym na zasadzie: od ogółu do szczegółu.

Pozycja nr 45000000-7 w słowniku CPV „roboty budowlane” dzieli się na kolejne pozycje, którymi są: „przygotowanie terenu pod zabudowę” (45100000-8), „roboty budowlane w zakresie wznoszenia kompletnych obiektów budowlanych lub ich części” (45200000-9), „roboty instalacyjne w budynkach” (45300000-0), „roboty wykończeniowe w zakresie obiektów budowlanych” (45400000-1) oraz „wynajem maszyn i urządzeń wraz z obsługą operatorską do prowadzenia robót” (45500000-2). Te wszystkie pozycje dzielą się na kolejne, które również się dzielą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kiedy nie stosuje się ustawy Prawo zamówień publicznych?

Ma to służyć opisaniu kodami wszystkich czynności, które mogą być przedmiotem zamówienia publicznego. Słownik uzupełniający umożliwia rozszerzenie opisu przedmiotu zamówienia, a odpowiednie kody zostały w nim przypisane określeniom, które mogą służyć jego precyzowaniu.

REKLAMA

Przedmiot zamówienia może być rzeczą pochodzenia naturalnego albo rzeczą sztuczną. Jest nim rzecz oznaczona kodem 39541130-6 „Sznurek”. W celu określenia charakterystyki przedmiotu zamówienia w postaci kilku tysięcy metrów sznurka trzeba będzie odwołać się do kodów umieszczonych w słowniku uzupełniającym. Należy ich szukać w odpowiedniej sekcji, a następnie w odpowiedniej grupie i ewentualnie we właściwym poddziale. 

Jeżeli zamawiający chce zamówić sznurek sztuczny to posłuży się kodem BA03-8 „sztuczne”, który znajdzie w Sekcji B: Forma, kształt, opakowanie i obróbka, w grupie A: Forma.

Zgodnie z ust. 7. art. 30. ustawy Prawo zamówień publicznych, do opisu przedmiotu zamówienia stosuje się nazwy i kody określone we Wspólnym Słowniku Zamówień. Oznacza to, że posługiwanie się przez zamawiających słownikiem CPV jest obowiązkowe.

Mimo ogromnej ilość sformułowań w słowniku CPV, zdarzają się sytuacje, w których zamawiający mają trudności z poprawnym określeniem przedmiotu zamówienia poprzez przypisanie mu odpowiedniej nazwy i kodu ze słownika.

Polecamy: Jakie są zasady udzielania zamówień publicznych?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA