REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Do czego służy słownik CPV?

Tomasz  Piotrowski
Prawnik, aplikant radcowski.
Do czego służy słownik CPV?
Do czego służy słownik CPV?

REKLAMA

REKLAMA

Można w nim znaleźć cztery rodzaje piasku i wyrzutnie statków kosmicznych, a wszystko to z przyporządkowanym ciągiem cyfr. Mowa o Wspólnym Słowniku Zamówień (CPV), narzędziu, które powinna znać każda osoba mająca do czynienia z zamówieniami publicznymi. Chcesz dowiedzieć się więcej? Przeczytaj.

CPV (ang. Common Procurement Vocobulary) umożliwia jednolitą w skali całej Unii Europejskiej klasyfikację zamówień publicznych. Wspólny Słownik Zamówień został stworzony po to, by zamawiający mieli możliwość jednoznacznego określenia przedmiotu zamówienia. Ma on na celu wykluczenie wszelkich wątpliwości i sporów związanych z charakterystyką przedmiotu zamówienia. Ponadto CPV ułatwia kontrolę zamówień publicznych.

REKLAMA

Pierwszy zbiór kodów CPV został wprowadzony w krajach Unii Europejskiej rozporządzeniem z 2002 r. Zostało ono zmienione przez rozporządzenie z dnia 28 listopada 2007 r. opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej dnia 15 marca 2008 r. Doszło tym samym do wprowadzenia nowego słownika zamówień.

Na gruncie prawa unijnego zamówienia publiczne regulowane są także przepisami dwóch dyrektyw (2004/17/WE oraz 2004/18/WE).

REKLAMA

Nowy słownik zamówień obowiązuje od dnia 15 września 2008 r. CPV składa się ze słownika głównego i słownika uzupełniającego. Słownik główny ma strukturę drzewa, która obejmuje kody przypisane sformułowaniom. Sformułowania te stanowią opis dostaw, robót budowlanych lub usług, które mogą być przedmiotem zamówienia. Słownik CPV ma strukturę drzewa, a to oznacza, że przedmioty zamówień są w nim ułożone w pewnym porządku opartym na zasadzie: od ogółu do szczegółu.

Pozycja nr 45000000-7 w słowniku CPV „roboty budowlane” dzieli się na kolejne pozycje, którymi są: „przygotowanie terenu pod zabudowę” (45100000-8), „roboty budowlane w zakresie wznoszenia kompletnych obiektów budowlanych lub ich części” (45200000-9), „roboty instalacyjne w budynkach” (45300000-0), „roboty wykończeniowe w zakresie obiektów budowlanych” (45400000-1) oraz „wynajem maszyn i urządzeń wraz z obsługą operatorską do prowadzenia robót” (45500000-2). Te wszystkie pozycje dzielą się na kolejne, które również się dzielą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kiedy nie stosuje się ustawy Prawo zamówień publicznych?

Ma to służyć opisaniu kodami wszystkich czynności, które mogą być przedmiotem zamówienia publicznego. Słownik uzupełniający umożliwia rozszerzenie opisu przedmiotu zamówienia, a odpowiednie kody zostały w nim przypisane określeniom, które mogą służyć jego precyzowaniu.

REKLAMA

Przedmiot zamówienia może być rzeczą pochodzenia naturalnego albo rzeczą sztuczną. Jest nim rzecz oznaczona kodem 39541130-6 „Sznurek”. W celu określenia charakterystyki przedmiotu zamówienia w postaci kilku tysięcy metrów sznurka trzeba będzie odwołać się do kodów umieszczonych w słowniku uzupełniającym. Należy ich szukać w odpowiedniej sekcji, a następnie w odpowiedniej grupie i ewentualnie we właściwym poddziale. 

Jeżeli zamawiający chce zamówić sznurek sztuczny to posłuży się kodem BA03-8 „sztuczne”, który znajdzie w Sekcji B: Forma, kształt, opakowanie i obróbka, w grupie A: Forma.

Zgodnie z ust. 7. art. 30. ustawy Prawo zamówień publicznych, do opisu przedmiotu zamówienia stosuje się nazwy i kody określone we Wspólnym Słowniku Zamówień. Oznacza to, że posługiwanie się przez zamawiających słownikiem CPV jest obowiązkowe.

Mimo ogromnej ilość sformułowań w słowniku CPV, zdarzają się sytuacje, w których zamawiający mają trudności z poprawnym określeniem przedmiotu zamówienia poprzez przypisanie mu odpowiedniej nazwy i kodu ze słownika.

Polecamy: Jakie są zasady udzielania zamówień publicznych?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA