REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ocenić zdolności techniczne kandydata w zamówieniu publicznym?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak ocenić zdolności techniczne kandydata w zamówieniu publicznym?
Jak ocenić zdolności techniczne kandydata w zamówieniu publicznym?

REKLAMA

REKLAMA

Zdolności techniczne kandydata to jeden z elementów odgrywających kluczową rolę przy podejmowaniu decyzji dotyczącej wyboru wykonawcy. Na co zwracać uwagę podczas stosowania tego kryterium? Przeczytaj.

Proces wyboru umożliwia instytucjom zamawiającym dokonanie oceny zdolności kandydata do spełnienia wymagań określonych w zamówieniu. Dyrektywy dotyczące zamówień publicznych zawierają wyczerpującą listę kryteriów wyboru pod kątem zdolności technicznych, które można zastosować, aby uzasadnić wybór kandydatów. Kryteria wyboru różniące się od tych sformułowanych w dyrektywach dotyczących zamówień publicznych będą więc niezgodne z tymi dyrektywami.

REKLAMA

W sprawie Beentjes Trybunał orzekł, że warunek zawierający wymóg zatrudnienia osób długotrwale bezrobotnych nie miał związku ze sprawdzaniem adekwatności oferentów na podstawie ich sytuacji ekonomicznej i finansowej oraz ich wiedzy technicznej i zdolności.

Jednakże warunek wymagający zatrudnienia osób długotrwale bezrobotnych można by umieścić w klauzulach dotyczących wykonania
zamówienia przy założeniu, że jest to zgodne z przepisami UE obowiązującymi na etapie wykonania.

Ponadto kryteria wyboru muszą być niedyskryminujące, proporcjonalne i powiązane z przedmiotem zamówienia. W celu utworzenia takiego powiązania kwestie społeczne można uwzględnić w technicznych kryteriach wyboru tylko wtedy, gdy zdobycie zamówienia wymaga specyficznej wiedzy specjalistycznej z zakresu zagadnień społecznych.

Zależnie od przedmiotu zamówienia instytucja zamawiająca może przeanalizować różne aspekty zdolności technicznych kandydata.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

• Czy firma uczestnicząca w przetargu zatrudnia lub ma dostęp do pracowników dysponujących wiedzą i doświadczeniem niezbędnym do obsługi kwestii społecznych zamówienia (np. konieczność posiadania wyszkolonego personelu i specyficznych doświadczeń kierowniczych w przypadku zamówienia na budowę żłobka lub konieczność posiadania inżynierów i architektów znających się na
problemach zapewniania dostępności w przypadku budowy budynku publicznego)?

• Czy firma uczestnicząca w przetargu posiada wyposażenie techniczne niezbędne do sprawowania opieki socjalnej lub czy ma do niego dostęp (np. konieczność posiadania wyposażenia niezbędnego do opieki nad osobami starszymi w przypadku zamówienia na prowadzenie domu spokojnej starości)?

Polecamy: Jak wybrać wykonawcę w zamówieniu publicznym?

REKLAMA

• Czy firma uczestnicząca w przetargu posiada odpowiednie specjalistyczne wyposażenie techniczne niezbędne do obsługi aspektów społecznych (np. w przypadku zamówienia na zakup sprzętu komputerowego, łącznie z wymogami dostępności dla osób niepełnosprawnych)? Świadectwem możliwości technicznych podmiotu gospodarczego może być jeden lub więcej dowodów z obszernej listy zamieszczonej w dyrektywach, w tym m.in.:

• wykaz zrealizowanych zamówień z listą specjalistów lub zespołów technicznych, które trzeba było zaangażować do ich realizacji;
• opis wykorzystanych urządzeń i instalacji technicznych oraz powiązanych z nimi działań podjętych przez wykonawcę;
• wykształcenie i kwalifikacje zawodowe pracowników wykonawcy (są one szczególnie ważne w przypadku zamówień, których cele społeczne można osiągnąć tylko dzięki właściwemu wyszkoleniu pracowników);
• szczegółowe informacje na temat stanu zatrudnienia w firmie usługodawcy oraz liczebności kadry kierowniczej;
• szczegółowe informacje na temat części zamówienia, która może zostać podzlecona.

Należy zachować równowagę między potrzebą zdobycia przez instytucję zamawiającą wystarczających dowodów, że wykonawca ma zdolności wystarczające do wykonania zamówienia, a potrzebą uniknięcia nadmiernego obciążania wykonawców.

Wybór dostawców, wykonawców i usługodawców

Należy rozważyć zdolność potencjalnych wykonawców do realizacji danego zamówienia. Należy określić kryteria wyboru oparte na obszernej liście zamieszczonej w dyrektywach dotyczących zamówień publicznych. Czy zamówienie wymaga umiejętności lub zdolności społecznych (np. określonych kwalifikacji, szkoleń lub odpowiedniego sprzętu niezbędnego do obsługi społecznych aspektów zamówienia)? Jeśli tak, należy dołączyć te kryteria, aby określić zdolności techniczne niezbędne do realizacji zamówienia.

Ocena zdolności technicznych musi odnosić się do zdolności kandydata do realizacji zamówienia. Tam, gdzie jest to właściwe, należy uwzględnić dokonania dostawcy na polu realizacji podobnych zamówień w związku z wymaganymi standardami społecznymi. Należy rozważyć możliwość zdyskwalifikowania oferentów, jeśli spełnione są warunki dyrektyw dotyczącej zamówień publicznych zezwalające na taką dyskwalifikację.

Polecamy: serwis Leasing

Źródło: Komisja Europejska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA