REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ocenić zdolności techniczne kandydata w zamówieniu publicznym?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak ocenić zdolności techniczne kandydata w zamówieniu publicznym?
Jak ocenić zdolności techniczne kandydata w zamówieniu publicznym?

REKLAMA

REKLAMA

Zdolności techniczne kandydata to jeden z elementów odgrywających kluczową rolę przy podejmowaniu decyzji dotyczącej wyboru wykonawcy. Na co zwracać uwagę podczas stosowania tego kryterium? Przeczytaj.

Proces wyboru umożliwia instytucjom zamawiającym dokonanie oceny zdolności kandydata do spełnienia wymagań określonych w zamówieniu. Dyrektywy dotyczące zamówień publicznych zawierają wyczerpującą listę kryteriów wyboru pod kątem zdolności technicznych, które można zastosować, aby uzasadnić wybór kandydatów. Kryteria wyboru różniące się od tych sformułowanych w dyrektywach dotyczących zamówień publicznych będą więc niezgodne z tymi dyrektywami.

REKLAMA

W sprawie Beentjes Trybunał orzekł, że warunek zawierający wymóg zatrudnienia osób długotrwale bezrobotnych nie miał związku ze sprawdzaniem adekwatności oferentów na podstawie ich sytuacji ekonomicznej i finansowej oraz ich wiedzy technicznej i zdolności.

Jednakże warunek wymagający zatrudnienia osób długotrwale bezrobotnych można by umieścić w klauzulach dotyczących wykonania
zamówienia przy założeniu, że jest to zgodne z przepisami UE obowiązującymi na etapie wykonania.

Ponadto kryteria wyboru muszą być niedyskryminujące, proporcjonalne i powiązane z przedmiotem zamówienia. W celu utworzenia takiego powiązania kwestie społeczne można uwzględnić w technicznych kryteriach wyboru tylko wtedy, gdy zdobycie zamówienia wymaga specyficznej wiedzy specjalistycznej z zakresu zagadnień społecznych.

Zależnie od przedmiotu zamówienia instytucja zamawiająca może przeanalizować różne aspekty zdolności technicznych kandydata.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

• Czy firma uczestnicząca w przetargu zatrudnia lub ma dostęp do pracowników dysponujących wiedzą i doświadczeniem niezbędnym do obsługi kwestii społecznych zamówienia (np. konieczność posiadania wyszkolonego personelu i specyficznych doświadczeń kierowniczych w przypadku zamówienia na budowę żłobka lub konieczność posiadania inżynierów i architektów znających się na
problemach zapewniania dostępności w przypadku budowy budynku publicznego)?

• Czy firma uczestnicząca w przetargu posiada wyposażenie techniczne niezbędne do sprawowania opieki socjalnej lub czy ma do niego dostęp (np. konieczność posiadania wyposażenia niezbędnego do opieki nad osobami starszymi w przypadku zamówienia na prowadzenie domu spokojnej starości)?

Polecamy: Jak wybrać wykonawcę w zamówieniu publicznym?

REKLAMA

• Czy firma uczestnicząca w przetargu posiada odpowiednie specjalistyczne wyposażenie techniczne niezbędne do obsługi aspektów społecznych (np. w przypadku zamówienia na zakup sprzętu komputerowego, łącznie z wymogami dostępności dla osób niepełnosprawnych)? Świadectwem możliwości technicznych podmiotu gospodarczego może być jeden lub więcej dowodów z obszernej listy zamieszczonej w dyrektywach, w tym m.in.:

• wykaz zrealizowanych zamówień z listą specjalistów lub zespołów technicznych, które trzeba było zaangażować do ich realizacji;
• opis wykorzystanych urządzeń i instalacji technicznych oraz powiązanych z nimi działań podjętych przez wykonawcę;
• wykształcenie i kwalifikacje zawodowe pracowników wykonawcy (są one szczególnie ważne w przypadku zamówień, których cele społeczne można osiągnąć tylko dzięki właściwemu wyszkoleniu pracowników);
• szczegółowe informacje na temat stanu zatrudnienia w firmie usługodawcy oraz liczebności kadry kierowniczej;
• szczegółowe informacje na temat części zamówienia, która może zostać podzlecona.

Należy zachować równowagę między potrzebą zdobycia przez instytucję zamawiającą wystarczających dowodów, że wykonawca ma zdolności wystarczające do wykonania zamówienia, a potrzebą uniknięcia nadmiernego obciążania wykonawców.

Wybór dostawców, wykonawców i usługodawców

Należy rozważyć zdolność potencjalnych wykonawców do realizacji danego zamówienia. Należy określić kryteria wyboru oparte na obszernej liście zamieszczonej w dyrektywach dotyczących zamówień publicznych. Czy zamówienie wymaga umiejętności lub zdolności społecznych (np. określonych kwalifikacji, szkoleń lub odpowiedniego sprzętu niezbędnego do obsługi społecznych aspektów zamówienia)? Jeśli tak, należy dołączyć te kryteria, aby określić zdolności techniczne niezbędne do realizacji zamówienia.

Ocena zdolności technicznych musi odnosić się do zdolności kandydata do realizacji zamówienia. Tam, gdzie jest to właściwe, należy uwzględnić dokonania dostawcy na polu realizacji podobnych zamówień w związku z wymaganymi standardami społecznymi. Należy rozważyć możliwość zdyskwalifikowania oferentów, jeśli spełnione są warunki dyrektyw dotyczącej zamówień publicznych zezwalające na taką dyskwalifikację.

Polecamy: serwis Leasing

Źródło: Komisja Europejska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA