REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ocenić zdolności techniczne kandydata w zamówieniu publicznym?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak ocenić zdolności techniczne kandydata w zamówieniu publicznym?
Jak ocenić zdolności techniczne kandydata w zamówieniu publicznym?

REKLAMA

REKLAMA

Zdolności techniczne kandydata to jeden z elementów odgrywających kluczową rolę przy podejmowaniu decyzji dotyczącej wyboru wykonawcy. Na co zwracać uwagę podczas stosowania tego kryterium? Przeczytaj.

Proces wyboru umożliwia instytucjom zamawiającym dokonanie oceny zdolności kandydata do spełnienia wymagań określonych w zamówieniu. Dyrektywy dotyczące zamówień publicznych zawierają wyczerpującą listę kryteriów wyboru pod kątem zdolności technicznych, które można zastosować, aby uzasadnić wybór kandydatów. Kryteria wyboru różniące się od tych sformułowanych w dyrektywach dotyczących zamówień publicznych będą więc niezgodne z tymi dyrektywami.

REKLAMA

REKLAMA

W sprawie Beentjes Trybunał orzekł, że warunek zawierający wymóg zatrudnienia osób długotrwale bezrobotnych nie miał związku ze sprawdzaniem adekwatności oferentów na podstawie ich sytuacji ekonomicznej i finansowej oraz ich wiedzy technicznej i zdolności.

Jednakże warunek wymagający zatrudnienia osób długotrwale bezrobotnych można by umieścić w klauzulach dotyczących wykonania
zamówienia przy założeniu, że jest to zgodne z przepisami UE obowiązującymi na etapie wykonania.

Ponadto kryteria wyboru muszą być niedyskryminujące, proporcjonalne i powiązane z przedmiotem zamówienia. W celu utworzenia takiego powiązania kwestie społeczne można uwzględnić w technicznych kryteriach wyboru tylko wtedy, gdy zdobycie zamówienia wymaga specyficznej wiedzy specjalistycznej z zakresu zagadnień społecznych.

REKLAMA

Zależnie od przedmiotu zamówienia instytucja zamawiająca może przeanalizować różne aspekty zdolności technicznych kandydata.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Czy firma uczestnicząca w przetargu zatrudnia lub ma dostęp do pracowników dysponujących wiedzą i doświadczeniem niezbędnym do obsługi kwestii społecznych zamówienia (np. konieczność posiadania wyszkolonego personelu i specyficznych doświadczeń kierowniczych w przypadku zamówienia na budowę żłobka lub konieczność posiadania inżynierów i architektów znających się na
problemach zapewniania dostępności w przypadku budowy budynku publicznego)?

• Czy firma uczestnicząca w przetargu posiada wyposażenie techniczne niezbędne do sprawowania opieki socjalnej lub czy ma do niego dostęp (np. konieczność posiadania wyposażenia niezbędnego do opieki nad osobami starszymi w przypadku zamówienia na prowadzenie domu spokojnej starości)?

Polecamy: Jak wybrać wykonawcę w zamówieniu publicznym?

• Czy firma uczestnicząca w przetargu posiada odpowiednie specjalistyczne wyposażenie techniczne niezbędne do obsługi aspektów społecznych (np. w przypadku zamówienia na zakup sprzętu komputerowego, łącznie z wymogami dostępności dla osób niepełnosprawnych)? Świadectwem możliwości technicznych podmiotu gospodarczego może być jeden lub więcej dowodów z obszernej listy zamieszczonej w dyrektywach, w tym m.in.:

• wykaz zrealizowanych zamówień z listą specjalistów lub zespołów technicznych, które trzeba było zaangażować do ich realizacji;
• opis wykorzystanych urządzeń i instalacji technicznych oraz powiązanych z nimi działań podjętych przez wykonawcę;
• wykształcenie i kwalifikacje zawodowe pracowników wykonawcy (są one szczególnie ważne w przypadku zamówień, których cele społeczne można osiągnąć tylko dzięki właściwemu wyszkoleniu pracowników);
• szczegółowe informacje na temat stanu zatrudnienia w firmie usługodawcy oraz liczebności kadry kierowniczej;
• szczegółowe informacje na temat części zamówienia, która może zostać podzlecona.

Należy zachować równowagę między potrzebą zdobycia przez instytucję zamawiającą wystarczających dowodów, że wykonawca ma zdolności wystarczające do wykonania zamówienia, a potrzebą uniknięcia nadmiernego obciążania wykonawców.

Wybór dostawców, wykonawców i usługodawców

Należy rozważyć zdolność potencjalnych wykonawców do realizacji danego zamówienia. Należy określić kryteria wyboru oparte na obszernej liście zamieszczonej w dyrektywach dotyczących zamówień publicznych. Czy zamówienie wymaga umiejętności lub zdolności społecznych (np. określonych kwalifikacji, szkoleń lub odpowiedniego sprzętu niezbędnego do obsługi społecznych aspektów zamówienia)? Jeśli tak, należy dołączyć te kryteria, aby określić zdolności techniczne niezbędne do realizacji zamówienia.

Ocena zdolności technicznych musi odnosić się do zdolności kandydata do realizacji zamówienia. Tam, gdzie jest to właściwe, należy uwzględnić dokonania dostawcy na polu realizacji podobnych zamówień w związku z wymaganymi standardami społecznymi. Należy rozważyć możliwość zdyskwalifikowania oferentów, jeśli spełnione są warunki dyrektyw dotyczącej zamówień publicznych zezwalające na taką dyskwalifikację.

Polecamy: serwis Leasing

Źródło: Komisja Europejska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA