REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można ogłosić zamówienie na towary etyczne?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy można ogłosić zamówienie na towary etyczne?
Czy można ogłosić zamówienie na towary etyczne?

REKLAMA

REKLAMA

Instytucja zamawiająca może chcieć zakupić towary, które przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju (zwane dalej „etycznymi towarami handlowymi”). W takim przypadku może uwzględnić w specyfikacjach przetargowych odpowiednie aspekty, ale nie może wymagać, aby produkty miały specyficzną etykietę/certyfikat potwierdzające etyczność handlu. Dlaczego?

Ponieważ ograniczałoby dostęp do zamówienia publicznego produktom, które nie mają certyfikatu, ale spełniają podobne standardy zrównoważonego handlu.

REKLAMA

REKLAMA

Jest to zasada ogólna, która odnosi się nie tylko do etykiet etycznego handlu, ale do wszystkich etykiet, które wymagają uprzedniego uzyskania certyfikatu przez podmioty gospodarcze lub przez ich produkty. Podobnie instytucja zamawiająca, która chce kupić bioprodukty, nie może żądać specjalnej etykiety „eko”, ale może poprosić w dokumentacji przetargowej o zgodność z określonymi kryteriami rolnictwa biologicznego.

Wymagania dotyczące zrównoważonego rozwoju można zamieścić w specyfikacjach technicznych przetargu publicznego przy założeniu, że kryteria te są powiązane z przedmiotem danego zamówienia i zapewniają zgodność z innymi stosownymi przepisami UE dotyczącymi zamówień publicznych, a także z zasadami równego traktowania i przejrzystości.

Instytucja zamawiająca, która chce nabyć etyczne towary handlowe, może to zrobić poprzez zdefiniowanie w specyfikacjach technicznych towarów odpowiednich kryteriów zrównoważonego rozwoju. Po określeniu przedmiotu zamówienia publicznego (jaki ogólny rodzaj produktów należy kupić) instytucja zamawiająca może zdefiniować specyfikacje techniczne tych produktów. Wymagania muszą jednak odnosić się do cech charakterystycznych albo osiągów produktów (takich jak np. wykonanie z surowców wtórnych) lub do procesu wytwarzania tych produktów (np. hodowla organiczna).

W specyfikacjach technicznych nie można uwzględniać wymagań związanych z warunkami pracy osób zaangażowanych w proces wytwarzania produktów, które mają być zakupione, gdyż nie należą one do specyfikacji technicznych w rozumieniu dyrektyw dotyczących zamówień publicznych. Pod pewnymi warunkami można je jednak zamieścić w klauzulach dotyczących wykonania zamówienia.

Polecamy: Jak stosować warianty przy zamówieniach publicznych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Instytucje zamawiające, które zamierzają nabyć etyczne towary handlowe, nie powinny po prostu „wycinać i wklejać” do specyfikacji technicznych swoich zakupów wszystkich specyfikacji technicznych dotyczących etykiety/certyfikatu etycznego handlu ani tym bardziej wskazywać konkretnej etykiety czy certyfikatu. Mogą natomiast przejrzeć wszystkie kryteria cząstkowe warunkujące nadanie etykiety lub certyfikatu etycznego handlu i wykorzystać tylko te z nich, które są powiązane z przedmiotem ich zakupów.

Instytucje zamawiające mogą określić, które etykiety lub certyfikaty etycznego handlu wydają się spełniać te kryteria, ale muszą także zawsze dopuszczać inne środki potwierdzające spełnienie żądanych kryteriów. Oferenci powinni mieć możliwość udowodnienia zgodności ze zdefiniowanymi wymaganiami albo poprzez okazanie stosownych etykiet/certyfikatów etycznego handlu albo w inny sposób.

Kryteria zrównoważonego rozwoju (w tym kryteria społeczne) można także włączyć do warunków wykonania zamówienia przy założeniu, że są one powiązane z wykonaniem danego zamówienia (np. wynagrodzenie minimalne i godziwe warunki zatrudnienia dla pracowników  zaangażowanych w wykonanie zamówienia) oraz są zgodne mutatis mutandis (czyli po dokonaniu niezbędnych zmian) z innymi wymaganiami wspomnianymi w punkcie powyżej i, bardziej ogólnie, z warunkami określonymi w części niniejszego Przewodnika pt. „Zasady formułowania klauzul dotyczących wykonania zamówienia”.

Jeśli instytucja zamawiająca chce kupić etyczną handlowo kawę lub owoce, może na przykład zamieścić w warunkach dotyczących realizacji zamówienia klauzulę wymagającą od dostawcy zapłacenia producentom ceny umożliwiającej im pokrycie kosztów zrównoważonej produkcji, takich jak koszty godnych płac i warunków zatrudnienia pracowników, przyjaznych dla środowiska metod produkcji oraz usprawnień procesu produkcyjnego i poprawy warunków pracy.

Polecamy: serwis Leasing

Źródło: Komisja Europejska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA