REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co powinien zrobić zamawiający, gdy złożono dwie tak samo korzystne oferty?

Kancelaria Brzezińska Narolski Adwokaci
Co w przypadku gdy złożone dwie tak samo korzystne oferty powinien zrobić zamawiający?
Co w przypadku gdy złożone dwie tak samo korzystne oferty powinien zrobić zamawiający?

REKLAMA

REKLAMA

Zasadą jest, że zamawiający po otwarciu ofert dokonuje wyboru najkorzystniejszej oferty na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Kryterium oceny ofert może być albo tylko cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia. W szczególności chodzi tu o jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, zastosowanie najlepszych dostępnych technologii w zakresie oddziaływania na środowisko, koszty eksploatacji, serwis oraz termin wykonania zamówienia. Jak jednak powinien zachować się zamawiający gdy oferty są równie korzystne?

W przypadku, gdy jedynym kryterium oceny ofert jest cena zamawiający nie może dokonać wyboru najkorzystniejszej oferty gdy złożono dwie lub więcej ofert o takiej samej (najniższej) cenie.

REKLAMA

W takiej sytuacji ustawodawca przewiduje, że zamawiający wzywa wykonawców, którzy złożyli równie korzystne oferty, do złożenia w terminie określonym przez zamawiającego ofert dodatkowych.

Wykonawcy, składając oferty dodatkowe, nie mogą zaoferować cen wyższych niż zaoferowane w złożonych ofertach. Zamawiający dokonuje następnie wyboru tej oferty, która przedstawia niższą cenę.

REKLAMA

Możliwa jest jednak sytuacja, gdy oferty dodatkowe także będą przedstawiały identyczne ceny. Wówczas zamawiający nie może już ponownie wezwać oferentów do złożenia dalszych ofert dodatkowych, ale musi przetarg unieważnić w oparciu o art. 93 ust. 1 punkt 5 Ustawy Prawo zamówień publicznych.

W przetargu na dostawę drzwi złożono cztery oferty: A zaproponował cenę 1000 zł, B zaproponował cenę 1000 zł, C zaproponował cenę 1500 zł, D zaproponował cenę 1200 zł. W takiej sytuacji zamawiający wzywa oferentów A i B do złożenia ofert dodatkowych. W zależności od tego, który z oferentów złoży ofertę dodatkową z niższą ceną ten wygra przetarg. Jeżeli obaj oferenci złożą takie same oferty dodatkowe (np. każdy z nich zaproponuję po 800 zł) wówczas zamawiający musi unieważnić przetarg.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardziej skomplikowana sytuacja występuje, gdy zamawiający przewidział obok ceny jeszcze inne kryterium lub kryteria oceny ofert. Możliwe jest wówczas, że zostaną złożone oferty przedstawiające taki sam bilans ceny i innych kryteriów oceny ofert.

REKLAMA

W takim przypadku ustawodawca daje przewagę kryterium ceny. Jeżeli nie można wybrać oferty najkorzystniejszej z uwagi na to, że dwie lub więcej ofert przedstawiają taki sam bilans ceny i innych kryteriów oceny ofert, wówczas zamawiający spośród tych ofert wybiera ofertę z niższą ceną.

Zamawiający ogłosił przetarg na usługi szkoleniowe. W specyfikacji istotnych warunków zamówienia  określił dwa kryteria oceny ofert: cenę i doświadczenie.  W przetargu na usługę szkolenia złożono dwie oferty: A zaproponował cenę niższą niż B, ale B wykazał się doświadczeniem większym od A. W rezultacie okazało się że oferty A i B mają taką samą ilość punktów. W takiej sytuacji zamawiający musi dokonać wyboru oferty A jako oferty z niższą ceną.


W końcu może się zdarzyć sytuacja, gdy zamawiający przewidział obok ceny jeszcze inne kryterium lub kryteria oceny ofert, a złożone oferty nie tylko przedstawiają taki sam bilans ceny i innych kryteriów oceny ofert, ale także zaproponowane w nich ceny są takie same.

Polecamy: Kiedy nie stosuje się ustawy prawo zamówień publicznych

Ustawa Prawo zamówień publicznych nie zawiera jasnej instrukcji jak wówczas powinien postąpić zamawiający. W mojej ocenie zamawiający powinien wówczas wezwać takich oferentów do złożenia ofert dodatkowych.

Za takim stanowiskiem przemawia fakt, że w art. 93 ust. 1 w/w ustawy ustawodawca przewidział tylko jedną „remisową” sytuację unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia tj. gdy zostały złożone oferty dodatkowe o takiej samej cenie. Wydaje się zatem, że założeniem ustawodawcy było, aby w każdym przypadku „remisu” zamawiający wzywał do złożenia ofert dodatkowych.

Innymi słowy z faktu, że ustawodawca w zamkniętym katalogu przesłanek unieważnienia przetargu nie przewiduje sytuacji złożenia ofert o takiej samej ilości punktów i takiej samej cenie można moim zdaniem wyprowadzić wniosek, że ustawodawca dopuścił stosowanie przez analogię art. 91 ust. 5 Ustawy Prawo zamówień publicznych, czyli procedurę wezwania do złożenia ofert dodatkowych. Należy podkreślić, że zgodnie z doktryną prawa podstawowym sposobem usuwania luk jest właśnie stosowanie wnioskowanie per analogiam.

W  kwestii dopuszczalności stosowania co do zasady takiej interpretacji Ustawy Prawo zamówień publicznych wypowiedziała się m.in. Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 2 marca 2010 r. (sygn. akt: KIO/UZP 217/10, Lex 576608): Wobec oceny, że ma miejsce luka w prawie, obowiązkiem Izby, jako organy stosującego przepisy oraz dokonującego ich wykładni, jest zbadanie możliwości jej usunięcia. Zgodnie ze stanowiskiem doktryny, w okolicznościach sprawy, sięgnąć należy do wnioskowania przez analogię (argumentum a simili).”

W doktrynie są także zwolennicy innej interpretacji, którzy uważają że skoro ustawodawca nie przewidział wprost w takiej sytuacji procedury ofert dodatkowych to przetarg należy unieważnić w oparciu o art. 93 ust. 1 punkt 7 w/w ustawy tj. w oparciu o przesłankę obarczenia postępowania niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.

W mojej ocenie ta ostatnia interpretacja nie jest zasadna jako niepotrzebnie przedłużająca postępowanie. Postulatem de lege ferenda jest wypełnienie istniejącej luki prawnej przez jasne wskazanie przez ustawodawcę sposobu postępowania w sytuacji, gdy dwie lub więcej ofert przedstawia taki sam bilans ceny i innych kryteriów oceny ofert, a ceny są jednakowe.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r. Kto może złożyć wniosek o umorzenie składek? Jakie warunki należy spełniać, by wystąpić z wnioskiem o umorzenie składek? Co będzie podlegało umorzeniu?

Polityka klimatyczna UE. Czy Europejski Zielony Ład osłabia konkurencyjność unijnej gospodarki

Europa ma coraz mniejszy udział w światowej gospodarce. W 2010 r. gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, natomiast w 2020 r. Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. Przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej - mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik.

REKLAMA

W biznesie jest miejsce na empatię

Rozmowa z Agatą Swornowską-Kurto, socjolożką, CEO w Grupie ArteMis i autorką kampanii „Bliżej Siebie”, o tym, dlaczego zrozumienie emocji i troska o zdrowie psychiczne pracowników są dziś podstawą długoterminowego sukcesu organizacji.

Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

REKLAMA