REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatki

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kiedy aporty są zwolnione od VAT

Czy od kwietnia 2009 r. wszystkie wnoszone aportem towary są opodatkowane VAT?

Czy przedsiębiorca budowlany może zaliczyć do kosztów diety przy własnych podróżach

Jestem indywidualnym przedsiębiorcą. Prowadzę działalność usługową w zakresie usług budowlano-remontowych. Często mam zamówienia spoza miejscowości, w której posiadam biuro. W związku z tym wyjeżdżam, aby świadczyć usługi. Czy w takim przypadku mogę naliczać sobie diety z tytułu podróży służbowej i zaliczać je do kosztów uzyskania przychodów?

Jaki kurs waluty zastosować w fakturze korygującej

Faktura pierwotna dokumentująca sprzedaż krajową została wystawiona w euro. Jak należy przeliczać korektę?

Czy skorzystanie z ulgi na złe długi jest możliwe, gdy zastosowano doręczenie zastępcze

Jesteśmy firmą handlową. Mamy kilku kontrahentów, którzy zalegają nam z płatnościami. Postanowiliśmy więc skorzystać z ulgi na złe długi. Wysłaliśmy wezwania do kontrahentów. Dwa wróciły nieodebrane. Czy możemy uznać, że było to doręczenie zastępcze, i skorygować VAT? Jakie faktury mogą być objęte korektą?

REKLAMA

Czy kopie faktur muszą być papierowe

Czy kopie faktur sprzedaży, które przechowujemy w firmie co najmniej przez pięć lat, powinny być papierowe? Czy mogą być przechowywane w systemie, natomiast na żądanie np. kontrolujących udostępniane w postaci wydruku komputerowego? Wystawiamy bardzo dużo faktur. Przechowywanie ich papierowych kopii stanowi dla nas ogromy problem. Nie ma ich gdzie składować. Spotkaliśmy się z wieloma interpretacjami, w których urzędy stoją na stanowisku, że kopie należy przechowywać w formie papierowej, w ich oryginalnej postaci. Czy rzeczywiście tak jest?

Czy należy sporządzać dokumentację podatkową transakcji pomiędzy firmami ojca i syna

Prowadzę indywidualną działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży towarów. Odrębną działalność prowadzi również mój syn. Dodatkowo pomagam synowi w prowadzeniu działalności gospodarczej jako osoba współpracująca w firmie syna. Nasze firmy dokonują między sobą transakcji dotyczących sprzedaży i zakupu towarów. Czy w takim przypadku istnieje obowiązek sporządzania dokumentacji podatkowej, obejmującej transakcje między naszymi firmami?

Jak powinien postąpić podatnik, który nie zgadza się z ustaleniami kontroli

Po przeprowadzonej kontroli otrzymałem protokół kontroli. Niezupełnie się z nim zgadzam. Jak powinienem postąpić, jeżeli zdecyduję się zakwestionować ustalenia kontroli w całości lub w części?

Czy można skorzystać z jednorazowej amortyzacji po rozpoczęciu amortyzacji na zasadach ogólnych

Czy istnieje możliwość skorzystania z jednorazowej amortyzacji (na podstawie art. 16k ust. 7 updop), w sytuacji gdy spełnione są wszystkie wymagania, lecz środek trwały został już wprowadzony do ewidencji środków trwałych i co miesiąc dokonywane są odpisy amortyzacyjne? Jednorazowa amortyzacja stanowiłaby różnicę między wartością początkową środka trwałego a dokonanymi odpisami amortyzacyjnymi.

REKLAMA

Odszkodowanie w księdze przychodów i rozchodów

Jakich zapisów należy dokonać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w związku z uszkodzeniem samochodu ciężarowego (nowy samochód o przebiegu 8200 km), który jest leasingowany? Naprawa samochodu została już zgłoszona do ubezpieczyciela. Firma otrzymała fakturę VAT z warsztatu samochodowego, z której wynika, że należy opłacić tylko VAT, a pozostałą część pokrywa ubezpieczyciel.

Wydatek na wycenę nieruchomości przy kredycie inwestycyjnym

Prowadzę indywidualną działalność gospodarczą. W marcu 2010 r. planuję rozpocząć inwestycję w postaci budowy bazy magazynowej. Staram się o kredyt inwestycyjny na sfinansowanie tej budowy. Warunkiem uzyskania kredytu jest dokonanie wyceny nieruchomości, która ma być jego zabezpieczeniem. Czy koszt wyceny nieruchomości, poniesiony w związku z uzyskaniem kredytu inwestycyjnego, mogę ująć bezpośrednio w kosztach uzyskania przychodu?

Jak należy prowadzić ewidencję VAT w przypadku wystawiania faktur i paragonów fiskalnych

Zakupiliśmy kasę fiskalną. Proszę o wyjaśnienie, jak ujmować paragon fiskalny z kasy (sprzedaż dla osób fizycznych) w ewidencji VAT, jeśli jest do niego faktura VAT, a jak jeśli jej nie ma. Czy sprzedaż z paragonów ujmuję jako przychód w pkpir?

Jak rozliczać sprzedaż przez Internet

Zamierzam zająć się handlem zabawkami. Będą to wyłącznie towary używane. Będę je kupował tylko od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, mieszkających zarówno w Polsce, jak i w innych krajach Unii Europejskiej za pośrednictwem portali Allegro. Poza kontaktem przez Internet nie będę miał innego kontaktu ani z osobami, od których będę kupował, ani z osobami, którym będę sprzedawał te towary, ponieważ sprzedaż również będzie prowadzona przez Internet. Jak powinno wyglądać rozliczenie tak prowadzonej działalności? Co w przypadku, gdy będę korzystał ze zwolnienia z VAT? Czy muszę mieć kasę fiskalną? Płatności za sprzedaż będą dokonywane na konto bankowe. Będę prowadził pkpir.

Dane na fakturze podawane przez spółkę z o.o. w organizacji

Założyliśmy nową spółkę z o.o. Mamy już akt notarialny, ale spółka nie jest jeszcze zgłoszona do KRS, w związku z czym nie mamy numeru NIP ani REGON. Czy na fakturach dotyczących naszych zakupów obok nazwy spółki powinno być napisane „w organizacji”? Jakie dane powinna zawierać faktura, skoro nie mamy NIP? Czy po nadaniu numeru można skorygować dane notą korygującą? Czy z tych faktur będziemy mogli odliczyć VAT?

Czy faktura VAT musi być podpisana, aby można było ją zaksięgować

Podczas przeprowadzania kontroli wewnętrznej w firmie odkryliśmy kilka faktur VAT, które zostały zaksięgowane do rozliczenia, ale nie mają podpisu sprzedawcy. Czy ewentualna kontrola podatkowa może je zakwestionować? Czy zaksięgowanie faktur bez podpisu wystawcy (sprzedawcy) jest nieprawidłowe?

Kiedy pracodawca może rozliczyć podatek roczny pracownika za 2009 r.

Jeżeli pracownik chce, żeby za 2009 r. jego roczny podatek dochodowy rozliczył pracodawca, musi do 8 stycznia 2010 r. złożyć mu oświadczenie PIT-12. Nie weszły w życie zmiany, które zakładały, że pracodawca będzie rozliczał pracownika bez składania takiego wniosku.

Czy pożyczki udzielane pracownikom z ZFŚS podlegają opodatkowaniu VAT

Czy jeśli jako pracodawca udzielamy pożyczek, należy je potraktować jako opodatkowane VAT i wykazać jako sprzedaż zwolnioną?

Jak rozliczyć wdrażanie oprogramowania komputerowego

Jak ustalić wartość początkową wartości niematerialnych i prawnych przy wdrażaniu oprogramowania komputerowego w spółce kapitałowej? Jak kwalifikować comiesięczne wydatki na oprogramowanie, w tym wydatki na pracowników i serwis?

Ulgi podatkowe dla przedsiębiorców zatrudniających pracowników niepełnosprawnych i znajdujących się w niekorzystnej sytuacji

Od 17 listopada 2009 r. do 30 czerwca 2014 r. przedsiębiorcy mogą występować z wnioskami o udzielenie ulg podatkowych w związku z zatrudnianiem pracowników znajdujących się w niekorzystnej sytuacji, a także pracowników niepełnosprawnych.

Czy zaliczka na poczet sprzedaży zwolnionej z VAT podlega wykazaniu w deklaracji

Otrzymałem zaliczkę na poczet sprzedaży od podmiotu, który jest podatnikiem VAT. Sprzedaż będzie prawdopodobnie zwolniona z VAT, gdyż jest to towar używany. Jak powinienem rozliczyć tę zaliczkę i czy w ogóle powinienem ją rozliczać?

Rejestracja nowej grupy podatników VAT UE już od 1 grudnia 2009 r.

Od 1 stycznia 2010 r. nowa grupa podatników VAT musi się zarejestrować jako podatnicy VAT UE. Są to podatnicy dokonujący importu usług oraz podatnicy świadczący usługi opodatkowane u nabywcy z innego państwa członkowskiego UE. Podatnicy ci powinni złożyć zgłoszenie rejestracyjne VAT-R, chyba że są już zarejestrowani do celów importu usług.

Czy można amortyzować samochód „z kratką” metodą jednorazową

Jestem tzw. małym podatnikiem. Moje przychody za zeszły rok wyniosły niecałe 500 000 zł. W listopadzie br. kupiłam samochód „z kratką”. Auto zostało kupione na kredyt. Ze swoich środków dokonałam wpłaty 35% wartości auta. Jednym z zabezpieczeń spłaty kredytu jest przewłaszczenie własności samochodu na bank. Czy w takim przypadku mogę skorzystać z jednorazowej amortyzacji?

Jakie dane na fakturze powinna podać spółka z o.o. przed rejestracją do VAT

Założyliśmy nową spółkę z o.o. Mamy już akt notarialny, natomiast nie jest ona jeszcze zgłoszona do KRS, w związku z czym nie mamy numeru NIP ani REGON. Czy na fakturach dotyczących naszych zakupów obok nazwy spółki powinno być napisane „w organizacji”? Jakie dane powinna zawierać faktura, skoro nie mamy NIP? Czy po nadaniu numeru można skorygować dane notą korygującą? Czy z tych faktur będziemy mogli odliczyć VAT?

Bony czy gotówka na święta - korzystniejsze rozwiązanie

Czy wypłata gotówki na święta korzysta ze zwolnienia od p.d.o.f.? Czy wolne od p.d.o.f. są bony i talony finansowane z ZFŚS? Czy świadczenia okolicznościowe przyznane emerytom korzystają ze zwolnienia od p.d.o.f.?

Jak zlikwidować dług i podnieść kapitał zakładowy spółki bez podatku

Jestem wspólnikiem spółki z o.o. Wraz z pozostałymi wspólnikami od kilku lat dokapitalizujemy naszą spółkę, zasilając ją w miarę potrzeb dopłatami do już wniesionych wkładów lub pożyczkami. W związku z tym, że terminy ich zwrotu już minęły, a spółka zainwestowała nasze pieniądze, to nie ma realnej możliwości, aby je nam zwróciła. Spółka jest więc naszym dłużnikiem, co pogarsza jej wizerunek, np. w bankach. Słyszałem, że jest możliwość „wpisania” kwot pożyczek i dopłat do kapitału zakładowego i oddłużenie spółki w ten sposób. Czy wiąże się to z jakimiś kosztami podatkowymi?

Podwójny leasing i podwójne odliczenie VAT

Skorzystałem z możliwości taniego leasingu i na podstawie umowy leasingu operacyjnego przyjąłem do korzystania samochód osobowy, który wcześniej był już przedmiotem innego leasingu i korzystał z niego inny przedsiębiorca. Czy mam prawo do odliczania podatku VAT od faktur leasingowych?

Jak należy obciążać pracownika za wykorzystanie telefonu służbowego do celów prywatnych

Jak prawidłowo należy obciążać pracownika za wykorzystanie telefonu służbowego do celów prywatnych? Do tej pory stosowaliśmy w tym celu notę obciążeniową, a nie fakturę VAT. Jesteśmy płatnikiem VAT.

Czy likwidacja części działalności powoduje obowiązek dokonania odczytu kasy

W mojej firmie funkcjonował bar. Była to dodatkowa forma działalności gospodarczej. Sprzedaż w barze była ewidencjonowana za pomocą kasy fiskalnej. W związku z faktem, że bar okazał się nierentowny, będzie on zamknięty, a kasa nie będzie na razie używana. Czy muszę ten fakt zgłaszać do US?

Jak rozliczyć w pkpir poniesione koszty projektu rozbudowy najmowanego budynku

Jestem indywidualnym przedsiębiorcą. Do celów prowadzonej działalności gospodarczej najmuję budynek od gminy. Do budynku ma być dobudowana winda. Z moich środków mam pokryć koszty projektu dobudowy windy, które wynoszą 7300 zł. Pozostałą część kosztów pokryje gmina z funduszy unijnych. Jak ująć koszty tego projektu w pkpir?

Czy można anulować zwrócone przez kontrahenta faktury

Czy anulowanie faktur jest możliwe, gdy kontrahent odsyła nam je niepodpisane? Czy w takim przypadku należy wystawić faktury korygujące? Taką interpretację otrzymaliśmy z urzędu skarbowego. Taki sposób postępowania utrudnia nam działalność, gdyż kontrahenci, którzy odesłali faktury, nie chcą również przyjmować faktur korygujących.

Czy organy podatkowe muszą mieć dostęp on-line do faktur elektronicznych

Wystawiamy faktury elektroniczne. Czy urząd skarbowy musi mieć dostęp on-line do tych faktur w trakcie kontroli? Faktury elektroniczne przechowujemy na płytach CD. Czy jeśli w siedzibie naszej firmy udostępnimy kontrolującym stanowisko komputerowe, spełnimy warunki dotyczące udostępniania e-faktur?

Jak rozliczyć sprzedaż środka trwałego po likwidacji działalności

W dniu 28 lutego br. zakończyłam działalność gospodarczą w zakresie wyrobu odzieży. Działalność w 2009 r. była opodatkowana podatkiem liniowym. W październiku sprzedałam za 12 tys. zł maszynę dziewiarską, która była środkiem trwałym w zakończonej działalności. Wartość początkowa maszyny wynosiła 22 tys. zł. Dokonałam od niej odpisów amortyzacyjnych na kwotę 18 tys. zł. Czy muszę zapłacić podatek od tej sprzedaży?

Jak zaoszczędzić na podatkach, zakładając spółkę na Cyprze

Mój wspólnik nalega, abyśmy zaoszczędzili na ograniczeniu obciążeń podatkowych za pośrednictwem spółki z siedzibą na Cyprze. Nie wiem zbyt wiele o możliwościach obniżenia podatku przez założenie takiej spółki. Czy szukanie oszczędności tego typu jest legalne?

Jak rozliczyć w pkpir wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności

Od 1 lipca br. prowadzę działalność jako fizjoterapeuta. Od kwietnia do czerwca uczestniczyłem w szkoleniach przygotowawczych do wykonywania zawodu fizjoterapeuty, np. z terapii manualnej, z terapii stawów. Czy koszty tych szkoleń mogę zaliczyć do kosztów podatkowych prowadzonej działalności gospodarczej? Jeżeli tak, to w jaki sposób ująć te koszty w pkpir?

Czy można odroczyć termin instalacji kasy

Ze wstępnych wyliczeń wynika, że w listopadzie powinienem przekroczyć limit obrotów z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych (20 000 zł). Prowadzę działalność gospodarczą od sierpnia br., jednak teraz mam chwilowe problemy zdrowotne i finansowe. Wiem, że muszę kupić kasę i rozpocząć wkrótce ewidencjonowanie na niej sprzedaży na rzecz osób fizycznych. Jednak czy mogę zwrócić się do urzędu, aby ten termin trochę odwlec w czasie? Czy jest taka możliwość, czy też urząd skarbowy nie ma na to wpływu i bez względu na jego opinię będę musiał postąpić w myśl litery prawa?

Jak rozliczać podatek dochodowy właściciela w firmach osób fizycznych

Właściciel firmy uzyskuje dochody z dwóch źródeł (tj. jako prowadzący działalność gospodarczą i jako wspólnik w spółce jawnej). Rozliczając podatek dochodowy, posługuje się jedną deklaracją. Jak ująć naliczenie i zapłatę podatku dochodowego: a) w księgach z działalności prowadzonej na własne nazwisko, b) w księgach spółki jawnej?

Jak rozliczyć VAT po rezygnacji z metody kasowej

Firma posiada status małego podatnika. Zamierzamy przejść z metody kasowej na kwartalną. Czy musimy zawiadomić o tym urząd i jak zakończyć kasowe rozliczenie na przełomie?

Czy można zaliczyć do kosztów wydatki z tytułu używania auta zleceniobiorcy

Prowadzę indywidualną działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży i serwisu komputerów. Chciałbym zatrudnić osobę na umowę zlecenia. Jej praca polegałaby głównie na wyjazdach do klientów. Do wyjazdów zleceniobiorca używałby własnego auta. Czy do zwrotu kosztów jazd zleceniobiorcy, odbywanych jego samochodem, można zastosować rozliczenie według „kilometrówki”? Czy wypłacone z tego tytułu kwoty mogę zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu? Czy u zleceniobiorcy zwrot tych kosztów jest zwolniony od podatku dochodowego?

Odliczenie VAT od straconego wadium

Zgłosiłem swoje przedsiębiorstwo do przetargu na wykonanie infrastruktury drogowej w dużej firmie. Wpłaciłem wymagane wadium. Niestety, musiałem wycofać się z przetargu. Zgodnie z umową spowodowało to utratę wpłaconej przeze mnie kwoty. Podmiot organizujący przetarg wystawił w związku z tym fakturę VAT dokumentującą otrzymane świadczenie. Czy w przedstawionej sytuacji mam prawo do odliczenia VAT wynikającego z tej faktury, mimo że w zasadzie nie wykonałem żadnej usługi ani nie dostarczyłem towaru?

Czy można odliczyć VAT z faktury przed otrzymaniem kopii noty korygującej z akceptacją sprzedawcy

Zmieniłam adres siedziby spółki i w związku z tym wystawiłam sporo not korygujących. Kilka z nich jeszcze nie wróciło do mnie podpisanych, a muszę już w tym tygodniu złożyć deklarację VAT-7. Czy w związku z tym mogę odliczyć z tych faktur VAT?

Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na artykuły spożywcze i napoje

Spółka cywilna zajmuje się działalnością marketingową. W ramach przeprowadzanych akcji marketingowych rozdaje towary swoich kontrahentów, które uprzednio od nich kupuje. Często są to artykuły spożywcze bądź napoje. Czy spółka może zaliczyć do kosztów zakup towarów, w tym artykułów spożywczych i napojów, zużytych w trakcie organizowanych działań marketingowych?

Czy ponownie rozpoczęta działalność uprawnia do zwolnienia podmiotowego

Prowadziłem działalność gospodarczą i byłem podatnikiem VAT. Zakończyłem ją 30 kwietnia, złożywszy formularz VAT-Z. Teraz chcę rozpocząć nową działalność – będę wykonywał czynności zwolnione (pośrednictwo ubezpieczeniowe) i opodatkowane (handel). Czy w związku z tym wraz z rozpoczęciem nowej działalności muszę się zarejestrować jako podatnik VAT? Czy mogę korzystać ze zwolnienia? Czy od początku trzeba zarejestrować się jako podatnik VAT?

Jak rozliczyć w pkpir darowiznę towarów handlowych

Prowadzę działalność w zakresie handlu odzieżą. Przychody i koszty rozliczam w pkpir. Mam zamiar przekazać w formie darowizny część towaru na prywatny (należy do osoby fizycznej) ośrodek szkolno-wychowawczy dla dzieci z rodzin ubogich. Nie jest to organizacja pożytku publicznego. Przy nabyciu towarów, które mam zamiar przekazać darowizną, odliczyłem VAT. Czy przy tej darowiźnie towarów powinienem rozliczyć VAT należny? Jeżeli tak, to czy VAT należny od darowizny towarów jest kosztem uzyskania przychodów? Jak darowiznę towarów handlowych rozliczyć w pkpir?

Jak polski podatnik powinien zaewidencjonować fakturę wyrażoną w walucie obcej otrzymaną od polskiej spółki z o.o.

Czy spółka z o.o. prowadząca działalność w Polsce może wystawić fakturę w walucie obcej? Jeśli tak, to jak taką fakturę ma zarejestrować i zapłacić odbiorca (czynny podatnik VAT)? Pytanie związane jest ze zmianą art. 358 Kodeksu cywilnego.

Czy podatnik może zostać ukarany sankcją za brak kasy fiskalnej

Prowadzę handel obwoźny artykułami spożywczymi. W trakcie kontroli urząd skarbowy stwierdził, że mimo obowiązku nie prowadziłem ewidencji za pomocą kasy fiskalnej. Jakie kary grożą mi za niestosowanie kasy fiskalnej?

Czy kara umowna za zerwanie umowy najmu może być kosztem

Nasza spółka wynajmowała lokal na działalność gospodarczą. W czerwcu spółka zerwała umowę najmu. W związku z tym, że umowę zerwaliśmy przed zakończeniem 5-letniego okresu najmu, zapłaciliśmy karę umowną w wysokości 250 tys. zł. Czy możemy zaliczyć ją do kosztów uzyskania przychodu?

Jak dokumentować straty i ubytki w VAT

W wyniku wypadku firmowego samochodu przewożącego części samochodowe powstały niedobory towarów, które wystąpiły na skutek utraty towarów (kradzieży) oraz na skutek ich częściowego oraz całkowitego uszkodzenia. Jak dokumentować w VAT te ubytki, aby nie korygować podatku naliczonego?

Jak rozliczyć w pkpir podróż służbową właściciela firmy

Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie handlu obuwiem. Ostatnio musiałem skorzystać z prywatnego samochodu osobowego, ponieważ firmowy był w naprawie. Czy do kosztów uzyskania przychodów mogę zaliczyć wydatek na paliwo do tego samochodu? Czy jako właściciel firmy mogę zaliczyć do kosztów diety naliczone za czas podróży, którą odbyłem w celu zakupu towaru? Jak taką podróż rozliczyć w pkpir?

Skutki podatkowe praktyk absolwenckich - nowe przepisy

Kiedy zaliczyć do kosztów wynagrodzenie wypłacane absolwentowi na praktyce? Jakie jest ryzyko podatkowe przy nieodpłatnej praktyce absolwenta?

Czy na fakturze zaliczkowej należy podać nazwę towaru lub usługi

Czy na fakturze zaliczkowej musi być podana nazwa towaru? Czy wystarczy, jeśli jest podane: „zaliczka do umowy nr ..... z dnia .....”?

Czy wydatki na podwyższenie kapitału stanowią koszty podatkowe

W związku z podwyższeniem kapitału spółka poniosła opłaty notarialne, sądowe oraz koszty obsługi prawnej. Czy te wydatki stanowią koszt uzyskania przychodu?

REKLAMA