REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak należy prowadzić ewidencję w salonie fryzjerskim

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Florys
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 Osoba fizyczna otworzyła salon fryzjerski. Jest czynnym podatnikiem VAT. Nie ma jeszcze obowiązku instalacji kasy rejestrującej, ponieważ nie przekroczyła obrotu 20 000 zł. W salonie świadczy usługi fryzjerskie. Jak ma ewidencjonować sprzedaż? Czy może wpisywać utargi w ewidencję sprzedaży, skoro podatkową księgę przychodów i rozchodów prowadzi biuro rachunkowe? Czy na podstawie dowodu wewnętrznego sporządzonego zgodnie z ewidencją sprzedaży biuro rachunkowe może daną sprzedaż przenieść do rejestru sprzedaży VAT? Czy taki sposób ewidencjonowania utargów ze świadczonych usług będzie prawidłowy?

ODPOWIEDŹ

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiony sposób ewidencjonowania utargów jest prawidłowy. Podatnik (właściciel salonu fryzjerskiego) sporządza bowiem każdego dnia zestawienie sprzedaży (nieudokumentowanej fakturami). Nie ma przeszkód, aby na podstawie takiego zestawienia biuro rachunkowe wystawiło dowód wewnętrzny i zaewidencjonowało sprzedaż w ewidencji sprzedaży VAT.

WYJAŚNIENIE

Z pytania wynika, że osoba prowadząca salon fryzjerski jest czynnym podatnikiem VAT. Podatnik VAT czynny jest obowiązany prowadzić ewidencję zawierającą wszystkie dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji VAT. Są to dane dotyczące przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę VAT należnego, kwoty podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej (art. 109 ust. 3 ustawy o VAT). Podstawę do wpisów w ewidencji stanowią zwykle dokumenty źródłowe. W zdecydowanej większości są to faktury VAT (wystawiane przez sprzedawcę lub nabywcę). Wyjątkiem jest sytuacja, gdy podatnik VAT czynny - sprzedawca nie ma obowiązku wystawienia faktury. Jest tak, gdy nabywcą jest konsument (czyli osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej) - art. 106 ust. 4 ustawy o VAT. Gdy nabywcą jest konsument, który nie żąda wystawienia faktury (dotyczy to przypadku opisanego w pytaniu), podatnik - sprzedawca (w tym przypadku wykonawca usługi) nie ma obowiązku wystawienia dokumentu źródłowego (faktury). Ma jedynie obowiązek zaewidencjonowania sprzedaży.

REKLAMA

Ewidencje prowadzone na potrzeby VAT są czym innym niż podatkowa księga przychodów i rozchodów. Na potrzeby VAT powinna być prowadzona ewidencja sprzedaży oraz ewidencja zakupów. Przepisy nie wskazują wprost, kiedy w tych ewidencjach podatnik powinien dokonywać zapisów. W przedstawionym stanie najwłaściwsze jest sporządzanie przez Czytelniczkę każdego dnia zestawienia sprzedaży „bezfakturowej”. Prawidłowe jest też ewidencjonowanie sprzedaży przez biuro rachunkowe na podstawie tych zestawień w ewidencji sprzedaży VAT. Dzienne zestawienia sprzedaży stanowią podstawę wpisów w ewidencji sprzedaży VAT. Powinny być więc także archiwizowane i przechowywane razem z tą ewidencją. Ważne jest, aby cała sprzedaż podatnika z danego okresu rozliczeniowego (miesiąc lub kwartał) została ujęta w deklaracji składanej na potrzeby VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czytelniczka powinna się zastanowić, czy pomimo braku obowiązku nie zainstalować kasy rejestrującej i za jej pomocą ewidencjonować sprzedaż (obrót) dokonywaną w salonie fryzjerskim. W praktyce ewidencjonowanie obrotu za pomocą kasy rejestrującej ułatwiłoby prowadzenie ewidencji wymaganych przepisami ustawy o VAT.

Piotr Florys

PODSTAWA PRAWNA

• art. 106 ust. 4, art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA