REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak należy prowadzić ewidencję w salonie fryzjerskim

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Florys
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 Osoba fizyczna otworzyła salon fryzjerski. Jest czynnym podatnikiem VAT. Nie ma jeszcze obowiązku instalacji kasy rejestrującej, ponieważ nie przekroczyła obrotu 20 000 zł. W salonie świadczy usługi fryzjerskie. Jak ma ewidencjonować sprzedaż? Czy może wpisywać utargi w ewidencję sprzedaży, skoro podatkową księgę przychodów i rozchodów prowadzi biuro rachunkowe? Czy na podstawie dowodu wewnętrznego sporządzonego zgodnie z ewidencją sprzedaży biuro rachunkowe może daną sprzedaż przenieść do rejestru sprzedaży VAT? Czy taki sposób ewidencjonowania utargów ze świadczonych usług będzie prawidłowy?

ODPOWIEDŹ

REKLAMA

Przedstawiony sposób ewidencjonowania utargów jest prawidłowy. Podatnik (właściciel salonu fryzjerskiego) sporządza bowiem każdego dnia zestawienie sprzedaży (nieudokumentowanej fakturami). Nie ma przeszkód, aby na podstawie takiego zestawienia biuro rachunkowe wystawiło dowód wewnętrzny i zaewidencjonowało sprzedaż w ewidencji sprzedaży VAT.

WYJAŚNIENIE

REKLAMA

Z pytania wynika, że osoba prowadząca salon fryzjerski jest czynnym podatnikiem VAT. Podatnik VAT czynny jest obowiązany prowadzić ewidencję zawierającą wszystkie dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji VAT. Są to dane dotyczące przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę VAT należnego, kwoty podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej (art. 109 ust. 3 ustawy o VAT). Podstawę do wpisów w ewidencji stanowią zwykle dokumenty źródłowe. W zdecydowanej większości są to faktury VAT (wystawiane przez sprzedawcę lub nabywcę). Wyjątkiem jest sytuacja, gdy podatnik VAT czynny - sprzedawca nie ma obowiązku wystawienia faktury. Jest tak, gdy nabywcą jest konsument (czyli osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej) - art. 106 ust. 4 ustawy o VAT. Gdy nabywcą jest konsument, który nie żąda wystawienia faktury (dotyczy to przypadku opisanego w pytaniu), podatnik - sprzedawca (w tym przypadku wykonawca usługi) nie ma obowiązku wystawienia dokumentu źródłowego (faktury). Ma jedynie obowiązek zaewidencjonowania sprzedaży.

Ewidencje prowadzone na potrzeby VAT są czym innym niż podatkowa księga przychodów i rozchodów. Na potrzeby VAT powinna być prowadzona ewidencja sprzedaży oraz ewidencja zakupów. Przepisy nie wskazują wprost, kiedy w tych ewidencjach podatnik powinien dokonywać zapisów. W przedstawionym stanie najwłaściwsze jest sporządzanie przez Czytelniczkę każdego dnia zestawienia sprzedaży „bezfakturowej”. Prawidłowe jest też ewidencjonowanie sprzedaży przez biuro rachunkowe na podstawie tych zestawień w ewidencji sprzedaży VAT. Dzienne zestawienia sprzedaży stanowią podstawę wpisów w ewidencji sprzedaży VAT. Powinny być więc także archiwizowane i przechowywane razem z tą ewidencją. Ważne jest, aby cała sprzedaż podatnika z danego okresu rozliczeniowego (miesiąc lub kwartał) została ujęta w deklaracji składanej na potrzeby VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czytelniczka powinna się zastanowić, czy pomimo braku obowiązku nie zainstalować kasy rejestrującej i za jej pomocą ewidencjonować sprzedaż (obrót) dokonywaną w salonie fryzjerskim. W praktyce ewidencjonowanie obrotu za pomocą kasy rejestrującej ułatwiłoby prowadzenie ewidencji wymaganych przepisami ustawy o VAT.

Piotr Florys

PODSTAWA PRAWNA

• art. 106 ust. 4, art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur [KOMENTARZ]

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) obejmie wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), nawet najmniejsze firmy i wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur - podkreśla Monika Piątkowska, doradca podatkowy e-pity.pl i fillup.pl.

Boom na wynajem aut i rosnące zobowiązania firm

Wakacje pełne przygód? Kamper. Krótka wycieczka? Auto na godziny. Dojazd z dworca? Samochód na minuty. Wynajem pojazdów w Polsce rośnie, także w firmach. Jednak branża ma problemy – długi firm wynajmujących sięgają 251 mln zł i nadal rosną.

System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

REKLAMA

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA