REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak należy prowadzić ewidencję w salonie fryzjerskim

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Florys
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 Osoba fizyczna otworzyła salon fryzjerski. Jest czynnym podatnikiem VAT. Nie ma jeszcze obowiązku instalacji kasy rejestrującej, ponieważ nie przekroczyła obrotu 20 000 zł. W salonie świadczy usługi fryzjerskie. Jak ma ewidencjonować sprzedaż? Czy może wpisywać utargi w ewidencję sprzedaży, skoro podatkową księgę przychodów i rozchodów prowadzi biuro rachunkowe? Czy na podstawie dowodu wewnętrznego sporządzonego zgodnie z ewidencją sprzedaży biuro rachunkowe może daną sprzedaż przenieść do rejestru sprzedaży VAT? Czy taki sposób ewidencjonowania utargów ze świadczonych usług będzie prawidłowy?

ODPOWIEDŹ

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiony sposób ewidencjonowania utargów jest prawidłowy. Podatnik (właściciel salonu fryzjerskiego) sporządza bowiem każdego dnia zestawienie sprzedaży (nieudokumentowanej fakturami). Nie ma przeszkód, aby na podstawie takiego zestawienia biuro rachunkowe wystawiło dowód wewnętrzny i zaewidencjonowało sprzedaż w ewidencji sprzedaży VAT.

WYJAŚNIENIE

Z pytania wynika, że osoba prowadząca salon fryzjerski jest czynnym podatnikiem VAT. Podatnik VAT czynny jest obowiązany prowadzić ewidencję zawierającą wszystkie dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji VAT. Są to dane dotyczące przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę VAT należnego, kwoty podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej (art. 109 ust. 3 ustawy o VAT). Podstawę do wpisów w ewidencji stanowią zwykle dokumenty źródłowe. W zdecydowanej większości są to faktury VAT (wystawiane przez sprzedawcę lub nabywcę). Wyjątkiem jest sytuacja, gdy podatnik VAT czynny - sprzedawca nie ma obowiązku wystawienia faktury. Jest tak, gdy nabywcą jest konsument (czyli osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej) - art. 106 ust. 4 ustawy o VAT. Gdy nabywcą jest konsument, który nie żąda wystawienia faktury (dotyczy to przypadku opisanego w pytaniu), podatnik - sprzedawca (w tym przypadku wykonawca usługi) nie ma obowiązku wystawienia dokumentu źródłowego (faktury). Ma jedynie obowiązek zaewidencjonowania sprzedaży.

REKLAMA

Ewidencje prowadzone na potrzeby VAT są czym innym niż podatkowa księga przychodów i rozchodów. Na potrzeby VAT powinna być prowadzona ewidencja sprzedaży oraz ewidencja zakupów. Przepisy nie wskazują wprost, kiedy w tych ewidencjach podatnik powinien dokonywać zapisów. W przedstawionym stanie najwłaściwsze jest sporządzanie przez Czytelniczkę każdego dnia zestawienia sprzedaży „bezfakturowej”. Prawidłowe jest też ewidencjonowanie sprzedaży przez biuro rachunkowe na podstawie tych zestawień w ewidencji sprzedaży VAT. Dzienne zestawienia sprzedaży stanowią podstawę wpisów w ewidencji sprzedaży VAT. Powinny być więc także archiwizowane i przechowywane razem z tą ewidencją. Ważne jest, aby cała sprzedaż podatnika z danego okresu rozliczeniowego (miesiąc lub kwartał) została ujęta w deklaracji składanej na potrzeby VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czytelniczka powinna się zastanowić, czy pomimo braku obowiązku nie zainstalować kasy rejestrującej i za jej pomocą ewidencjonować sprzedaż (obrót) dokonywaną w salonie fryzjerskim. W praktyce ewidencjonowanie obrotu za pomocą kasy rejestrującej ułatwiłoby prowadzenie ewidencji wymaganych przepisami ustawy o VAT.

Piotr Florys

PODSTAWA PRAWNA

• art. 106 ust. 4, art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA