REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak należy prowadzić ewidencję VAT w przypadku wystawiania faktur i paragonów fiskalnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aneta Szwęch
Aneta Szwęch
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zakupiliśmy kasę fiskalną. Proszę o wyjaśnienie, jak ujmować paragon fiskalny z kasy (sprzedaż dla osób fizycznych) w ewidencji VAT, jeśli jest do niego faktura VAT, a jak jeśli jej nie ma. Czy sprzedaż z paragonów ujmuję jako przychód w pkpir?

RADA

REKLAMA

Paragonów fiskalnych nie należy ujmować w ewidencji VAT i w pkpir. Podstawą zapisów w ewidencji VAT i pkpir są dobowe lub miesięczne raporty fiskalne (§ 2 pkt 18 rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania; dalej: rozporządzenie w sprawie warunków technicznych stosowania kas). Nie ma przy tym znaczenia, czy do paragonów fiskalnych została wystawiona faktura VAT. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Podatnik, który dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, ma obowiązek ewidencjonować obrót oraz kwoty podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej (art. 111 ustawy o VAT). Taka sprzedaż dokumentowana jest paragonem fiskalnym. Prowadzenie ewidencji z zastosowaniem kasy rejestrującej nakłada na podatnika obowiązek ewidencjonowania każdej sprzedaży oraz wydrukowania paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży, jak również wydania nabywcy oryginału wydrukowanego dokumentu (§ 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych stosowania kas).

W przypadku dokonania sprzedaży na rzecz osoby fizycznej, która nie prowadzi działalności gospodarczej, podatnik nie ma obowiązku wystawienia faktury VAT. Taki obowiązek powstanie dopiero wtedy, gdy osoba fizyczna zażąda wystawienia faktury (art. 106 ust. 4 ustawy o VAT). Jeżeli wystawiona faktura dotyczy sprzedaży zaewidencjonowanej uprzednio z użyciem kasy fiskalnej, sprzedawca jest obowiązany dołączyć paragon fiskalny do kopii wystawionej faktury, która dokumentuje tę sprzedaż (§ 7 ust. 3 rozporządzenia z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług; dalej: rozporządzenie w sprawie faktur). Wymóg dołączenia paragonu fiskalnego do kopii faktury VAT nie dotyczy sprzedaży dokumentowanej fakturą emitowaną z zastosowaniem kasy rejestrującej, w przypadkach gdy wartość sprzedaży i kwota podatku należnego zostały zarejestrowane w raporcie fiskalnym dobowym kasy (§ 7 ust. 4 rozporządzenia w sprawie faktur).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sposób ujęcia transakcji w ewidencji sprzedaży VAT

Ustawa o VAT oraz rozporządzenia wykonawcze do niej nie precyzują określonej formy i sposobu prowadzenia ewidencji sprzedaży VAT. Nie zawierają również jednolitego, powszechnie obowiązującego wzoru tej ewidencji. Określają natomiast warunki, jakim powinna ona odpowiadać, i cel, któremu ma służyć. Z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT wynika, że podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję zawierającą:

• kwoty określone w art. 90 (czyli obrotów, które dają prawo do odliczenia VAT naliczonego, oraz obrotów, które nie dają prawa do odliczenia VAT naliczonego w sposób, który umożliwi pełne lub częściowe odliczenie VAT naliczonego),

• dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania,

• wysokość podatku należnego,

• kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego,

• kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu,

• inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ewidencja VAT ma więc zapewniać podatnikowi prawidłowe wypełnienie deklaracji VAT. W przypadku sprzedaży zarejestrowanej za pomocą kasy fiskalnej dokumentami, które stanowią podstawę zapisów w ewidencji sprzedaży VAT, są dobowe raporty fiskalne lub miesięczny raport fiskalny. Raporty te zawierają dane sumaryczne o obrocie i kwotach podatku za daną dobę lub za wybrany okres w ujęciu według poszczególnych stawek podatku oraz sprzedaży zwolnionej od podatku. Tym samym spełniają warunki do ujęcia ich w ewidencji sprzedaży VAT.

Istotne jest przy tym, że podstawę ujęcia sprzedaży w ewidencji VAT stanowią okresowe raporty fiskalne (dobowe lub miesięczny), a nie np. paragony fiskalne, które dokumentują poszczególne transakcje (§ 7 ust. 3 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych stosowania kas). Potwierdza to również interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 31 marca 2009 r., nr ILPP2/443-23/09-4/ISN. Dyrektor IS stwierdził w niej:

W przypadku podatników prowadzących ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących dokumentami związanymi z rozliczeniem podatku od towarów i usług są raporty fiskalne.

(...) dokumentami związanymi z rozliczeniem podatku VAT w świetle art. 112 ustawy są przede wszystkim oryginały faktur zakupowych oraz kopie faktur sprzedaży, jak również raporty fiskalne, o których mowa w § 2 pkt 18 ww. rozporządzenia.

Wobec powyższego tut. Organ stwierdził, iż paragony fiskalne nie są dokumentami związanymi z rozliczeniem podatku VAT w świetle art. 112 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak wspomniano, transakcja sprzedaży na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej wymaga udokumentowania paragonem fiskalnym (§ 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych stosowania kas). Niezależnie od zarejestrowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej klient może wystąpić o wystawienie faktury VAT. Spełnienie żądania wystawienia faktury VAT nie zwalnia sprzedawcy z obowiązku ewidencji sprzedaży w kasie fiskalnej. Sprzedaż udokumentowaną jednocześnie paragonem fiskalnym i wystawioną fakturą VAT należy ująć w ewidencji sprzedaży tylko raz. Jeżeli podatnik wystawił fakturę VAT, która dokumentuje sprzedaż zaewidencjonowaną wcześniej w kasie fiskalnej, to wystawionej faktury nie ujmuje ponownie w ewidencji sprzedaży VAT. Kwoty, które wynikają z faktury, znajdą się bowiem odpowiednio w dobowym oraz miesięcznym raporcie fiskalnym, które stanowią podstawę ujęcia dokonanej transakcji w ewidencji sprzedaży VAT.

WAŻNE!

Jeżeli podatnik wystawił fakturę VAT, która dokumentuje sprzedaż zaewidencjonowaną wcześniej w kasie fiskalnej, to wystawionej faktury nie ujmuje ponownie w ewidencji sprzedaży VAT.

Podatek dochodowy - zapisy w pkpir

Sposób ujęcia sprzedaży zaewidencjonowanej za pomocą kasy fiskalnej w pkpir wskazuje § 20 i 21 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zgodnie z wymienionymi przepisami podatnik, który ewidencjonuje obrót z zastosowaniem kasy rejestrującej, dokonuje zapisów w księdze na podstawie danych wynikających z:

• raportów dobowych, skorygowanych o wartości dotyczące zwrotów towarów wynikające z odrębnych ewidencji - na koniec dnia, lub

• miesięcznych zestawień raportów dobowych - na koniec każdego miesiąca, lub

• ewidencji sprzedaży VAT - na koniec każdego miesiąca, łączną kwotą (czyli jednym zapisem) wynikającą z miesięcznego zestawienia sporządzonego na podstawie danych wynikających z ewidencji VAT, o której mowa w art. 109 ust. 1 i 3 ustawy o VAT.

Do podatnika należy decyzja o wyborze sposobu ujmowania sprzedaży zarejestrowanej za pomocą kasy fiskalnej w pkpir. Może on zdecydować o ujmowaniu przychodów ze sprzedaży na podstawie raportów dobowych. Wówczas powinien dokonać zapisów w pkpir po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem sprzedaży w dniu następnym. Jeżeli natomiast podatnik zdecyduje się na ujmowanie sprzedaży zarejestrowanej w kasie fiskalnej na przykład na podstawie miesięcznych zestawień raportów fiskalnych, to zapisów w księdze powinien dokonać po zakończeniu miesiąca, w terminie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenie z budżetem, lecz nie później niż do 20. dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni (§ 30 rozporządzenia w sprawie pkpir).

Podstawę ujęcia w pkpir przychodów z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej stanowią generalnie okresowe raporty fiskalne - dobowe lub miesięczne. Jeżeli jednak sprzedaż zarejestrowana w kasie fiskalnej zostanie dodatkowo udokumentowana fakturą VAT, należy ją ująć w pkpir w sposób wskazany w § 20 ust. 4 rozporządzenia w sprawie pkpir. Zgodnie z tym przepisem podatnik nie wpisuje do księgi kwot wynikających z faktury dokumentującej dokonanie sprzedaży uprzednio zarejestrowanej z zastosowaniem kasy rejestrującej (kwoty te wynikają bowiem z raportu fiskalnego). W takim przypadku podatnik ma obowiązek połączenia w sposób trwały zwróconych oryginałów paragonów fiskalnych z kopiami wystawionych faktur.

Wartość netto sprzedaży wynikającą z raportów fiskalnych należy ująć w kolumnie 7 pkpir jako „Wartość sprzedanych towarów i usług”, zarówno w przypadku gdy sprzedaż towarów i usług jest udokumentowana wyłącznie paragonami fiskalnymi, jak i wówczas, gdy do paragonów fiskalnych zostały wystawione faktury VAT.

• art. 106 ust. 4, art. 111 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 201, poz. 1540

• § 19, 20, 21 i 30 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

• § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 212, poz. 1337

• § 2 pkt 18 i § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania - Dz.U. Nr 212, poz. 1338

Aneta Szwęch

konsultant podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA