REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy na fakturze zamiast adresu siedziby firmy może być podany adres prowadzenia działalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Potocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. posiada siedzibę firmy oraz dwa miejsca prowadzenia działalności zgłoszone do US. Czy dopuszczalne jest, aby na fakturze zakupu był tylko adres miejsca prowadzenia działalności, bez adresu siedziby?

RADA

REKLAMA

Na fakturze dokumentującej nabycie towarów lub usług powinien być podany adres siedziby firmy wskazany w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R (i ewentualnie, dodatkowo, adres prowadzenia działalności), ponieważ pod adresem siedziby firma jest identyfikowana na potrzeby VAT jako czynny podatnik tego podatku.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Sposób dokumentowania transakcji w VAT został w dużym stopniu sformalizowany, co oznacza, że faktura dokumentująca transakcję musi być wystawiona według ściśle określonych zasad. Ich przestrzeganie ma istotne znaczenie nie tylko dla wystawcy faktury, ale także dla jej odbiorcy. Nieprawidłowo wystawiona faktura może w niektórych przypadkach pozbawić nabywcę prawa do odliczenia wykazanego w niej VAT, o czym stanowi przepis art. 88 ust. 3a ustawy o VAT.

Faktury stwierdzające dokonanie sprzedaży powinny zawierać m.in. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy, a także ich adresy oraz numery identyfikacyjne (§ 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia w sprawie faktur). Wprawdzie regulacja nie określa, jakie nazwy i adresy sprzedawcy i nabywcy ustawodawca miał na myśli, jednak oczywiste jest, że nie może tu chodzić o inne nazwy i adresy uczestników transakcji, tylko o nazwę i adres, pod którym podmioty te funkcjonują w obrocie gospodarczym i są identyfikowane jako podatnicy VAT na potrzeby tego podatku. Osoba prawna funkcjonuje w obrocie gospodarczym pod przyjętą nazwą firmy i adresem właściwym dla jej siedziby, niezależnie od tego, czy adres ten jest zgodny z miejscem prowadzenia działalności, czy nie, lub czy ma kilka adresów prowadzenia działalności. Wynika to z ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Zgodnie z nią zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi musi zawierać w szczególności pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobne zasady dotyczą zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby VAT, czyli VAT-R, w którym osoby prawne muszą podać nazwę, nazwę skróconą oraz adres siedziby firmy. Ponadto gdy czynności podlegające opodatkowaniu są wykonywane na terenie objętym zakresem działania dwóch lub więcej niż dwóch urzędów skarbowych, to właśnie adres siedziby decyduje o właściwości urzędu skarbowego (art. 3 ust. 2 ustawy o VAT).

REKLAMA

Zasady te mają na celu jednoznaczną identyfikację stron transakcji udokumentowanych fakturą na potrzeby VAT. Z tego względu nazwa sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, które są wpisane na fakturze VAT, muszą być zgodne z danymi identyfikacyjnymi podatnika podanymi na druku zgłoszeniowym NIP i VAT-R, złożonych w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na miejsce rozliczania VAT.

Z powyższego wynika, że wystawiane faktury powinny podawać nazwę firmy, która została wpisana w zgłoszeniu rejestracyjnym (VAT-R) podatników VAT. Firma pod zgłoszonymi nazwą i adresem jest identyfikowana jako podmiot gospodarczy oraz podatnik VAT, a także otrzymała NIP, który tej nazwie i adresowi odpowiada (jest do nich przyporządkowany).

Potwierdzają to również organy skarbowe. Na przykład Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 26 lutego 2008 r., IPPP1/443-99/08-2/AP, stwierdził m.in.: Biorąc pod uwagę powyżej przywołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny, należy stwierdzić, iż pomimo braku precyzyjnego sformułowania w przepisach, jaki adres (miejsca zamieszkania czy miejsca prowadzenia działalności) podatnik będący osobą fizyczną winien wskazać na fakturze, przyjąć należy, iż będzie to adres zgodny z dokonanym zgłoszeniem rejestracyjnym dla podatku od towarów i usług VAT-R, tj. w przypadku osób fizycznych powinien to być adres zamieszkania.

Mimo że interpretacja dotyczy osoby fizycznej posiadającej status czynnego podatnika VAT, nie zmienia to faktu, że to samo dotyczy podmiotów posiadających status osoby prawnej, która działa pod wskazaną w tym zgłoszeniu nazwą i adresem siedziby.

Również w interpretacji z 12 września 2007 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, nr ITPP1/443-54/07/BK, czytamy: Podatnicy będący osobą fizyczną określają w tym zgłoszeniu jedynie adres zamieszkania, natomiast podatnicy nie będący osobami fizycznymi adres siedziby.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż na wystawionych dokumentach księgowych - fakturach VAT podatnicy są obowiązani do umieszczania adresów podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym dla podatku od towarów i usług VAT-R.

Należy zatem uznać, że wskazany na fakturze VAT adres zarówno sprzedawcy, jak i nabywcy nie może być dowolny. Nie może być to zatem adres miejsca prowadzenia działalności, zamiast adresu siedziby podatnika, jeżeli są one różne. W przedstawionej w pytaniu sytuacji, mimo że firma zgłosiła w urzędzie skarbowym dwa miejsca prowadzenia działalności, na fakturze dokumentującej nabycie towarów i usług powinien być wskazany jej adres siedziby podany w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R.

WAŻNE!

Firmą osoby prawnej jest jej nazwa. Siedzibą osoby prawnej jest miejscowość, w której ma siedzibę organ zarządzający, lub inne określone w statucie miejsce. Taka nazwa i taki adres powinny być podawane w wystawianych fakturach VAT dokumentujących sprzedaż i nabycie towarów i usług - odnośnie zarówno sprzedawcy, jak i nabywcy.

• art. 86 ust. 1, art. 88 ust. 3a, art. 106 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1666

• § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 212, poz. 1337; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 222, poz. 1760

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

REKLAMA

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

REKLAMA