REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy na fakturze zamiast adresu siedziby firmy może być podany adres prowadzenia działalności

Anna Potocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. posiada siedzibę firmy oraz dwa miejsca prowadzenia działalności zgłoszone do US. Czy dopuszczalne jest, aby na fakturze zakupu był tylko adres miejsca prowadzenia działalności, bez adresu siedziby?

RADA

REKLAMA

Na fakturze dokumentującej nabycie towarów lub usług powinien być podany adres siedziby firmy wskazany w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R (i ewentualnie, dodatkowo, adres prowadzenia działalności), ponieważ pod adresem siedziby firma jest identyfikowana na potrzeby VAT jako czynny podatnik tego podatku.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Sposób dokumentowania transakcji w VAT został w dużym stopniu sformalizowany, co oznacza, że faktura dokumentująca transakcję musi być wystawiona według ściśle określonych zasad. Ich przestrzeganie ma istotne znaczenie nie tylko dla wystawcy faktury, ale także dla jej odbiorcy. Nieprawidłowo wystawiona faktura może w niektórych przypadkach pozbawić nabywcę prawa do odliczenia wykazanego w niej VAT, o czym stanowi przepis art. 88 ust. 3a ustawy o VAT.

Faktury stwierdzające dokonanie sprzedaży powinny zawierać m.in. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy, a także ich adresy oraz numery identyfikacyjne (§ 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia w sprawie faktur). Wprawdzie regulacja nie określa, jakie nazwy i adresy sprzedawcy i nabywcy ustawodawca miał na myśli, jednak oczywiste jest, że nie może tu chodzić o inne nazwy i adresy uczestników transakcji, tylko o nazwę i adres, pod którym podmioty te funkcjonują w obrocie gospodarczym i są identyfikowane jako podatnicy VAT na potrzeby tego podatku. Osoba prawna funkcjonuje w obrocie gospodarczym pod przyjętą nazwą firmy i adresem właściwym dla jej siedziby, niezależnie od tego, czy adres ten jest zgodny z miejscem prowadzenia działalności, czy nie, lub czy ma kilka adresów prowadzenia działalności. Wynika to z ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Zgodnie z nią zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi musi zawierać w szczególności pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobne zasady dotyczą zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby VAT, czyli VAT-R, w którym osoby prawne muszą podać nazwę, nazwę skróconą oraz adres siedziby firmy. Ponadto gdy czynności podlegające opodatkowaniu są wykonywane na terenie objętym zakresem działania dwóch lub więcej niż dwóch urzędów skarbowych, to właśnie adres siedziby decyduje o właściwości urzędu skarbowego (art. 3 ust. 2 ustawy o VAT).

REKLAMA

Zasady te mają na celu jednoznaczną identyfikację stron transakcji udokumentowanych fakturą na potrzeby VAT. Z tego względu nazwa sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, które są wpisane na fakturze VAT, muszą być zgodne z danymi identyfikacyjnymi podatnika podanymi na druku zgłoszeniowym NIP i VAT-R, złożonych w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na miejsce rozliczania VAT.

Z powyższego wynika, że wystawiane faktury powinny podawać nazwę firmy, która została wpisana w zgłoszeniu rejestracyjnym (VAT-R) podatników VAT. Firma pod zgłoszonymi nazwą i adresem jest identyfikowana jako podmiot gospodarczy oraz podatnik VAT, a także otrzymała NIP, który tej nazwie i adresowi odpowiada (jest do nich przyporządkowany).

Potwierdzają to również organy skarbowe. Na przykład Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 26 lutego 2008 r., IPPP1/443-99/08-2/AP, stwierdził m.in.: Biorąc pod uwagę powyżej przywołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny, należy stwierdzić, iż pomimo braku precyzyjnego sformułowania w przepisach, jaki adres (miejsca zamieszkania czy miejsca prowadzenia działalności) podatnik będący osobą fizyczną winien wskazać na fakturze, przyjąć należy, iż będzie to adres zgodny z dokonanym zgłoszeniem rejestracyjnym dla podatku od towarów i usług VAT-R, tj. w przypadku osób fizycznych powinien to być adres zamieszkania.

Mimo że interpretacja dotyczy osoby fizycznej posiadającej status czynnego podatnika VAT, nie zmienia to faktu, że to samo dotyczy podmiotów posiadających status osoby prawnej, która działa pod wskazaną w tym zgłoszeniu nazwą i adresem siedziby.

Również w interpretacji z 12 września 2007 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, nr ITPP1/443-54/07/BK, czytamy: Podatnicy będący osobą fizyczną określają w tym zgłoszeniu jedynie adres zamieszkania, natomiast podatnicy nie będący osobami fizycznymi adres siedziby.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż na wystawionych dokumentach księgowych - fakturach VAT podatnicy są obowiązani do umieszczania adresów podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym dla podatku od towarów i usług VAT-R.

Należy zatem uznać, że wskazany na fakturze VAT adres zarówno sprzedawcy, jak i nabywcy nie może być dowolny. Nie może być to zatem adres miejsca prowadzenia działalności, zamiast adresu siedziby podatnika, jeżeli są one różne. W przedstawionej w pytaniu sytuacji, mimo że firma zgłosiła w urzędzie skarbowym dwa miejsca prowadzenia działalności, na fakturze dokumentującej nabycie towarów i usług powinien być wskazany jej adres siedziby podany w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R.

WAŻNE!

Firmą osoby prawnej jest jej nazwa. Siedzibą osoby prawnej jest miejscowość, w której ma siedzibę organ zarządzający, lub inne określone w statucie miejsce. Taka nazwa i taki adres powinny być podawane w wystawianych fakturach VAT dokumentujących sprzedaż i nabycie towarów i usług - odnośnie zarówno sprzedawcy, jak i nabywcy.

• art. 86 ust. 1, art. 88 ust. 3a, art. 106 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1666

• § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 212, poz. 1337; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 222, poz. 1760

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA