REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać sprzedaż przez Internet

Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
prawnik specjalizujący się w podatku VAT, autorka licznych publikacji, redaktor naczelna „Biuletynu VAT”
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zamierzam zająć się handlem zabawkami. Będą to wyłącznie towary używane. Będę je kupował tylko od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, mieszkających zarówno w Polsce, jak i w innych krajach Unii Europejskiej za pośrednictwem portali Allegro. Poza kontaktem przez Internet nie będę miał innego kontaktu ani z osobami, od których będę kupował, ani z osobami, którym będę sprzedawał te towary, ponieważ sprzedaż również będzie prowadzona przez Internet. Jak powinno wyglądać rozliczenie tak prowadzonej działalności? Co w przypadku, gdy będę korzystał ze zwolnienia z VAT? Czy muszę mieć kasę fiskalną? Płatności za sprzedaż będą dokonywane na konto bankowe. Będę prowadził pkpir.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Zakupy zabawek w innych krajach UE nie będą stanowić dla Pana wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Dlatego zarówno zakupy krajowe, jak i zagraniczne nie będą rozliczane ani wtedy, gdy będzie Pan zarejestrowanym podatnikiem, ani wtedy, gdy będzie Pan korzystał ze zwolnienia. Będzie Pan mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Ponieważ nie określa Pan, czy będzie korzystał ze zwolnienia, czy nie, omówione zostaną oba przypadki.

REKLAMA

Rozliczenie zakupów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niezależnie od tego, czy zarejestruje się Pan jako podatnik VAT czynny, czy będzie korzystał ze zwolnienia ze względu na wysokość obrotów, nie będzie Pan rozliczał dokonanych zakupów. Dla celów rozliczeń VAT nie będzie Pan wykazywał tego nabycia w żadnej ewidencji. Zakupy będą ewidencjonowane tylko w księdze (pkpir), ponieważ sprzedawcy używanych zabawek nie prowadzą działalności i nie są zarejestrowanymi podatnikami VAT. Również gdy zakupy są dokonywane od osób fizycznych z innych krajów UE, nie będzie Pan zobowiązany do rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia (WNT).

Kasy rejestrujące

Obowiązek ewidencjonowania na kasie rejestrującej dokonywanej sprzedaży nie jest również uzależniony od tego, czy będzie Pan korzystał ze zwolnienia z VAT ze względu na wysokość obrotów (tzw. zwolnienie podmiotowe). Ponieważ będzie Pan sprzedawał towar na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności, wystąpi obowiązek ewidencjonowania dostaw na kasie rejestrującej. Jednak w omawianym przypadku przysługuje m.in. zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Ponieważ płatności za sprzedaż będą dokonywane na konto bankowe, będzie mógł Pan korzystać ze zwolnienia przewidzianego dla dostawy towarów w systemie wysyłkowym (poz. 37 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących). To zwolnienie przewidziane jest dla dostaw dokonywanych pocztą lub przesyłkami kurierskimi, gdy są spełnione poniższe warunki:

• zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy sprzedawcy;

• z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, której konkretnie dostawy zapłata dotyczyła. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest, aby Pana klienci w przelewach wpisywali numer aukcji, co razem z dokumentami sprzedaży z Allegro pozwoli na identyfikację sprzedanego towaru. Jeśli takich danych nie będzie, powinien Pan dopisywać na wyciągu z banku numery transakcji i dołączać dokumenty sprzedaży z Allegro. Ponieważ sprzedaż będzie dokonywana na rzecz podmiotów nieprowadzących działalności, będzie Pan zobowiązany wystawiać faktury (gdy nie będzie korzystał ze zwolnienia) lub rachunki (gdy będzie korzystał ze zwolnienia) tylko na ich żądanie. Dlatego jedynymi dowodami sprzedaży będą dokumenty sprzedaży z Allegro i wyciągi z banku;

• sprzedawca prowadzi szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów;

• sprzedawca nie rozpoczął ewidencjonowania przed 1 stycznia 2010 r.

Jeśli nie będzie Pan spełniał warunków, aby korzystać z tego zwolnienia, pozostaje zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej ze względu na wysokość obrotów. Ponieważ będzie Pan rozpoczynał sprzedaż w 2010 r., kwota obowiązującego limitu wynosi 20 000 zł. W przypadku przekroczenia tej kwoty od dnia następnego istnieje obowiązek ewidencjonowania obrotu na kasie rejestrującej.

Rozliczenie sprzedaży

Jeśli będzie Pan korzystał ze zwolnienia ze względu na wysokość obrotów, będzie Pan musiał prowadzić dzienną ewidencję sprzedaży. Należy ją uzupełniać codziennie, nie później niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

Jeżeli zarejestruje się Pan jako podatnik VAT czynny, będzie Pan musiał naliczać VAT. Będzie to stawka 22%, gdyż przepisy nie przewidują obniżonej stawki dla zabawek.

Ponieważ w omawianym przypadku sprzedaż będzie się odbywała w ten sposób, że klient będzie wpłacał pieniądze na konto, a następnie będzie wysyłany towar, więc obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą wpłaty pieniędzy na konto, a nie z chwilą dostawy towarów.

PRZYKŁAD

Pan Kowalski sprzedaje towar na Allegro. 27 listopada wpłynęły pieniądze na konto za kupiony towar. Towar został wysłany 2 grudnia. W tym przypadku obowiązek podatkowy powstał w listopadzie.

Ponieważ będzie Pan sprzedawał towary używane, nabywane od osób fizycznych nieprowadzących działalności, korzystnym rozwiązaniem będzie stosowanie procedury marży (art. 120 ust. 1 ustawy). W takim przypadku podstawą opodatkowania jest marża, czyli różnica między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Stosowanie tej procedury nie jest obowiązkowe. Jest to wybór podatnika, jednak w omawianej sytuacji na pewno korzystniejszy.

PRZYKŁAD

Pan Kowalski sprzedaje towar używany na Allegro. Kupił klocki używane za 50 zł, wraz z kosztami transportu od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności. Następnie sprzedał je za 80 zł. Gdy będzie stosował procedurę marży, VAT wyniesie 5,41 zł (30 x 22/122). Jeśli będzie naliczał VAT na ogólnych zasadach, należna kwota wyniesie 14,43 zł (80 x 22/122).

Wybierając rozliczenie od marży, nie trzeba o tym fakcie informować urzędu skarbowego.

• art. 9 i 109 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 201, poz. 1540

Joanna Dmowska

ekspert w zakresie VAT

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
AI tworzy, ale czy mamy prawo wykorzystywać jego twory w biznesie?

Sztuczna inteligencja potrafi w kilka sekund zaproponować nazwę nowej firmy, stworzyć logo, slogan reklamowy czy koncepcję całej identyfikacji wizualnej. Dla przedsiębiorcy oznacza to ogromne ułatwienie na etapie budowania marki. Problem zaczyna się jednak wtedy, gdy wygenerowana przez AI propozycja ma przestać być tylko pomysłem i stać się realnym elementem biznesu.

Firmy płacą coraz wyższe podatki fiskusowi. Efektywna stawka sięgnęła 38 proc.

Efektywna stawka podatkowa spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie wzrosła w cztery lata o 10 proc. do rekordowych 38 proc. – wynika z raportu Grant Thornton opublikowanym „Rz". To dwukrotnie więcej niż nominalna stawka CIT wynosząca 19 proc.

Cypr po reformie podatkowej 2026. Co zmieniło się w CIT i dywidendach i czy nadal warto przenieść tam biznes?

Cypr od lat jest jedną z najważniejszych europejskich jurysdykcji dla przedsiębiorców budujących międzynarodowe struktury. Przyciągał niskim CIT, szeroką siecią umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, korzystnymi zasadami dla holdingów i systemem non-dom. Od 1 stycznia 2026 r. część tych reguł się jednak zmieniła. Najgłośniejsza zmiana to wzrost podstawowej stawki CIT z 12,5 do 15 proc., ale reforma jest szersza i nie oznacza, że Cypr przestał być atrakcyjny dla biznesu międzynarodowego.

Lekarz przedsiębiorca – jak rozwijać praktykę medyczną w zmieniającym się świecie? [II Forum Klubu Lekarza Przedsiębiorcy]

Marketing, zarządzanie zespołem, nowe technologie, cyberbezpieczeństwo, finansowanie rozwoju i planowanie przyszłości zawodowej – to tylko część tematów, które zostaną poruszone podczas II Forum Klubu Lekarza Przedsiębiorcy, organizowanego przez Okręgową Izbę Lekarską w Warszawie. Wydarzenie odbędzie się 17 października 2026 r. w Szkole Głównej Handlowej przy al. Niepodległości 162 w Warszawie.

REKLAMA

Tak najkorzystniej sfinansujesz zakup auta. Bierz przykład z firm, które już sprawdziły czy korzystniejsza jest gotówka, kredyt lub leasing

Zakup auta. Przy wyborze finansowania nowych samochodów coraz większe znaczenie ma nie tylko sama rata, ale przewidywalność miesięcznych kosztów, ograniczenie zaangażowania kapitału i dodatkowe usługi w pakiecie. Najbardziej oczekiwanym elementem oferty są natomiast serwis i przeglądy.

Naruszenie ochrony danych. Kiedy wymaga zgłoszenia do Prezesa UODO?

W związku z najnowszymi naruszeniami ochrony danych dotyczącymi tysięcy podmiotów Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych przypomina o art. 33 ust. 1 RODO. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku naruszenia ochrony danych osobowych administrator bez zbędnej zwłoki zgłasza je organowi nadzorczemu, chyba że jest mało prawdopodobne, by naruszenie to skutkowało ryzykiem naruszenia praw lub wolności osób fizycznych.

Miesiąc, kiedy spadają obroty firmy, ratują wakacje składkowe, ale to kropla w morzu potrzeb przedsiębiorców

O tym jak ważne dla przedsiębiorców są wakacje składkowe świadczą liczby z ZUS. Ratują miesiące, kiedy spadają obroty polskich firm, ale to kropla w morzu potrzeb przedsiębiorców.

Ilu Polaków planuje założyć firmę w ciągu najbliższych lat? Wynik mocno odstaje od średniej europejskiej

Tylko 3 proc. Polaków planuje założyć firmę w ciągu najbliższych trzech lat. To najniższy wynik na Starym Kontynencie, średnia europejska wynosi 14 proc. — podaje „PB”.

REKLAMA

Organizacja to nie maszyna

Rozmowa z dr. Simonem Westernem, CEO i Founderem The Eco-Leadership Institute, o tym, dlaczego tradycyjne modele przywództwa przestają działać.

Zanim zapłacisz chińskiemu dostawcy. Jak sprawdzić, czy to firma, za którą się podaje

Według danych GUS w pierwszych jedenastu miesiącach 2025 r. Chiny odpowiadały za 15,5 proc. polskiego importu. Polskiego kontrahenta przed przelewem można sprawdzić na białej liście podatników VAT, m.in. potwierdzając jego status VAT i numer rachunku bankowego. Dla dostawcy z Chin takiej listy nie ma, ale chiński rejestr przedsiębiorstw jest publiczny i pozwala ustalić, z kim naprawdę zawieramy umowę.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA