REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć sprzedaż środka trwałego po likwidacji działalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Rymarz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 28 lutego br. zakończyłam działalność gospodarczą w zakresie wyrobu odzieży. Działalność w 2009 r. była opodatkowana podatkiem liniowym. W październiku sprzedałam za 12 tys. zł maszynę dziewiarską, która była środkiem trwałym w zakończonej działalności. Wartość początkowa maszyny wynosiła 22 tys. zł. Dokonałam od niej odpisów amortyzacyjnych na kwotę 18 tys. zł. Czy muszę zapłacić podatek od tej sprzedaży?

RADA

REKLAMA

W przedstawionych okolicznościach dochód uzyskany ze sprzedaży maszyny dziewiarskiej w kwocie 8000 zł należy opodatkować podatkiem liniowym. Czytelniczka ma obowiązek odprowadzić od tego dochodu zaliczkę na podatek do 20 listopada br. Dochód ze sprzedaży maszyny należy również rozliczyć w składanym za 2009 r. zeznaniu podatkowym PIT-36L. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Przychodami z działalności gospodarczej są m.in. przychody z odpłatnego zbycia środków trwałych wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą (art. 14 ust. 2 pkt 1 updof). Przychód z działalności gospodarczej powstaje również w przypadku, gdy sprzedaż środka trwałego następuje już po formalnym zakończeniu działalności gospodarczej przez podatnika i zostanie dokonana w ciągu 6 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek trwały został wycofany z działalności (art. 10 ust. 2 pkt 3 updof). W omawianym przypadku sprzedaż maszyny dziewiarskiej dokonana w okresie do końca lutego 2015 r. uznana byłaby za przychód z działalności gospodarczej.

Należy przy tym pamiętać, że przychodem z działalności gospodarczej nie jest sprzedaż wykorzystywanego na potrzeby działalności gospodarczej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

• lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

• gruntu albo prawa użytkowania wieczystego gruntu, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

• spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz

• prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie (art. 14 ust. 2c updof).

REKLAMA

Sprzedaż powyższych nieruchomości i praw podlega opodatkowaniu w ramach źródła przychodów, jakim jest odpłatne zbycie rzeczy i praw, dokonywane poza działalnością gospodarczą (art. 10 ust. 1 pkt 8 updof). W przypadku sprzedaży innych środków trwałych czy wartości niematerialnych i prawnych podatnik jest zobowiązany zapłacić podatek na takich samych zasadach, jakby nadal prowadził działalność gospodarczą.

Jeżeli Czytelniczka w 2009 r. opodatkowana była podatkiem liniowym, to dochód uzyskany ze sprzedaży maszyny dziewiarskiej również należy opodatkować podatkiem liniowym. Dochodem (stratą) ze sprzedaży środka trwałego jest różnica między przychodem (czyli uzyskaną ceną sprzedaży) a wartością początkową wykazaną w ewidencji środków trwałych, powiększona o sumę odpisów amortyzacyjnych dokonanych od tego środka trwałego (art. 24 ust. 2 pkt 1 updof). Obliczając dochód ze sprzedaży środka trwałego, należy pamiętać, że powiększają go także te odpisy amortyzacyjne, które nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Podatnik w lutym br. zamknął fabrykę tekstyliów. Pozostałą po tej działalności maszynę dziewiarską sprzedał za 12 tys. zł we wrześniu 2009 r. Wartość początkowa maszyny wynosiła 22 tys. zł. Dokonane odpisy amortyzacyjne wynosiły 18 tys. zł. Dochód podatkowy ze sprzedaży maszyny wynosi 8000 zł = [(12 000 - 22 000) + 18 000]. Podatek od tego dochodu, liczony według stawki liniowej, wynosi 1520 zł = (8000 x 19%).

Dochód uzyskany ze sprzedaży środka trwałego należy rozliczyć w ramach działalności gospodarczej. W tym przypadku podatnik nie jest jednak zobowiązany do zaprowadzenia pkpir czy ksiąg rachunkowych (art. 24a ust. 3 pkt 4 updof). Oznacza to, że dochód ze sprzedaży środka trwałego dokonanej po likwidacji działalności nie jest ewidencjonowany w księgach. Dla celów dowodowych podatnik powinien jednak posiadać umowę sprzedaży danego składnika oraz pisemne wyliczenie dochodu podatkowego. Podatnik obowiązany jest również do wpłaty zaliczki na podatek od tego dochodu. Takie stanowisko potwierdza m.in. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kętrzynie w postanowieniu z 13 lipca 2006 r., nr US.III/415-48/06:

W związku z faktem, iż zbycie przedmiotowego lokalu użytkowego (...) stanowi dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej, to może wiązać się z obowiązkiem wpłaty zaliczki na podatek dochodowy (także po likwidacji działalności).

Zaliczkę w kwocie 1520 zł Czytelniczka powinna wpłacić do 20 listopada 2009 r. W tym momencie nie trzeba składać żadnych dokumentów. Wystarczy dokonanie przelewu. W tytule przelewu można podać: zaliczka na podatek z działalności gospodarczej lub zaliczka na podatek od sprzedaży środka trwałego. Następnie dochód ze sprzedaży maszyny dziewiarskiej należy rozliczyć w zeznaniu PIT-36L, składanym za 2009 r. Dochód w kwocie 8000 zł Czytelniczka doliczy do przychodów z działalności gospodarczej uzyskanych do końca lutego 2009 r. (poz. 24 PIT-36L). Tym samym powiększy swój dochód do opodatkowania (poz. 26 PIT-36L). Oczywiście w PIT-36L Czytelniczka uwzględni również zaliczkę na podatek zapłaconą od dochodu ze sprzedaży maszyny dziewiarskiej. Umowę sprzedaży maszyny Czytelniczka powinna dołączyć do dokumentacji księgowej związanej z prowadzeniem firmy w 2009 r.

• art. 10 ust. 2 pkt 3, art. 14 ust. 2 pkt 1, ust. 2c, art. 24 ust. 2, art. 44 ust. 3f ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 127, poz. 1052

Małgorzata Rymarz

ekspert w zakresie podatków dochodowych

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA