REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć sprzedaż środka trwałego po likwidacji działalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Rymarz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 28 lutego br. zakończyłam działalność gospodarczą w zakresie wyrobu odzieży. Działalność w 2009 r. była opodatkowana podatkiem liniowym. W październiku sprzedałam za 12 tys. zł maszynę dziewiarską, która była środkiem trwałym w zakończonej działalności. Wartość początkowa maszyny wynosiła 22 tys. zł. Dokonałam od niej odpisów amortyzacyjnych na kwotę 18 tys. zł. Czy muszę zapłacić podatek od tej sprzedaży?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

W przedstawionych okolicznościach dochód uzyskany ze sprzedaży maszyny dziewiarskiej w kwocie 8000 zł należy opodatkować podatkiem liniowym. Czytelniczka ma obowiązek odprowadzić od tego dochodu zaliczkę na podatek do 20 listopada br. Dochód ze sprzedaży maszyny należy również rozliczyć w składanym za 2009 r. zeznaniu podatkowym PIT-36L. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Przychodami z działalności gospodarczej są m.in. przychody z odpłatnego zbycia środków trwałych wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą (art. 14 ust. 2 pkt 1 updof). Przychód z działalności gospodarczej powstaje również w przypadku, gdy sprzedaż środka trwałego następuje już po formalnym zakończeniu działalności gospodarczej przez podatnika i zostanie dokonana w ciągu 6 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek trwały został wycofany z działalności (art. 10 ust. 2 pkt 3 updof). W omawianym przypadku sprzedaż maszyny dziewiarskiej dokonana w okresie do końca lutego 2015 r. uznana byłaby za przychód z działalności gospodarczej.

REKLAMA

Należy przy tym pamiętać, że przychodem z działalności gospodarczej nie jest sprzedaż wykorzystywanego na potrzeby działalności gospodarczej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

• lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

• gruntu albo prawa użytkowania wieczystego gruntu, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

• spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz

• prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie (art. 14 ust. 2c updof).

Sprzedaż powyższych nieruchomości i praw podlega opodatkowaniu w ramach źródła przychodów, jakim jest odpłatne zbycie rzeczy i praw, dokonywane poza działalnością gospodarczą (art. 10 ust. 1 pkt 8 updof). W przypadku sprzedaży innych środków trwałych czy wartości niematerialnych i prawnych podatnik jest zobowiązany zapłacić podatek na takich samych zasadach, jakby nadal prowadził działalność gospodarczą.

Jeżeli Czytelniczka w 2009 r. opodatkowana była podatkiem liniowym, to dochód uzyskany ze sprzedaży maszyny dziewiarskiej również należy opodatkować podatkiem liniowym. Dochodem (stratą) ze sprzedaży środka trwałego jest różnica między przychodem (czyli uzyskaną ceną sprzedaży) a wartością początkową wykazaną w ewidencji środków trwałych, powiększona o sumę odpisów amortyzacyjnych dokonanych od tego środka trwałego (art. 24 ust. 2 pkt 1 updof). Obliczając dochód ze sprzedaży środka trwałego, należy pamiętać, że powiększają go także te odpisy amortyzacyjne, które nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

PRZYKŁAD

Podatnik w lutym br. zamknął fabrykę tekstyliów. Pozostałą po tej działalności maszynę dziewiarską sprzedał za 12 tys. zł we wrześniu 2009 r. Wartość początkowa maszyny wynosiła 22 tys. zł. Dokonane odpisy amortyzacyjne wynosiły 18 tys. zł. Dochód podatkowy ze sprzedaży maszyny wynosi 8000 zł = [(12 000 - 22 000) + 18 000]. Podatek od tego dochodu, liczony według stawki liniowej, wynosi 1520 zł = (8000 x 19%).

Dochód uzyskany ze sprzedaży środka trwałego należy rozliczyć w ramach działalności gospodarczej. W tym przypadku podatnik nie jest jednak zobowiązany do zaprowadzenia pkpir czy ksiąg rachunkowych (art. 24a ust. 3 pkt 4 updof). Oznacza to, że dochód ze sprzedaży środka trwałego dokonanej po likwidacji działalności nie jest ewidencjonowany w księgach. Dla celów dowodowych podatnik powinien jednak posiadać umowę sprzedaży danego składnika oraz pisemne wyliczenie dochodu podatkowego. Podatnik obowiązany jest również do wpłaty zaliczki na podatek od tego dochodu. Takie stanowisko potwierdza m.in. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kętrzynie w postanowieniu z 13 lipca 2006 r., nr US.III/415-48/06:

W związku z faktem, iż zbycie przedmiotowego lokalu użytkowego (...) stanowi dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej, to może wiązać się z obowiązkiem wpłaty zaliczki na podatek dochodowy (także po likwidacji działalności).

Zaliczkę w kwocie 1520 zł Czytelniczka powinna wpłacić do 20 listopada 2009 r. W tym momencie nie trzeba składać żadnych dokumentów. Wystarczy dokonanie przelewu. W tytule przelewu można podać: zaliczka na podatek z działalności gospodarczej lub zaliczka na podatek od sprzedaży środka trwałego. Następnie dochód ze sprzedaży maszyny dziewiarskiej należy rozliczyć w zeznaniu PIT-36L, składanym za 2009 r. Dochód w kwocie 8000 zł Czytelniczka doliczy do przychodów z działalności gospodarczej uzyskanych do końca lutego 2009 r. (poz. 24 PIT-36L). Tym samym powiększy swój dochód do opodatkowania (poz. 26 PIT-36L). Oczywiście w PIT-36L Czytelniczka uwzględni również zaliczkę na podatek zapłaconą od dochodu ze sprzedaży maszyny dziewiarskiej. Umowę sprzedaży maszyny Czytelniczka powinna dołączyć do dokumentacji księgowej związanej z prowadzeniem firmy w 2009 r.

• art. 10 ust. 2 pkt 3, art. 14 ust. 2 pkt 1, ust. 2c, art. 24 ust. 2, art. 44 ust. 3f ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 127, poz. 1052

Małgorzata Rymarz

ekspert w zakresie podatków dochodowych

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA