REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć sprzedaż środka trwałego po likwidacji działalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Rymarz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 28 lutego br. zakończyłam działalność gospodarczą w zakresie wyrobu odzieży. Działalność w 2009 r. była opodatkowana podatkiem liniowym. W październiku sprzedałam za 12 tys. zł maszynę dziewiarską, która była środkiem trwałym w zakończonej działalności. Wartość początkowa maszyny wynosiła 22 tys. zł. Dokonałam od niej odpisów amortyzacyjnych na kwotę 18 tys. zł. Czy muszę zapłacić podatek od tej sprzedaży?

RADA

REKLAMA

W przedstawionych okolicznościach dochód uzyskany ze sprzedaży maszyny dziewiarskiej w kwocie 8000 zł należy opodatkować podatkiem liniowym. Czytelniczka ma obowiązek odprowadzić od tego dochodu zaliczkę na podatek do 20 listopada br. Dochód ze sprzedaży maszyny należy również rozliczyć w składanym za 2009 r. zeznaniu podatkowym PIT-36L. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Przychodami z działalności gospodarczej są m.in. przychody z odpłatnego zbycia środków trwałych wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą (art. 14 ust. 2 pkt 1 updof). Przychód z działalności gospodarczej powstaje również w przypadku, gdy sprzedaż środka trwałego następuje już po formalnym zakończeniu działalności gospodarczej przez podatnika i zostanie dokonana w ciągu 6 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek trwały został wycofany z działalności (art. 10 ust. 2 pkt 3 updof). W omawianym przypadku sprzedaż maszyny dziewiarskiej dokonana w okresie do końca lutego 2015 r. uznana byłaby za przychód z działalności gospodarczej.

Należy przy tym pamiętać, że przychodem z działalności gospodarczej nie jest sprzedaż wykorzystywanego na potrzeby działalności gospodarczej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

• lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

• gruntu albo prawa użytkowania wieczystego gruntu, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

• spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz

• prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie (art. 14 ust. 2c updof).

REKLAMA

Sprzedaż powyższych nieruchomości i praw podlega opodatkowaniu w ramach źródła przychodów, jakim jest odpłatne zbycie rzeczy i praw, dokonywane poza działalnością gospodarczą (art. 10 ust. 1 pkt 8 updof). W przypadku sprzedaży innych środków trwałych czy wartości niematerialnych i prawnych podatnik jest zobowiązany zapłacić podatek na takich samych zasadach, jakby nadal prowadził działalność gospodarczą.

Jeżeli Czytelniczka w 2009 r. opodatkowana była podatkiem liniowym, to dochód uzyskany ze sprzedaży maszyny dziewiarskiej również należy opodatkować podatkiem liniowym. Dochodem (stratą) ze sprzedaży środka trwałego jest różnica między przychodem (czyli uzyskaną ceną sprzedaży) a wartością początkową wykazaną w ewidencji środków trwałych, powiększona o sumę odpisów amortyzacyjnych dokonanych od tego środka trwałego (art. 24 ust. 2 pkt 1 updof). Obliczając dochód ze sprzedaży środka trwałego, należy pamiętać, że powiększają go także te odpisy amortyzacyjne, które nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Podatnik w lutym br. zamknął fabrykę tekstyliów. Pozostałą po tej działalności maszynę dziewiarską sprzedał za 12 tys. zł we wrześniu 2009 r. Wartość początkowa maszyny wynosiła 22 tys. zł. Dokonane odpisy amortyzacyjne wynosiły 18 tys. zł. Dochód podatkowy ze sprzedaży maszyny wynosi 8000 zł = [(12 000 - 22 000) + 18 000]. Podatek od tego dochodu, liczony według stawki liniowej, wynosi 1520 zł = (8000 x 19%).

Dochód uzyskany ze sprzedaży środka trwałego należy rozliczyć w ramach działalności gospodarczej. W tym przypadku podatnik nie jest jednak zobowiązany do zaprowadzenia pkpir czy ksiąg rachunkowych (art. 24a ust. 3 pkt 4 updof). Oznacza to, że dochód ze sprzedaży środka trwałego dokonanej po likwidacji działalności nie jest ewidencjonowany w księgach. Dla celów dowodowych podatnik powinien jednak posiadać umowę sprzedaży danego składnika oraz pisemne wyliczenie dochodu podatkowego. Podatnik obowiązany jest również do wpłaty zaliczki na podatek od tego dochodu. Takie stanowisko potwierdza m.in. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kętrzynie w postanowieniu z 13 lipca 2006 r., nr US.III/415-48/06:

W związku z faktem, iż zbycie przedmiotowego lokalu użytkowego (...) stanowi dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej, to może wiązać się z obowiązkiem wpłaty zaliczki na podatek dochodowy (także po likwidacji działalności).

Zaliczkę w kwocie 1520 zł Czytelniczka powinna wpłacić do 20 listopada 2009 r. W tym momencie nie trzeba składać żadnych dokumentów. Wystarczy dokonanie przelewu. W tytule przelewu można podać: zaliczka na podatek z działalności gospodarczej lub zaliczka na podatek od sprzedaży środka trwałego. Następnie dochód ze sprzedaży maszyny dziewiarskiej należy rozliczyć w zeznaniu PIT-36L, składanym za 2009 r. Dochód w kwocie 8000 zł Czytelniczka doliczy do przychodów z działalności gospodarczej uzyskanych do końca lutego 2009 r. (poz. 24 PIT-36L). Tym samym powiększy swój dochód do opodatkowania (poz. 26 PIT-36L). Oczywiście w PIT-36L Czytelniczka uwzględni również zaliczkę na podatek zapłaconą od dochodu ze sprzedaży maszyny dziewiarskiej. Umowę sprzedaży maszyny Czytelniczka powinna dołączyć do dokumentacji księgowej związanej z prowadzeniem firmy w 2009 r.

• art. 10 ust. 2 pkt 3, art. 14 ust. 2 pkt 1, ust. 2c, art. 24 ust. 2, art. 44 ust. 3f ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 127, poz. 1052

Małgorzata Rymarz

ekspert w zakresie podatków dochodowych

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA