REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć sprzedaż środka trwałego po likwidacji działalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Rymarz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 28 lutego br. zakończyłam działalność gospodarczą w zakresie wyrobu odzieży. Działalność w 2009 r. była opodatkowana podatkiem liniowym. W październiku sprzedałam za 12 tys. zł maszynę dziewiarską, która była środkiem trwałym w zakończonej działalności. Wartość początkowa maszyny wynosiła 22 tys. zł. Dokonałam od niej odpisów amortyzacyjnych na kwotę 18 tys. zł. Czy muszę zapłacić podatek od tej sprzedaży?

RADA

REKLAMA

W przedstawionych okolicznościach dochód uzyskany ze sprzedaży maszyny dziewiarskiej w kwocie 8000 zł należy opodatkować podatkiem liniowym. Czytelniczka ma obowiązek odprowadzić od tego dochodu zaliczkę na podatek do 20 listopada br. Dochód ze sprzedaży maszyny należy również rozliczyć w składanym za 2009 r. zeznaniu podatkowym PIT-36L. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Przychodami z działalności gospodarczej są m.in. przychody z odpłatnego zbycia środków trwałych wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą (art. 14 ust. 2 pkt 1 updof). Przychód z działalności gospodarczej powstaje również w przypadku, gdy sprzedaż środka trwałego następuje już po formalnym zakończeniu działalności gospodarczej przez podatnika i zostanie dokonana w ciągu 6 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek trwały został wycofany z działalności (art. 10 ust. 2 pkt 3 updof). W omawianym przypadku sprzedaż maszyny dziewiarskiej dokonana w okresie do końca lutego 2015 r. uznana byłaby za przychód z działalności gospodarczej.

Należy przy tym pamiętać, że przychodem z działalności gospodarczej nie jest sprzedaż wykorzystywanego na potrzeby działalności gospodarczej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

• lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

• gruntu albo prawa użytkowania wieczystego gruntu, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

• spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz

• prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie (art. 14 ust. 2c updof).

REKLAMA

Sprzedaż powyższych nieruchomości i praw podlega opodatkowaniu w ramach źródła przychodów, jakim jest odpłatne zbycie rzeczy i praw, dokonywane poza działalnością gospodarczą (art. 10 ust. 1 pkt 8 updof). W przypadku sprzedaży innych środków trwałych czy wartości niematerialnych i prawnych podatnik jest zobowiązany zapłacić podatek na takich samych zasadach, jakby nadal prowadził działalność gospodarczą.

Jeżeli Czytelniczka w 2009 r. opodatkowana była podatkiem liniowym, to dochód uzyskany ze sprzedaży maszyny dziewiarskiej również należy opodatkować podatkiem liniowym. Dochodem (stratą) ze sprzedaży środka trwałego jest różnica między przychodem (czyli uzyskaną ceną sprzedaży) a wartością początkową wykazaną w ewidencji środków trwałych, powiększona o sumę odpisów amortyzacyjnych dokonanych od tego środka trwałego (art. 24 ust. 2 pkt 1 updof). Obliczając dochód ze sprzedaży środka trwałego, należy pamiętać, że powiększają go także te odpisy amortyzacyjne, które nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Podatnik w lutym br. zamknął fabrykę tekstyliów. Pozostałą po tej działalności maszynę dziewiarską sprzedał za 12 tys. zł we wrześniu 2009 r. Wartość początkowa maszyny wynosiła 22 tys. zł. Dokonane odpisy amortyzacyjne wynosiły 18 tys. zł. Dochód podatkowy ze sprzedaży maszyny wynosi 8000 zł = [(12 000 - 22 000) + 18 000]. Podatek od tego dochodu, liczony według stawki liniowej, wynosi 1520 zł = (8000 x 19%).

Dochód uzyskany ze sprzedaży środka trwałego należy rozliczyć w ramach działalności gospodarczej. W tym przypadku podatnik nie jest jednak zobowiązany do zaprowadzenia pkpir czy ksiąg rachunkowych (art. 24a ust. 3 pkt 4 updof). Oznacza to, że dochód ze sprzedaży środka trwałego dokonanej po likwidacji działalności nie jest ewidencjonowany w księgach. Dla celów dowodowych podatnik powinien jednak posiadać umowę sprzedaży danego składnika oraz pisemne wyliczenie dochodu podatkowego. Podatnik obowiązany jest również do wpłaty zaliczki na podatek od tego dochodu. Takie stanowisko potwierdza m.in. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kętrzynie w postanowieniu z 13 lipca 2006 r., nr US.III/415-48/06:

W związku z faktem, iż zbycie przedmiotowego lokalu użytkowego (...) stanowi dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej, to może wiązać się z obowiązkiem wpłaty zaliczki na podatek dochodowy (także po likwidacji działalności).

Zaliczkę w kwocie 1520 zł Czytelniczka powinna wpłacić do 20 listopada 2009 r. W tym momencie nie trzeba składać żadnych dokumentów. Wystarczy dokonanie przelewu. W tytule przelewu można podać: zaliczka na podatek z działalności gospodarczej lub zaliczka na podatek od sprzedaży środka trwałego. Następnie dochód ze sprzedaży maszyny dziewiarskiej należy rozliczyć w zeznaniu PIT-36L, składanym za 2009 r. Dochód w kwocie 8000 zł Czytelniczka doliczy do przychodów z działalności gospodarczej uzyskanych do końca lutego 2009 r. (poz. 24 PIT-36L). Tym samym powiększy swój dochód do opodatkowania (poz. 26 PIT-36L). Oczywiście w PIT-36L Czytelniczka uwzględni również zaliczkę na podatek zapłaconą od dochodu ze sprzedaży maszyny dziewiarskiej. Umowę sprzedaży maszyny Czytelniczka powinna dołączyć do dokumentacji księgowej związanej z prowadzeniem firmy w 2009 r.

• art. 10 ust. 2 pkt 3, art. 14 ust. 2 pkt 1, ust. 2c, art. 24 ust. 2, art. 44 ust. 3f ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 127, poz. 1052

Małgorzata Rymarz

ekspert w zakresie podatków dochodowych

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

REKLAMA