REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w pkpir poniesione koszty projektu rozbudowy najmowanego budynku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Muzyka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem indywidualnym przedsiębiorcą. Do celów prowadzonej działalności gospodarczej najmuję budynek od gminy. Do budynku ma być dobudowana winda. Z moich środków mam pokryć koszty projektu dobudowy windy, które wynoszą 7300 zł. Pozostałą część kosztów pokryje gmina z funduszy unijnych. Jak ująć koszty tego projektu w pkpir?

RADA

REKLAMA

Poniesione koszty projektu dobudowy windy do budynku Czytelnik powinien amortyzować jako inwestycję w obcym środku trwałym według stawki 10%. Amortyzację można rozpocząć dopiero od miesiąca następującego po miesiącu oddania windy do użytkowania. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W przedstawionym przypadku Czytelnik będzie ponosił nakłady na budynek, który najmuje od gminy. Taką sytuację należy traktować jako inwestycję w obcym środku trwałym. Przepisy updof nie definiują wprost pojęcia takiej inwestycji. W praktyce podatkowej przyjmuje się, że za inwestycję w obcym środku trwałym uznaje się wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie środka trwałego, którego podatnik nie jest właścicielem czy współwłaścicielem. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania.

Taką definicję potwierdza również orzecznictwo sądów administracyjnych, m.in. wyrok NSA z 4 kwietnia 1996 r. (sygn. akt SA/Sz 1873/95):

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przeprowadzona przez podatniczkę modernizacja lokalu wykraczała poza zakres ciążących na niej drobnych napraw, wymagała zgody wynajmującego, a także uzyskania pozwolenia budowlanego. Z tych względów oraz z uwagi na wartość nakładów stanowiła inwestycję w obcym środku trwałym.

REKLAMA

Dobudowę windy do budynku należy uznać nie tylko za przebudowę, ale i za modernizację. Jej skutkiem jest udogodnienie w korzystaniu z budynku, szczególnie dla osób starszych i niepełnosprawnych. Na pewno nie jest to remont (odtworzenie stanu budynku), który rozliczany jest w kosztach uzyskania przychodów bezpośrednio.

Z uwagi na wartość inwestycji (7300 zł) dokonaną modernizację budynku należy amortyzować. Za wartość początkową inwestycji w obcym środku trwałym należy uznać nakłady podatnika dokonane na zakup projektu. W przypadku odliczenia VAT naliczonego, w ramach rozliczeń VAT, do wartości początkowej przedsiębiorca przyjmie wydatek w kwocie netto. Przedsiębiorca może przyjąć inwestycję do ewidencji środków trwałych w dacie jej oddania do używania, czyli po zakończeniu całej inwestycji. Amortyzację rozpocznie od następnego miesiąca. Inwestycje w obcych środkach trwałych podlegają amortyzacji według indywidualnych stawek amortyzacyjnych. Okres amortyzacji inwestycji w obcym budynku nie może być krótszy niż 10 lat. Oznacza to, że zakupiony projekt windy przedsiębiorca będzie amortyzował stawką nie wyższą niż 10%. Przez cały okres amortyzacji przedsiębiorca powinien stosować jedną wybraną stawkę. Do inwestycji w obcym budynku nie można stosować jednorazowej amortyzacji, o której mowa w art. 22k updof (art. 22k ust. 1 updof). Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się w równych ratach co miesiąc lub co kwartał albo na koniec roku (art. 22h ust. 4 updof). Odpisy amortyzacyjne wynikające z ewidencji środków trwałych podatnik ujmuje na koniec przyjętego okresu amortyzacji (miesiąc, kwartał, rok) w kolumnie 13 pkpir - pozostałe wydatki.

PRZYKŁAD

Pan Kowalski prowadzi indywidualną działalność gospodarczą. Jest czynnym podatnikiem VAT, który dokonuje wyłącznie sprzedaży opodatkowanej VAT. Na potrzeby działalności najmuje od gminy budynek w ramach umowy długoterminowej. Czynsz płacony za najem zalicza bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. W czerwcu 2009 r. gmina podjęła decyzję o modernizacji budynku przez dobudowę windy. Gmina podpisała porozumienie z panem Kowalskim, że pokryje koszty projektu dobudowy windy w kwocie brutto 7300 zł. Pan Kowalski kupił projekt w lipcu 2009 r. Winda została oddana do użytku w listopadzie 2009 r. W miesiącu tym wydatki na zakup projektu windy pan Kowalski wprowadził do ewidencji środków trwałych jako inwestycję w obcym środku trwałym. Za wartość początkową do amortyzacji przyjął kwotę netto 5983,61 zł (VAT 1316,39 zł). Amortyzację pan Kowalski rozpocznie od grudnia 2009 r. Odpisów będzie dokonywał miesięcznie według stawki 10%. Miesięczny odpis będzie wynosić 49,86 zł (5983,61 zł x 10% / 12).

Zapis w pkpir

• art. 22a ust. 2 pkt 1, art. 22d ust. 1, ust. 2, art. 22g ust. 17, art. 22h ust. 1 pkt 1 i ust. 4, art. 22j ust. 1 pkt 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1323

• § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Michał Muzyka

ekspert w zakresie podatków dochodowych

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

REKLAMA

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

REKLAMA