REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w pkpir wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Justyna Michałowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca br. prowadzę działalność jako fizjoterapeuta. Od kwietnia do czerwca uczestniczyłem w szkoleniach przygotowawczych do wykonywania zawodu fizjoterapeuty, np. z terapii manualnej, z terapii stawów. Czy koszty tych szkoleń mogę zaliczyć do kosztów podatkowych prowadzonej działalności gospodarczej? Jeżeli tak, to w jaki sposób ująć te koszty w pkpir?

RADA

REKLAMA

Wydatki na szkolenia przygotowujące do zawodu fizjoterapeuty Czytelnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli posiada dokumenty (dowody księgowe) świadczące o ich poniesieniu. Koszty szkoleń należy wpisać do kolumny 13 pkpir w miesiącu rozpoczęcia działalności gospodarczej. W kolumnie 2 pkpir - data zdarzenia gospodarczego - należy wpisać datę poniesienia wydatku wynikającą z posiadanego dowodu księgowego. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, które nie są wyłączone z kosztów na podstawie art. 23 updof. Wydatek, jaki poniósł Czytelnik, ściśle wiąże się z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Nabycie umiejętności niezbędnych w zawodzie fizjoterapeuty z pewnością wykazuje związek z przychodem uzyskiwanym z działalności gospodarczej prowadzonej w tym zakresie. Istotne jest udokumentowanie poniesionych wydatków. Bez posiadania dowodów dokumentujących poniesienie wydatku na szkolenie, np. faktur, umów na zakup szkolenia, podatnik nie może zaliczyć wydatku do kosztów podatkowych.

REKLAMA

Jeżeli Czytelnik posiada takie dowody, to w przedstawionym przypadku poniesione wydatki na szkolenia może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Koszt szkolenia udokumentowanego fakturą należy wpisać do kolumny 13 pkpir - pozostałe wydatki. Wpisu dokonujemy w miesiącu rozpoczęcia działalności. W kolumnie 2 pkpir - data zdarzenia gospodarczego - należy wpisać datę wynikającą z posiadanego dowodu księgowego. Wynika to z pkt 3 - objaśnień do pkpir, które stanowią załącznik nr 1 do rozporządzenia w sprawie księgi. Potwierdzają to również organy podatkowe, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 18 maja 2009 r., nr ILPB1/415-256/09-3/AK:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do stwierdzenia, czy wydatki poniesione przed datą rozpoczęcia działalności można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, istotne jest ustalenie, czy takie wydatki (...) są potrzebne w prowadzonej działalności i mają związek z tą działalnością (...). Poza tym koszt podatkowy musi być odpowiednio udokumentowany. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają unormowania, które zabraniałoby zaliczenia do kosztów wydatków ponoszonych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Jednakże obowiązek udowodnienia wpływu poniesionego wydatku na wysokość przychodu spoczywa na podatniku. Zatem koszty poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, ale mające związek z uzyskiwanym później przychodem stanowią koszty uzyskania przychodu. W związku z powyższym wydatki, o których mowa we wniosku, poniesione przez Wnioskodawcę przed rozpoczęciem działalności, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów. Wydatki te należy zaksięgować w kolumnie 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów („pozostałe wydatki”) w dacie rozpoczęcia działalności gospodarczej, przy czym w kolumnie 2 („data zdarzenia gospodarczego”) należy wpisać datę poniesienia wydatku.

Również udokumentowane wydatki związane z rozpoczęciem działalności, takie jak: opłata za wpis do ewidencji działalności gospodarczej czy wykonanie pieczątki, podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Środki trwałe. Podatnik nie zaliczy natomiast bezpośrednio do kosztów wydatków na zakup środków trwałych, podlegających amortyzacji, poczynionych przed rozpoczęciem działalności. Wydatki na zakup tych środków trwałych są zaliczane do kosztów poprzez odpisy amortyzacyjne (art. 23 ust. 1 pkt 1 updof). Zakupiony wcześniej środek trwały podatnik przyjmuje więc do ewidencji środków trwałych na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej i amortyzuje od następnego miesiąca.

Towary handlowe. Towary handlowe zakupione przed rozpoczęciem działalności należy objąć remanentem początkowym, który należy wpisać do pkpir na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej (§ 27 rozporządzenia w sprawie pkpir). Następnie na koniec roku podatkowego wartość tego remanentu podatnik powinien uwzględnić przy ustalaniu rocznego dochodu do opodatkowania.

WAŻNE!

Towary handlowe zakupione przed rozpoczęciem działalności należy objąć remanentem początkowym, który należy ująć w pkpir na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej. Następnie na koniec roku podatkowego wartość tego remanentu podatnik powinien uwzględnić przy ustalaniu rocznego dochodu do opodatkowania.

Stanowisko to potwierdza Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle w interpretacji indywidualnej z 23 kwietnia 2007 r., nr PD/415/8/07:

Stwierdzić należy, że w przedmiotowym stanie faktycznym zakupione przez Panią, przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, towary handlowe powinny zostać ujęte w remanencie początkowym, który to remanent podlegać będzie wpisowi do podatkowej księgi przychodów i rozchodów na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej. Tak więc powyższe towary handlowe zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej w momencie ustalania dochodu, z uwzględnieniem różnicy remanentów początkowego i końcowego.

Jak rozliczyć w pkpir darowiznę towarów handlowych

PRZYKŁAD

Pan Nowak rozpoczął działalność gospodarczą w zakresie usług fizjoterapeutycznych 1 lipca 2009 r. Nie zarejestrował się jako podatnik VAT. Przed rozpoczęciem działalności uczestniczył w szkoleniu z zakresu fizjoterapii. Udział w szkoleniu potwierdza rachunek wystawiony 30 maja 2009 r. na kwotę 1500 zł. Inne wydatki, których pan Nowak dokonał przed rozpoczęciem działalności, to:

• kupno stołu do masażu - faktura z 24 czerwca 2009 r. na 900 zł brutto,

• opłata w wysokości 100 zł za wpis do ewidencji działalności gospodarczej - potwierdzenie dokonania opłaty w dniu 25 czerwca 2009 r.,

• wyrobienie pieczątki - faktura z 27 czerwca 2009 r. na 30 zł brutto.

Ewidencja tych zdarzeń przedstawia się następująco:

Lipiec 2009 r.

• art. 22 ust. 1, art. 24 ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 127, poz. 1052

• § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Justyna Michałowska

księgowa

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA