REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć VAT z faktury z zawyżoną stawką i kwotą podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Potocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeden z pracowników przyniósł fakturę na okulary korekcyjne – ze stawką 22%. Według nas jest to błędna stawka, jednak optyk nie chce jej skorygować. Czy możemy odliczyć VAT z takiej faktury? Faktura jest płacona przez naszą firmę.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Tak, firma może odliczyć VAT z otrzymanej faktury w wykazanej w niej kwocie, na zasadach ogólnych. Przepisy nie ograniczają prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury z zawyżoną stawką i kwotą VAT. Z prawa do tego odliczenia wyłączone są tylko faktury dokumentujące transakcje niepodlegające opodatkowaniu albo podlegające zwolnieniu z VAT.

UZASADNIENIE

Pracodawca obowiązany jest zapewnić pracownikom zatrudnionym na stanowiskach z monitorami ekranowymi profilaktyczną opiekę zdrowotną w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Ponadto obowiązany jest zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego. Stanowi o tym § 8 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. Nr 148, poz. 973).

REKLAMA

W sytuacji gdy faktura za zakup takich okularów jest wystawiona na pracodawcę (firmę finansującą ten zakup), przysługuje mu prawo do odliczenia z niej VAT na zasadach ogólnych. W aktualnym stanie prawnym podstawowym warunkiem prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury jest związek nabywanych przez firmę towarów lub usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT. Faktura jest podstawowym dokumentem potwierdzającym dokonanie sprzedaży. Musi ona zawierać co najmniej: dane dotyczące nazwy sprzedawcy i nabywcy, datę sprzedaży, nazwę towaru lub usługi, kwotę należności, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania oraz stawkę i kwotę podatku. Określenie stawki podatku oraz nazwy towaru lub usługi na fakturze jest wyłącznym obowiązkiem sprzedawcy. Przepisy nie nakładają obowiązku akceptacji faktury przez nabywcę jako przesłanki jej ważności, ponieważ wśród obowiązkowych elementów, które powinna ona zawierać, nie przewiduje się obecnie podpisu nabywcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Regułą jest, że sprzedawca sam klasyfikuje swoje produkty (towary i usługi) według zasad wymienionych w PKWiU i określa dla nich właściwą stawkę opodatkowania VAT, a w razie wątpliwości może zwrócić się do właściwego organu statystycznego, tj. Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, o pomoc w klasyfikacji. Ponosi on również konsekwencje niezastosowania właściwej stawki VAT. W razie jej zawyżenia zobowiązany jest do rozliczenia z fiskusem kwoty VAT wykazanej na fakturze, czyli wyższej od należnej.

Dla nabywcy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez niego z tytułu nabycia towarów i usług. Wynika to z podstawowej zasady neutralności VAT jako podatku od wartości dodanej. Wszelkie ograniczenia tego prawa muszą wynikać z przepisów ustawy. Przypadki, w których ustawodawca prawo to ograniczył, zostały określone m.in. w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT. Według niego nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego, a także zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego, faktury i dokumenty celne, w przypadku gdy czynność nimi udokumentowana nie podlega opodatkowaniu VAT lub jest zwolniona z tego podatku.

Przywołana regulacja może mieć zastosowanie do sytuacji, gdy wystawca faktury pomyłkowo opodatkuje czynności, które na podstawie regulacji prawnych (ustawy o VAT lub wydanych do niej rozporządzeń wykonawczych) podlegają zwolnieniu z VAT albo nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Analogicznej regulacji nie ma jednak do omawianej w pytaniu sytuacji. Żaden z przepisów ustawy nie warunkuje prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej przez nabywcę faktury, w której zastosowano niewłaściwą (zawyżoną lub zaniżoną) stawkę i kwotę VAT, np. 22% zamiast 7% lub na odwrót. Skoro zatem ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia podatku naliczonego od zastosowania w fakturze przez wystawcę właściwej stawki opodatkowania VAT, oznacza to, że nabywca jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego z faktury w takiej wysokości, w jakiej został on w niej wykazany. Nie ponosi żadnych konsekwencji z tytułu tego odliczenia. Do kwestionowania tego odliczenia nie mają również podstaw organy skarbowe.

PRZYKŁAD

Załóżmy, że nabywca otrzyma dwie faktury, w których wykazano błędne stawki i kwoty VAT. W jednej z nich zamiast stawki 7% wykazano 22% i kwotę VAT 550 zł. W drugiej natomiast zamiast stawki podatku w wysokości 22% zastosowano 7% stawkę VAT i wykazano kwotę podatku 210 zł. W obu przypadkach nabywca ma prawo do odliczenia podatku w kwotach wykazanych na fakturze, mimo że obie są błędne.

W omawianej sytuacji firma powinna otrzymaną fakturę wprowadzić do ewidencji zakupu prowadzonej dla celów VAT i odliczyć z niej podatek naliczony, jeśli spełnione zostały pozostałe przesłanki tego odliczenia, tj. faktura jest wystawiona na firmę, a zakup okularów ma związek z czynnościami opodatkowanymi VAT (tj. prowadzoną przez firmę działalnością podlegającą opodatkowaniu VAT).

• art. 86 ust. 1 i 2, art. 88 ust. 3a, art. 106 ust. 1, art. 108 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1666

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA