REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć VAT z faktury z zawyżoną stawką i kwotą podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Potocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeden z pracowników przyniósł fakturę na okulary korekcyjne – ze stawką 22%. Według nas jest to błędna stawka, jednak optyk nie chce jej skorygować. Czy możemy odliczyć VAT z takiej faktury? Faktura jest płacona przez naszą firmę.

RADA

REKLAMA

Tak, firma może odliczyć VAT z otrzymanej faktury w wykazanej w niej kwocie, na zasadach ogólnych. Przepisy nie ograniczają prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury z zawyżoną stawką i kwotą VAT. Z prawa do tego odliczenia wyłączone są tylko faktury dokumentujące transakcje niepodlegające opodatkowaniu albo podlegające zwolnieniu z VAT.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Pracodawca obowiązany jest zapewnić pracownikom zatrudnionym na stanowiskach z monitorami ekranowymi profilaktyczną opiekę zdrowotną w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Ponadto obowiązany jest zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego. Stanowi o tym § 8 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. Nr 148, poz. 973).

W sytuacji gdy faktura za zakup takich okularów jest wystawiona na pracodawcę (firmę finansującą ten zakup), przysługuje mu prawo do odliczenia z niej VAT na zasadach ogólnych. W aktualnym stanie prawnym podstawowym warunkiem prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury jest związek nabywanych przez firmę towarów lub usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT. Faktura jest podstawowym dokumentem potwierdzającym dokonanie sprzedaży. Musi ona zawierać co najmniej: dane dotyczące nazwy sprzedawcy i nabywcy, datę sprzedaży, nazwę towaru lub usługi, kwotę należności, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania oraz stawkę i kwotę podatku. Określenie stawki podatku oraz nazwy towaru lub usługi na fakturze jest wyłącznym obowiązkiem sprzedawcy. Przepisy nie nakładają obowiązku akceptacji faktury przez nabywcę jako przesłanki jej ważności, ponieważ wśród obowiązkowych elementów, które powinna ona zawierać, nie przewiduje się obecnie podpisu nabywcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Regułą jest, że sprzedawca sam klasyfikuje swoje produkty (towary i usługi) według zasad wymienionych w PKWiU i określa dla nich właściwą stawkę opodatkowania VAT, a w razie wątpliwości może zwrócić się do właściwego organu statystycznego, tj. Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, o pomoc w klasyfikacji. Ponosi on również konsekwencje niezastosowania właściwej stawki VAT. W razie jej zawyżenia zobowiązany jest do rozliczenia z fiskusem kwoty VAT wykazanej na fakturze, czyli wyższej od należnej.

Dla nabywcy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez niego z tytułu nabycia towarów i usług. Wynika to z podstawowej zasady neutralności VAT jako podatku od wartości dodanej. Wszelkie ograniczenia tego prawa muszą wynikać z przepisów ustawy. Przypadki, w których ustawodawca prawo to ograniczył, zostały określone m.in. w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT. Według niego nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego, a także zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego, faktury i dokumenty celne, w przypadku gdy czynność nimi udokumentowana nie podlega opodatkowaniu VAT lub jest zwolniona z tego podatku.

Przywołana regulacja może mieć zastosowanie do sytuacji, gdy wystawca faktury pomyłkowo opodatkuje czynności, które na podstawie regulacji prawnych (ustawy o VAT lub wydanych do niej rozporządzeń wykonawczych) podlegają zwolnieniu z VAT albo nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Analogicznej regulacji nie ma jednak do omawianej w pytaniu sytuacji. Żaden z przepisów ustawy nie warunkuje prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej przez nabywcę faktury, w której zastosowano niewłaściwą (zawyżoną lub zaniżoną) stawkę i kwotę VAT, np. 22% zamiast 7% lub na odwrót. Skoro zatem ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia podatku naliczonego od zastosowania w fakturze przez wystawcę właściwej stawki opodatkowania VAT, oznacza to, że nabywca jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego z faktury w takiej wysokości, w jakiej został on w niej wykazany. Nie ponosi żadnych konsekwencji z tytułu tego odliczenia. Do kwestionowania tego odliczenia nie mają również podstaw organy skarbowe.

PRZYKŁAD

Załóżmy, że nabywca otrzyma dwie faktury, w których wykazano błędne stawki i kwoty VAT. W jednej z nich zamiast stawki 7% wykazano 22% i kwotę VAT 550 zł. W drugiej natomiast zamiast stawki podatku w wysokości 22% zastosowano 7% stawkę VAT i wykazano kwotę podatku 210 zł. W obu przypadkach nabywca ma prawo do odliczenia podatku w kwotach wykazanych na fakturze, mimo że obie są błędne.

W omawianej sytuacji firma powinna otrzymaną fakturę wprowadzić do ewidencji zakupu prowadzonej dla celów VAT i odliczyć z niej podatek naliczony, jeśli spełnione zostały pozostałe przesłanki tego odliczenia, tj. faktura jest wystawiona na firmę, a zakup okularów ma związek z czynnościami opodatkowanymi VAT (tj. prowadzoną przez firmę działalnością podlegającą opodatkowaniu VAT).

• art. 86 ust. 1 i 2, art. 88 ust. 3a, art. 106 ust. 1, art. 108 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1666

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

REKLAMA

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

REKLAMA