REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć VAT z faktury przed otrzymaniem kopii noty korygującej z akceptacją sprzedawcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Potocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zmieniłam adres siedziby spółki i w związku z tym wystawiłam sporo not korygujących. Kilka z nich jeszcze nie wróciło do mnie podpisanych, a muszę już w tym tygodniu złożyć deklarację VAT-7. Czy w związku z tym mogę odliczyć z tych faktur VAT?

rada

REKLAMA

Tak, może Pani odliczyć VAT z faktur, do których nie posiada Pani zaakceptowanych przez sprzedawcę kopii not korygujących. Błąd poprawiony przez notę nie jest błędem, który pozbawia podatnika prawa do odliczenia VAT. Szczegóły w uzasadnieniu.

uzasadnienie

REKLAMA

Firma postąpiła słusznie, wystawiając noty korygujące dotyczące korekty zamieszczonego w otrzymanych fakturach błędnego jej adresu. Nota korygująca jest wystawiana przez nabywcę towaru lub usługi w sytuacji, gdy stwierdzi on, że w otrzymanej fakturze VAT (lub fakturze korygującej) wystąpiła pomyłka wiążąca się w szczególności z określeniem danych sprzedawcy lub nabywcy lub oznaczeniem towaru albo usługi (§ 15 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur). Korygowane są nią takie dane, jak: NIP, błędny adres lub nazwa nabywcy czy symbol PKWiU. Nie można natomiast korygować nią pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 5 ust. 1 pkt 6-12, które dotyczą m.in.: jednostek miary, ilości, wartości, stosowanej stawki podatku itd. Uprawnienie do wystawienia noty korygującej jest znacznie zawężone, odmiennie niż w przypadku faktur korygujących, którymi zasadniczo można skorygować wszelkie błędy oraz dokumentować podwyżki czy obniżki cen. Ustawodawca wymaga, aby wystawioną notę korygującą nabywca przesłał wystawcy faktury pierwotnej lub faktury korygującej wraz z kopią. Jeżeli sprzedawca akceptuje treść noty, potwierdza ją podpisem osoby uprawnionej do wystawienia faktury i potwierdzoną jej kopię odsyła wystawcy.

W praktyce podatnicy mają problem, w którym momencie mogą odliczyć podatek naliczony z faktury, do której wystawili notę korygującą - czy w rozliczeniu za miesiąc otrzymania faktury (lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych), czy też za miesiąc, w którym otrzymają notę korygującą z akceptacją jej odbioru przez sprzedawcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy uznać, że brak kopii noty korygującej z akceptacją sprzedawcy nie powoduje, że nabywca musi się wstrzymać z odliczeniem VAT.

REKLAMA

Wynika to z faktu, że noty służą do poprawy błędów, które możemy zaliczyć do tzw. błędów mniejszej wagi. W ich przypadku nabywca nie traci prawa do odliczenia VAT. Do takich błędów nie możemy zaliczyć wystawienia faktury na inny podmiot niż nabywca. Zmiana nazwy nabywcy nie może być zmieniona notą.

Na możliwość odliczenia VAT, mimo braku kopii noty korygującej od nabywcy, wskazują również organy podatkowe: Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia nie zawierają zapisów, które uzależniałyby możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w przypadku braku posiadania przez wystawcę noty korygującej, jej potwierdzenia przez sprzedawcę. Wprawdzie zgodnie z § 18 ust. 2 rozporządzenia [§ 15 ust. 2 nowego rozporządzenia - przyp. red.] nota korygująca jest przesyłana wystawcy faktury lub faktury korygującej, wraz z kopią, natomiast zgodnie z § 18 ust. 4 rozporządzenia [§ 15 ust. 4 nowego rozporządzenia - przyp. red.] jeżeli wystawca faktury lub faktury korygującej akceptuje treść noty, potwierdza ją podpisem osoby uprawnionej do wystawienia faktury lub faktury korygującej, to jednak z przepisów tych nie wynika, aby brak tego potwierdzenia uniemożliwiał dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego (pismo z 11 września 2009 r. Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie, nr PP/005-17/07).

• art. 88 ust. 3a pkt 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

• § 15 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 212, poz. 1337

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

REKLAMA

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA