REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć VAT z faktury przed otrzymaniem kopii noty korygującej z akceptacją sprzedawcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Potocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zmieniłam adres siedziby spółki i w związku z tym wystawiłam sporo not korygujących. Kilka z nich jeszcze nie wróciło do mnie podpisanych, a muszę już w tym tygodniu złożyć deklarację VAT-7. Czy w związku z tym mogę odliczyć z tych faktur VAT?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Tak, może Pani odliczyć VAT z faktur, do których nie posiada Pani zaakceptowanych przez sprzedawcę kopii not korygujących. Błąd poprawiony przez notę nie jest błędem, który pozbawia podatnika prawa do odliczenia VAT. Szczegóły w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Firma postąpiła słusznie, wystawiając noty korygujące dotyczące korekty zamieszczonego w otrzymanych fakturach błędnego jej adresu. Nota korygująca jest wystawiana przez nabywcę towaru lub usługi w sytuacji, gdy stwierdzi on, że w otrzymanej fakturze VAT (lub fakturze korygującej) wystąpiła pomyłka wiążąca się w szczególności z określeniem danych sprzedawcy lub nabywcy lub oznaczeniem towaru albo usługi (§ 15 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur). Korygowane są nią takie dane, jak: NIP, błędny adres lub nazwa nabywcy czy symbol PKWiU. Nie można natomiast korygować nią pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 5 ust. 1 pkt 6-12, które dotyczą m.in.: jednostek miary, ilości, wartości, stosowanej stawki podatku itd. Uprawnienie do wystawienia noty korygującej jest znacznie zawężone, odmiennie niż w przypadku faktur korygujących, którymi zasadniczo można skorygować wszelkie błędy oraz dokumentować podwyżki czy obniżki cen. Ustawodawca wymaga, aby wystawioną notę korygującą nabywca przesłał wystawcy faktury pierwotnej lub faktury korygującej wraz z kopią. Jeżeli sprzedawca akceptuje treść noty, potwierdza ją podpisem osoby uprawnionej do wystawienia faktury i potwierdzoną jej kopię odsyła wystawcy.

REKLAMA

W praktyce podatnicy mają problem, w którym momencie mogą odliczyć podatek naliczony z faktury, do której wystawili notę korygującą - czy w rozliczeniu za miesiąc otrzymania faktury (lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych), czy też za miesiąc, w którym otrzymają notę korygującą z akceptacją jej odbioru przez sprzedawcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy uznać, że brak kopii noty korygującej z akceptacją sprzedawcy nie powoduje, że nabywca musi się wstrzymać z odliczeniem VAT.

Wynika to z faktu, że noty służą do poprawy błędów, które możemy zaliczyć do tzw. błędów mniejszej wagi. W ich przypadku nabywca nie traci prawa do odliczenia VAT. Do takich błędów nie możemy zaliczyć wystawienia faktury na inny podmiot niż nabywca. Zmiana nazwy nabywcy nie może być zmieniona notą.

Na możliwość odliczenia VAT, mimo braku kopii noty korygującej od nabywcy, wskazują również organy podatkowe: Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia nie zawierają zapisów, które uzależniałyby możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w przypadku braku posiadania przez wystawcę noty korygującej, jej potwierdzenia przez sprzedawcę. Wprawdzie zgodnie z § 18 ust. 2 rozporządzenia [§ 15 ust. 2 nowego rozporządzenia - przyp. red.] nota korygująca jest przesyłana wystawcy faktury lub faktury korygującej, wraz z kopią, natomiast zgodnie z § 18 ust. 4 rozporządzenia [§ 15 ust. 4 nowego rozporządzenia - przyp. red.] jeżeli wystawca faktury lub faktury korygującej akceptuje treść noty, potwierdza ją podpisem osoby uprawnionej do wystawienia faktury lub faktury korygującej, to jednak z przepisów tych nie wynika, aby brak tego potwierdzenia uniemożliwiał dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego (pismo z 11 września 2009 r. Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie, nr PP/005-17/07).

• art. 88 ust. 3a pkt 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

• § 15 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 212, poz. 1337

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA