REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć VAT z faktury przed otrzymaniem kopii noty korygującej z akceptacją sprzedawcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Potocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zmieniłam adres siedziby spółki i w związku z tym wystawiłam sporo not korygujących. Kilka z nich jeszcze nie wróciło do mnie podpisanych, a muszę już w tym tygodniu złożyć deklarację VAT-7. Czy w związku z tym mogę odliczyć z tych faktur VAT?

rada

REKLAMA

Tak, może Pani odliczyć VAT z faktur, do których nie posiada Pani zaakceptowanych przez sprzedawcę kopii not korygujących. Błąd poprawiony przez notę nie jest błędem, który pozbawia podatnika prawa do odliczenia VAT. Szczegóły w uzasadnieniu.

uzasadnienie

REKLAMA

Firma postąpiła słusznie, wystawiając noty korygujące dotyczące korekty zamieszczonego w otrzymanych fakturach błędnego jej adresu. Nota korygująca jest wystawiana przez nabywcę towaru lub usługi w sytuacji, gdy stwierdzi on, że w otrzymanej fakturze VAT (lub fakturze korygującej) wystąpiła pomyłka wiążąca się w szczególności z określeniem danych sprzedawcy lub nabywcy lub oznaczeniem towaru albo usługi (§ 15 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur). Korygowane są nią takie dane, jak: NIP, błędny adres lub nazwa nabywcy czy symbol PKWiU. Nie można natomiast korygować nią pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 5 ust. 1 pkt 6-12, które dotyczą m.in.: jednostek miary, ilości, wartości, stosowanej stawki podatku itd. Uprawnienie do wystawienia noty korygującej jest znacznie zawężone, odmiennie niż w przypadku faktur korygujących, którymi zasadniczo można skorygować wszelkie błędy oraz dokumentować podwyżki czy obniżki cen. Ustawodawca wymaga, aby wystawioną notę korygującą nabywca przesłał wystawcy faktury pierwotnej lub faktury korygującej wraz z kopią. Jeżeli sprzedawca akceptuje treść noty, potwierdza ją podpisem osoby uprawnionej do wystawienia faktury i potwierdzoną jej kopię odsyła wystawcy.

W praktyce podatnicy mają problem, w którym momencie mogą odliczyć podatek naliczony z faktury, do której wystawili notę korygującą - czy w rozliczeniu za miesiąc otrzymania faktury (lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych), czy też za miesiąc, w którym otrzymają notę korygującą z akceptacją jej odbioru przez sprzedawcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy uznać, że brak kopii noty korygującej z akceptacją sprzedawcy nie powoduje, że nabywca musi się wstrzymać z odliczeniem VAT.

REKLAMA

Wynika to z faktu, że noty służą do poprawy błędów, które możemy zaliczyć do tzw. błędów mniejszej wagi. W ich przypadku nabywca nie traci prawa do odliczenia VAT. Do takich błędów nie możemy zaliczyć wystawienia faktury na inny podmiot niż nabywca. Zmiana nazwy nabywcy nie może być zmieniona notą.

Na możliwość odliczenia VAT, mimo braku kopii noty korygującej od nabywcy, wskazują również organy podatkowe: Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia nie zawierają zapisów, które uzależniałyby możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w przypadku braku posiadania przez wystawcę noty korygującej, jej potwierdzenia przez sprzedawcę. Wprawdzie zgodnie z § 18 ust. 2 rozporządzenia [§ 15 ust. 2 nowego rozporządzenia - przyp. red.] nota korygująca jest przesyłana wystawcy faktury lub faktury korygującej, wraz z kopią, natomiast zgodnie z § 18 ust. 4 rozporządzenia [§ 15 ust. 4 nowego rozporządzenia - przyp. red.] jeżeli wystawca faktury lub faktury korygującej akceptuje treść noty, potwierdza ją podpisem osoby uprawnionej do wystawienia faktury lub faktury korygującej, to jednak z przepisów tych nie wynika, aby brak tego potwierdzenia uniemożliwiał dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego (pismo z 11 września 2009 r. Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie, nr PP/005-17/07).

• art. 88 ust. 3a pkt 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

• § 15 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 212, poz. 1337

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

REKLAMA

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

REKLAMA