REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto powinien skorygować datę sprzedaży na fakturze VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Potocka
Kto powinien skorygować datę sprzedaży na fakturze VAT
Kto powinien skorygować datę sprzedaży na fakturze VAT
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dostaliśmy fakturę ze złą datą sprzedaży. Dostawca chce wystawić fakturę korygującą zmieniającą jedynie złą datę sprzedaży. Czy fakturą korygującą dostawca może skorygować jedynie wartości liczbowe, czy też dopuszczalne jest, by w tej formie zmienić np. datę sprzedaży, zły NIP itp.? Czy obowiązuje zasada - kto pierwszy zauważy błąd (dostawca czy odbiorca), ten wystawia fakturę bądź notę korygującą?

RADA

REKLAMA

Firma powinna zaakceptować proponowaną przez sprzedawcę formę korekty błędnej daty sprzedaży fakturą korygującą. Można nią korygować wszelkie dane wskazane na fakturze pierwotnej.

UZASADNIENIE

Jeśli po wystawieniu faktury VAT dokumentującej sprzedaż nastąpią zdarzenia mające wpływ na treść tej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera jakiekolwiek błędy, można ją skorygować poprzez wystawienie:

• faktury korygującej przez wystawcę faktury pierwotnej lub

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• noty korygującej przez nabywcę towaru lub usługi.

Polecamy: Ceny transferowe - jak przygotować firmę do kontroli podatkowej

Nie oznacza to jednak, że można je dowolnie (zamiennie) stosować w każdej sytuacji. Ustawodawca przewidział możliwość korekty faktury VAT notą korygującą w zdecydowanie mniejszym zakresie niż fakturą korygującą, co oznacza, że nota może być wystawiona tylko w ściśle określonych sytuacjach (szczegóły w dalszej części opracowania). Decydujący wpływ na sposób dokonania korekty faktury VAT ma rodzaj korygowanych w niej danych. Przedstawiona w pytaniu zasada, polegająca na tym, że korekty faktury dokonuje ten z uczestników transakcji, który pierwszy zauważy błąd, nie znajduje potwierdzenia w regulacjach prawnych.

Przedawnienie roszczeń z faktur VAT

Korekta fakturą korygującą

Z rozporządzenia w sprawie faktur wynika, że faktury korygujące mogą być wystawiane w następujących sytuacjach:

• udzielenia rabatu po wystawieniu faktury pierwotnej,

• zwrotu sprzedawcy towarów lub zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT,

• zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat podlegających opodatkowaniu,

• podwyższenia ceny po wystawieniu faktury pierwotnej,

• stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Sprawdź: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

REKLAMA

Z powyższego wynika, że fakturą korygującą można skorygować każdą pozycję w fakturze VAT, nawet jeśli nie wiąże się to ze zmianą wartości liczbowych podanych na fakturze. Przepisy nie czynią w tym zakresie żadnego ograniczenia. Dotyczy to również pomyłki w dacie sprzedaży wskazanej w fakturze pierwotnej.

Treść faktury korygującej zależy od tego, w jakiej sytuacji jest ona wystawiana. Jeżeli korekta nie ma wpływu na wysokość kwot wykazanych w fakturze pierwotnej, faktura korygująca powinna zawierać następujące dane:

• nazwę sprzedawcy i nabywcy, ich adresy oraz numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy - z faktury pierwotnej,

• numer kolejny, datę jej wystawienia, oznaczenie „KOREKTA” lub „Faktura korygująca VAT” oraz numer faktury pierwotnej i datę jej wystawienia,

• elementy faktury będące przedmiotem korekty w pierwotnej (omyłkowej) formie oraz wskazanie prawidłowej treści po korekcie,

• nazwę towaru lub usługi, miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług, cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto).

Faktura korygująca - czy można zmusić do poprawienia faktury?

Załóżmy, że w sytuacji przedstawionej w pytaniu sprzedawca wykazał błędnie na fakturze VAT datę sprzedaży, wskazując dzień 3 lutego zamiast 28 stycznia. Faktura dokumentująca tę sprzedaż została wystawiona z datą 9 lutego 2010 r. Pomyłka będzie korygowana fakturą korygującą wystawioną przez sprzedawcę. W treści faktury korygującej wystawca powinien podać następującą informację:

Przedmiotem korekty jest data sprzedaży towaru:

było - 3.02.2010 r.,

powinno być - 28.01.2010 r.

Korekta notą korygującą

Rozporządzenie w sprawie faktur dopuszcza również możliwość korygowania faktur VAT notami korygującymi wystawianymi przez nabywcę. Jednak zakres takiej korekty jest znacznie ograniczony w porównaniu z fakturami korygującymi VAT. Notą można skorygować wyłącznie pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się ze sprzedawcą lub nabywcą albo oznaczeniem towaru lub usługi (§ 15 rozporządzenia). Z zakresu możliwości korygowania notą korygującą zostały wyłączone pomyłki w pozycjach faktury określonych w § 5 ust. 1 pkt 6-12 ustawy o VAT, czyli te, które dotyczą m.in.: jednostki miary, ilości, wartości, stawki VAT. Można nią korygować w zasadzie nieistotne pomyłki niemające wpływu na wartość sprzedaży czy kwotę należnego VAT. Nota korygująca wystawiona zgodnie z regułami określonymi w powołanym przepisie traktowana jest tak samo jak faktura korygująca i podobnie jak ona powinna zawierać:

• numer kolejny i datę jej wystawienia,

• oznaczenie „NOTA KORYGUJĄCA”,

• nazwę wystawcy noty i wystawcy faktury albo faktury korygującej oraz ich adresy i numery identyfikacji podatkowej,

• numer faktury korygowanej i datę jej wystawienia,

• wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.

Z przytoczonych regulacji wynika, że zasadniczo przepisy dopuszczają również możliwość skorygowania notą korygującą daty sprzedaży. Data sprzedaży to element faktury wymieniony w przepisie § 5 ust. 1 pkt 4, czyli jest poza zakresem wyłączenia korygowania z zastosowaniem noty korygującej. Warto jednak rozważyć zasadność tej korekty notą wystawioną przez nabywcę ze względu na fakt, że zmiana daty sprzedaży w wielu przypadkach może spowodować zmianę momentu powstania obowiązku podatkowego u sprzedawcy. Natomiast u nabywcy zmiana daty sprzedaży w zasadzie nie dyskwalifikuje pierwotnej faktury jako dokumentu uprawniającego do odliczenia z niej VAT w dacie jej otrzymania.

Jaki adres na fakturze przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną?

REKLAMA

Towar został sprzedany 20 stycznia. Jednak na fakturze wystawionej 3 lutego wpisano jako datę sprzedaży również 3 lutego. Nabywca towaru wystawił notę korygującą i skorygował nią datę sprzedaży z 3 lutego na 20 stycznia 2010 r. Ponieważ faktura została wystawiona w terminie dłuższym niż siedem dni od skorygowanej daty sprzedaży, moment obowiązku podatkowego u sprzedawcy będzie wyznaczał siódmy dzień od dnia dostawy towaru. W rezultacie korekta ta wpłynie na przesunięcie obowiązku podatkowego u sprzedawcy z lutego na styczeń.

Wprawdzie każda nota korygująca, aby mogła być skuteczna, musi być zaakceptowana przez sprzedawcę, w wyniku czego potwierdza on zasadność jej wystawienia i jednocześnie przyjmuje do wiadomości wprowadzone nią zmiany, wydaje się jednak, że nabywca powinien mieć ograniczone uprawnienia do kształtowania w dowolny sposób momentu powstania obowiązku podatkowego u sprzedawcy. Z tego powodu zaproponowany przez sprzedawcę sposób korekty daty sprzedaży w formie faktury korygującej jest zdecydowanie dla wystawcy faktury bezpieczniejszy. Można nią korygować wszelkie błędy w jakiejkolwiek pozycji faktury, niezależnie od tego, czy dotyczą one wartości liczbowych czy innych informacji wskazanych na fakturze pierwotnej.

• § 13-15 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 212, poz. 1337; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 222, poz. 1760

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA