REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura korygująca - czy można zmusić do poprawienia faktury?

Faktura korygująca
Faktura korygująca

REKLAMA

REKLAMA

Gdy faktura jest błędna lub inna niż życzy sobie jej nabywca, możliwe jest jej poprawienie poprzez wystawienie faktury korygującej. Co zrobić gdy treść faktury jest inna, niż życzy sobie tego nabywca? Czy sprzedawca zawsze musi wystawić fakturę korygującą?

Mimo że to sprzedawca odpowiada za treść faktury i odprowadzenie podatków, to nabywca jest w gorszej sytuacji w momencie natrafienia na błędy w fakturze. Dlaczego? Co prawda zarówno nabywca, jak i sprzedawca popełniają czyn zabroniony, gdy posługują się nierzetelną fakturą, ale tylko sprzedawca może samodzielnie poprawić każdy element dokumentu. Nabywca ma do dyspozycji tylko notę korygującą, którą poprawia się mało znaczące błędy (nie mogą one dotyczyć liczb). Oprócz tego nabywcy pozostaje wyłącznie perswazja.

REKLAMA

Nabywca może żądać zmiany faktury tylko wtedy, gdy jest ona niezgodna z przepisami

Może się zdarzyć, że nabywca nie zgadza się z zapisami na fakturze. Nie odpowiada mu na przykład opis towaru lub usługi, podział na kwoty i wynikający z niego VAT, data wystawienia dokumentu lub data sprzedaży, itp. Opcja „wymuszenia” na sprzedawcy wystawienia korekty pojawia się jednak tylko w kilku poniższych sytuacjach.

Rozliczenie podatku VAT przez wystawcę faktury korygującej

  1. Można zmusić sprzedawcę do samego wystawienia faktury (a także wydania duplikatu)

Przedsiębiorcy w niektórych przypadkach mają obowiązek wystawiania faktur. Dotyczy to sytuacji, gdy:

  • sprzedawca jest VAT-owcem, a nabywcą jest inny przedsiębiorca;
  • sprzedawca jest VAT-owcem, a nabywcą osoba prywatna, która żąda faktury;
  • sprzedawca jest zwolniony z VAT, a nabywca żąda faktury.

REKLAMA

Powołując się na te zasady, może żądać od sprzedawcy wystawienia faktury, gdyż niewystawienie jej to złamanie Kodeksu Karnego Skarbowego. Tutaj warto pamiętać, że dopełnienie tego obowiązku jest związane z terminami opisanymi poniżej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy faktura zaginie lub ulegnie zniszczeniu nabywca może zgłosić się do sprzedawcy i poprosić o duplikat. Sprzedawca nie może mu duplikatu odmówić. Nie ma tutaj znaczenia ile razy nabywca zgłasza się po duplikat – należy go wydać za każdym razem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

  1. Gdy faktura jest niezgodna z przepisami można zmusić sprzedawcę do jej zmiany

Ustawa o VAT podaje listę elementów, które są na fakturze niezbędne. Jeśli dokument je zawiera, to jest zgodny z prawem. Co za tym idzie, gdy niezbędnego elementu brakuje, można „zmusić” sprzedawcę do wystawienia korekty, powołując się na przepisy Ustawy o VAT.

Chodzi tutaj jednak tylko o takie sytuacje, w których nie można wystawić noty korygującej, np. występuje błędna cena, stawka lub kwota VAT, są błędy w obliczeniach, daty są niezgodne z rzeczywistością lub dane nabywcy, czy sprzedawcy są w całości błędne (tzn. nabywcą lub sprzedawcą był kto inny, niż sugeruje to faktura).

  1. Gdy faktura jest niezgodna z umową, trzeba interweniować

REKLAMA

Sytuacja może być bardziej skomplikowana, gdy faktura jako taka jest poprawna, ale nie jest zgodna z ustaleniami stron. Wówczas trzeba oczywiście interweniować. Stosunkowo najłatwiej jest, gdy strony zawarły umowę na piśmie – ma ona pierwszeństwo przed fakturą i można się na nią powoływać prosząc o korektę.

W przeciwnym razie jako argumenty (a w razie sporu sądowego – dowody) mogą posłużyć ustalenia e-mailowe, wiadomości z komunikatorów, czy serwisów społecznościowych, zlecenia, itp. W razie braku takich śladów (co oznacza, że umowa była zawarta tylko ustnie) pozostaje powoływać się na zeznania świadków.

Zaliczki na podatek dochodowy - jak korzystnie je opłacać?


Faktura zgodna z umową i zgodna z przepisami – wtedy nie można nic zrobić

Jeśli faktura jest zgodna z przepisami i z umową pomiędzy stronami (a także po prostu z rzeczywistością), to nie można wymusić na sprzedawcy tego, by ją zmienił. Dotyczy to także sytuacji, gdy sprzedawca korzysta z opcji w przepisach, które są nabywcy nie na rękę, albo po prostu ich nie zna.

Tym samym, nabywca nie ma możliwości „przymusić” sprzedawcy (wystawcy faktury) m.in., aby:

  • wystawił fakturę wcześniej lub później niż musi – jest na to 15 dni od końca miesiąca, w którym miała miejsce dostawa towaru lub wykonanie usługi (ew. otrzymanie zapłaty – w przypadku przedpłat); alternatywnie, może też wystawić fakturę do 30 dni przed sprzedażą lub zapłatą;
  • dokumentował każdą sprzedaż fakturą, zamiast korzystania z tzw. faktury zbiorczej (taka faktura dokumentuje kilka wybranych dostaw towarów lub wykonanych usług na rzecz jednego odbiorcy w danym miesiącu);
  • wystawił fakturę elektroniczną zamiast faktury papierowej (nabywca może natomiast wymusić odwrotną sytuację, czyli zażądać faktury papierowej zamiast elektronicznej);
  • wystawił fakturę z pełnymi danymi nabywcy zamiast „uproszczonej” (na fakturach do 450 zł można zamieścić ograniczone dane nabywcy – wystarczy jego NIP);
  • wystawił fakturę do paragonu po upływie 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym miała miejsce sprzedaż (po tym okresie sprzedawca może, ale nie musi wystawić fakturę na żądanie);
  • oznaczał faktury słowami „oryginał” i „kopia – przepisy od paru lat nakazują wystawiać fakturę w dwóch egzemplarzach, których nie powinno oznaczać się tymi słowami.

Kredyt podatkowy - jak z niego skorzystać?

Autor: Sebastian Bobrowski – dyrektor finansowy inFakt.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA