REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie podatku VAT przez wystawcę faktury korygującej

faktura korygująca
faktura korygująca
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wśród dokumentów korygujących wykorzystywanych przez podatników należy wymienić dwa podstawowe: notę korygującą oraz fakturę korygującą. Noty mogą być sporządzane jedynie przez odbiorców faktury, natomiast faktura korygująca tylko i wyłącznie przez wystawcę faktury pierwotnej. I właśnie tym drugim zostanie poświęcony artykuł.

Kiedy przedsiębiorca może wystawić fakturę korygującą?

Kwestia wystawiania faktur korygujących została uregulowana w art. 106j znowelizowanej Ustawy o podatku od towarów i usług. Ustęp pierwszy tego artykułu określa, w jakich sytuacjach możliwe jest wystawienie faktury korygującej przez sprzedawcę. Obowiązek ten występuje, gdy po wystawieniu faktury pierwotnej:

REKLAMA

REKLAMA

  • udzielono obniżki ceny w formie rabatu,
  • udzielono opustów i obniżek cen,
  • dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  • dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty,
  • podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Jakie elementy powinna zawierać faktura korygująca od 2014 r.?

Dane, jakie powinny zostać ujęte na fakturze korygującej zostały określone w art. 106j ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z jego treścią obowiązkowe jest wskazanie:

  • wyrazów "FAKTURA KORYGUJĄCA" albo wyrazu "KOREKTA";
  • numeru kolejnego oraz daty jej wystawienia;
  • danych zawartych w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    • daty wystawienia;
    • kolejnego numeru nadanego w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
    • imion i nazwisk lub nazw podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresów;
    • numeru, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku;
    • numeru, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi;
    • daty dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub daty otrzymania zapłaty (o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury);
    • nazwy (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
  • przyczyny korekty;
  • jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwoty korekty podstawy opodatkowania lub kwoty korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  • w przypadkach innych niż wskazane w punkcie powyższym (błędy formalne) - prawidłowej treść korygowanych pozycji.

Zaliczki na podatek dochodowy - jak korzystnie je opłacać?

Zbiorcza faktura korygująca

Jak wynika z art. 106j ust. 3 podatnik może wystawić zbiorczą fakturę korygującą w przypadku, gdy udziela opustu lub obniżki ceny w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych/świadczonych na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie. Wówczas faktura ta musi dodatkowo wskazywać okres, do którego odnosi się udzielany opust lub obniżka. Przy czym, co ważne, może nie zawierać:

REKLAMA

  • numeru, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi;
  • daty dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub daty otrzymania zapłaty;
  • nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą.

Zmiany w odliczaniu VAT od samochodów z kratką

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Faktura korygująca “in minus”

Aby przedsiębiorca-sprzedawca mógł dokonać pomniejszenia podstawy opodatkowania i tym samym podatku VAT należnego (z tytułu sprzedaży) konieczne jest posiadanie potwierdzenia odbioru korekty przez nabywcę.

Przepisy nie regulują wprost, jaka powinna być to forma potwierdzeni, przy czym organy podatkowe nie ograniczają się w tej kwestii jedynie do podpisu. Wystarczające może okazać się potwierdzenie odbioru listu poleconego, e-mail, faks faktury wraz z podpisem, skan faktury wraz z podpisem.

Art. 29a ust. 13 ustawy jasno wskazuje się, że podatnik może dokonać obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za dany okres, o ile posiada potwierdzenie odbioru faktury korygującej. Co ważne, jeżeli potwierdzenie to zostanie uzyskane przed złożeniem deklaracji za dany okres, wówczas zmniejszenia podstawy dokonuje się w tejże deklaracji. Natomiast, gdy potwierdzenie to zostanie uzyskane po terminie złożenia deklaracji, pomniejszenia dokonuje się w deklaracji za okres, w którym otrzymano potwierdzenie.

Przeliczanie faktur w walutach obcych dla celów VAT 2014


Art. 29a ust. 13.

W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Potwierdzenie odbioru jest wymagane również w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29a ust. 14 ustawy).

Co ważne, podatnik nie zawsze będzie zobligowany do posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej “in minus”. Obowiązek ten nie dotyczy podatników dokonujących:

  • eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;
  • dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  • sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Zmniejszenia podstawy opodatkowania można dokonać również w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej. Przy czym podatnik dokona zmniejszenia podstawy opodatkowania nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione te przesłanki.

Sprzedawca wystawił fakturę sprzedaży 12 stycznia 2014 roku. 5 lutego nabywca zwrócił towar, w związku z czym wystawiano fakturę korygującą “in minus”. Nabywca w tym samym dniu podpisał korektę. Deklaracja VAT za styczeń nie została jeszcze złożona. Kiedy podatnik (dostawca) może dokonać zmniejszenia podstawy opodatkowania?
W związku z tym, że deklaracja VAT za styczeń nie została jeszcze złożona podatnik dokonuje zmniejszenia podstawy opodatkowania w deklaracji VAT za styczeń.

Sprzedawca wystawił fakturę sprzedaży 12 stycznia 2014 roku. W dniu 5 lutego nabywca zwrócił towar, w związku z czym wystawiano fakturę korygującą “in minus”. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej uzyskano 28 lutego. Kiedy podatnik (dostawca) może dokonać zmniejszenia podstawy opodatkowania?
W związku z tym, że termin złożenia deklaracji za styczeń już minął (25 lutego) podatnik dokonuje zmniejszenia podstawy opodatkowania w deklaracji VAT za luty, a więc za okres w którym uzyskał potwierdzenie odbioru korekty.

Podstawa zwolnienia nie zawsze na fakturze podatnika zwolnionego z VAT

Faktura korygująca “in plus”

W praktyce gospodarczej nierzadko ma miejsce wystawienie faktury, która zawiera pomyłki zaniżające podstawę opodatkowania. Wówczas przedsiębiorca jest zobligowany do wystawienia faktury korygującej zwiększającej, czyli tzw. “in plus”.

Co ważne, w tym przypadku podatnik nie musi oczekiwać na potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę, tak jak ma to miejsce w przypadku faktur korygujących “in minus”. Co do zasady korektę tę należy rozliczyć w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy dla faktury pierwotnej.

Organy podatkowe w określonych sytuacjach dopuszczają możliwość ujęcia korekty “in plus” w deklaracji w okresie, w którym została wystawiona, a który niekoniecznie musi pokrywać się z tym, w którym wystawiono fakturę pierwotną. Takie stanowisko wynika m.in. z interpretacji indywidualnej IPPP1/443-1599/11/13-5/S/EK Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 września 2013 r., w której stwierdza się, że takie rozwiązanie jest dopuszczalne, gdy okoliczności zwiększające podstawę opodatkowania nie były znane w chwili wystawienia faktury.

Jak nie zapłacić podatku kupując samochód firmowy?

Autor: Angelika Borowska

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA