REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie podatku VAT przez wystawcę faktury korygującej

faktura korygująca
faktura korygująca
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wśród dokumentów korygujących wykorzystywanych przez podatników należy wymienić dwa podstawowe: notę korygującą oraz fakturę korygującą. Noty mogą być sporządzane jedynie przez odbiorców faktury, natomiast faktura korygująca tylko i wyłącznie przez wystawcę faktury pierwotnej. I właśnie tym drugim zostanie poświęcony artykuł.

Kiedy przedsiębiorca może wystawić fakturę korygującą?

Kwestia wystawiania faktur korygujących została uregulowana w art. 106j znowelizowanej Ustawy o podatku od towarów i usług. Ustęp pierwszy tego artykułu określa, w jakich sytuacjach możliwe jest wystawienie faktury korygującej przez sprzedawcę. Obowiązek ten występuje, gdy po wystawieniu faktury pierwotnej:

REKLAMA

  • udzielono obniżki ceny w formie rabatu,
  • udzielono opustów i obniżek cen,
  • dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  • dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty,
  • podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Jakie elementy powinna zawierać faktura korygująca od 2014 r.?

Dane, jakie powinny zostać ujęte na fakturze korygującej zostały określone w art. 106j ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z jego treścią obowiązkowe jest wskazanie:

  • wyrazów "FAKTURA KORYGUJĄCA" albo wyrazu "KOREKTA";
  • numeru kolejnego oraz daty jej wystawienia;
  • danych zawartych w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    • daty wystawienia;
    • kolejnego numeru nadanego w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
    • imion i nazwisk lub nazw podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresów;
    • numeru, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku;
    • numeru, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi;
    • daty dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub daty otrzymania zapłaty (o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury);
    • nazwy (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
  • przyczyny korekty;
  • jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwoty korekty podstawy opodatkowania lub kwoty korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  • w przypadkach innych niż wskazane w punkcie powyższym (błędy formalne) - prawidłowej treść korygowanych pozycji.

Zaliczki na podatek dochodowy - jak korzystnie je opłacać?

Zbiorcza faktura korygująca

Jak wynika z art. 106j ust. 3 podatnik może wystawić zbiorczą fakturę korygującą w przypadku, gdy udziela opustu lub obniżki ceny w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych/świadczonych na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie. Wówczas faktura ta musi dodatkowo wskazywać okres, do którego odnosi się udzielany opust lub obniżka. Przy czym, co ważne, może nie zawierać:

  • numeru, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi;
  • daty dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub daty otrzymania zapłaty;
  • nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą.

Zmiany w odliczaniu VAT od samochodów z kratką

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Faktura korygująca “in minus”

Aby przedsiębiorca-sprzedawca mógł dokonać pomniejszenia podstawy opodatkowania i tym samym podatku VAT należnego (z tytułu sprzedaży) konieczne jest posiadanie potwierdzenia odbioru korekty przez nabywcę.

REKLAMA

Przepisy nie regulują wprost, jaka powinna być to forma potwierdzeni, przy czym organy podatkowe nie ograniczają się w tej kwestii jedynie do podpisu. Wystarczające może okazać się potwierdzenie odbioru listu poleconego, e-mail, faks faktury wraz z podpisem, skan faktury wraz z podpisem.

Art. 29a ust. 13 ustawy jasno wskazuje się, że podatnik może dokonać obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za dany okres, o ile posiada potwierdzenie odbioru faktury korygującej. Co ważne, jeżeli potwierdzenie to zostanie uzyskane przed złożeniem deklaracji za dany okres, wówczas zmniejszenia podstawy dokonuje się w tejże deklaracji. Natomiast, gdy potwierdzenie to zostanie uzyskane po terminie złożenia deklaracji, pomniejszenia dokonuje się w deklaracji za okres, w którym otrzymano potwierdzenie.

Przeliczanie faktur w walutach obcych dla celów VAT 2014


Art. 29a ust. 13.

W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Potwierdzenie odbioru jest wymagane również w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29a ust. 14 ustawy).

Co ważne, podatnik nie zawsze będzie zobligowany do posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej “in minus”. Obowiązek ten nie dotyczy podatników dokonujących:

  • eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;
  • dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  • sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

REKLAMA

Zmniejszenia podstawy opodatkowania można dokonać również w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej. Przy czym podatnik dokona zmniejszenia podstawy opodatkowania nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione te przesłanki.

Sprzedawca wystawił fakturę sprzedaży 12 stycznia 2014 roku. 5 lutego nabywca zwrócił towar, w związku z czym wystawiano fakturę korygującą “in minus”. Nabywca w tym samym dniu podpisał korektę. Deklaracja VAT za styczeń nie została jeszcze złożona. Kiedy podatnik (dostawca) może dokonać zmniejszenia podstawy opodatkowania?
W związku z tym, że deklaracja VAT za styczeń nie została jeszcze złożona podatnik dokonuje zmniejszenia podstawy opodatkowania w deklaracji VAT za styczeń.

Sprzedawca wystawił fakturę sprzedaży 12 stycznia 2014 roku. W dniu 5 lutego nabywca zwrócił towar, w związku z czym wystawiano fakturę korygującą “in minus”. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej uzyskano 28 lutego. Kiedy podatnik (dostawca) może dokonać zmniejszenia podstawy opodatkowania?
W związku z tym, że termin złożenia deklaracji za styczeń już minął (25 lutego) podatnik dokonuje zmniejszenia podstawy opodatkowania w deklaracji VAT za luty, a więc za okres w którym uzyskał potwierdzenie odbioru korekty.

Podstawa zwolnienia nie zawsze na fakturze podatnika zwolnionego z VAT

Faktura korygująca “in plus”

W praktyce gospodarczej nierzadko ma miejsce wystawienie faktury, która zawiera pomyłki zaniżające podstawę opodatkowania. Wówczas przedsiębiorca jest zobligowany do wystawienia faktury korygującej zwiększającej, czyli tzw. “in plus”.

Co ważne, w tym przypadku podatnik nie musi oczekiwać na potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę, tak jak ma to miejsce w przypadku faktur korygujących “in minus”. Co do zasady korektę tę należy rozliczyć w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy dla faktury pierwotnej.

Organy podatkowe w określonych sytuacjach dopuszczają możliwość ujęcia korekty “in plus” w deklaracji w okresie, w którym została wystawiona, a który niekoniecznie musi pokrywać się z tym, w którym wystawiono fakturę pierwotną. Takie stanowisko wynika m.in. z interpretacji indywidualnej IPPP1/443-1599/11/13-5/S/EK Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 września 2013 r., w której stwierdza się, że takie rozwiązanie jest dopuszczalne, gdy okoliczności zwiększające podstawę opodatkowania nie były znane w chwili wystawienia faktury.

Jak nie zapłacić podatku kupując samochód firmowy?

Autor: Angelika Borowska

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA