REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawa zwolnienia nie zawsze na fakturze podatnika zwolnionego z VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zwolnienia z VAT
Zwolnienia z VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacje przepisów podatkowych przyniosły wiele zmian wraz z początkiem 2014 r. Jedną z najistotniejszych jest ta dotycząca dokumentowania przychodów przez podatników zwolnionych z podatku od towarów i usług – od 1 stycznia 2014 r. powinni oni wykorzystywać w tym celu faktury zamiast rachunków. Faktura podatnika zwolnionego od faktury czynnego podatnika VAT różnić się powinna m.in. zamieszczeniem na niej informacji o podstawie zwolnienia. Nie każdy jednak wie, że od tej – wydawałoby się, fundamentalnej zasady – istnieją pewne wyjątki.

Faktura podatnika zwolnionego zgodnie z Ordynacją podatkową

Możliwość wystawiania faktur przez podatników korzystających ze zwolnienia z podatku od towarów i usług (VAT) pojawiła się po raz pierwszy już na początku 2013 r. Dlaczego zatem dopiero teraz kwestia ta stała się tak bardzo istotna?

REKLAMA

Sytuacja ta ma związek z nowelizacją Ordynacji podatkowej. Zgodnie z art. 87 par. 1 tej ustawy, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą są zobowiązani wystawić rachunek za dokonaną sprzedaż lub wykonanie usługi, jeśli zażąda tego kupujący bądź usługobiorca oraz jeśli z odrębnych przepisów nie wynika obowiązek wystawienia faktury.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Odpowiednimi w tym przypadku odrębnymi przepisami jest natomiast Ustawa o podatku od towarów i usług, a dokładniej – jej art. 106b. Zgodnie z tym zapisem podatnik, który rozlicza się z podatku VAT ma obowiązek udokumentować swoją sprzedaż towarów bądź usług fakturą zawsze, gdy jego kontrahentem jest inna firma oraz na żądanie nabywcy, jeśli odbiorcą jest osoba prywatna. Natomiast podatnicy korzystający ze zwolnienia z podatku VAT także mają obowiązek wystawić fakturę odbiorcy – za każdym razem, gdy otrzymają takie żądanie.

Zatem podsumowując, jeśli kontrahent żąda od przedsiębiorcy dokumentu do przeprowadzonej transakcji, to bez względu na fakt korzystania lub niekorzystania ze zwolnienia, przedsiębiorca w takiej sytuacji ma obowiązek wystawić fakturę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązkowe elementy faktury w 2014 roku

Podstawa opodatkowania nie zawsze obowiązkowa

Skoro przedsiębiorcy korzystający ze zwolnienia z podatku VAT także są zobowiązani do wystawiania faktur od początku 2014 r., warto zastanowić się nad zawartością takiego dokumentu. Elementy, które obowiązkowo powinny znaleźć się na fakturze zostały wymienione w art. 106e ust.1 ustawy o VAT.

REKLAMA

Niezwykle istotnym z tym zakresie zapisem jest pkt 19, odnoszący się bezpośrednio do podatników zwolnionych. Zgodnie z nim, przedsiębiorca wystawiając fakturę powinien na niej każdorazowo umieścić informację o tym, na jakiej podstawie korzysta ze zwolnienia. Ustawa wskazuje na kilka możliwości – zwolnienie ze względu na zakres wykonywanych czynności (art. 43 ust. 1), ze względu na szczegółowe przepisy (art. 82 ust. 3) oraz ze względu na nieprzekroczenie limitu wartości sprzedaży w ubiegłym roku podatkowym (art. 113 ust. 1 i 9).

Przepisy wydają się być dość jednoznaczne, jeśli chodzi o zamieszczanie podstawy zwolnienia na fakturze. Jednakże – nie do końca. W tym przypadku oprócz ustawy o VAT należy bowiem zwrócić uwagę także na dodatkowe zapisy znajdujące się w Rozporządzeniu Ministra Finansów z 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur, które – podobnie jak znowelizowana ustawa – obowiązuje od początku 2014 r. Szczególnie istotny jest tu rozdział drugi, zatytułowany “Przypadki, w których faktury mogą zawierać zakres danych węższy niż określony w art. 106e ustawy, oraz zakres tych danych”. W tym miejscu, w par. 3 pkt 3 wskazano, które z elementów muszą znaleźć się na fakturze podatnika korzystającego ze zwolnienia ze względu na limit wartości sprzedaży.

Odliczenie podatku VAT od zakupu samochodu z kratką w 2014 roku


Lista danych, do których odnosi się pkt 3 znajduje się w pkt 1 – w tym przypadku niezbędne są elementy wymienione w lit. a-g, czyli:

  • data wystawienia,
  • numer kolejny,
  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,
  • nazwa (rodzaj) towaru lub usługi,
  • miara i ilość (liczba) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług,
  • cena jednostkowa towaru lub usługi,
  • kwota należności ogółem.

Co istotne, pkt 3 nie wymienia jako elementu obowiązkowego lit. h, czyli “wskazania przepisu ustawy, aktu wydanego na podstawie ustawy, przepisu dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) lub innej podstawy prawnej, zgodnie z którą podatnik stosuje zwolnienie od podatku”.

Zatem, przedsiębiorcy, którzy w swoich firmach nie rozliczają się z podatku VAT właśnie ze względu na nieprzekroczony limit wartości sprzedaży, nie muszą umieszczać na fakturach podstawy takiego zwolnienia. Przez wzgląd na fakt, że rozporządzenie nie jest zbyt często wymieniane przez specjalistów prawa podatkowego, brak takiego nakazu może stanowić nie lada zaskoczenie.

Data ujęcia zakupu towarów w KPiR

Autor: Anna Kubalka

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

REKLAMA