REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawa zwolnienia nie zawsze na fakturze podatnika zwolnionego z VAT

Zwolnienia z VAT
Zwolnienia z VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacje przepisów podatkowych przyniosły wiele zmian wraz z początkiem 2014 r. Jedną z najistotniejszych jest ta dotycząca dokumentowania przychodów przez podatników zwolnionych z podatku od towarów i usług – od 1 stycznia 2014 r. powinni oni wykorzystywać w tym celu faktury zamiast rachunków. Faktura podatnika zwolnionego od faktury czynnego podatnika VAT różnić się powinna m.in. zamieszczeniem na niej informacji o podstawie zwolnienia. Nie każdy jednak wie, że od tej – wydawałoby się, fundamentalnej zasady – istnieją pewne wyjątki.

Faktura podatnika zwolnionego zgodnie z Ordynacją podatkową

Możliwość wystawiania faktur przez podatników korzystających ze zwolnienia z podatku od towarów i usług (VAT) pojawiła się po raz pierwszy już na początku 2013 r. Dlaczego zatem dopiero teraz kwestia ta stała się tak bardzo istotna?

REKLAMA

Sytuacja ta ma związek z nowelizacją Ordynacji podatkowej. Zgodnie z art. 87 par. 1 tej ustawy, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą są zobowiązani wystawić rachunek za dokonaną sprzedaż lub wykonanie usługi, jeśli zażąda tego kupujący bądź usługobiorca oraz jeśli z odrębnych przepisów nie wynika obowiązek wystawienia faktury.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Odpowiednimi w tym przypadku odrębnymi przepisami jest natomiast Ustawa o podatku od towarów i usług, a dokładniej – jej art. 106b. Zgodnie z tym zapisem podatnik, który rozlicza się z podatku VAT ma obowiązek udokumentować swoją sprzedaż towarów bądź usług fakturą zawsze, gdy jego kontrahentem jest inna firma oraz na żądanie nabywcy, jeśli odbiorcą jest osoba prywatna. Natomiast podatnicy korzystający ze zwolnienia z podatku VAT także mają obowiązek wystawić fakturę odbiorcy – za każdym razem, gdy otrzymają takie żądanie.

Zatem podsumowując, jeśli kontrahent żąda od przedsiębiorcy dokumentu do przeprowadzonej transakcji, to bez względu na fakt korzystania lub niekorzystania ze zwolnienia, przedsiębiorca w takiej sytuacji ma obowiązek wystawić fakturę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązkowe elementy faktury w 2014 roku

Podstawa opodatkowania nie zawsze obowiązkowa

Skoro przedsiębiorcy korzystający ze zwolnienia z podatku VAT także są zobowiązani do wystawiania faktur od początku 2014 r., warto zastanowić się nad zawartością takiego dokumentu. Elementy, które obowiązkowo powinny znaleźć się na fakturze zostały wymienione w art. 106e ust.1 ustawy o VAT.

REKLAMA

Niezwykle istotnym z tym zakresie zapisem jest pkt 19, odnoszący się bezpośrednio do podatników zwolnionych. Zgodnie z nim, przedsiębiorca wystawiając fakturę powinien na niej każdorazowo umieścić informację o tym, na jakiej podstawie korzysta ze zwolnienia. Ustawa wskazuje na kilka możliwości – zwolnienie ze względu na zakres wykonywanych czynności (art. 43 ust. 1), ze względu na szczegółowe przepisy (art. 82 ust. 3) oraz ze względu na nieprzekroczenie limitu wartości sprzedaży w ubiegłym roku podatkowym (art. 113 ust. 1 i 9).

Przepisy wydają się być dość jednoznaczne, jeśli chodzi o zamieszczanie podstawy zwolnienia na fakturze. Jednakże – nie do końca. W tym przypadku oprócz ustawy o VAT należy bowiem zwrócić uwagę także na dodatkowe zapisy znajdujące się w Rozporządzeniu Ministra Finansów z 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur, które – podobnie jak znowelizowana ustawa – obowiązuje od początku 2014 r. Szczególnie istotny jest tu rozdział drugi, zatytułowany “Przypadki, w których faktury mogą zawierać zakres danych węższy niż określony w art. 106e ustawy, oraz zakres tych danych”. W tym miejscu, w par. 3 pkt 3 wskazano, które z elementów muszą znaleźć się na fakturze podatnika korzystającego ze zwolnienia ze względu na limit wartości sprzedaży.

Odliczenie podatku VAT od zakupu samochodu z kratką w 2014 roku


Lista danych, do których odnosi się pkt 3 znajduje się w pkt 1 – w tym przypadku niezbędne są elementy wymienione w lit. a-g, czyli:

  • data wystawienia,
  • numer kolejny,
  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,
  • nazwa (rodzaj) towaru lub usługi,
  • miara i ilość (liczba) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług,
  • cena jednostkowa towaru lub usługi,
  • kwota należności ogółem.

Co istotne, pkt 3 nie wymienia jako elementu obowiązkowego lit. h, czyli “wskazania przepisu ustawy, aktu wydanego na podstawie ustawy, przepisu dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) lub innej podstawy prawnej, zgodnie z którą podatnik stosuje zwolnienie od podatku”.

Zatem, przedsiębiorcy, którzy w swoich firmach nie rozliczają się z podatku VAT właśnie ze względu na nieprzekroczony limit wartości sprzedaży, nie muszą umieszczać na fakturach podstawy takiego zwolnienia. Przez wzgląd na fakt, że rozporządzenie nie jest zbyt często wymieniane przez specjalistów prawa podatkowego, brak takiego nakazu może stanowić nie lada zaskoczenie.

Data ujęcia zakupu towarów w KPiR

Autor: Anna Kubalka

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

REKLAMA

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

REKLAMA