REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaliczki na podatek dochodowy - jak korzystnie je opłacać?

Zaliczki na podatek dochodowy
Zaliczki na podatek dochodowy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatek dochodowy od osób fizycznych nakłada na przedsiębiorców obowiązek odprowadzania pewnej części dochodów do urzędu skarbowego. Okresem rozliczeniowym właściwym dla tego podatku jest rok – ciężko jednak wyobrazić sobie, aby raz w roku mikro- i mali przedsiębiorcy mieli wpłacić fiskusowi ok. 20% swoich rocznych dochodów. Dlatego też pobór tego podatku odbywa się w formie zaliczek – warto wiedzieć, jakie są ich opcje i która będzie najbardziej optymalna.

Zaliczki miesięczne i kwartalne

REKLAMA

Aby należności z tytułu podatku dochodowego nie nawarstwiały się w ciągu roku podatkowego, przedsiębiorcy są zobowiązani do odprowadzania do urzędu zaliczek w regularnych terminach. Podstawową zasadą jest uiszczanie zaliczek miesięcznie – do 20 dnia miesiąca po miesiącu, którego danina dotyczy. Jeśli 20 wypada w dzień wolny od pracy, to terminem ostatecznym jest pierwszy po 20 dzień roboczy miesiąca. Jeśli podatnik nie wybierze inaczej, zakłada się, że zdecydował o opłacaniu zaliczek na podatek dochodowy za okresy miesięczne.

REKLAMA

Jednakże dla małych podatników oraz przedsiębiorców dopiero zakładających działalność przewidziano także alternatywę w postaci kwartalnego uiszczania zaliczek. Decydując się na nią, podatnik będzie zobowiązany opłacać zobowiązanie co kwartał, do 20 dnia miesiąca przypadającego po kwartale (analogicznie do zaliczek miesięcznych rozwiązuje się problem 20 przypadającego w dni wolne od pracy). Tak więc co do zasady zamiast 12 zaliczek w skali roku, trzeba opłacić tylko 4 (do 20 kwietnia, 20 lipca, 20 października i – zazwyczaj – 20 stycznia następnego roku).

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Aby skorzystać z opcji opłacania zaliczek na podatek dochodowy kwartalnie, przedsiębiorca jest zobowiązany złożyć pisemne zawiadomienie o takim wyborze do naczelnika właściwego dla siebie urzędu skarbowego. Jeżeli decyzja została podjęta podczas zakładania działalności, zawiadomienie powinno trafić do urzędu najpóźniej w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Przedsiębiorca, który już prowadzi firmę, ma na to natomiast czas do 20 lutego nowego roku podatkowego. Jednocześnie, wybór taki “przechodzi” na kolejne lata – zatem, decydując się na opłacanie zaliczek w formie kwartalnej w roku 2013, podatnik może je opłacać w ten sposób także w roku 2014, 2015 – i tak aż do momentu, kiedy ponownie nie złoży pisemnej informacji o zmianie.

Zakładam firmę – opodatkowanie na zasadach ogólnych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaliczki uproszczone

REKLAMA

Zaliczki są zatem opłacane regularnie, co miesiąc albo co kwartał, jednakże ich kwota nie jest jednolita. Obliczając je podatnik opiera się na uzyskanych od początku roku przychodach, pomniejszonych o poniesione od początku roku koszty. W związku z tym z każdą kolejną zaliczką kwota ta będzie ulegała modyfikacji.

Także w tym przypadku istnieje alternatywa w postaci uproszczonej zaliczki na podatek dochodowy. Opcja dostępna jest dla tych przedsiębiorców, którzy w roku poprzedzającym dany rok podatkowy lub poprzedzającym go o dwa lata uzyskali dochód (zatem ewentualnie w jednym z tych lat mogli ponieść stratę lub uzyskać dochód nieprzekraczający 3091 zł). Na podstawie tego dochodu oblicza się należny za cały rok podatek – zgodnie ze stawkami przyjętej przez przedsiębiorcę metody, czyli skali podatkowej albo podatku liniowego. Wartość tą należy następnie podzielić na 12 miesięcy. W ten sposób uzyskuje się wysokość uproszczonej zaliczki, którą odprowadza się na konto urzędu tak, jak tradycyjną zaliczkę – do 20 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni. Wartość poszczególnych zaliczek można także pomniejszyć o opłacone w danym miesiącu ubezpieczenie zdrowotne, jednak w kwocie nie większej niż 7,75% podstawy jej wymiaru (zgodnie z art. 44 ust. 6i ustawy o PIT).

Aby móc skorzystać z opcji uproszczonych zaliczek na podatek dochodowy, należy poinformować o takiej decyzji naczelnika właściwego urzędu skarbowego do 20 lutego nowego roku podatkowego. Analogicznie do zaliczek w formie kwartalnej, także zaliczka w formie uproszczonej będzie opłacana tak długo, aż podatnik nie złoży w tej kwestii ponownie odpowiedniego pisma (zgodnie z art. 44 ust, 6d ustawy o PIT).

Użytkowanie prywatnego samochodu w firmie


Jak nie płacić zaliczki za grudzień?

Jeszcze w grudniu 2011 r. przedsiębiorcy byli zobowiązani do opłacenia podwójnej zaliczki za podatek dochodowy – za listopad oraz (w tej samej kwocie) po raz drugi, za grudzień. Jako że ostatecznie i tak rozliczeń dokonuje się w deklaracji rocznej, fakt opłacenia grudniowej zaliczki na podstawie dochodu z listopada nie miał tak naprawdę wpływu na ostateczną wysokość podatku.

Jednakże od 2012 r. zasada ta została zniesiona. Począwszy od tego roku, zaliczki za grudzień czy też IV kwartał należy płacić na takich samych zasadach, jak wszystkie inne – czyli do 20 dnia miesiąca za poprzedni miesiąc (lub kwartał). Zatem w tym przypadku, terminem zapłaty zaliczki będzie 20 stycznia nowego roku podatkowego.

Jednakże istnieje sposób, aby zaliczki za grudzień czy też IV kwartał nie płacić. Jak już wspomniano wcześniej – ostatecznego rozliczenia podatku dochodowego za rok podatkowy dokonuje się za pomocą deklaracji rocznych. Wprawdzie w przypadku skali podatkowej czy też podatku liniowego podatnik ma na to czas aż do 30 kwietnia kolejnego roku podatkowego, ale może też tego obowiązku dopełnić wcześniej. Zatem, jeśli deklaracja roczna zostanie wygenerowana i złożona, a ewentualne niedopłaty podatku uregulowane przed 20 stycznia, podatnik nie będzie miał już obowiązku wyliczania zaliczki. Tym samym zmniejszy nieco ilość obowiązków wobec fiskusa.

Gwarancje de minimis dla przedsiębiorców

Autor: Anna Kubalka

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA