REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaliczki na podatek dochodowy - jak korzystnie je opłacać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zaliczki na podatek dochodowy
Zaliczki na podatek dochodowy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatek dochodowy od osób fizycznych nakłada na przedsiębiorców obowiązek odprowadzania pewnej części dochodów do urzędu skarbowego. Okresem rozliczeniowym właściwym dla tego podatku jest rok – ciężko jednak wyobrazić sobie, aby raz w roku mikro- i mali przedsiębiorcy mieli wpłacić fiskusowi ok. 20% swoich rocznych dochodów. Dlatego też pobór tego podatku odbywa się w formie zaliczek – warto wiedzieć, jakie są ich opcje i która będzie najbardziej optymalna.

Zaliczki miesięczne i kwartalne

REKLAMA

Aby należności z tytułu podatku dochodowego nie nawarstwiały się w ciągu roku podatkowego, przedsiębiorcy są zobowiązani do odprowadzania do urzędu zaliczek w regularnych terminach. Podstawową zasadą jest uiszczanie zaliczek miesięcznie – do 20 dnia miesiąca po miesiącu, którego danina dotyczy. Jeśli 20 wypada w dzień wolny od pracy, to terminem ostatecznym jest pierwszy po 20 dzień roboczy miesiąca. Jeśli podatnik nie wybierze inaczej, zakłada się, że zdecydował o opłacaniu zaliczek na podatek dochodowy za okresy miesięczne.

REKLAMA

Jednakże dla małych podatników oraz przedsiębiorców dopiero zakładających działalność przewidziano także alternatywę w postaci kwartalnego uiszczania zaliczek. Decydując się na nią, podatnik będzie zobowiązany opłacać zobowiązanie co kwartał, do 20 dnia miesiąca przypadającego po kwartale (analogicznie do zaliczek miesięcznych rozwiązuje się problem 20 przypadającego w dni wolne od pracy). Tak więc co do zasady zamiast 12 zaliczek w skali roku, trzeba opłacić tylko 4 (do 20 kwietnia, 20 lipca, 20 października i – zazwyczaj – 20 stycznia następnego roku).

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Aby skorzystać z opcji opłacania zaliczek na podatek dochodowy kwartalnie, przedsiębiorca jest zobowiązany złożyć pisemne zawiadomienie o takim wyborze do naczelnika właściwego dla siebie urzędu skarbowego. Jeżeli decyzja została podjęta podczas zakładania działalności, zawiadomienie powinno trafić do urzędu najpóźniej w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Przedsiębiorca, który już prowadzi firmę, ma na to natomiast czas do 20 lutego nowego roku podatkowego. Jednocześnie, wybór taki “przechodzi” na kolejne lata – zatem, decydując się na opłacanie zaliczek w formie kwartalnej w roku 2013, podatnik może je opłacać w ten sposób także w roku 2014, 2015 – i tak aż do momentu, kiedy ponownie nie złoży pisemnej informacji o zmianie.

Zakładam firmę – opodatkowanie na zasadach ogólnych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaliczki uproszczone

REKLAMA

Zaliczki są zatem opłacane regularnie, co miesiąc albo co kwartał, jednakże ich kwota nie jest jednolita. Obliczając je podatnik opiera się na uzyskanych od początku roku przychodach, pomniejszonych o poniesione od początku roku koszty. W związku z tym z każdą kolejną zaliczką kwota ta będzie ulegała modyfikacji.

Także w tym przypadku istnieje alternatywa w postaci uproszczonej zaliczki na podatek dochodowy. Opcja dostępna jest dla tych przedsiębiorców, którzy w roku poprzedzającym dany rok podatkowy lub poprzedzającym go o dwa lata uzyskali dochód (zatem ewentualnie w jednym z tych lat mogli ponieść stratę lub uzyskać dochód nieprzekraczający 3091 zł). Na podstawie tego dochodu oblicza się należny za cały rok podatek – zgodnie ze stawkami przyjętej przez przedsiębiorcę metody, czyli skali podatkowej albo podatku liniowego. Wartość tą należy następnie podzielić na 12 miesięcy. W ten sposób uzyskuje się wysokość uproszczonej zaliczki, którą odprowadza się na konto urzędu tak, jak tradycyjną zaliczkę – do 20 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni. Wartość poszczególnych zaliczek można także pomniejszyć o opłacone w danym miesiącu ubezpieczenie zdrowotne, jednak w kwocie nie większej niż 7,75% podstawy jej wymiaru (zgodnie z art. 44 ust. 6i ustawy o PIT).

Aby móc skorzystać z opcji uproszczonych zaliczek na podatek dochodowy, należy poinformować o takiej decyzji naczelnika właściwego urzędu skarbowego do 20 lutego nowego roku podatkowego. Analogicznie do zaliczek w formie kwartalnej, także zaliczka w formie uproszczonej będzie opłacana tak długo, aż podatnik nie złoży w tej kwestii ponownie odpowiedniego pisma (zgodnie z art. 44 ust, 6d ustawy o PIT).

Użytkowanie prywatnego samochodu w firmie


Jak nie płacić zaliczki za grudzień?

Jeszcze w grudniu 2011 r. przedsiębiorcy byli zobowiązani do opłacenia podwójnej zaliczki za podatek dochodowy – za listopad oraz (w tej samej kwocie) po raz drugi, za grudzień. Jako że ostatecznie i tak rozliczeń dokonuje się w deklaracji rocznej, fakt opłacenia grudniowej zaliczki na podstawie dochodu z listopada nie miał tak naprawdę wpływu na ostateczną wysokość podatku.

Jednakże od 2012 r. zasada ta została zniesiona. Począwszy od tego roku, zaliczki za grudzień czy też IV kwartał należy płacić na takich samych zasadach, jak wszystkie inne – czyli do 20 dnia miesiąca za poprzedni miesiąc (lub kwartał). Zatem w tym przypadku, terminem zapłaty zaliczki będzie 20 stycznia nowego roku podatkowego.

Jednakże istnieje sposób, aby zaliczki za grudzień czy też IV kwartał nie płacić. Jak już wspomniano wcześniej – ostatecznego rozliczenia podatku dochodowego za rok podatkowy dokonuje się za pomocą deklaracji rocznych. Wprawdzie w przypadku skali podatkowej czy też podatku liniowego podatnik ma na to czas aż do 30 kwietnia kolejnego roku podatkowego, ale może też tego obowiązku dopełnić wcześniej. Zatem, jeśli deklaracja roczna zostanie wygenerowana i złożona, a ewentualne niedopłaty podatku uregulowane przed 20 stycznia, podatnik nie będzie miał już obowiązku wyliczania zaliczki. Tym samym zmniejszy nieco ilość obowiązków wobec fiskusa.

Gwarancje de minimis dla przedsiębiorców

Autor: Anna Kubalka

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

REKLAMA

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA