REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaliczki na podatek dochodowy - jak korzystnie je opłacać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zaliczki na podatek dochodowy
Zaliczki na podatek dochodowy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatek dochodowy od osób fizycznych nakłada na przedsiębiorców obowiązek odprowadzania pewnej części dochodów do urzędu skarbowego. Okresem rozliczeniowym właściwym dla tego podatku jest rok – ciężko jednak wyobrazić sobie, aby raz w roku mikro- i mali przedsiębiorcy mieli wpłacić fiskusowi ok. 20% swoich rocznych dochodów. Dlatego też pobór tego podatku odbywa się w formie zaliczek – warto wiedzieć, jakie są ich opcje i która będzie najbardziej optymalna.

Zaliczki miesięczne i kwartalne

REKLAMA

Aby należności z tytułu podatku dochodowego nie nawarstwiały się w ciągu roku podatkowego, przedsiębiorcy są zobowiązani do odprowadzania do urzędu zaliczek w regularnych terminach. Podstawową zasadą jest uiszczanie zaliczek miesięcznie – do 20 dnia miesiąca po miesiącu, którego danina dotyczy. Jeśli 20 wypada w dzień wolny od pracy, to terminem ostatecznym jest pierwszy po 20 dzień roboczy miesiąca. Jeśli podatnik nie wybierze inaczej, zakłada się, że zdecydował o opłacaniu zaliczek na podatek dochodowy za okresy miesięczne.

REKLAMA

Jednakże dla małych podatników oraz przedsiębiorców dopiero zakładających działalność przewidziano także alternatywę w postaci kwartalnego uiszczania zaliczek. Decydując się na nią, podatnik będzie zobowiązany opłacać zobowiązanie co kwartał, do 20 dnia miesiąca przypadającego po kwartale (analogicznie do zaliczek miesięcznych rozwiązuje się problem 20 przypadającego w dni wolne od pracy). Tak więc co do zasady zamiast 12 zaliczek w skali roku, trzeba opłacić tylko 4 (do 20 kwietnia, 20 lipca, 20 października i – zazwyczaj – 20 stycznia następnego roku).

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Aby skorzystać z opcji opłacania zaliczek na podatek dochodowy kwartalnie, przedsiębiorca jest zobowiązany złożyć pisemne zawiadomienie o takim wyborze do naczelnika właściwego dla siebie urzędu skarbowego. Jeżeli decyzja została podjęta podczas zakładania działalności, zawiadomienie powinno trafić do urzędu najpóźniej w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Przedsiębiorca, który już prowadzi firmę, ma na to natomiast czas do 20 lutego nowego roku podatkowego. Jednocześnie, wybór taki “przechodzi” na kolejne lata – zatem, decydując się na opłacanie zaliczek w formie kwartalnej w roku 2013, podatnik może je opłacać w ten sposób także w roku 2014, 2015 – i tak aż do momentu, kiedy ponownie nie złoży pisemnej informacji o zmianie.

Zakładam firmę – opodatkowanie na zasadach ogólnych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaliczki uproszczone

REKLAMA

Zaliczki są zatem opłacane regularnie, co miesiąc albo co kwartał, jednakże ich kwota nie jest jednolita. Obliczając je podatnik opiera się na uzyskanych od początku roku przychodach, pomniejszonych o poniesione od początku roku koszty. W związku z tym z każdą kolejną zaliczką kwota ta będzie ulegała modyfikacji.

Także w tym przypadku istnieje alternatywa w postaci uproszczonej zaliczki na podatek dochodowy. Opcja dostępna jest dla tych przedsiębiorców, którzy w roku poprzedzającym dany rok podatkowy lub poprzedzającym go o dwa lata uzyskali dochód (zatem ewentualnie w jednym z tych lat mogli ponieść stratę lub uzyskać dochód nieprzekraczający 3091 zł). Na podstawie tego dochodu oblicza się należny za cały rok podatek – zgodnie ze stawkami przyjętej przez przedsiębiorcę metody, czyli skali podatkowej albo podatku liniowego. Wartość tą należy następnie podzielić na 12 miesięcy. W ten sposób uzyskuje się wysokość uproszczonej zaliczki, którą odprowadza się na konto urzędu tak, jak tradycyjną zaliczkę – do 20 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni. Wartość poszczególnych zaliczek można także pomniejszyć o opłacone w danym miesiącu ubezpieczenie zdrowotne, jednak w kwocie nie większej niż 7,75% podstawy jej wymiaru (zgodnie z art. 44 ust. 6i ustawy o PIT).

Aby móc skorzystać z opcji uproszczonych zaliczek na podatek dochodowy, należy poinformować o takiej decyzji naczelnika właściwego urzędu skarbowego do 20 lutego nowego roku podatkowego. Analogicznie do zaliczek w formie kwartalnej, także zaliczka w formie uproszczonej będzie opłacana tak długo, aż podatnik nie złoży w tej kwestii ponownie odpowiedniego pisma (zgodnie z art. 44 ust, 6d ustawy o PIT).

Użytkowanie prywatnego samochodu w firmie


Jak nie płacić zaliczki za grudzień?

Jeszcze w grudniu 2011 r. przedsiębiorcy byli zobowiązani do opłacenia podwójnej zaliczki za podatek dochodowy – za listopad oraz (w tej samej kwocie) po raz drugi, za grudzień. Jako że ostatecznie i tak rozliczeń dokonuje się w deklaracji rocznej, fakt opłacenia grudniowej zaliczki na podstawie dochodu z listopada nie miał tak naprawdę wpływu na ostateczną wysokość podatku.

Jednakże od 2012 r. zasada ta została zniesiona. Począwszy od tego roku, zaliczki za grudzień czy też IV kwartał należy płacić na takich samych zasadach, jak wszystkie inne – czyli do 20 dnia miesiąca za poprzedni miesiąc (lub kwartał). Zatem w tym przypadku, terminem zapłaty zaliczki będzie 20 stycznia nowego roku podatkowego.

Jednakże istnieje sposób, aby zaliczki za grudzień czy też IV kwartał nie płacić. Jak już wspomniano wcześniej – ostatecznego rozliczenia podatku dochodowego za rok podatkowy dokonuje się za pomocą deklaracji rocznych. Wprawdzie w przypadku skali podatkowej czy też podatku liniowego podatnik ma na to czas aż do 30 kwietnia kolejnego roku podatkowego, ale może też tego obowiązku dopełnić wcześniej. Zatem, jeśli deklaracja roczna zostanie wygenerowana i złożona, a ewentualne niedopłaty podatku uregulowane przed 20 stycznia, podatnik nie będzie miał już obowiązku wyliczania zaliczki. Tym samym zmniejszy nieco ilość obowiązków wobec fiskusa.

Gwarancje de minimis dla przedsiębiorców

Autor: Anna Kubalka

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA