REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korzystnie opodatkować usługi fotograficzne?

Subskrybuj nas na Youtube
opodatkowanie usług fotograficznych
opodatkowanie usług fotograficznych

REKLAMA

REKLAMA

Opodatkowanie przychodu z usług fotograficznych jest możliwa za pomocą ryczałtu ewidencjonowanego. Nie dotyczy to jednak każdego fotografa. Decyzję o wyborze sposobu opodatkowania działalności determinuje rodzaj zdjęć oraz to, gdzie fotograf pracuje. Czy ryczałt ewidencjonowany jest korzystny dla fotografa?

Opodatkowanie usług fotograficznych

Wybór opodatkowania działalności ryczałtem ewidencjonowanym niesie za sobą pewne zalety. Przede wszystkim, znając swoje przychody, można łatwo przewidzieć kwotę podatku, jaki trzeba będzie zapłacić. Przedsiębiorca prowadzi tylko ewidencję przychodów i nie ma ryzyka związanego z niewłaściwym rozliczeniem wydatków w kosztach. Nie każdy jednak może wybrać ryczałt. Brak prawa do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w przypadku przychodów uzyskanych ze świadczenia usług fotograficznych dotyczy fotografów świadczących usługi fotoreporterów oraz usługi wykonywania fotografii reklamowej i podobnych.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Kluczowy numer PKWiU

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 16.12.2013 r. o sygn. IBPBI/1/415-944/13/WRz, 2013.12.16 wskazał, że należy zwrócić uwagę, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Tak więc w celu zbadania możliwości zastosowania opodatkowania w formie ryczałtu do przychodów uzyskanych z fotografii konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych zdjęć (czy innych usług fotograficznych) do określonego grupowania PKWiU. 

Warto pamiętać, że to nikt inny jak świadczący usługi przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonywanych czynności.

Czy ryczałt jest najlepszą formą opodatkowania?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdjęcia weselne i portrety dla ryczałtowca

Zastosowanie ryczałtu jest możliwe w przypadku świadczenia usług fotograficznych w szczególności w zakresie świadczenia usług fotografii ślubnej i portretowej, a także w zakresie wykonywania usług zapisów wideo wydarzeń takich jak śluby, czy też wesela. Zgodnie z przepisami podatkowymi bowiem, przychody uzyskane z materiału weselnego czy z portretów mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o ile zgodnie z PKWiU są sklasyfikowane pod symbolami:

  • 74.20.21.0 Usługi wykonywania fotografii portretowej,
  • 74.20.23.0 Usługi wykonywania fotografii lub zapisów wideo takich wydarzeń, jak śluby, wesela, pokazy mody, zawody itp.

Czy obiad z kontrahentem można wrzucić w koszty?

Na start zasady ogólne

W przypadku tego rodzaju usług stawka ryczałtu jest jednak dość wysoka i wynosi aż 17%. Nie zawsze więc opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym będzie dla fotografa korzystne. Zwłaszcza na samym początku prowadzenia działalności, kiedy przedsiębiorca ponosi znaczne wydatki i kupuje wartościowy sprzęt fotograficzny. Decydując się na opodatkowanie swoich dochodów według skali podatkowej (18 proc. lub 32 proc.) lub podatkiem liniowym (19 proc.), przedsiębiorca będzie mógł obniżyć podstawę opodatkowania o poniesione koszty, a także rozłożyć ewentualną stratę na kolejne lata, co nie jest możliwe w przypadku zastosowania opodatkowania przychodów ryczałtem ewidencjonowanym.

Data ujęcia zakupu towarów w KPiR

Katarzyna Miazek, Tax Care

Karolina Zawłocka,  księgowa Tax Care

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA