REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy obiad z kontrahentem można wrzucić w koszty?

Obiad z kontrahentem a koszty
Obiad z kontrahentem a koszty

REKLAMA

REKLAMA

Od kilku lat trwa spór czy obiad z kontrahentem można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie z przepisami do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów - w tym alkoholowych. Czy obiad z kontrahentem można wrzucić w koszty?

Koszty reprezentacji

REKLAMA

Ustawodawca nie wprowadzając legalnej definicji pojęcia „reprezentacja” nałożył obowiązek ustalenia czy w konkretnej sytuacji mamy do czynienia z reprezentacją na organy podatkowe oraz sądy administracyjne. Taki stan rzeczy doprowadził do rozbieżności w orzecznictwie sądów administracyjnych w zakresie wydatków poniesionych na posiłki dla kontrahentów – czy mieszczą się w pojęciu „reprezentacja” czy też nie, co przekłada się na możliwość wliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów. Niestety większość sądów administracyjnych przyjęła niekorzystne rozwiązanie dla podatników uznając, iż koszty zakupów usług gastronomicznych czy napojów bez względu na miejsce ich zakupu należy uznać za koszty reprezentacji nie wchodzące w skład kosztów uzyskania przychodów.

REKLAMA

Rzeczą oczywistą jest, iż pojawiały się również wyroki korzystne dla podatników, takie jak wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 4 kwietnia 2012 roku, w którym to orzeczeniu sąd stanął na stanowisku, iż w przypadku, gdy impreza jest elementem strategii marketingowej dotyczącej danego produktu, jej organizacja, a w tym zakup usług gastronomicznych i alkoholu, nie jest związana z reprezentacją, lecz z reklamą, którą można w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów pod warunkiem spełnienia przesłanek określonych w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Przełom

Dnia 17 czerwca 2013 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie 7 sędziów wydał wyrok, iż tylko te wydatki na zakup usług gastronomicznych, których jedynym (głównym) celem jest tworzenie lub poprawa wizerunku firmy na zewnątrz podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów. Wydając powyższy wyrok Naczelny Sąd Administracyjny stanął jednocześnie na stanowisku, iż wydatki poniesione na zakup

usług gastronomicznych na spotkania z kontrahentami można uznać za koszty uzyskania przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak rozliczać wydatki na reprezentację i reklamę?


Stanowisko Ministra Finansów

Odpowiedzią na powyższy wyrok było wydanie interpretacji ogólnej przez Ministra Finansów (z dnia 25 listopada 2013 roku), w której to interpretacji resort finansów przychylił się do poglądu wyrażonego przez Naczelny Sąd Administracyjny ww. wyroku.

Czy każdy obiad stanowi koszt uzyskania przychodu?

Nie każdy wydatek na posiłek można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Jedynie wydatki na obiad, na którym prowadzone są rozmowy lub negocjacje biznesowe mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów, przy czym miejsce odbycia posiłku pozostaje bez znaczenia.

Czy nocleg pracownika w hotelu może być kosztem?

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Roczny plan urlopów. Nie każdy pracodawca musi go mieć

Ustalając plan urlopów, pracodawca musi uwzględnić wnioski pracowników oraz konieczność zapewnienia normalnego toku pracy - powiedziała radca prawny dr Monika Wieczorek. Zaznaczyła, że w wyjątkowych sytuacjach wypoczynek może być przesunięty.

Niższe składki dzięki Małemu ZUS plus. Dla kogo ulga i jak z niej skorzystać?

Mały ZUS plus to ulga dla przedsiębiorców, którzy chcą obniżyć składki na ubezpieczenia społeczne. Warunkiem jest dochód z działalności gospodarczej poniżej określonego limitu. Sprawdź, kto może skorzystać z Małego ZUS plus, jakie są limity przychodu i terminy zgłoszeń oraz dlaczego ulga nie obejmuje składki zdrowotnej.

Czym jest przygotowana likwidacja przedsiębiorstwa?

Przygotowana likwidacja pozwala na sprawne pozyskanie pieniędzy niezbędnych do uregulowania należności wobec wierzycieli, a niekiedy także na zachowanie przez dłużnika części swojego majątku. Dlatego jest to procedura warta uwagi przy planowaniu strategii oddłużenia.

Pracownik ma lepsze wyniki, gdy może wziąć psa do biura. Jak polityka prozwierzęca wpływa na firmę?

Wprowadzenie praktyk prozwierzęcych w miejscu pracy może zwiększyć produktywność pracowników i przyczynić się do poprawy wyników firmy. Taki wniosek płynie z tegorocznego badania przeprowadzonego przez portugalskich naukowców. Eksperci ze sklepu zoologicznego zooplus podkreślają, że to tylko jeden z wielu pozytywnych efektów tworzenia biur przyjaznych zwierzętom.

REKLAMA

Kryzys wizerunkowy polskich firm 2024: skutki i działania naprawcze [PRZYKŁADY]

Wizerunek przedsiębiorstwa to kluczowy element jego sukcesu. W Polsce, w ciągu ostatnich lat, wiele firm doświadczyło kryzysów wizerunkowych, które wpłynęły na ich postrzeganie przez klientów, partnerów biznesowych i społeczeństwo. Kryzysy te mają różne przyczyny, od błędów zarządzania po problemy produktowe czy etyczne. W artykule analizujemy przykłady polskich przedsiębiorstw, które w 2024 roku zmagały się z kryzysami wizerunkowymi, oraz przedstawiamy działania, jakie należy podjąć, aby ocieplić wizerunek firmy po tego rodzaju zdarzeniach.

Ważne dla właścicieli małych sklepów internetowych i konsumentów: te trendy w e-commerce mocno zmienią styl e-zakupów w 2025 roku

Po skokowych wzrostach zakupów internetowych z czasu pandemii, mijający rok przyniósł wyraźnie spokojniejsze tempo rozwoju handlu online. Nowe przyspieszenie może jednak pojawić się za sprawą jeszcze wygodniejszych rozwiązań płatniczych, które zyskały na popularności w ostatnich miesiącach.

Kłopoty z finansami w firmie. Do tradycyjnych zagrożeń: zatory płatnicze, problem z uzyskaniem finansowania dołącza w 2025 roku potrzeba wali z hakerami

Największe zagrożenie dla polskiej przedsiębiorczości w 2025 roku eksperci widzą w narastających zatorach płatniczych, ograniczonym dostępie do finansowania i rosnącej liczbie ataków hakerskich. To ostatnie zwiększy zapotrzebowanie firm na inwestycje w cyberbezpieczeństwo.

Nowe technologie całkowicie odmieniają sposób działania firm ochroniarskich. Poza dbałością o bezpieczeństwo ludzi i obiektów pozwalają monitorować pracę ochroniarzy

Wiele czynności, dziś wykonywanych przez pracowników ochrony, zostanie zastąpionych (lub już jest zastępowanych) nowoczesnymi technologiami. Nie znaczy to, że branża pracowników ochrony zniknie, jednak bez wątpienia zmaleje liczba etatów.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o stosowanie jak najniższych stawek

W wielu firmach podatek od nieruchomości to koszt rzędu kilkuset tysięcy złotych w skali roku. Najbardziej odczuwają go firmy działające w branży przemysłowej i w logistyce. Ze względu na duże powierzchnie nieruchomości podatek, który płacą liczony jest w setkach tysięcy złotych.

Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

REKLAMA