REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać wydatki na reprezentację i reklamę?

REKLAMA

Efektywne działania marketingowe silnie wpływają na przychody firmy, niezależnie od branży. Jednak nie każdy wydatek związany z marketingiem może formalnie stanowić koszt uzyskania przychodu. Jak zatem rozliczać wydatki na reprezentację i reklamę?

REKLAMA

 



Od stycznia 2007 r. wydatki przeznaczone przez przedsiębiorcę na reklamę mogą w pełnej wysokości stanowić koszty działalności gospodarczej. Bardzo często jednak lwia część wydatków ponoszonych w związku z działalnością marketingową nie służy bezpośrednio reklamie, tylko podniesieniu prestiżu firmy. Takie działania określane są jako tzw. reprezentacja i nie ma możliwości zaliczenia ich w poczet kosztów. Sytuację komplikuje fakt, że przepisy podatkowe nie definiują wprost pojęć „reklama” i „reprezentacja”. Przedsiębiorca sam musi odpowiednio zakwalifikować poniesione koszty.


Co mówią przepisy?


Ogólnie za koszt uzyskania przychodu (czyli koszt firmowy) uznaje się wydatek, który ma na celu osiągnięcie przychodu, a także zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodu. Urzędnicy zwykle nie kwestionują tego, że reklama spełnia powyższe kryteria. Natomiast koszty reprezentacji, definiowanej jako „wystawność”, nie mogą stanowić kosztów firmowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Jak odróżnić reklamę od reprezentacji?


Powszechnie przyjmuje się, że reklamę od reprezentacji odróżnia cel, na który ukierunkowane są działania przedsiębiorcy. W reklamie chodzi głównie o skłonienie klienta do zakupu towaru lub usługi, uwypuklenie ich zalet oraz przekazanie informacji o ofercie firmy. Natomiast reprezentację zwykle interpretuje się jako „okazałość” i „wystawność”. Jej nadrzędnym celem jest kształtowanie wizerunku firmy w oczach potencjalnych klientów. Innymi słowy, reprezentacja to działania służące podniesieniu prestiżu firmy, co sprawia, że związek z uzyskaniem przychodu jest zwykle mniejszy niż w przypadku reklamy.


Wydatki na reklamę mogą stanowić koszty uzyskania przychodu


Nakłady na reklamę nie budzą wątpliwości - można je włączyć do kosztów uzyskania przychodu, pod warunkiem że wiążą się z działalnością firmy. Chodzi np. o zaprojektowanie logo, reklamę w Internecie (w tym stronę www), reklamę w prasie, stworzenie ulotek i folderów reklamowych, reklamę zewnętrzną czy telemarketing. Ponadto, do kosztów działalności firmy można włączyć wydatki związane z promocją, czyli Public Relations, w tym np. akcje społeczne powiązane z daną działalnością. Przykładowo, jeśli firma działająca w branży IT w ramach akcji charytatywnej zorganizuje darmowe szkolenia z obsługi komputerów dla dzieci, to ich koszt może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.


Czy obiad z klientem może stanowić koszt?

REKLAMA


Obowiązujące przepisy interpretuje się w taki sposób, że wydatki poniesione na zakup usług gastronomicznych, zakup żywności oraz napojów stanowią koszty reprezentacji, a nie reklamy, dlatego nie stanowią kosztów firmowych. Od tej reguły istnieją jednak wyjątki.

Obiad czy lunch (w tym alkohol) kupiony w restauracji nie może stanowić kosztu firmowego, bez względu na to czy jest to spotkanie z klientem połączone z prezentacją oferty. Taki wydatek jest bowiem interpretowany jako reprezentacja, a nie reklama. Jeśli jednak firma zorganizuje spotkanie dla kontrahentów połączone z prezentacją produktów, usług, stosowanej technologii czy rozwiązań, to koszty organizacji takiego spotkania można zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodów, nawet jeśli znajdują się w nich wydatki na poczęstunek. Warto jednak zachować ostrożność i być gotowym na konieczność uzasadnienia danego wydatku przed fiskusem.


Gadżety reklamowe i upominki


W przypadku reprezentacyjnego charakteru kolacji z kontrahentem sprawa jest jasna, natomiast dylemat może się pojawić w związku z rozliczaniem zakupu gadżetów reklamowych i upominków dla klientów. O takiej możliwości decydują koszt i reklamowy charakter prezentów.

Aby upominki i gadżety nabrały reklamowego charakteru, wystarczy umieścić na nich logo firmy. Warto jednak pamiętać, że wartość takich prezentów musi być niewielka. Mogą to być przykładowo smycze do kluczy, kubki, koszulki, pendrive'y czy długopisy.

REKLAMA

Natomiast jeśli przedsiębiorca postanowi obdarować swoich najlepszych klientów prezentami „z górnej półki”, np. drogimi piórami czy biżuterią, to raczej nie zaliczy ich w koszty uzyskania przychodu, nawet jeśli mają na sobie elementy reklamowe.

Warto pamiętać, że w przypadku wręczania upominków, przedsiębiorca może być zmuszony do zapłacenia od nich VAT-u. O tym decyduje wartość prezentów. Przepisy mówią, że jednorazowe upominki o wartości do 10 zł nie są opodatkowane VAT-em. Podobnie jest w przypadku upominków przekazywanych wielokrotnie jednej osobie - zwolnione z VAT-u są prezenty dla jednej osoby o łącznej wartości 100 zł w ciągu roku. W tym drugim przypadku, przedsiębiorca musi prowadzić ewidencję przekazywanych upominków, zapisując kwoty i dane obdarowywanych osób.


Udział w targach branżowych


Nie ma wątpliwości jeśli chodzi o wydatki związane z targami i konferencjami branżowymi. Można je swobodnie włączać do kosztów uzyskania przychodów. Chodzi o wszelkie wydatki związane z wynajęciem i przygotowaniem stoiska targowego, w tym poczęstunek. Udział w targach branżowych ma bowiem na celu promowanie zarówno firmy, jak i oferowanych przez nią produktów czy usług.


Niech decyduje zdrowy rozsądek


Ze względu na brak jednoznacznego podziału między reklamowym a reprezentacyjnym charakterem ponoszonych wydatków, ich ostatecznej kwalifikacji dokonuje sam przedsiębiorca. Przy dokonywaniu podziału wydatków, należy przede wszystkim kierować się celem podejmowanych w jego ramach działań i oczywiście zdrowym rozsądkiem. Przy czym w każdym przypadku należy liczyć się z odmiennym zdaniem organu podatkowego i mieć na uwadze ewentualne konsekwencje.


Wydatki, które można zaliczyć w koszty to:

- wszelkiego rodzaju reklama, w tym zewnętrzna, prasowa, radiowa, telewizyjna czy internetowa;

- gadżety i drobne upominki opatrzone logo firmy;

- Public Relations, w tym sponsorowanie akcji społecznych czy udział w targach branżowych;

- organizacja spotkania połączonego z prezentacją, w tym wynajęcie pomieszczenia, sprzętu audiowizualnego, wydatki na wyżywienie zaproszonych gości.


Wydatki, których nie można zaliczyć w koszty to:

- kolacja lub obiad z klientem (w tym alkohol), nawet jeśli służy prezentacji oferty;

- drogie i prestiżowe upominki dla kontrahentów i najlepszych klientów.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku - dla kogo?

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku nie dla wszystkich. Kto zapłaci więcej? Co więcej, sposób naliczania opłaty oraz stawki dla części dotyczącej transportu zmienią się od 2026 r.

Tachografy do wymiany, ważna zmiana prawa. Kto musi, w jakim terminie, jaka kara

Nadchodzi rewolucja w branży transportowej. Od styczna 2025 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące tachografów wynikające z Pakietu Mobilności. Pierwszy etap obowiązkowej wymiany urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) kończy się już w grudniu 2024 roku.

REKLAMA

Udostępnianie i wymiana informacji gospodarczych - zmiana przepisów jeszcze w 2024 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 9 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Rząd chce uprościć przepisy, które dotyczą udostępniania oraz wymiany informacji i danych gospodarczych. Proponowane zmiany obejmują też pracę biur informacji gospodarczej. Co się zmieni i od kiedy?

Branża IT pracuje na rzecz zrównoważonego rozwoju [WYWIAD]

Sektor data center i chmury - jak pogodzić cyfrową transformację z drogą do zrównoważonego rozwoju? Czym w praktyce jest unijny pakiet ustaw Fit for 55 i co będą musiały zrobić przedsiębiorstwa, żeby się dostosować do zmian? Rozmawiamy z Wojciechem Stramskim, Prezesem Zarządu Beyond.pl, dostawcy usług data center, chmury i Managed Services i pierwszego w Polsce operatora zasilającego swoje obiekty w 100% energią odnawialną. 

REKLAMA