REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nocleg pracownika w hotelu może być kosztem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Delegacja a koszty
Delegacja a koszty
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca zatrudniający pracowników ma prawo uwzględnić w kosztach uzyskania przychodu różnego rodzaju wydatki związane z podwładnymi. Zalicza się do nich przykładowo wypłacane wynagrodzenia w kwocie brutto, jak i opłacone składki ZUS naliczane po stronie pracodawcy (płatnika). Koszt stanowią również zwrócone pracownikowi kwoty za wydatki poniesione w trakcie podróży służbowej, w tym np. diety czy koszty noclegu.

Koszty uzyskania przychodu

Określenie, co dokładnie stanowi koszt podatkowy przedsiębiorcy jest ważne, ponieważ poniesione wydatki mają wpływ na podstawę opodatkowania, a przez to również na wysokość daniny odprowadzonej do urzędu skarbowego. W art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określona została definicja kosztów uzyskania przychodu. Zgodnie z nią, za koszty uzyskania przychodu uznaje się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia ich źródła, z wyjątkiem tych, które zostały wymienione w art. 23.

REKLAMA

REKLAMA

Oznacza to, iż jeżeli przedsiębiorca wykaże bezpośredni lub pośredni związek między poniesionym wydatkiem a własną działalnością, a co za tym idzie - powstaniem lub zwiększeniem przychodu - będzie mógł o jego wartość pomniejszyć swoje zobowiązanie podatkowe.

Innym ważnym warunkiem pozwalającym na zaliczenie danego wydatku do kosztów uzyskania przychodu jest jego właściwe udokumentowanie (np. poprzez fakturę lub rachunek). Przesłankę tę muszą spełniać również wydatki poniesione na rzecz pracowników.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Koszty zatrudnienia pracownika

Jak zostało wspomniane na początku - przedsiębiorca do kosztów uzyskania przychodu może zaliczyć wydatki związane z wypłaconymi wynagrodzeniami (kol. 12 KPiR) czy odprowadzanymi za niego składkami ZUS (kol. 13 KPiR). Dokumentem właściwym dla tego typu wydatków jest lista płac, na której pracownicy potwierdzają podpisem kwotę otrzymanych świadczeń zarówno w gotówce, jak i naturze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaliczeniu do kosztów podatkowych pracodawcy podlegają również wypłacone z tytułu podróży służbowej diety oraz zwroty poniesionych przez pracownika wydatków. Dokumentami niezbędnymi są w tym wypadku polecenie wyjazdu służbowego oraz faktury/rachunki i inne potwierdzające poniesienie przez pracownika określonych wydatków, np. kosztów zakwaterowania (kol. 13 KPiR).

Gwarancje de minimis dla przedsiębiorców

Koszty firmowego noclegu

REKLAMA

Jeżeli jako potwierdzenie poniesienia wydatku na zakwaterowanie w związku z wyjazdem służbowym pracownik przedstawi właściwy dowód, wówczas jego zwrot pracodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Jednak, jak wskazuje Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 18 września 2013 roku (sygn. IPTPB3/423-240/13-2/GG), dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Przedsiębiorca zwracający pracownikowi koszty związane z noclegiem w hotelu musi zatem wykazać, iż świadczona przez podwładnego praca była wykonywana w celu osiągnięcia przychodów. Spełnienie tego warunku upoważnia właściciela firmy do obniżenia podstawy opodatkowania o równowartość zwracanych pracownikowi kosztów zakwaterowania.

Należy przy tym zaznaczyć, iż nawet wówczas, gdy na potwierdzenie poniesienia danego wydatku pracownik przedstawi fakturę, pracodawca będący czynnym podatnikiem VAT nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego. Do kosztów uzyskania przychodu trafi zatem kwota brutto za zakwaterowanie. Jest to konsekwencja zapisów ustawy o podatku od towarów i usług, a dokładnie jej art. 88 ust. 1 pkt 4, zgodnie z którym ustawodawca nie zezwala na odliczenie podatku naliczonego od usług hotelowych i gastronomicznych.

Zwolnienie z podatku od dowozu do zakładu pracy na koszt pracodawcy

Autor: Ewa Kozak

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

REKLAMA