Faktury elektroniczne zyskały na wartości
REKLAMA
REKLAMA
Nowelizacja ustawy z dnia 11 marca 2004 roku traktująca o podatku od towarów i usług zasadniczo zmieniła kwestie dotyczące kilku zagadnień, m.in. w zakresie fakturowania. Przedsiębiorcy korzystający z elektronicznego obiegu dokumentów często obawiają się, że nie mają prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów, które udokumentowane są za pośrednictwem tradycyjnych faktur przetworzonych w wersję elektroniczną. Kontrowersje powstają wokół tego, w jaki sposób na wypadek kontroli Urzędu Skarbowego będą mogli uwierzytelnić jej pochodzenie. Aby wyeliminować zagrożenie dotyczące przechowywania dokumentu w wersji elektronicznej warto skorzystać z systemu OCR i kodów QR. Na co należy zwrócić uwagę? Czy faktura przetworzona na wersję elektroniczną jest już równa tradycyjnej wersji?
REKLAMA
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Faktury elektroniczne a tradycyjne
Zgodnie z obowiązującymi przepisami podatnicy są zobligowani do przechowywania faktur w przedziale na okresy rozliczeniowe. Zasadniczą kwestią jest tutaj to, aby dokumenty były łatwo dostępne do sprawdzenia, np. podczas kontroli Urzędu Skarbowego. Ponadto przedsiębiorca musi zapewnić autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność tego dokumentu aż do chwili przedawnienia zobowiązań podatkowych. Obowiązkiem każdego podatnika jest bezzwłoczne przekazanie dostępu do dokumentów w chwili kontroli uprawnionych do tego urzędników. Ta zasada dotyczy także przedsiębiorców korzystających z elektronicznego obiegu dokumentów. Sposób zapewnienia jej autentyczności, integralności oraz czytelności musi być zgodny z ustawą art. 106 m ust. 1 u.p.t.u. W sytuacji, gdy przedsiębiorca korzysta z elektronicznego obiegu dokumentów, nie ma obowiązku przechowywania ich papierowych wersji pod warunkiem, że spełnione są wskazane przesłanki ustawowe.
Jak wykorzystywać faktury elektroniczne w 2014 roku?
REKLAMA
„Obecnie przedsiębiorcy korzystający z innowacyjnych rozwiązań technologicznych w księgowości mają gwarancję, że w przypadku kontroli z Urzędu Skarbowego archiwizacja dokumentów papierowych w wersji elektronicznej jest zgodna z wytycznych zawartymi w rozporządzaniu MF z dnia 20 grudnia 2012 w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej. Zasadniczo daje to przedsiębiorcom wiele korzyści, m.in. zapewnienie, że dokument z którego odliczono podatek VAT nie ulegnie zniszczeniu lub zagubieniu. Większość firm zajmujących się usługami księgowymi gwarantuje utrzymanie tych zasad poprzez wprowadzanie na fakturach unikalnych numerów, które widoczne są zarówno na elektronicznej jak i papierowej wersji. My zastosowaliśmy innowacyjne rozwiązanie jakim jest oznaczanie dokumentów dodatkowo kodem QR. Dzięki temu nie tylko gwarantujemy integralność wszystkich dokumentów, ale również łatwe ich odszukiwani w archiwum, które jest możliwe za pomocą czytnika do kodów.” mówi Anna Prymakowska, specjalista ds. prawnych i podatkowych w firmie Ekoconsultant.
Należy dodać, że zasadniczo wpływa to na wartość dokumentów elektronicznych, które w chwili obecnej są tak samo ważne, jak te w wersji tradycyjnej. Dodatkowym atutem takich rozwiązań jest dowolność miejsca archiwizacji dokumentów papierowych, ponieważ na wypadek postępowania wystarczy służbom podatkowym udostępnić dokumenty on-line, które traktowane są jak oryginał. Jest to zdecydowany krok ze strony ustawodawcy w kierunku uporządkowania kwestii związanych z elektronicznym obiegiem dokumentów.
Obowiązkowe elementy faktury w 2014 roku
Odliczanie VAT od zakupów
Powyżej opisane kwestie są kluczowe, aby faktury były uznane za prawomocne do uzyskania uprawnień do odliczeń podatkowych. Okazuje się, że po przenalizowaniu zapisów ustawowych oraz interpretacji podatkowych od tego roku dopuszczalne jest przechowywanie faktur, które zostały otrzymane drogą tradycyjną, w innej formie np. elektronicznej. Przedsiębiorca może posiadać je wówczas zapisane w dowolny sposób, np. na nośniku zewnętrznym. Nie ma bowiem “normatywnych” przeszkód do istnienia tzw. “systemu mieszanego”. W chwili obecnej przedsiębiorca nie musi zachowywać już oryginalnej (tj. papierowej) postaci dokumentu. Faktury wprowadzone do system przy użyciu OCR zapewniają dokumentom autentyczność pochodzenia i integralność tekstu, a co za tym idzie stają się podstawą do odliczenia podatku VAT od dokonanych np. zakupów.
Jaki adres na fakturze przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.