REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki adres na fakturze przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
adres na fakturze
adres na fakturze

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi maja kłopot jaki adres powinien pojawić się na wystawianych przez nich fakturach. Modyfikacja przepisów o zawartości faktury miała na celu nie tylko zmianę niektórych zasad, ale też kosmetyczne poprawki, które miały poprawić zrozumienie przepisów oraz je doprecyzować. Czy rzeczywiście się to udało?

Ustawa wskaże elementy faktury

Fakt, że na fakturach powinny znajdować się adresy zarówno sprzedawcy, jak i nabywcy usługi albo nazwa towaru, wynika bezpośrednio z ustawy. Obligatoryjne elementy faktur zostały ujęte w art. 106e ust. 1 ustawy o VAT. W punkcie 3 można przeczytać, że należą do nich imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy. Zapis ten nie jest problematyczny w przypadku spółek, które mają swój określony adres, zwykle zupełnie odrębny od adresów zamieszkania poszczególnych właścicieli.

REKLAMA

REKLAMA

Co jednak w przypadku osób fizycznych, które prowadzą jednoosobowe działalności, niemające osobowości prawnej? O ile taka firma nie jest usytuowana w miejscu zamieszkania podatnika, mamy do czynienia z dwoma adresami – zamieszkania oraz prowadzenia działalności. Sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej, jeśli firma posiada filie ulokowane w jeszcze innych miejscach.

Niestety, znowelizowana ustawa o VAT, utrzymując nadal obowiązek zamieszczania na fakturze adresów, nie sprecyzowała, które z nich będą odpowiednie. Takiej informacji nie znajdzie się również w obowiązujących obecnie rozporządzeniach. Jedyna droga prowadzi zatem przez interpretacje podatkowe.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Nie faktura a czynność faktyczna determinuje obowiązek podatkowy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiążące CEIDG czy VAT-R?

Zakładając firmę przedsiębiorcy muszą dopełnić kilku podstawowych formalności. Jedną z nich - obowiązkową w każdym przypadku - jest złożenie wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, czyli CEIDG-1. W tym dokumencie podatnik ma obowiązek podać wszystkie możliwe adresy – zamieszkania, zameldowania, głównego miejsca prowadzenia działalności oraz miejsc dodatkowych, a także adresu do doręczeń czy też przechowywania dokumentacji rachunkowej. Ciężko byłoby zatem ustalić, który z tych adresów powinien być wykorzystywany na fakturach (nawet jeśli kilka z nich można od razu z dużym prawdopodobieństwem wykluczyć).

W przypadku formularza rejestracyjnego do VAT – czyli VAT-R – sprawa jest nieco prostsza. Na tym druku wymagany jest tylko jeden adres – siedziby, jeśli wypełniającym jest osoba prawna, lub zamieszkania, gdy chodzi o osobę fizyczną. Jak już wspomniano, właściciel jednoosobowej działalności gospodarczej nieposiadającej osobowości prawnej jest właśnie osobą fizyczną, zatem w tym miejscu wprowadza adres zamieszkania. Wydawałoby się więc, że sprawa jest rozwiązana – skoro i na CEDIG-1, jak i na VAT-R pojawia się właśnie ta lokalizacja, należałoby ją właśnie wskazywać na fakturach.

Wnioskowanie takie nie jest do końca poprawne. Warto pamiętać, że już od początku 2013 r. także podatnicy nierozliczający podatku VAT w ramach swoich działalności mają prawo do wystawiania faktur. W takim przypadku złożenie formularza VAT-R z deklaracją skorzystania ze zwolnienia nie jest zazwyczaj obowiązkowe – a więc nie każdy przedsiębiorca takiego obowiązku dopełnia. W tej sytuacji powstaje pytanie, jak w kontekście takich podatników rozpatrywać kwestię adresu na fakturze?

Jak wykorzystywać faktury elektroniczne w 2014 roku?

Do powyższego problemu odniósł się w swojej interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP2/443-717/13-2/MM, z 12 września 2013 r.). Wskazał on, że stanowisko Wnioskodawcy, iż zarówno na fakturach dotyczących nabycia jak i sprzedaży towarów i usług powinien być zamieszczany adres danego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, który został wykazany w nowej formie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, należy uznać za prawidłowe. Jednocześnie Dyrektor odniósł się do wypowiedzi Ministerstwa Finansów.

W świetle powyższych wyjaśnień podatnik będący osobą fizyczną, który w zgłoszeniu identyfikacyjnym oprócz swojego miejsca zamieszkania zamieścił również adres głównego miejsca prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, może w miejscu adresu zamieszkania w wystawianych fakturach zamieszczać adres głównego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (w przypadku, gdy podatnik nie wskaże w zgłoszeniu identyfikacji podatkowej adresu głównego miejsca prowadzenia działalności, powinien podawać w fakturze adres zamieszkania). Jednocześnie nie ma przeszkód, aby w fakturze były również podawane inne miejsca prowadzenia działalności, w szczególności te, w których dokonywana jest dana dostawa towarów lub świadczenie usług pod warunkiem, że nie zakłóca to czytelności faktury”. (...) wystarczającym byłoby wskazywanie w piśmie procesowym miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Pod tym adresem jest możliwe skuteczne doręczenie przedsiębiorcy pisma procesowego. Byłoby także wystarczające do prawidłowego określenia właściwości sądu. Potwierdza to treść uchwały Sądu Najwyższego z dnia 4 stycznia 1995 r., sygn. III CZP 148/94, z której tezy wynika, że powództwo o roszczenie majątkowe skierowane przeciwko osobie fizycznej prowadzącej ewidencjonowaną działalność gospodarczą związane z tą działalnością wytoczyć można przed sądem, w którego okręgu znajduje się miejsce prowadzenia działalności.

Faktura korygująca - czy można zmusić do poprawienia faktury?


Mogłoby się wydawać, że problem został rozwiązany, ale – nie do końca. W nieco nowszej – z 5 marca 2014 r. – interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (IPTPP1/443-943/13-2/MG) można bowiem znaleźć opinię, że dla przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą najważniejszy jest adres zamieszkania. Zgodnie z wyjaśnieniem organu, taki adres jest analogiczny do adresu siedziby w przypadku osoby prawnej:

(...) należy stwierdzić, że pomimo braku precyzyjnego sformułowania w przepisach jaki adres podatnik winien wskazać na fakturze (miejsca zamieszkania czy miejsca prowadzenia działalności), przyjąć należy, iż będzie to adres zgodny z dokonanym zgłoszeniem rejestracyjnym dla podatku od towarów i usług VAT-R, tj. w przypadku osób fizycznych powinien to być adres zamieszkania. Należy zauważyć bowiem, że adres zamieszkania dla podatnika będącego osobą fizyczną jest tym, czym adres siedziby dla podatnika będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, czyli informacją identyfikującą go jako podatnika.

(...) umieszczenie na fakturze, oprócz adresu zamieszkania, także adresu prowadzenia działalności (o ile taki adres prowadzenia działalności widnieje również na zaświadczeniu o dokonaniu wpisu do ewidencji działalności gospodarczej) nie będzie błędem.

W świetle powyższego, w przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, na fakturach VAT wystawianych przez Wnioskodawcę jak również na fakturach VAT dokumentujących nabycie towarów i usług należy wskazać adres zamieszkania, który został zgłoszony na formularzu VAT-R złożonym we właściwym dla Wnioskodawcy urzędzie skarbowym.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz okoliczności sprawy, na fakturach VAT dotyczących zakupu i sprzedaży towarów i usług należy wskazywać adres podany w zgłoszeniu rejestracyjnym w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R, tj. adres zamieszkania Wnioskodawcy.

Przeliczanie faktur w walutach obcych dla celów VAT 2014

Jak widać, ciężko jest jednoznacznie ocenić, jaki adres powinien ostatecznie widnieć na fakturach przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze. Zgodnie z powyższymi opiniami można przyjąć, że adres zamieszkania właściciela jest w tym przypadku wyjściem „bezpieczniejszym”, ale – czy wygodnym? O ile sam przedsiębiorca może dołożyć wszelkich starań, aby na wystawianych przez niego fakturach znajdował się zawsze adres zamieszkania, o tyle trudno jest już kontrolować każdego kontrahenta. Uznanie, że faktura z adresem prowadzenia działalności będzie niepoprawna może natomiast wiązać się ze sporą ilością not lub faktur korygujących.

Niestety, na powyższe niejasności nie ma w tej chwili do końca sprecyzowanej odpowiedzi. Przedsiębiorcom zostaje zatem albo stosowanie adresu zgodnie z własną opinią i próba uzasadnienia jej w przypadku ewentualnej kontroli, wystąpienie o wydanie interpretacji indywidualnej albo oczekiwanie na bardziej jednoznaczne przepisy podatkowe.

Czy sklep może przekazywać żywność bez VAT?

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA